15 фирми и консорциуми искат да изграждат е-правителството

Участниците ще се борят за 15 млн. лв., които ще финансират изпълнението на 5-те обособени позиции в търга на Министерство на транспорта

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщения Ивайло Московски присъства на отваряне на офертите в най-големия търг за електронното правителство.
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщения Ивайло Московски присъства на отваряне на офертите в най-големия търг за електронното правителство.
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщения Ивайло Московски присъства на отваряне на офертите в най-големия търг за електронното правителство.    ©  Цветелина Белутова
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщения Ивайло Московски присъства на отваряне на офертите в най-големия търг за електронното правителство.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

15 фирми и консорциуми са подали оферти за участие в търг на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) за доразработването на електронното правителство. Това стана ясно днес по време на публичното отваряне на документацията, внесена от участниците в конкурса. Общо 62 компании пък са закупили тръжната документация, което е ясно доказателство за високия интерес към обществената поръчка.

Фирми и консорциуми, подали оферти

- Консорциум Интрасофт-БН

- Хюлет-Пакард България

- Технологика ЕООД

- Консорциум Сиела ГТ&К ДЗЗД

- Консорциум Сиенсис-Абати ДЗЗД

- Обединение е-България

- Стемо ООД

- Ай Би Ес България ЕООД

- Аксиор ООД

- Дружество по ЗЗД обединение електронни административни услуги за държавна и общинска администрация

- ДЗЗД Матерна И-гавърмънт

- Консорциум Сдружение за електронно управление ДЗЗД

- Консорциум Сирма-Интерконсулт

- Консорциум ДЗЗД РАО Електорн

- Атос Ай Ти Солушънс енд Сървисис ЕООД

Общата стойност на проекта е 18 млн. лв., които идват по линия на Оперативна програма "Административен капацитет" и Европейски социален фонд. 15 млн. лв. са предвидени за плащания по 5-те обособени позиции. Останалите 3 млн. лв. ще бъдат изразходвани за комуникационни дейности и закупуване на хардуер, като те вероятно ще бъдат обект на последваща обществена поръчка.

Целта на проекта е да се свържат ключови регистри в държавата, да се разработят нови административни електронни услуги и да се вдъхне живот на безжизнения електронен портал www.egov.bg

Крайният срок за приключване на проекта е 7-ми март 2013 г.

От днес 16.01.2012 г. пък започва да тече срок от 35 работни дни, в който комисията, назначена от министъра на транспорта Ивайло Московски, трябва да избере печелившите в надпреварата.

"След 35 работни дни очакваме комисията да е излязла с предложение към възложителя за класиране на предложенията, които днес отваряме. Това е изключително сложен проект, интересът е много голям, 15 компании са подали своите предложения. Комисията ще има нужда от достатъчно време да работи на спокойствие и да оцени подобаващо предложенията", коментира зам-министъра в МТИТС с ресор ИТ и съобщения Валери Борисов.

В заданието са заложени изисквания за разработване на до 50 електронни услуги за централната администрация и до 50 за общините. Според зам.-министър Борисов обаче е много вероятно броят на реализираните е-услуги в края на проекта и да надмине 100.

От министерството на транспорта твърдят, че в рамките на проекта ще бъде създадена възможност автоматичен електронен обмен на най-използваните данни в държавата. В момента различните администрации изискват многократно едни и същи данни от гражданите, което струва много време, нерви и пари на всички, замесени в процеса.

"След приключване на проекта над 30 ключови регистъра ще обменят данни чрез служебни електронни услуги", заяви министърът на транспорта информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. По думите му очакваният финансов ефект от свързването само на 20 от основните регистри като като например Търговския, Кадастъра, ЕСГРАОН и други, ще надхвърля 80 млн. лв. годишно.

От МТИТС очакват и цените на административните услуги, които ще преминат в електронен вариант, да бъдат намалени, обяви Валери Борисов. Министерството на транспорта няма механизъм, чрез който да влияе пряко върху цените на тези услуги, но според Борисов те ще спаднат, защото разходите на администрацията ща бъдат по-ниски.

В момента голяма част от административните услуги не са ценообразувани на база разходите за тях. Според Валери Борисов обаче това скоро ще се промени, защото предстоят законодателни промени в тази насока. Те ще бъдат подготвени от Съвета за административна реформа.

Инициативата "Развитие на административното обслужване по електронен път" е един от най-големите проекти по ОПАК. Тя се подготвя заедно с реципиента на финансирането МТИТС от повече от 2 години.

Другият мащабен проект, който също ще получи финансиране от ОПАК, е на стойност 12 млн. лв. Целта му е разработване на система за електронна идентификационна карта в България. Идеята е да се въведе нещо като електронна лична карта, която да може да се използва за достъп до електронните услуги както в държавния, така и в частния сектор. Конкурсът ще бъде обявен след около месец. Реално офертите за него могат да бъдат отворени най-рано в средата на лятото.

