Meta пуска търговска версия на AI в опит да догони Microsoft и Google

Стартъпи и компании ще могат да създават персонализирани реклами и софтуер на базата на технологията

Моделите с отворен код позволяват на изследователите и разработчиците да откриват и отстраняват грешки, като подобряват технологията и сигурността едновременно
Моделите с отворен код позволяват на изследователите и разработчиците да откриват и отстраняват грешки, като подобряват технологията и сигурността едновременно
Моделите с отворен код позволяват на изследователите и разработчиците да откриват и отстраняват грешки, като подобряват технологията и сигурността едновременно
Моделите с отворен код позволяват на изследователите и разработчиците да откриват и отстраняват грешки, като подобряват технологията и сигурността едновременно
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Meta е на път да пусне версия със свободен достъп на своя модел за изкуствен интелект (AI), която ще позволи на стартиращи фирми и компании да създават персонализиран софтуер на базата на технологията. Този ход ще позволи на Meta да се конкурира с подкрепяните от Microsoft OpenAI и Google, които водят надпреварата за разработване на генеративен изкуствен интелект.

Софтуерът, който може да създава текст, изображения и код, се захранва от големи езикови модели (LLM), които се обучават върху огромни количества данни и изискват голяма изчислителна мощ.

По-рано тази година Meta пусна свой езиков модел, известен като LLaMA, за изследователи и учени, но новият продукт ще бъде по-широко достъпен и ще може да се персонализира от компаниите, твърдят пред Financial Times трима души, запознати с плановете. Пускането на модела се очаква в най-скоро време, казва един от тях.

Meta казва, че нейните LLM са "с отворен код", което означава, че подробностите за новия модел ще бъдат публикувани публично. Това контрастира с подхода на конкуренти като OpenAI, чийто последен модел GPT-4 е т.нар. черна кутия, в която данните и кодът, използвани за изграждане на модела, не са достъпни за трети страни. Съществуват регулаторни и правни рискове, свързани с интелектуалната собственост и авторските права.

"Конкурентният пейзаж на изкуствения интелект ще се промени напълно през следващите месеци, може би през следващите седмици, когато ще има платформи с отворен код, които всъщност са толкова добри, колкото и тези, които не са", заяви вицепрезидентът и главен учен по изкуствен интелект в Meta Ян Лекун на конференция в Екс ан Прованс миналата събота.

Конкуренция

Предстоящото пускане от Meta на пазара идва в момент на разгаряща се надпревара между технологичните групи от Силициевата долина в областта на изкуствения интелект.

Ник Клег, ръководител на Meta по глобалните въпроси, обърна внимание на достойнствата на подхода с отворен код, като казва, че "отвореността е най-добрият антидот срещу страховете, свързани с AI". Но това решение също така помага на Meta в опитите ѝ да настигне конкурентите, тъй като отвореният модел ще позволи на компании от всякакъв мащаб да подобряват технологията и да създават приложения въз основа на нея.

Meta работи по изследванията и разработките на изкуствен интелект повече от десетилетие, но изглеждаше, че изостава, след като през ноември OpenAI пусна ChatGPT - чатбот за разговори, което стимулира други големи технологични групи да пуснат подобни продукти.

"Целта е да се намали сегашното господство на OpenAI", казва източник, запознат със стратегията на високо ниво в Meta. От групата отказват коментар по темата пред британското издание.

От нула до 100 милиона

През февруари OpenAI стартира платена версия на своя софтуер, като срещу 20 долара месечно потребителите получават приоритет в запитванията наред с други предимства. По същото време UBS публикува анализ, в който пресмята, че потребителите на ChatGPT надхвърлят 100 млн. души.

Въпреки че технологията на Meta е с отворен код и засега е безплатна, двама души, запознати с въпроса, твърдят, че компанията проучва възможността да иска пари от корпоративните клиенти за възможността да настроят модела според своите нужди, като използват собствени данни. Един от източниците заяви, че в момента няма планове за таксуване и Meta няма да направи това в предстоящата версия.

Жоел Пино, вицепрезидент на Meta по изследванията на изкуствения интелект, отказа да коментира разработването на нов модел на изкуствения интелект и начина, по който той може да се монетизира, но заяви: "В края на краищата, тъй като пускате нещо [с отворен код], не се отказвате напълно от интелектуалната собственост на този труд."

През 2021 г. главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг обяви, че ще изгради изпълнен с аватари цифров свят, известен като метавселена, и похарчи над 10 млрд. долара годишно за проекта. Тази скъпа амбиция се оказа непопулярна сред инвеститорите и Meta наскоро побърза да увеличи инвестициите си в изкуствен интелект.

