🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Какво би могло да срине Apple

Регулаторите, промените в платформите и геополитиката могат да навредят на производителя на iPhone

Apple е изложена на риск от Китай чрез веригата си за доставки
Apple е изложена на риск от Китай чрез веригата си за доставки
Apple е изложена на риск от Китай чрез веригата си за доставки    ©  Reuters
Apple е изложена на риск от Китай чрез веригата си за доставки    ©  Reuters

Тим Кук, шефът на Apple, преживява тежко начало на 2024 г. През последния месец компанията му се изправи пред необичаен брой неприятности. Патентен спор я накара да премахне функции от два от нейните смарт часовници. Тя разбра, че Министерството на правосъдието в САЩ (DoJ) скоро ще я съди за антитръстови нарушения. Компанията съобщи, че губи пазарен дял сред смартфоните в Китай, втория ѝ по големина пазар. В допълнение към това няколко анализатори от Уолстрийт заявиха нещо, което доскоро беше немислимо - че акциите на Apple са надценени. На 11 януари Microsoft - конкурентният технологичен гигант, временно детронира производителя на iPhone като най-скъпата компания в света.

Поредицата лоши новини може да продължи на 1 февруари, когато Apple отчита последните си тримесечни резултати. Капиталови анализатори смятат, че приходите през последното тримесечие на 2023 г. са нараснали слабо, ако въобще са нараснали. След това, на 2 февруари, Apple отново ще бъде подложена на изпитание. Компанията ще започне да доставя Vision Pro, очила за добавена реалност (AR), върху които работи и за които говори от няколко години. Луксозната джаджа, която ще се продава за 3499 долара, представлява голям залог за нова технологична "платформа", която, както се надява Apple, един ден може да замени смартфона като ядрото на потребителското цифрово преживяване - и iPhone като източник на богатство на производителя си. Първоначалните индикации сочат, че Apple трябва да се притеснява за перспективите на устройството. Netflix, Spotify и YouTube обявиха, че няма да предоставят своите популярни стрийминг приложения за очилата. Никой от тях не казва защо. Но това може да е, защото те се конкурират със собствените стрийминг услуги на Apple и разработването на AR приложение вероятно ще бъде скъпо.

Кук може да отхвърли някои от тези притеснения. Въпреки всичко цената на акциите на Apple не се е променила значително през януари. Няколко дни след като беше изпреварена от Microsoft, тя си върна титлата в тежка категория на фондовия пазар - и оценката си от 3 трлн. долара. И ако стартът на Vision Pro се окаже провал, краткосрочният ефект върху приходите на Apple ще бъде незначителен предвид ограниченото първоначално производство на очилата.

По-големи предизвикателства

Въпреки това би било неразумно, ако шефът на Apple отхвърли новогодишните проблеми. Защото те сочат към по-големи предизвикателства пред компанията. Те попадат в три широки категории: антитръстови и правни проблеми, забавяне на продажбите на iPhone и нарастващо геополитическо напрежение. Нито една от тях не е от екзистенциално значение в момента. Но всяка от тях крие риск да предизвика големи сътресения. Могат ли те да отнемат позицията на Apple на най-ценната компания в света за повече от седмица?

Въпреки че пазарната стойност на Apple е сред водещите десет в света от 2010 г. насам, допреди няколко години компанията се търгуваше при ниска оценка спрямо печалбите. Тя се смяташе за производител на хардуер - бизнес, който е по-труден за разрастване от софтуера. През по-голямата част от миналото десетилетие съотношението цена/печалба (Р/Е), което отразява очакванията на инвеститорите за бъдещите печалби, беше под 20 - сравнимо с това на HPE или Lenovo, скучни производители на компютри със слаб растеж и ниски маржове. То също беше под средното за големи американски компании в индекса S&P 500.

