🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Време е да заемете позиция

От компаниите все повече ще се очаква да се ангажират със социално-политически въпроси - от абортите до расовата справедливост

За големите корпорации е трудно да останат неутрални по политически и социални въпроси.    ©  Reuters

През юни 2022 г., когато Върховният съд на САЩ отмени решението по делото "Роу срещу Уейд", с което през 1973 г. абортът беше обявен за конституционно право, стотици компании в Америка бързо се обявиха в подкрепа на своите служителки. Това не беше първият случай, в който от компаниите се очакваше да реагират пряко на политическо събитие. И беше поредният пример за по-широка промяна в начина, по който частният сектор се ангажира със социално-политически въпроси - и с това, което е необходимо, за да бъдеш считан за добра компания от потребителите, служителите и акционерите.

За големите корпорации е трудно да останат неутрални по политически и социални въпроси. Те изпитват натиск от инвеститорите отгоре, от служителите отвътре и от потребителите отвсякъде, за да бъдат по-човечни в начина, по който изразяват и защитават своите ценности. Наред с абортите през 2023 г. компаниите ще бъдат оценявани по отношение на подхода им към климатичните промени и енергийния преход, правата на гейовете и транссексуалните, расовото разнообразие и етичните трудови практики. Заемането на политическа позиция не е само за увеличаване на продажбите или генериране на публикации в пресата. То може да бъде и начин да се изградят и поддържат отношения с потребителите, основани на доверие и прозрачност, да се демонстрира ангажираност към благосъстоянието на служителите и да се формира цел в корпоративната стратегия.

Активните потребители очакват от компаниите не само да изразяват мнение, но и да бъдат последователни в това отношение. Тези потребители изразяват своето пренебрежение и го правят бързо в социалните медии. И все пак, противно на общоприетото схващане, по-политическото поведение не изисква непременно от компаниите да бъдат прогресивни. Chick-Fil-A, американска верига за бързо хранене, поддържа силна марка дори когато се сблъсква с бойкоти заради подкрепата на организации, чиито "традиционни" ценности се смятат за хомофобски от някои. Активистки настроените потребители - и от двете страни на дадена тема - възнаграждават смелата последователност.

Да имаш политическа позиция не означава непременно да си прогресивен.

Служителите също стават все по-активни и обръщат по-голямо внимание на ценностите, изповядвани от работодателите. Ковид-19 постави разговорите за благосъстоянието на служителите на централно място; много фирми реагираха на движението Black Lives Matter, като преразгледаха подхода си към расовото разнообразие.

Вътрешният натиск може да окаже голямо влияние при формирането на позицията на компанията. В Disney протестът на служителите през март 2022 г. накара компанията да направи изявление, в което се противопоставя на закона във Флорида "Не казвай гей", след като главният изпълнителен директор Боб Чапек се забави да се изкаже срещу него. Над 100 американски компании пък реагираха на отмяната на решението "Роу срещу Уейд", като разшириха възможностите за репродуктивно здраве за своите служители. Фирмите вече осъзнават, че откликването на нуждите на служителите помага за наемането и задържането им.

В тази промяна участват и акционерите, които са наясно, че пазарите реагират, когато компаниите заемат позиция. Проучване на Yale School of Management например установява, че акциите на компаниите, които са се изтеглили от Русия скоро след нахлуването ѝ в Украйна, са се представили по-добре от тези на компаниите, които са се забавили или са решили да останат. За фирмите, които не са предприели бързи действия, рискът от отпор от страна на потребителите на други пазари, съчетан с натиск от страна на инвеститорите, притеснени от спада на цените на акциите, се оказва силна комбинация.

Но грижата всички тези заинтересовани страни да бъдат доволни може да се окаже сложна задача. Фирмите, които заемат позиция срещу репресиите в китайския регион Синдзян например, могат да получат похвала на Запад, но да се сблъскат с отмъщение от страна на китайските потребители и длъжностни лица. Американският производител на чипове Intel се извини в Китай, след като каза на доставчиците си да избягват продукти от Синдзян. Американските фирми, базирани в щатите с републикански възгледи, е по-малко вероятно да се противопоставят на отмяната на решението "Роу срещу Уейд". Освен това потребителите и служителите могат да забележат корпоративните преструвки. В доклад на ПР компанията Brunswick се казва, че фирмите трябва да подкрепят думите си със "съществени и осезаеми действия", за да не изглеждат като яхнали вълната опортюнисти.

Корпоративният активизъм не е нещо ново. През 60-те години на миналия век някои фирми заемат позиции срещу войната във Виетнам, а през 80-те години - срещу апартейда в Южна Африка. Но с намаляването на доверието в политиците и признаването на компаниите за мощни двигатели на социалната промяна от мениджърите все повече се очаква да се изказват и да предприемат действия. Някои от тях са по-щастливи от други да участват в подобни политически действия. Но през 2023 г. те вече нямат особен избор.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tvp36646875 avatar :-?
    tvp36646875
    • + 1

    "Време е да заемете позиция"

    "Правилна", предполагам? Иначе следва либерастки Народен съд, кенсъл калчъ и т.н. Новият болшевизъм и фашизъм в едно - това представлява тъпокресливата радикална секта.

    Нередност?
Нов коментар