По-рано тази година гигантът в областта на социалните мрежи създаде звено за генеративен AI, ръководено от главния продуктов директор Крис Кокс. Пино заяви, че екипът на Кокс се занимава с изследователската част на изкуствения интелект, но също така и с разработването на продукти, тъй като "създава напълно нови бизнеси".

Предимството на моделите с отворен код

Предимството на моделите с отворен код включва по-голямо възприемане от страна на потребителите, които след това въвеждат повече данни, които AI да обработва. Колкото повече данни има един LLM, толкова по-мощни могат да станат неговите възможности.

Освен това моделите с отворен код позволяват на изследователите и разработчиците да откриват и отстраняват грешки, като подобряват технологията и сигурността едновременно - в момент, когато технологични компании като Meta са изправени пред дългогодишни проверки заради различни скандали, свързани с поверителността и дезинформацията.

Въпреки че безплатното предоставяне на софтуер може да изглежда противопоказно на фона на желанието за печалба, експертите смятат, че корпорациите могат да използват тази стратегия, за да завладеят нови пазари.

"Meta осъзна, че изостава от сегашния цикъл на изкуствен интелект, и това им дава възможност да отворят екосистемата и да изглеждат така, сякаш постъпват правилно, благотворително и се отблагодаряват на обществото", казва един от запознатите с мисленето на компанията.

Има и рискове при AI с отворен код

Все пак има ясни рискове при AI с отворен код, който може да бъде оформен и използван от злонамерени играчи. Групите за детска безопасност например съобщават за увеличаване на броя на изображенията на сексуално насилие над деца, генерирани от изкуствен интелект онлайн.

Изследователите също така установиха, че предишен модел на Meta AI, BlenderBot 2, пуснат през 2021 г., е разпространявал дезинформация. Meta заяви, че е направила BlenderBot 3 по-устойчив на това съдържание, въпреки че потребителите все още са установили, че той генерира невярна информация, което всъщност прави и ChatGPT.

Съществуват и регулаторни и правни рискове, свързани с интелектуалната собственост и авторските права. Наскоро комикът и актьор Сара Силвърман подаде съдебен иск срещу Meta и OpenAI заради твърдения, че нейната работа е използвана за обучение на модели без нейно съгласие.

През февруари Meta предостави на изследователите своя модел с отворен код LLaMA. Месец по-късно той изтече по-широко чрез онлайн форума 4chan, което даде възможност на разработчиците да го използват в нарушение на лицензионните правила на Meta, според които той не трябва да се използва в търговски продукти.

"Този модел е на свобода по начини, по които бихме искали да не е", казва Пино.

Други компании за изкуствен интелект като френския стартъп Mistral също проучват възможностите за пускане на версии с отворен код на своите технологии. Компанията OpenAI, която вече е пускала модели на изкуствен интелект с отворен код за разпознаване на реч и изображения, заяви, че екипът ѝ разглежда възможността за разработване на LLM с отворен код, при условие че успее да намали рисковете от злоупотреба под минимален праг.

Директните конкуренти



  • Microsoft - След като 2018 г. Илън Мъск напусна OpenAI, година по-късно компанията се преобразува в търговско дружество и прие Microsoft като инвеститор. През октомври 2022 г. OpenAI пусна ChatGPT за свободно тестване от потребители, като само за няколко дни потребителите надхвърлиха 1 млн. Чатботът в момента заема лидерска позиция в сектора на генеративния AI. Компанията предлага платен абонамент и достъп до модела от бизнеси и предприемачи, като всяко запитване се заплаща - в зависимост от модела, който се използва. След като за няколко месеца потребителите надхвърлиха 100 млн. души, Microsoft обяви, че ще увеличи инвестицията си до 10 млрд. (от 1 млрд.) и ще внедри технологията в продукти като търсачката Bing и приложението Skype.
  • Alphabet - Въпреки че дълги години се смяташе, че Google заема господстваща позиция в областта на изкуствения интелект, след пускането на ChatGPT ситуацията се промени. Задаването на въпроси на чатбота на OpenAI, който освен да пресмята задачи и да пише текстове може да генерира код и превежда текстове, отне предимството на търсачката на Google. В отговор през февруари Google пусна Bard, собствен генеративен AI, който първо беше наличен само в определени държави, но вече е достъпен и в България. За разлика от ChatGPT, моделът на Google е захранен с информация до 2023 г., което му помага да дава по-съдържателни отговори по определени теми.


Мисля, че генеративният AI има огромен потенциал.

