🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Затегнете коланите. Летище София отлита от държавата

Брюксел е разрешил концесионерът да отложи плащането на концесионните такси за първите 10 години, или отсрочка за почти половин милиард лева

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Имаме произнасяне от Брюксел, че не е на лице държавна помощ." Това заяви в четвъртък министърът на транспорта Росен Желязков на брифинг в централата на ГЕРБ и "Капитал" го потвърди през еврокомисията. Преведено, това означава, че Европейската комисия е дала зелена светлина на промени в сделката за летище София и съвсем скоро държавният обект ще има частен стопанин. След като в последния момент концесионерът на летище София - фондът Meridiam, поиска и явно получи голяма ковид отстъпка - да не плаща 24.5 млн. евро концесионни такси на година за първите 10 години от срока на 35-годишния договор, а да ги плати през последните 10.

Договорът за концесията беше подписан на 22 юли 2020 г. Цялата процедура продължи около две години. Темата обаче стана силно актуална едва на финалната права, след като стана ясно, че параметрите на концесията се променят в последния момент.

БСП в лицето на Румен Гечев заяви, че България ще пие една студена вода, а чуждият инвеститор получава директна държавна подкрепа. А лидерът на "Демократична България" Христо Иванов заяви, че "българската държава се отказва от половин милиард лева от името на народа. Тези пари отидоха в поредния кладенец, в който изтичат нашите пари". Транспортният министър пък окачестви реакциите като "партизански набег". А концесионерът, който още не е влязъл във владение, започна да плаши със съд.

Но историята накратко е, че двегодишният полет на летището към частния си стопанин мина по бързата и комфортна държавна писта с отявлен фаворит. Министерството избра базирания в Париж фонд Meridiam, макар да имаше и по-силни оферти, после КЗК и ВАС бързо потвърдиха избора на управляващите. За десерт победителят получи дълга десетгодишна ваканция за концесионните плащания (а може би и по-високи летищни такси за отскок). Единственото успокоение е, че шансът някой да управлява по-зле летището от държавата е много малък. А сигурният факт - българският данъкоплатец временно ще бъде лишен от почти половин милиард лева приходи в бюджета.

Ще платя, но друг път

Предложението на концесионера е за отлагане на плащането на годишните концесионни възнаграждения - "дължими за първите 10 години от срока на концесията, за последните 10 години от срока на концесията", пишат от Министерство на транспорта. Концесионният договор е предвидил (или поне беше предвидил) държавата да получава по-голямата от двете суми - 24 542 010 милиона евро, или 32% от приходите на година.

Пандемията наистина удари авиацията, но получената отстъпка изглежда твърде голям реверанс към концесионера. Първо, защото е разписан срок от цели 10 години, а очакванията са авиацията да се възстанови далеч по-бързо. Към летищата във Варна и Бургас, които от години са на концесия, също беше направен компромис с плащането, но отлагането е за една година, не десет. Второ, не става ясно защо въпросните плащания ще се плащат в последните 10 години на концесията, когато инфлацията ще е изяла голяма част от парите, а не от 11-ата година например. От отговорите на допълнителните въпроси, които "Капитал" изпрати до министерството, става ясно, че не е предвидено индексиране на плащанията с инфлацията, като не става ясно защо.

От допълнителните отговори става ясно само, че "отлагането на плащането на годишните концесионния възнаграждения в тази връзка би било релевантно до връщане на нивата от 2019 г., за което ще бъде заложен годишен преглед". Това не се споменава обаче в позицията на концесионера до медиите, като в нея пише само, че се предвижда "отлагане на заплащането на годишните концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години от срока на концесията". От отговора на министерството за "нивата от 2019 г." пък не става ясно за кой показател става въпрос и при какви условия плащанията ще се възстановят по-рано от 10-годишния срок.

Реално Брюксел не е разглеждал детайлно промяната, а източници обясниха, че представеното от България не е показвало държавна помощ. Така че и през ЕК не идват достатъчно данни и анализ на промяната.

"По принцип държавите членки трябва да преценят дали дадена мярка включва държавна помощ, която трябва да бъде нотифицирана от комисията съгласно правилата на ЕС", коментира официално говорител на комисията пред "Капитал".

Мълчанието на държавата в името на фаворита

В концесията за най-големия държавен актив няколко неща се случиха без необходимата публичност. На първо място, не стана ясно защо точно тази оферта беше избрана, като не беше най-добрата нито по размер на инвестицията, нито по размер на плащанията. На търга се явиха пет международни кандидата, като всички загубили обжалваха процедурата. Министерството избра кандидата с най-ниската инвестиционна оферта - 608 млн. евро, и третата поред оферта за годишно концесионно възнаграждение. Третият финансов компонент е задължителното предварително плащане от 550 млн. лв. без ДДС, с което всички се съгласиха.

