Боб Айгър извършва големи промени в Disney

Те не са краят на историята за компанията

Оперативните разходи ще бъдат съкратени с 2.5 млрд. долара, а други 3 млрд. ще бъдат спестени от разходите за съдържание.
Оперативните разходи ще бъдат съкратени с 2.5 млрд. долара, а други 3 млрд. ще бъдат спестени от разходите за съдържание.
Оперативните разходи ще бъдат съкратени с 2.5 млрд. долара, а други 3 млрд. ще бъдат спестени от разходите за съдържание.    ©  Reuters
Оперативните разходи ще бъдат съкратени с 2.5 млрд. долара, а други 3 млрд. ще бъдат спестени от разходите за съдържание.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Нелсън Пелтц е човек, свикнал да печели. Така че когато неговият хедж фонд Trian Partners прекрати борбата си за място в борда на Disney на 9 февруари, това не беше капитулация. Ден по-рано Боб Айгър, новоизбраният изпълнителен директор на Disney, обяви мащабни промени в развлекателната компания, каквито Trian искаше.

Нова организационна структура

Нова организационна структура ще прехвърли контрола от счетоводителите обратно към творческите екипи. Това отменя промените, въведени от Боб Чапек, лично избран от Айгър за негов наследник в началото на 2020 г., а след това заменен от него през ноември.

Новият изпълнителен директор на Disney обяви мащабни промени в развлекателната компания, каквито хеджфондът Trian искаше.

Оперативните разходи ще бъдат съкратени с 2.5 млрд. долара, а други 3 млрд. ще бъдат спестени от разходите за съдържание, общо равняващи се на 8% от разходите; 7000 служители ще бъдат съкратени. За да ограничи финансовите загуби на стрийминг услугата си Disney+, през декември Айгър повиши цените на абонаментите в Америка с 38%. Disney няма да участва в "световната надпревара за абонати", заяви той. Вместо това той намекна, че ще лицензира повече от каталога си на конкурентни платформи, за да увеличи печалбите си. На всичко отгоре Disney ще започне отново да изплаща дивиденти до края на 2023 г.

Въпроси без отговор

Въпреки всичко това Айгър остави няколко ключови въпроса без отговор. Първият е свързан с дългосрочния план на Disney за стрийминг, който той все още не е формулирал. Айгър заяви, че иска да се фокусира върху "основните брандове и франчайзи". Техният онлайн дом е Disney+. Той също иска да избегне "недиференцирани" общи развлечения. Това е територията на стрийминг услугата Hulu, две трети от която са собственост на Disney. Споразумението на Disney с кабелния гигант Comcast, притежаващ останалата една трета, изтича през 2024 г. Забавящият се ръст на Hulu и влошаващите се маржове показват, че статуквото вече не работи. Шефът на Comcast сигнализира през септември, че е склонен да закупи дела на Disney, "ако бъде обявен за продажба". Айгър трябва да реши дали да се откаже от предаванията на Hulu, които според фирмата за доставка на данни Parrot Analytics, са по-популярни от тези на Disney+ сред по-възрастните зрители и жените, или да плати около 9 млрд. за дела на Comcast.

Вторият нерешен въпрос за Disney се отнася до друга част от медийната империя - ESPN. Спортната мрежа винаги е била трудна за съгласуване със стратегията на Disney, заложена за пръв път през 1957 г. от основателя ѝ Уолт Дисни, за монетизиране на творческите франчайзи в няколко формата и канала за разпространение. Решението на Айгър да отдели ESPN като самостоятелна бизнес единица е негласно признание за нейното неудобно положение. Засега Айгър твърди, че няма намерение да отделя ESPN. Това може да се промени, ако компанията реши да направи друго голямо придобиване - или на Hulu, или, да речем, на бързо развиващия се пазар за видеоигри. Предвид големия нетен дълг на Disney в размер на 40 млрд. долара, приходите от продажбата на ESPN може да са необходими за финансирането на всяко сделка.

Това са много неща, с които Айгър трябва да се справи през оставащи 22 месеца от неговия договор, през които също така трябва да намери по-способен наследник на Чапек. Пазарната оценка на Disney от около 200 млрд. долара се е повишила с 19% след неговото завръщане, което предполага, че инвеститорите имат повече доверие в него, отколкото в другия Боб. Но те може да му вярват по-малко, отколкото когато беше по-млад: стойността на компанията все още е с 60 млрд. по-ниска, отколкото когато се пенсионира през 2020 г.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved