🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Томас Арнолднер, A1 Group: Инвестираме над 100 млн. евро в инфраструктура средно за година в България

Изпълнителният директор на австрийския телеком пред "Капитал"

Томас Арнолднер    ©  A1/APA Fotoservice Krisztian Juhasz
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • В групата от 2020 до 2021 г. количеството на пренос на данни се e увеличило с 29%.
  • Засилваме дейностите в областта на киберсигурността със или без войната в Украйна.
  • Миналата година за първи път успяхме да намалим въглеродните ни емисии с 20%.

Визитка

Томас Арнолднер има дългогодишен опит в телекомуникационния сектор. От септември 2018 г. той заема поста на главен изпълнителен директор в A1 Telekom Austria Group, компанията майка на "А1 България". Преди това в продължение на една година е бил член на борда на директорите на T-Systems Austria. Кариерата му пък започва през 2003 г. в Alcatel Австрия, като 10 години по-късно вече оглавява компанията. След като Nokia придобива вече Alcatel-Lucent в продължение на една година Арнолднер отговаря и за експанзията на бизнеса в Европа.

Рафаела Ортнер поема ръководството на ESG екипа на A1 Group през октомври 2020 г. Една от целите, които си поставят тя и екипа е постигане на въглеродна неутралност на компанията до 2030 г.

След Австрия, България е вторият по големина пазар на база приходи за групата. Коя услуга е достъпна в Австрия, но все още не достъпна в България и планирате да лансирате?

Томас Арнолднер: Гордеем се с българския си оператор, той е иновативен и непрекъснато расте. Драстично и то положително се промени и пазарното възприятие на бранда. Портфолиото от услуги е много богато и се доближава до това, което предлагаме в Австрия, което е голямо постижение. Преди години операторът ни в България започна от много различна пазарна позиция от нашата. В Австрия имаме над сто годишна история, голяма потребителска база и широко портфолио. България успя да навакса, а в последните години бележи сериозен ръст не само по приходи, но и по отношение на разнообразието на продукти и услуги. Нещо повече, в България имаме услуги, които можем да лансираме в Австрия, например финансовите. Пазарният ни подход е сходен - лидер сме в сегмента на мобилните услуги, значително пораснахме във фиксираните услуги. В цялата Група А1 България е водеща в ICT, което е голямо постижение - стартирайки от почти нула да се превърнеш в един от най-сериозните играчи в този конкурентен сектор.

Кога прогнозирате 5G да достигне пълния си потенциал като скорост и предлагане в България?

Т. А.: По отношение на разпространението сме доста напреднали, имаме 5G в почти всички населени места с над 3000 човека и скоро ще покрием по-голямата част от страната. Следващата стъпка би била да увеличим капацитета и после ще започнем да слагаме различни приложения на база на технологията. Обикновено отнема около 10 години, за да се премине от една технология към друга - от 4G към 5G. Затова след 10 години очаквам да имаме вече и 6G. Внедряването на тази технология отнема около 2-3 години, после идва увеличаването на капацитета и след 3-4 години се виждат резултатите от новото развитие на услугите.

Смятате ли, че 5G технологията е определяща за потребителите при избора на оператор? Мислите ли, че потребителите забелязват осезаема разлика?

Т.А.: Това е едно от предизвикателствата, с които се сблъскваме в индустрията, да направим мигрирането от една технология в друга, без да се усети от потребителите. С 5G ние драстично намалихме забавянето (латентността) в мрежата. Ще може да увеличим броя на устройствата, които мрежата може да поддържа, намалихме значително използването на енергия, не само за мрежата, но и за устройствата. Това е платформа, която позволява да се създадат изцяло нови услуги, някои от които вече са внедрени и други, които дори не можем да си представим.

Може ли да очакваме повишаване на цените при телеком услугите?

Т.А.: В пандемията показахме, че нашите услуги са основополагащи и релевантни. Само да си представим как ковид можеше да ни засегне, ако не съществуваше дигиталната ни инфраструктура. Последствията щяха да бъдат много по-сериозни. С всички наши услуги, в които сме инвестирали през годините, допринесохме да преминем по-леко през кризата. Влагаме в България над 100 милиона евро в инфраструктура средно за година, което е значителна инвестиция. Трябва да правим тези инвестиции, защото натискът върху инфраструктурата ни постоянно се увеличава. В Групата от 2020 до 2021 г. изходящият пренос на данни се e увеличил с 29%.