Подписването на договора на иначе толкова хвалената сделка също стана тихо и без публика и въпроси. На събитието от юли не бяха поканени медии и се случи в разгара на протестите. Договорът беше подписан от кандидата, след като вече беше пределно ясно, че ковид епидемията нанася силен удар по авиационния бизнес.

Не на последно място в тайна беше запазен и последният изключително съществен развой на събитията - искането на концесионера да си отложи концесионните плащания. То е било направено в края на октомври, като стана публично известен 4 месеца по-късно.

Удобно вдигане на летищните такси

При избора на победител министерството сочеше като плюс, че кандидатът е поел ангажимент да не вдига таксите през първите 10 години (той е поел и ангажимент да е готов с третия пътнически терминал на 10-ата година - крайният срок, поискан от държавата).

Новината наистина звучеше чудесно. До есента на миналата година, когато държавното летище с принципал министърът на транспорта Росен Желязков, иначе загрижен за невдигането на таксите, взе решение за драстичното им вдигане. Предложението на концесионера първите 10 години да не плаща концесионни такси е от 27 октомври, а решението на държавното "Летище София" за вдигане на таксите към авиокомпаниите е от 30 октомври.

Или държавата реши да свърши "мръсната" работа вместо концесионера в навечерието на сделката. Сега все още няма окончателно решение от страна на Гражданска въздухоплавателна администрация (временно се лети по старите), като тя може да отмени решението, но може и да го потвърди. Така всички аргументи за избор на точно този концесионер ще хвръкнат във въздуха.

Бързи първи пари

С промяната сега концесионерът остава да плати първоначалното концесионно възнаграждение към държавата, което е в размер на 281.2 млн. евро без ДДС. Сумата по договор трябва да се плати до 22 юли тази година, но по думите на Желязков това може да стане и до края на месеца с помощта на финансиращите банки.

Сега ГЕРБ, след като в последната година щедро раздава пари за пенсии, заплати на държавни служители по време на криза за бизнеса, удобно използва аргумента, че концесионерът ще плати 550 млн. лв. първоначално плащане. "Ако тези средства не влязат в бюджета, с какво ще бъдат заместени", запита транспортният министър.

Ръст от 16 млн. евро е предложен и по отношение на инвестициите, които вместо обявените 608 млн. евро. ще станат 624 млн. за срока на цялата концесия.

За да оправдае случващата се концесия, транспортният министър борави със сравнения спрямо настоящия държавен оператор, който е в полето на управление вече трети кабинет на министри на ГЕРБ. "Общо за последните 20 години държавният оператор на летище София е платил на държавата под формата на дивидент сума в размер на около 88.6 млн. евро, което, разпределено за 20 години, е по почти 4.5 млн. евро годишно. Разделена на 35 години (срока на концесията), само сумата от авансово платеното първоначално концесионно възнаграждение означава, че държавата авансово ще получи по около 8.18 милиона евро годишно, и то платени авансово. Тоест почти два пъти повече", пишат от Министерството на транспорта.

Новият летищен оператор

Процедурите по обжалването на конкурса минаха съмнително бързо през КЗК и ВАС без никакви изненади, което традиционно показва ясно желанието на властта. Концесионерът участва през дружеството "Соф кънект". В него участие имат структури на базирания в Париж фонд Meridiam и строителя Strabag, който участва с 1%.

Австрийската инфраструктурна компания се ползва с негативен опит в миналото точно на летище София, след като строената от тях козирка на новия терминал се срути и остана неремонтирана дълго време. Отделно името на компанията често се забърква в международни скандали. Собственик в нея е олигархът Олег Дерипаска. Отделно в България напоследък "Щрабаг България" печели поръчки, като това според представители на строителния сектор става с посредничеството на Иван Мирински, който е "строителният" човек на Пеевски. Другото име, което се спрягаше като местен "помагач" на концесионера, беше това на Кирил Домусчиев. Но връзки с него липсват. Многократно от фонда пред "Капитал" са отричали да имат каквито и да било връзки с тези местни бизнесмени.

SOF Connect беше и единственият кандидат, в който летищен оператор няма участие. Победителят ще ползва опита на летище Мюнхен, което ще подпише договор за мениджмънт за 12 години, а не за целия срок на концесията, като споразумението после може да бъде преподписано, но може и да не бъде.

15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • - 2
    • + 29

    В нормалните държави, щеше да се понесе съдебна отговорност за такова грубо ощетяване на държава. На първо място самия министър-карикатура. Цялата сделка е пример как правителството се договаря с някой и после изфабрикува надпревара. Като се започне от избора на кандидат, одобрението от регулаторите и се свърши с отлагането ан концесионните такси.

    Хубаво мислете, за кого ще гласувате.

    Нередност?
  • 2
    oky51599440 avatar :-?
    kalata
    • - 2
    • + 24

    Не стига, че няма да видим 10 години никакви пари, ами и Дерипаска ще ни управлява летището, кое от кое по-хубаво.

    Нередност?
  • 3
    uid28575369 avatar :-|
    Ивайло Московски
    • - 12
    • + 1

    Капитал, оправете си заглавието... Концесионерът на Летище София няма да плаща първите 20г. от 35годишната концесия, а ще ги заплати в последните 10г. От договора

    Нередност?
  • 4
    it2020 avatar :-|
    Iliyana Tsanova
    • - 1

    Н

    Нередност?
  • 5
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • - 1
    • + 16

    Такава корупция от колосални размери, че свят да ти се завие!

    Нередност?
  • 6
    aussie avatar :-|
    aussie
    • - 1
    • + 15

    Тази сделка бие по корупция дори БТК и Булгартабак.
    Ще ви кажа каква е идеята така както аз както я виждам. Меридиан ще си спести 240 млн евро първите 10 години. С тези пари ще построи новия терминал и след това ще продаде летището с печалба на нормален летищен оператор който ще плати тези такси последните 10 години. Е, няма да ги извади от джоба си естествено. Ще ги платим ние данъкоплатците и децата на корумпираните милиционери които са на власт в момента.
    Поредна гнусна история!!!

    Нередност?
  • 7
    id_1 avatar :-|
    Виктор Флоров
    • + 9

    Преди месец бих написл отлита към Пеевски от към държавата,но сега още не е ясно неговите 'закрилници',кой нов малд и успешен ще излъчат.
    Схемата на нисшата комунистически облужвала класа е ясна .Хем нямат пари ,хем искат много хем има кой да им вярва от бъ/л/гавата администрация.А и съда и регулаторите чинно обслужват кликата.
    Ами да ви е честит 4етвърти Гербъв мандат.С тези пари сега ще напазаруват и ще се разплащат за схемите по изборите.

    Нередност?
  • 8
    bramasole avatar :-|
    bramasole
    • + 6

    Българският транспортен министър Р. Желязков намира отлагането с 25 години на плащанията на годишното концесионно възнаграждение, дължимо за първите 10 години от концесията, като „възстановяване на икономическия баланс на концесията“. В чия полза, е въпросът.
    Според сайта "Афера", се очертава още един концесионен скандал, този път заради жп гара Пловдив:
    https://afera.bg/ %d0%bd%d0%be%d0%b2-%d0%ba%d0%be%d0%bd%d1%86%d0%b5%d1%81%d0%b8%d0%be%d0%bd%d0%b5%d0%bd-%d1%81%d0%ba%d0%b0%d0%bd%d0%b4%d0%b0%d0%bb-%d0%b7%d0%b0%d1%80%d0%b0%d0%b4%d0%b8-%d0%b6%d0%bf-%d0%b3%d0%b0%d1%80/

    Нередност?
  • 9
    bramasole avatar :-|
    bramasole
    • + 4

    До коментар [#8] от "bramasole":

    линк към статията "НОВ КОНЦЕСИОНЕН СКАНДАЛ ЗАРАДИ ЖП ГАРА ПЛОВДИВ, КОНЦЕСИОНЕРЪТ СЕ ОТЕГЛЯ ИСКА ДЪРЖАВАТА ДА МУ ВЪЗСТАНОВИ 10 МЛН.ЛВ":
    https://afera.bg/ %d0%bd%d0%be%d0%b2-%d0%ba%d0%be%d0%bd%d1%86%d0%b5%d1%81%d0%b8%d0%be%d0%bd%d0%b5%d0%bd-%d1%81%d0%ba%d0%b0%d0%bd%d0%b4%d0%b0%d0%bb-%d0%b7%d0%b0%d1%80%d0%b0%d0%b4%d0%b8-%d0%b6%d0%bf-%d0%b3%d0%b0%d1%80/

    Нередност?
  • 10
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • + 7

    "Тези пари отидоха в поредния кладенец, в който изтичат нашите пари".

    В чекмеджето, господин Иванов, в чекмеджето изтекоха и тези пари.

    Нередност?
Нов коментар