🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ще се съгласят ли технологичните гиганти да играят по правилата на Европа

Те имат краен срок до 7 март да представят взетите от тях мерки за спазване на новите изисквания

До момента за "пазачи на информационния вход" са определени шест компании - американските Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft и китайската ByteDance
До момента за "пазачи на информационния вход" са определени шест компании - американските Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft и китайската ByteDance
До момента за "пазачи на информационния вход" са определени шест компании - американските Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft и китайската ByteDance    ©  Reuters
До момента за "пазачи на информационния вход" са определени шест компании - американските Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft и китайската ByteDance    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През 2022 г. влезе в сила европейският Закон за цифровите пазари (DMA), имащ за цел да предотврати налагането на несправедливи условия от страна на т.нар. пазачи на информационния вход върху трети страни и крайните потребители и да гарантира конкурентоспособността на важни цифрови услуги. За да бъдат определени технологичните компании за "пазачи", те трябва да реализират годишен оборот над 7.5 млрд. долара, да имат пазарна капитализация над 75 млрд. долара и поне 45 млн. активни месечни потребители в ЕС.

До момента за "пазачи на информационния вход" са определени шест компании - американските Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft и китайската ByteDance - като в началото на месеца Европейската комисия обяви, че е получила уведомления от Booking.com, ByteDance и X (бившия Twitter), че техните услуги потенциално отговарят на условията да бъдат определени за "пазачи".

Новите задължения на "пазачите" съгласно DMA включват подобряване на съвместимостта между собствените услуги на компании и тези на трети страни, разрешаване на достъп на бизнес клиенти до генерираните от тях данни, забрана на преференциалното третиране на собствените си услуги, по-голям потребителски контрол върху данни им, предоставяне на избор на използваните услугите и др.

В случай че компании не спазват новите европейски изисквания, ЕК ще може да наложи глоби в размер на до 10% от общия годишен оборот на компанията в световен мащаб или до 20% в случай на повторни нарушения. В случай на системни нарушения на европейските изисквания като крайна мярка могат да бъдат наложени и нефинансови мерки, включително принудително отделяне на бизнеси. Компаниите имат краен срок до 7 март да представят взетите от тях мерки за спазване на новите изисквания.

Тази седмица ЕК за пореден път показа готовност да глобява технологичните гиганти, налагайки глоба от 1.8 млрд. евро на Apple за ограничаване на конкуренцията при услуги за стрийминг на музика. До момента Брюксел е наложила три глоби на Google в общ размер 8.2 млрд. евро.

Ефект от новите правила

Въпреки потенциално големите наказания за неспазване на новите изисквания според браншови групи и инвеститори ефектът от DMA няма да бъде достатъчен.

"Въздействието вероятно ще бъде много слабо. Това наистина няма да промени толкова много поведението", казва портфолио мениджър на голям технологичен инвеститор, цитиран от Financial Times. "Изглежда, че това е поредният случай на регулаторни органи и политици, които се опитват да регулират индустриите по начини, които просто не разбират." Големите компании в миналото умело са променяли дизайна на услугите си, за да заобикалят регулациите, което затруднява държавните агенции, които не разполагат с достатъчно ресурси, добавя той.

Най-сериозните последици от новите разпоредби е вероятно да бъдат ограничени и от начина, по който технологичните компании заявяват, че ще адаптират услугите си, за да се съобразят с DMA. В миналото Брюксел е подкрепял предоставянето на избор на услугите, като например коя търсачка потребителите искат да използват, но поради липсата на достатъчно информация за предлаганите алтернативи се смята, че повечето потребители се придържат към най-известните услуги на най-големите технологични компании.

Технологичните компании също така въвеждат промени по начини, които им позволяват да запазят конкурентните си предимства. Те също така ограничават повечето промени до европейските потребители, което ограничава вероятността за по-широкото им приемане и създава пречки за разработчиците.

Тази година Apple публикува набор от технически промени, които отварят пътя за конкурентни магазини за приложения в iPhone и iPad, като същевременно позволяват на разработчиците да спрат да използват нейната услуга за разплащания.

Най-важната промяна, която компанията въвежда, е разрешаването на алтернативни магазини за приложения, но това доведе до спорове, тъй като компанията иска от разработчиците, които продават в магазини за приложения на трети страни, да плащат такса от 50 цента за всеки потребител след 1 млн. инсталации годишно.

"Spotify, както и много други разработчици, сега е изправена пред незадоволителна ситуация", заяви компанията след съобщението на Apple. "Съгласно новите условия, ако останем в App Store и искаме да предложим собствено плащане в приложението, ще плащаме 17% комисиона и 0.50 долара такса за основна технология на инсталация и година. Това за нас се равнява на същите или по-лоши условия, както при старите правила."

Промените имат за цел да дадат на разработчици като Spotify възможност за избор, заяви в отговор Apple. "Всеки разработчик може да избере да остане при същите условия, които са в сила днес, а при новите условия повече от 99% от разработчиците ще плащат същото или по-малко на Apple."

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    plamenss avatar :-|
    plamenss
    • + 1

    Разбира се, никой не иска да загуб най-платежоспособния клиент!

    Нередност?
Нов коментар