🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Петте големи проблема на Facebook

Бившата служителка на Facebook Франсис Хауген се яви пред Сената, след като обвини технологичната компания, че поставя "печалбата пред безопасността"

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Франсис Хауген, бивша анализаторка във Facebook, чиито разкрития поставиха социалната мрежа отново сред буря от критики, участва за пръв път в изслушване пред американските сенатори във Вашингтон във вторник. Изслушването се случи, след като тя разкри по американската телевизия в неделя вечер, че е източникът, който е предоставил хиляди страници вътрешни документи на Wall Street Journal. Те показаха чести несъответствия между публичните изявления на Facebook и резултатите от собствените изследвания на компанията. Преди да напусне платформата през май тази година, тя е събрала множество вътрешни доклади и изследвания в опит окончателно да покаже, че Facebook умишлено е избрала да не отстранява проблемите на социалната мрежа.

Признанието ѝ идва ден след като Facebook претърпя едно от най-тежките си прекъсвания някога, тъй като всичките му платформи, включително WhatsApp, Instagram и Messenger, бяха недостъпни за няколко часа поради проблем при "промяна в конфигурацията".

Според Хауген документите показват, че компанията от Силициевата долина многократно е давала приоритет на "печалбата пред безопасността". Тя също е подала жалби до Комисията за ценни книжа и борси на САЩ относно това дали Facebook е подвела своите инвеститори. Акциите на Facebook са загубили около 13% от стойността си, откакто WSJ започна да публикува своята серия от разкрития в средата на септември, включително още близо 5% след срива в продуктите тази седмица. Интервюто на Хауген за предаването 60 Minutes в неделя и свидетелските показания пред Сената са само началото на нейната обиколка пред правителства - тя ще се яви и пред британските политици и ще участва в уеб срещата на върха на лидерите на ЕС в Лисабон в следващите няколко седмици.

На този фон изданието Financial Times обръща внимание на пет въпроса, които излизат на преден план след изявленията на Хауген.

Какво прави Facebook с децата?

Изслушването в Сената се съсредоточи върху защитата на децата онлайн, а политиците искат да чуят повече за усилията на Facebook по привличане на по-млади потребители. Компанията твърди, че се опитва чрез противоречиви проекти като Instagram Kids да направи по-безопасно навлизането на децата онлайн. Разкритията на Хауген загатват, че Facebook гледа на по-младите потребители като на неизползван източник на растеж, търсейки начини да привлече ново поколение потребители, като същевременно пренебрегва собствените си констатации за въздействието на своите платформи, като Instagram, върху психичното здраве на тийнейджърите.

"Собственото проучване на Facebook показва, че Instagram е не просто опасен за тийнейджърите, а че им вреди, и че е значително по-лош от другите форми на социални медии", каза Хауген пред 60 Minutes.

Какво се случи със звеното за гражданска неприкосновеност на Facebook?

Преди Хауген да напусне Facebook през май, тя работи върху "гражданска цялост" (civil integrity), екип, посветен на борбата с дезинформацията и други атаки срещу демократичните избори. След избора на Джо Байдън за президент, казва Хауген, ръководителите на Facebook решиха, че могат "да се отърват от гражданската неприкосновеност засега" - грешка, която тя твърди, че проправи пътя за бунтовете на Капитолия през януари. Това решение, казва тя пред 60 Minutes, е моментът, в който решава, че не може да "вярва, че те са действително готови да инвестират това, което е необходимо, за да не бъде Facebook опасен".

Ръководителите на Facebook казват, че работата на екипа за гражданска почтеност продължава като част от по-широка стратегия за ограничаване на дезинформацията, като същевременно оспорва, че социалната мрежа причинява поляризация.

Как Facebook може да подобри модерирането на съдържанието?

Facebook е инвестирал милиарди долари през последните пет години, за да се справи със злоупотребите в своите приложения, като набира около 40 хил. модератори на съдържание, които да контролират огромната му мрежа. Когато изпълнителният директор Марк Зукърбърг се появи пред Конгреса по-рано тази година, той разкри и зависимостта на компанията от автоматизация. Машинното обучение, форма на изкуствен интелект, е отговорно за забелязването на повече от 95% от речта на омразата, която компанията премахва, каза той.

Но дори това може да не е достатъчно. Според Хауген, Facebook не е успяла да контролира антиваксърското съдържание, въпреки че Зукърбърг го е направил приоритет. Вътрешните данни на Facebook по-рано тази година описват "огромен проблем" и "редица коментари срещу ваксини", според WSJ.

Влошават ли нещата алгоритмите на Facebook?

Дори когато Facebook твърди, че технологията му помага, това може да има обратен ефект. Хауген твърди, че много от предизвикателствата на групата с поляризация произтичат от промени в алгоритъма на потока от новини през 2018 г., които дават приоритет на публикациите от приятели и семейство и омаловажават публикациите на професионални издатели. Тогава Зукърбърг обеща, че промените ще създадат "по-смислени взаимодействия".

Хауген казва, че собственото изследване на Facebook показва, че поляризиращото съдържание е по-ангажиращо. "Facebook осъзна, че ако променят алгоритъма, за да бъдат по-безопасни, хората ще прекарват по-малко време на сайта, ще кликват върху по-малко реклами, ще печелят по-малко пари". Тя добавя, че след изборите в САЩ през 2020 г. компанията избира "да даде приоритет на растежа пред безопасността". Компанията отрече обвиненията, като заяви, че продължава да усъвършенства алгоритмите си, за да намали кликбейта.

Може ли да се направи нещо, за да се поправи Facebook?

Хауген каза пред WSJ: "Ако хората просто мразят Facebook повече заради това, което направих, значи съм се провалила". Нейният личен уебсайт декларира, че с "обществен надзор можем да имаме социални медии, на които да се наслаждаваме, които разкриват най-доброто в човечеството".

Facebook създаде свой надзорен съвет преди година, който според компанията е независима група, действаща като върховен съд. Но много политици в САЩ и Европа смятат, че саморегулирането не стига достатъчно далеч.

Разкритията на Хауген са посочили проблеми, от които критиците на Facebook се оплакват от години. След като диагностицира предизвикателствата, нейната възможност през следващите седмици е да предложи и подходящи действия за разрешаването им.

Все още няма коментари
Нов коментар