Исторически телеком услугите винаги са били устойчиви на инфлацията на различните пазари. Въпреки това, ние сме много засегнати от покачването на цените, имаме около 100 милиона разходи за електроенергия в Групата за миналата година. Можете да си представите какво означава за нас това неколкократно увеличение на цените. На всеки един от пазарите си трябва да се адаптираме към тези условия и да запазим нивата на инвестициите си.

Събирате огромно количество данни за потребителите. След началото на войната в Украйна, предприехте ли по-сериозни мерки за защитата им?

Т.А.: Работим все повече в областта на киберсигурността със или без тази война. Истина е, че някои видове атаки се увеличиха по време на войната, но отвъд това има постоянна нужда да продължим да инвестираме в тази посока. Това е като игра на котка и мишка, атакуващите развиват нови методи, например започват да използват AI (изкуствен интелект), увеличават се атаките, в които нападателите не само разкриптират данните, но ги и продават. Адаптираме се към новите методи и приемаме, че винаги се опитват да ни атакуват, т.нар. "политика на нулево доверие" - не вярваме на нито едно устройство и всяко приемаме като нападатели, за да сме сигурни, че имаме най-високо ниво на сигурност.

Нуждите на правителствата от киберсигурност ли са най-големият двигател за инвестициите в ICT?

Т.А.: Това е един от многото двигатели. Нуждата от киберсигурност се засилва много навсякъде, атаките се увеличават и се променят постоянно. Това е асиметрична борба, защото една отворена врата за пробив е достатъчна за нападателя да компрометира цялата инфраструктурата. Друг сериозен двигател например е IoT (Internet of Thing) - през 2025 г. се очаква да има над 70 млрд. устройства глобално, които ще бъдат свързани. IoT, облачните услуги, новите възможности, благодарение на 5G, движат потребителите и най-вече бизнеса. Когато говорим за дигитализация, имаме предвид комбинацията между свързаност и ICT услуги, която само един телеком може да предложи и затова А1 България успя така успешно да се наложи като сериозен ICT играч.

В каква посока мислите, че ще бъде следващата голяма иновация, която в същото време би била рискова инвестиция, но е наложително да се случи?

Т.А.: Имаме революции в мрежата всяка година, защото нашият капацитет и преносът на данни се увеличава с близо 30% на годишна база. Внедряваме нови технологии, минаваме от 4G към 5G. 5G технологията ни е много напреднала в България и в Австрия. Започнахме да лансираме 5G в Словения, Хърватия и Северна Македония и това изисква много инвестиции. Сериозно развиваме оптичната си мрежа в България и Австрия, където имаме да наваксваме. Постоянно разработваме нови услуги, вкл. във финансовата сфера. България е водеща в групата по отношение на съдържание и ICT, където имаме още по-големи амбиции. Инвестираме в придобиването на една от водещите IT компании в България - СТЕМО и подобряваме портфолиото си. Виждаме, че идват революции, например метавърс, тя ще ни даде много нови възможности за това как да общуваме от разстояние.

Ще революционализира образованието например. Вместо да показваме древни камъни на децата в музеите, ще може да им покажем симулация на това как точно хората са живели преди векове. Може да водим разговор в метавърс, без да сме физически на едно място. [IZ(B1] За нас това означава, че мрежата ни ще бъде от огромно значение, защото всичко това трябва да се случва във висока резолюция, 360-градуса видео, в реално време, без забавяне. Трябва да построим мрежи, които да могат да се справят с тези предизвикателства.

ESG модерен термин ли е или нова корпоративна култура за А1?