Това започна да се променя около 2019 г., отбелязва Тони Саконаги от брокерската фирма Bernstein. Приходите от бизнеса с "услуги" на Apple, който предоставя софтуер на около 1 млрд. потребители на нейните устройства, започнаха да се увеличават. Двете най-големи части на тази категория са рекламният бизнес, който Bernstein оценява на около 24 млрд. долара годишно (включително около 20 млрд. долара годишно от Google за това, че търсачката е опция по подразбиране в устройствата на Apple), и App Store (други 24 млрд. долара). Услугите също включват нейните стрийминг предложения - Apple Music и Apple TV, както и бързо разрастващия се платежен бизнес. Общо приходите от услуги възлизат на 85 млрд. долара годишно, или една пета от общите продажби. През 2016 г. те са допринесли 24 млрд. долара, или една десета от общите приходи. Това помогна на инвеститорите да се убедят, че Apple вече не е скромен доставчик на хардуер. Тя стана софтуерна платформа, към която могат да се добавят нови платежоспособни потребители без много допълнителни разходи. Това означава по-големи печалби - маржът на брутната печалба за звеното за услуги на Apple е 71% спрямо 37% за устройствата - и повече постоянни приходи. Тъй като услугите станаха по-голяма част от бизнеса, общата рентабилност на Apple също нарасна - от 38% през 2018 г. до 44% миналата година. За това допринесе и фактът, че компанията продаваше повече модели iPhone от висок клас с високи маржове. Всичко това помогна за повишаването на Р/Е съотношението на Apple до около 30 - значително над средното за S&P 500 и по-високо от това на Alphabet (компанията - майка на Google), макар че все още е под тези на Microsoft (38) и Amazon (72).

Един от рисковете, които могат да обърнат Р/Е прогреса на Apple, е свързан с правните проблеми на компанията. Някои от тях, като патентния проблем, изглеждат като незначителни заплахи. През октомври Международната търговска комисия постанови, че Apple е нарушила патенти, свързани със сензор за измерване на кислород, собственост на Masimo, производител на медицинско оборудване. Apple прекрати продажбата на моделите, съдържащи проблемната технология. Но на 18 януари тя започна да ги продава отново, но без спорния сензор.

По-големите правни проблеми на Apple са свързани с бизнеса с услуги. През март в ЕС - огромен пазар, ще влязат в сила нови правила, които ще принудят Apple да разреши инсталирането на приложения на своите устройства, без да се минава през App Store. Това затруднява начисляването на таксата от 30%, която тя събира за повечето покупки в приложенията (Apple е подала съдебен иск срещу правилата).

Съобщава се, че в Америка DoJ разследва дали смарт часовникът на Apple работи по-добре с iPhone, отколкото с други смартфони, и защо услугата ѝ за съобщения не е достъпна на конкурентни устройства. Ако в отделно дело срещу Google съдилищата се съгласят с DoJ, че сделките за търсачка по подразбиране с производителите на устройства са неконкурентни, Apple може да бъде лишена от около 20 млрд. долара годишно практически безплатни пари. В резултат на съдебен иск, заведен от разработчика на видеоигри Epic Games през 2021 г., Apple вече трябваше да промени начина, по който App Store таксува разработчиците за продажбата на приложения в него.

Кълбото е в твоето поле

Аpple не е беззащитна в съдебните битки. Тя бързо намери начин да заобиколи предизвиканите от Epic промени в политика на App Store, който ѝ позволява да продължи да събира големите такси. Окончателното решение по делото на DoJ срещу Google вероятно ще бъде взето след години. Същото се отнася и за очакваното дело срещу Apple. Както при много други антитръстови дела срещу технологичните гиганти, инвеститорите, изглежда, не са разтревожени.

Компанията е по-уязвима към втората област на безпокойство - забавянето на основната ѝ дейност. Според проучване на анализатори Apple е продала 220 млн. iPhone миналата година, съвсем малко повече от 217-те млн. през 2017 г. През 2024 г. броят им може да не е много по-голям. За известно време Apple може да компенсира забавянето на обемите с по-високи цени. Но годишният ръст на приходите се е свил до 1% през последните три години спрямо средно 9% между 2012 г. и 2019 г.

