🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Работим усилено за дигитализиране на икономиките в ЦИЕ

Куба Кивиор - регионален управляващ директор на Visa за Централна и Източна Европа

Куба Кивиор - регионален управляващ директор на Visa за Централна и Източна Европа
Куба Кивиор - регионален управляващ директор на Visa за Централна и Източна Европа
Куба Кивиор - регионален управляващ директор на Visa за Централна и Източна Европа
Куба Кивиор - регионален управляващ директор на Visa за Централна и Източна Европа
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Куба Кивиор е част от Visa от януари 2007 г. Преди да заеме сегашната си позиция, е бил мениджър на Visa за Полша. Работил е в Bank Pekao и eService Novitus, има над 20-годишен опит във финансовия сектор. Завършил е Университета по икономика в Краков и Университета в Гданск, Полша. Съосновател и член на бордовете на фондациите "Полша без пари в брой" и "Дигитална Полша".

Кои са основните технологични и други тенденции, които оказват влияние върху бизнеса с разплащания?

- Поведението и очакванията на хората и като клиенти, и като потребители на финансови услуги и разплащания се променят в резултат на навлизането на все по-широка технологична и дигитална трансформация в ежедневието ни. Тази трансформация се отразява и ще продължи да се отразява на начина на привличане и обслужване на клиенти, на типа и скоростта на обработка, на анализа на данни и на изграждането на системи и модели за тяхното прилагане.

Отношението към клиента ще се промени. Ще стане по-персонализирано, пряко свързано с индивидуалните му нужди, а потребителите ще бъдат оценявани и възнаграждавани в резултат от прилагането на дигитални технологии.

Очаквам светът да стане още по-дигитален и свързан във виртуалното пространство, като бизнесът все повече ще развива директни онлайн канали за достъп и взаимодействие със своите клиенти както B2C, така и B2B. Това ще даде "тласък" напред и все повече ще изисква използването на съвременни технологии за анализ на данни, машинно обучение и изкуствен интелект. Не на последно място, тази неизбежна трансформация ще стимулира дигитализацията и отдалечения достъп до обществени и публични услуги и до икономиката като цяло, за което развитието на електронните разплащания е от основно значение.

Екологичните, социалните и управленските политики (ESG) ще играят все по-важна роля в начина, по който правим бизнес и се държим като хора. Подходът ни към устойчивото развитие е двустранен с фокус върху това какво можем да направим ние като организация в мрежата на Visa и какво сме способни да постигнем чрез предоставяне на възможности на нашите клиенти и партньори. През април 2021 г. Visa обяви нов глобален ангажимент за достигане на нулеви нетни емисии до 2040 г. (10 години преди Парижкото споразумение за климата), а година по-рано компанията постигна въглеродна неутралност във всички свои дейности. Придържаме се твърдо към нашия постоянен ангажимент да работим отговорно, етично и прозрачно със силно, независимо управление и да бъдем лидер в индустрията по отношение на ESG резултатите.

Visa вече не е ограничена от кабелна инфраструктура, вид на плащането, форма на достъп до физическата мрежа. Сега ние напредваме в постигането на целта си да бъдем единна точка за достъп за извършване на всякакъв вид трансакции, като създаваме възможност за сигурно движение на пари за всеки и навсякъде.

Разширихме стратегията си и превърнахме Visa в "мрежа на мрежите" - единна точка за достъп, която позволява движението на пари в мрежата на Visa и извън нея, тласка хората и бизнеса напред, като улеснява разплащанията между индивидуални лица (P2P), между бизнес и потребители (B2C), от бизнес съм бизнес (B2B) и от правителства към потребители (G2C).

Какви са основните поуки и изводи, които можете да очертаете след две години работа в обстановка на Covid?

- Covid-19 доведе до перманентна промяна в поведението на клиентите и ускори прехода към дигитални разплащания. Ще дам и един пример. Още от самото начало на пандемията потребителите поискаха да могат да плащат с безконтактните си карти, да се премахне използването на пари в брой и да се елиминира контактът с терминалите. Във Visa забелязахме, че тази промяна настъпва още от първите дни на разпространение на вируса и бързо мобилизирахме правителствата и разплащателната индустрия да увеличат лимитите за безконтактните разплащания в цяла Европа и в България.

За хората в Европа безкасовите разплащания в магазините и в интернет вече не са просто удобство, а необходимост. Проучването на Visa Back to Business от 2021 г. разкрива, че промяната в поведението на потребителите при пазаруване е значителна. Близо две трети (65%) от потребителите биха предпочели да използват безконтактни разплащания толкова често, колкото в момента, или дори повече, а само 16% заявяват, че биха се върнали към старите си методи на разплащане след пандемията.

Промяната сред търговците е също толкова явна. Делът на тези, които за първи път продават онлайн, се е увеличил от 27% на 43% от юни 2020 г. досега. Дребният бизнес откри, че безконтактните разплащания са спасителен пояс, а 74% от МСП очакват потребителите да продължат да ги предпочитат дори и след края на пандемията.

В Централна и Източна Европа наблюдаваме значително увеличение на електронните трансакции - в Чехия с над 75%, в Словакия - над 70%, в Хърватия - почти 70%, в Унгария - над 65%, в Ирландия - над 50%, а в Италия и Полша - почти 35% (през март 2021 г. на годишна база).