Т.А.: Приемаме ESG много сериозно. Да, имаше моменти, когато за много компании темата за устойчивостта бе нещо, което трябва да направиш, защото е модерно и е добър маркетинг. Но нещата се промениха. Виждаме голямо търсене да правим бизнеса по устойчив начин. То идва от капиталовите пазари, от потребителите, особено от бизнес клиентите ни, има много регулации, но най-важното е, че нашите служители търсят отговори и искат да разберат дали работят за устойчив и отговорен бизнес. Виждаме това и при новите служители, които наемаме. Нашите екологични и финансови цели вече се доближават. Пътят е дълъг, но имаме много вътрешни инициативи и вече се вижда, че има прогрес. Например миналата година за първи път успяхме да намалим нашите въглеродни емисии с 20%. България много помогна за това. Рециклирахме и обновихме вече около 600 хил. устройства, които иначе биха се превърнали в замърсител. А1 България също подписа първия на пазара договор за доставка на възобновяема енергия (Private PPA) на база фотоволтаична технология. Договорът е за 10 години за доставката на 20 хил. мВтч зелена енергия годишно.

Рафаела Ортнер: Обикновено говорим за бизнес и за това да правим нещо добро, но ако погледнем наратива на на европейско ниво и Зелената сделка, става въпрос за конкурентно предимство. Ако се замислим как оперират бизнесите, те са част от околната среда и от обществото. Няма граници, не може просто да замърсяваме, без да има последствия. Затова устойчивостта е стратегическо решение как да останем конкурентни и като бизнес да оцелеем в средносрочен план. Задаваме си основно стратегически въпроси за това как бизнес моделът ни може да се промени в краткосрочен или дългосрочен план. Пример от телко сектора е не да продаваме смартфони, а да ги отдаваме под наем.

A1 се определя повече като технологична компания и по-малко като телеком. Преди няколко месеца обаче Илън Мъск, един от най-технологично ориентираните хора в света, заяви, че "ESG е измама". Как ще коментирате това?

Р.О.: Ситуацията може да има различен прочит. На първо място е важно не само какво правиш, а как го правиш. И тук Tesla има накъде да се подобрява - как произвежда, как защитава човешките права и тези на работниците си. Мъск получи обратна връзка от пазара, че ESG рейтингът му за Tesla не е добър, въпреки че производството на електрически автомобили е зелен бизнес. Тук именно проблемът е не какво, а как произвежда Tesla. Вторият момент е, че говорим за ESG индекси на рейтингови агенции, които определят нивото на устойчиво представяне на компаниите. Има място за дискусии дали рейтинговата система е обективна и работи ли добре.

Колко инвестирате във вашата ESG стратегия и каква възвръщаемост на инвестициите очаквате?

Т.А.: Много е трудно да се посочи каква част от инвестициите е ESG и каква не, затова не мога да дам точна цифра. Оптимистичен съм за бъдещето, защото бизнес целите и целите за устойчивост много се доближават. Правим множество соларни панели по мрежата ни, увеличаваме ефективността на мобилната ни мрежа - това устойчива мярка ли, спестяване на разходи ли е или е мярка за енергийна независимост? Не знам и не ме интересува, правим го, защото вярваме, че е правилното нещо.

Правилно за бизнеса или за хората?

Т.А.: Ако гледаме устойчивостта само като разход, то не сме разбрали какво означава ESG за бизнеса. Това е част от ДНК-то на компанията - комбинация от очакванията на акционери, служители, потребители, регулатори, НПО, медии. На въпроса какво очакват от нас получаваме еднозначен отговор - да бъдем устойчиви и отговорни към околната среда, хората и служителите ни и да правим етичен бизнес.

Р.О.: 90% от нашите въглеродни емисии идват от консумация на електроенергия, това, което може да направим, е да намалим консумацията и да станем по-енергийно ефективни. Правим това, като внедряваме оптични кабели, което е много по-енергийно ефективно, както е и 5G. Всичко, което инвестираме в 5G е и инвестиция в ESG.

Какви са очакванията ви, ще се подобри ли бизнес средата следващата година или ще се влоши?

Т.А.: Спрях да правя прогнози или спекулации, особено когато те са извън обсега на моята експертност и отговорност. Но разбира се предприемаме мерки, имаме постоянен анализ на риска, различни сценарии, по които да действаме според различните ситуации. Не мисля, че тези кризи ще приключат много скоро. Но бизнесът ни е много стабилен, финансовото ни представяне също, бизнес моделът ни е устойчив и хората могат да ни се доверят, че ще поддържаме високо ниво на инвестиции и фокус върху потребителските услуги и удовлетвореност, както и че ще им осигурим най-добрата мрежа на всеки един от нашите пазари.

В интервюто участваха и представители на други медии

Все още няма коментари
Нов коментар