Марк Зукърбърг
Марк Зукърбърг

основател и изпълнителен директор на Meta

Възникващата конкуренция



  • Amazon: Въпреки че компанията, основана от Джеф Безос, вече използва изкуствен интелект в операциите си, те са основно свързани с Amazon Web Services - облачния бизнес на гиганта. През април изпълнителният директор на ритейлъра обяви, че компанията планира да пусне собствени продукти, подобни на ChatGPT, но към настоящия момент изглежда, че залага повече на стратегията с изграждането и поддържането на инфраструктурата, която прави възможни изчислителните операции на компаниите зад изкуствения интелект.
  • Apple: През април Тим Кук, изпълнителен директор на компанията с капитализация от над 3 трлн. долара, обяви, че Apple вече е въвела изкуствен интелект в продуктите си, но не посочи по-подробни планове за софтуер в сферата на генеративния AI. Мат Търк, инвеститор във FirstMark Capital, която влага средства в стартиращи фирми, нарича липсата на генеративни AI продукти разумен маркетингов ход от Apple. "Реалността е, че Apple е малко по-назад от други като Microsoft и Google в генеративния AI, така че разумно избра да се позиционира в друга надпревара в AI, вместо да се опитва да догонва другите", казва Търг пред Wired.
  • xAI: Мъск също има намерения за собствени AI технологии. На 13 юли основателят на Tesla обяви създаването на xAI, компания за изкуствен интелект, която ще работи в тясно сътрудничество с Twitter. Все още не е ясно каква точно е целта на xAI, но според запознати с темата вече за купени нужните чипове от NVidia за изграждането и поддържането на мащабни езикови модели.


Все по-голямо приложение

Мнозина експерти смятат, че технологията може да преобрази цели индустрии и да окаже голямо влияние върху бизнеса и обществото. Компаниите, които могат да се възползват от технологията по най-добрия начин, ще могат да увеличат маржовете на печалба и да спечелят пазарен дял.

Употребата на генеративен AI може да стане по-разпространена от другите видове AI, защото е добър в много задачи, които са от съществено значение за управлението на една фирма. Доклад на консултантската компания McKinsey твърди, че три четвърти от очакваната стойност, създадена от генеративния AI, ще идва от четири бизнес функции - научноизследователска и развойна дейност, софтуерно инженерство, маркетинг и обслужване на клиенти. В известна степен всички тези дейности са в основата на повечето големи компании.



Всяка голяма компания с вътрешни бази данни, използвани за ръководство на служителите, би могла да намери приложение на чатбот, управляван от AI. Например Morgan Stanley прави AI асистент, който ще помага на нейните мениджъри по управление на активи да намират и обобщават отговори от огромна вътрешна база данни.

Не е изненада, че технологичните компании приемат най-бързо AI в дейността си. Amazon, Microsoft и Alphabet продават достъп до редица AI инструменти - от услуги, подпомагащи обучението на сложни модели, до софтуер, позволяващ използването на AI, без да се налага писането на код.

Проучване на The Economist сред компаниите от S&P500 показва, че освен технологичните два типа компании приемат най-бързо AI. Едната е индустриите с голям обем данни като застрахователни фирми, фирми за финансови услуги и доставчици на здравни услуги. Обикновено тези фирми имат много структурирани бази данни, като например кредитни книги или пациентски досиета, което улеснява използването на AI.

Втора група са индустриите, които вече са повлияни от технологиите, включително автомобилостроенето, телекомуникациите, медиите и търговията. Възходът на електромобилите и перспективата пред самоуправляващите се коли насърчи производители да инвестират в технологии. Търговските компании използват изкуствен интелект, за да подкрепят основния си бизнес.

Нови хоризонти

В основата на генеративния AI в момента стоят чатботовете, които генерират основно текстово съдържание, но множество компании и модели вече предлагат генерирането на изображения, звуци, дори и кратки видеоклипове.

  • Модели като Dall-E на OpenAI и Midjourney в Discord позволяват да се генерират уникални изображения и картинки за секунди. Качеството обаче е за сметка на скоростта, тъй като резолюцията на генерираните файлове не е от най-високите. Други модели образуват текст в реч или обратното. Трети генерират кратки репетативни мелодии. С две думи, въпреки че генерирането на текстово съдържание е най-популярно в момента, има различни видове модели, които специализират в по-нишови отдели.
  • Съвсем отделна вселена са останалите machine learning модели, където крайният резултат не е някакъв вид съдържание, а решение на определен проблем. Например автономното шофиране, геолокацията, военните технологии, биотехнологиите и други сектори на икономиката имат нужда от различен вид изкуствен интелект. Такъв, който оптимизира процесите им и предоставя опции за разрешаването на определени стратегически задачи: планиране на складови наличности, изграждането на нови производствени мощности и прочие.


3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scs591119180 avatar :-P
    Гаргамел
    • + 1

    "които се обучават върху огромни количества данни и изискват голяма изчислителна мощ."

    T.e. догодина лятото няма да е 40°, a 50° 😊

    Нередност?
Нов коментар