Някои конкуренти се опитват да намалят пазарния дял на Apple при устройствата от висок клас, като се възползват от апетита на потребителите към подобния на ChatGPT "генеративен" изкуствен интелект (AI). Южнокорейският технологичен гигант Samsung заяви, че ще пусне нова серия снабдени с AI телефони до края на януари. Екстравагантните функции ще включват гласов превод в реално време и подобрено обработване на снимки и видеа. Устройствата могат да бъдат пуснати в продажба осем месеца преди следващия iPhone на Apple. За разлика от тях Apple не казва почти нищо относно плановете си за най-актуалното технологично явление след iPhone. "Инвестираме доста", отбеляза загадъчно Кук по време на последната конференция за приходите на компанията.

Apple също така изпитва затруднения в Китай - източник на 17% от общите ѝ приходи. Според инвестиционната банка Jefferies, делът на Apple при смартфоните в страната е намалял през изминалата година. В същото време този на Huawei - местния технологичен шампион, е нараснал с около 6 процентни пункта. През август Huawei изуми браншовите наблюдатели - и американското правителство, което от години забранява продажбата на американски технологии на фирмата от съображения за националната сигурност, пускайки на пазара първото 5G устройство, съдържащо модерни чипове, произведени в Китай, а не внесени. Патриотично настроените купувачи изкупиха телефона, а отгоре на това и други устройства на Huawei.

Стане ли въпрос за AI, опасенията за напредъка на Apple може да са преувеличени. Ерик Уудринг от инвестиционната банка Morgan Stanley посочва признаци, че компанията наистина инвестира доста. През октомври специалистите на компанията и изследователи от Columbia University съвместно пуснаха модел с отворен код, наречен Ferret. Два месеца по-късно Apple публикува материал за това как подобни модели могат да работят на смартфони, които са много по-малко мощни от центровете за данни, обикновено използвани за тази цел. През януари южнокорейски технологичен блогър съобщи, че актуализация на операционната система на Apple вероятно още през юни ще включва AI подобрения за Siri, роботизирания асистент на Apple. Носят се слухове, че Apple планира да използва генеративен AI в собствената си търсачка.

Китай представлява по-голяма заплаха - и не само заради съживения Huawei. Плановете на Apple за бъдещ растеж зависят до голяма степен от успеха на развиващите се пазари, включително най-големия от тях. Тим Кук започна последните три конференции за приходите на Apple, говорейки относно продажбите извън богатия свят. Несъмнено е имал предвид Китай.

Apple е изложена на риск от Китай чрез веригата си за доставки. Въпреки широко разгласените усилия да премести част от производството в Индия, около 90% от iPhone все още се произвеждат в китайски фабрики. Същото се отнася и за повечето компютри Mac и iPad. Саконаги от Bernstein заявява, че Apple ще бъде изключително изложена на сериозна геополитическа ескалация, като например конфликт за Тайван, поне през следващите пет години.

Събития, които не са свързани с китайска инвазия в Тайван, също могат да навредят на компанията. Завръщането на Доналд Тръмп в Белия дом - сериозна възможност сега, когато той почти е спечелил републиканската номинация, е почти сигурно да вдигне бариерите пред търговията и ще засили китайско-американското напрежение. Дори и Джо Байдън да победи Тръмп на президентските избори през ноември, той трудно може да се нарече китайски почитател. Китайското правителство започва да отвръща на американските санкции. То вече забрани употребата на продукти, произведени от Micron, производител на чипове от Айдахо, в някои инфраструктурни проекти. През септември се появиха съобщения за забрана на продукти на Apple сред държавните служители. Въпреки че по-късно властите опровергаха твърденията, тази случка изнерви инвеститорите.

Всяко китайско действие, което вреди на Apple в Китай, ще навреди и на Китай. Apple твърди, че във веригата ѝ за доставки работят 3 млн. души. Много от тези работници са китайци. Един анализатор оприличава позицията на Apple спрямо китайското правителство на "взаимно гарантирано унищожение". Същото може да се каже и за търговския баланс между Америка и Китай. Опитайте се да обясните това на Тръмп. 2024, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sortero avatar :-|
    sortero
    • - 1
    • + 1

    “Какво би могло да срине Apple”
    “продуктите” на Apple имат чудесно качество!

    Нередност?
Нов коментар