В перспектива съм твърдо убеден, че тук, в Европа, ние сме в епицентъра на иновациите и конкуренцията. Visa управлява отворена мрежа. Това създава равни условия, в които всички отговорни участници са добре дошли, а техните иновации формират силна конкуренция, която е от полза за всички.

Що се отнася до най-голямото предизвикателство, всеки пазар има своята специфика и във Visa подхождаме индивидуално към нуждите и приоритетите на различните държави, какъвто е и подходът ни към всеки от нашите клиенти.

Разкажете повече за програмата Visa Fast Track.

- Програмата Fintech Fast Track на Visa е създадена, за да даде възможност на следващото поколение финтех компании да се присъединят към мрежата на Visa и да създадат иновативни преживявания в областта на дигиталната търговия както за потребителите, така и за търговците. Тя беше отворена през 2018 г. и разширена през 2020 г. Програмата Fast Track отбеляза ръст от 360% на годишна база и подкрепя създаването на иновации в областта на разплащанията, като например дигитални портфейли, разплащания между фирми (B2B) и разплащания в дигитална валута.

Досега нашата програма Fintech Fast Track е помогнала на 93 европейски финтех компании да постигнат целите си за предоставяне на по-добри продукти и услуги на своите клиенти, включително редица нови платежни решения.

Всичко, което клиентите правят ежедневно - от плащането на сметки за комунални услуги до управлението на лични задължения - ще се извършва дигитално и без усилие, само с няколко кликвания.

Какви са очакванията ви относно платежната индустрия в краткосрочен и средносрочен план?

- Разплащателната индустрия е една от най-конкурентните и динамични в света. Изборът и конкуренцията са важни за развитието на сектора.

Ръстът на електронната търговия по време на пандемията от Covid-19 ще продължи с пълна сила, като все повече технологични решения ще бъдат насочвани към осигуряването на сигурно и безпроблемно обслужване на клиентите. В цяла Европа потребителското търсене на безконтактни, мобилни и онлайн разплащания ще продължи да се увеличава.

С нарастващата популярност на онлайн търговията внедряваме нови технологии като например Click to Pay, която съхранява по сигурен начин данните за плащане на потребителите, така че, когато те се върнат на сайта, да могат да платят с едно кликване, а това прави пазаруването онлайн по-лесно, по-бързо и по-сигурно. Помагаме на клиентите в 34 европейски държави да извършват сигурни мобилни разплащания, като предоставяме възможност за работа с близо 800 програми и портфейли за мобилни разплащания в Европа.

Освен това очакваме постепенното възстановяване на пътуванията да се отрази положително на икономическите сектори, свързани с туризма. Visa работи с правителствата и бизнес групите, за да осигури достъп до удобни и лесни дигитални разплащания.

Предоставянето на услуги и разплащания на уязвими граждани е по-важно от всякога за правителствата. Затова властите ще продължат да насърчават провеждането на реформи в полза на икономики, които все по-малко използват пари в брой като средство за предоставяне на по-удобни, достъпни и ефективни обществени услуги за подобряване на благосъстоянието и икономическото възстановяване. Visa подкрепя правителствата, като предоставя бързи и ефективни методи за изплащане на финансова помощ, предлага безконтактни решения за градски транспорт и придвижване и подпомага устойчивото възстановяване на нашите общности.

Иновациите, наред с възприемането на технологиите и начините за достъп до мрежата за използване на нови методи на разплащане и получаване на пари (движение на пари, парични преводи, разплащания, отворено банкиране, криптовалути, държавни средства и т. н.), ще продължат. Ще инвестираме още във Visa Direct, за да дадем възможност за бързи разплащания от типа човек към човек (P2P), което дава възможност на хората да плащат, изпращат и получават пари по по-интелигентни начини. Visa е предпочитан партньор за четири от петте световни финансови оператора в областта на P2P плащанията.

Междувременно Visa е отдадена на идеята да направи всичко възможно, за да насърчи иновациите и да създаде повече възможности на потребителите в подкрепа на европейските цели за отворено банкиране. Надяваме се да допринесем за ускоряване на въвеждането на отвореното банкиране в Европа, като осигурим сигурна и надеждна платформа за нововъведения чрез доказаната инфраструктура на Visa и устойчивите инвестиции в областта на стабилността, киберсигурността и предотвратяването на измами.

Ще има ли тенденции, специфични за региона?

- В Централна и Източна Европа стратегията ни се състои в подкрепа на разплащателната екосистема за увеличаване на броя на ПОС терминалите, които приемат картови разплащания и подобряване на ежедневните разплащания на потребителите чрез въвеждане на нови продукти и решения за разплащане в партньорство с банките и финансовите институции, с които си сътрудничим.

Банките в региона имат голям апетит за иновации, а потребителите са склонни да приемат картови разплащания. В Централна и Източна Европа Visa ще продължи да полага усилия за повишаване на нивото на финтех индустрията чрез въвеждане на най-съвременните разработки в областта на разплащанията.

Все още трябва да работим усилено, за да подкрепим дигитализацията на икономиките в държавите от Централна и Източна Европа, публичните и административните услуги и разплащанията в новата среда, особено за малките и средните предприятия.