Третият голям проект на транспортното министерство, но вече по оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР), ще финансира изграждането на високоскоростен интернет до труднодостъпни райони. Той би трябвало да започне към средата на 2012 г.

Обособени позиции

Проектът "Развитие на административното обслужване по електронен път" е разделен на 5 обособени позиции:

1. "Анализ, идентифициране и вписване на първичните администратори на данни и техните услуги в регистрите на електронното правителство";

2. "Реализиране на приоритетни административни услуги за централната администрация";

3. "Реализиране на приоритетни административни услуги за общинската администрация";

4. "Разработване на референтен модел на архитектура за централните администрации и общинските администрации";

5. "Усъвършенстване на портала и доизграждане на системата на електронното правителство във връзка с административно обслужване". Според условията на тръжната документация една фирма може да спечели само една обособена позиция.
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zizu avatar :-P
    Zizu
    • - 12
    • + 7

    Браво на ГЕРБ!
    Ако това стане, втори мандат на бате Бойко е сигурен!
    Това е най-работещото правителство на България след 1989 година!

    Нередност?
  • 2
    yurukov avatar :-?
    Боян Юруков
    • - 2
    • + 11

    Говорих със зам-министъра на електронното правителство преди 2 седмици. Мноооого имат да правят докато се получи нещо. Тепърва трябва да се градят основните. Интересното е, че сега изтъкват като проблеми неща, които преди година и половина им писах, че ще се случат.

    Нередност?
  • 3
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi
    • - 1
    • + 5

    Оооо това е мисия нвъзможна... Не заради сложността на системите и технологични трудности при свързването им, а защото очаквам изходните данни да са некачествени. На пръв поглед наличието на ЕГН на хората би следвало да улесни, но въпросът е каква част от сегашните регистри са само на хартия и до колко чиновниците надлежно са си вършили работа. Лично аз смятам, че ще има и съпротива от страна администрацията.

    Нередност?
  • 4
    epoc avatar :-?
    epoc
    • - 3
    • + 3

    Някой сериозно да вярва, че такова нещо ще се случи?

    Електронната администрация е допулнение към нормалната такава, случайно да има такава в БГ?

    Нередност?
  • 5
    tehnolog avatar :-|
    Технолог
    • - 2
    • + 7

    Не вярвам че с търгове и оферти може да се направи нещо такова. Да направиш спортна зала - може, но софтуера е по-друг продукт. При софтуера има едно постоянно развитие и всъщност той остарява всеки ден. Може и да се договориш за поддръжка, обаче е много трудно да предвидиш всичко което ще се случи.

    Начина ни на живот и на правене на бизнес се променя непрекъснато. Еволюцията е с месеци. Софтуера е онзи вид инженерен продукт, който трябва да се променя най-често. Кой-знае какво ще стане:
    - ще има инфлация и ще махнем стотинките или
    - ще влезем в еврозоната и ще приемем еврото;
    - ще влезем или няма да влезем в шенген;
    - ще сменяме или няма да сменяме документите си за самоличност;
    - кой-знае какви нови закони ще влязат в сила, под наше или чуждо давление

    Софтуера е нещо, което трябва да се променя постоянно. Ето тук е слабото място на търговете. При един търг за спортна зала, можеш да направи много добър предварителен проект на това какво искаш. Въпреки, че ще има малки изменения по време на проекта, накрая резултата ще е доста близко до това, което искаш.

    При търг за софтуер нещата, които искаш е доста трудно да ги опишеш по начин, който не търпи всевъзможни интерпретации. Ако можеш да опишеш един софтуер по изключително прецизен начин как трябва да функционира, то времето и средствата, които ти ще изхабиш за описването на прецизната му функционалност ще са повече от колкото за кодирането му.

    Въпреки, че съм силно скептичен относно новия проект за електронно правителство, аз силно се надявам поне частично да успее.

    Като алтернативи съм си мислил:
    - разбиването на проекта на по-малки парчета, които могат да имат собствена еволюция. Предварително обаче трябва да бъдат уточнени комуникационните протоколи.
    - използването от държавата на звено собствени програмисти, ако закупи и правата върху кода, който е специално написан за целите на ел. прав. Това е единствения начин да се получи поддръжка на приемлива цена.

    Нередност?
  • 6
    pavlin0511 avatar :-|
    pavlin0511
    • + 2

    До коментар [#5] от "Технолог":

    За това че проекта трябва да се разбие на парчета и да се тества предварително, напълно те подкрепям.

    Нередност?
Нов коментар