Clubhouse може и да залезе. Аудиочатовете ще останат

Какво показва последната тенденция в Силициевата долина за бъдещето на социалните мрежи

Clubhouse бързо се превърна в най-обсъжданото приложение и любима сцена за рок звезди и предприемачи
Clubhouse бързо се превърна в най-обсъжданото приложение и любима сцена за рок звезди и предприемачи
Clubhouse бързо се превърна в най-обсъжданото приложение и любима сцена за рок звезди и предприемачи    ©  Reuters
Clubhouse бързо се превърна в най-обсъжданото приложение и любима сцена за рок звезди и предприемачи    ©  Reuters

Едно от най-успешните изобретения на Силициевата долина е очакването,- или "хайпът". Повечето пъти той разочарова. През 2015 г. излъчването на живо от смартфони беше голямата мода. Но Meerkat, приложението, което го разпространи, изчезна една година по-късно. На 1 април Periscope, нейният по-успешен конкурент, също беше спряно. Дали приложението Clubhouse, домакин на гласови срещи, ще има същата съдба?

Основана в началото на пандемията през миналия март, Clubhouse бързо се превърна в най-обсъжданото приложение и любима сцена за рок звезди и предприемачи. Илън Мъск предложи възгледите си за колонизиране на Марс. Марк Андресън и Бен Хоровиц, създатели на компания за рисков капитал, редовно се изявяват там. Други, по-нормални представители на Долината, дискутират всичко от бъдещето на Сан Франциско до връзката между технология и медии. Тази година манията около Clubhouse стана глобална и предложи място за откровени разговори на места от Саудитска Арабия до Южна Корея.

Заедно с популярността изплуват и проблеми. Все още има нужда от покана от съществуващ потребител, но те се намират лесно. Докато новодошлите наводняват приложението, качеството намалява. Без систематична модерация се появяват чатове от сорта на "Как да дисциплинираме и обучим жените" или такива с дори още по-лоши заглавия. Въпреки по-ниските бариери за влизане тегленията на приложението спаднаха до 2.7 млн. през март спрямо 9.6 млн. през февруари, сочат данните на Sensor Tower.

От бизнес гледна точка Clubhouse все още не е стигнала до отговор на въпроса как да прави пари (идеите включват бакшиши и такса за членство). И, както можеше да се очаква, големите технологични компании също се присламчват към тенденцията. Twitter тества подобна функция (и се носят слухове, че обмисля да купи Clubhouse). Facebook вероятно ще създаде клонинг скоро. На 30 март Spotify придоби Locker Room, приложение за групови чатове с насоченост към спорта. Дори LinkedIn и Slack, бизнес ориентирани приложения, следват стъпките им.

Името е известно и може да остане основното място за виртуални токшоута, както Twitter е такова за бързи мнения. Управлява се от Пол Дейвидсън, опитен предприемач в сферата на социалните мрежи. Има доста кеш: през декември събра 100 млн. долара, голяма част от които от Andreеssen Horowitz. Говори се, че търси ново финансиране при оценка 4 млрд. долара. Очаква се и да пусне версия на приложението за Android, популярната операционна система на Google. Оптимистите сочат към Snapchat като социална мрежа, любима на тийнейджърите, която е намерила собствена доходоносна ниша на пазар, доминиран от Facbook.

Това предполага, че дори Clubhouse да го сполети същата съдба като Periscope, след година груповите чатове все още ще бъдат част от социалните мрежи, дори и след пандемията. Meerkat и Periscope може да са мъртви, но излъчването на живо е живо и здраво, макар и като услуга на по-големи платформи в социалните мрежи. Хайпът може да е дразнещ, но си има предназначение. Той кара хората да опитват нови неща, рисковите капиталисти да инвестират и предприемачите да експериментират - дори и когато, в по-честите случаи, пионерите се озовават в дигиталното кошче.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар