🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бъдещият стопанин на летище София: Епидемията изтри 300 млн. евро от стойността концесията

Държавата помолила фонда Meridiam да преизчисли плащанията и да не се отказва. А вдигането на таксите за кацане не било съгласувано

Марко Росо, партньор във фонда Meridiam, директор "Глобално бизнес развитие" и член на надзорния съвет на "Соф кънект" - бъдещото дружество оператор
Марко Росо, партньор във фонда Meridiam, директор "Глобално бизнес развитие" и член на надзорния съвет на "Соф кънект" - бъдещото дружество оператор
Марко Росо, партньор във фонда Meridiam, директор "Глобално бизнес развитие" и член на надзорния съвет на "Соф кънект" - бъдещото дружество оператор    ©  Велко Ангелов
Марко Росо, партньор във фонда Meridiam, директор "Глобално бизнес развитие" и член на надзорния съвет на "Соф кънект" - бъдещото дружество оператор    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Покупка на фабрика на 9 септември, а не подарък от държавата. С това сравниха концесията на летище София от фонда Meridiam.

Подаръкът е одобреното искане на концесионера да отложи плащанията на годишните концесионни такси за първите 10 години от концесията за последните десет от 35-годишния договор. Той е предвидил (или поне беше предвидил) държавата да получава по-голямата от двете суми - 24.54 млн. евро, или 32% от приходите на година. Промяната означава отлагане на плащането на общо 245 млн. евро.

Марко Росо, партньор във фонда Meridiam, директор "Глобално бизнес развитие" и член на Надзорния съвет на "Соф кънект" - бъдещото дружество оператор, обясни, че пандемията е свалила стойността на концесията с близо 300 млн. евро, като ако днес има такъв търг, концесионната такса би била нула.

Публичното включване на фонда концесионер дойде след множество критики към решението на държавата да промени значително вече подписаната сделка.

Защо цели 10 години

Търгът е бил направен по такъв начин, че ако има форсмажор, да се намери решение, а ако не може да се намери такова - да се обяви нов търг. Това, което не стана ясно, е защо държавата не се е договорила за по-къс период на отложени концесионни такси или защо решенията да не се взимат година за година, както и защо плащането им е отложено чак за финалните 10 години на концесията, а не за по-ранен период.

"Правителството ни помоли да търсим помощ, да намерим начин да възстановим баланса на концесията и да запазим цената. Хората казват, че сме получили някакви подаръци, но забравят факта, че правителството очаква 280 млн. евро (под формата на първоначална концесионна такса) в началото на концесията. Ние го запазихме", казва Росо, като допълва и че остава ангажиментът и за инвестициите, които вместо обявените 608 млн. евро. ще станат 624 млн. за срока на цялата концесия. Или държавата държала повече на устойчивост, отколкото на доходност.

Срокът за изграждане на нов пътнически терминал също остава - на десетата година, а в началото ще има някои корекции по терминалите 1 и 2, както и беше предвидено в офертата. Инвестициите ще се адаптират с времето, като концесионерът ще се възползва от ситуацията в следващите 4-5 години, докогато се смята, че трафикът ще се върне на нивата си от 2019 г.

За таксите по принцип

Освен отстъпките с концесионното плащане тече и паралелен сюжет с летищните такси. Като основна причина за избора на точно този концесионер, дал най-ниска оферта за размера на инвестиции, се изтъкваше ангажиментът му да не вдига летищните такси. Това обаче беше направено изпреварващо от все още държавното летище София, като излезе с решение от октомври за драстичното им вдигане, и сега се чака финалното решение на Гражданска въздухоплавателна администрация да потвърди или отхвърли решението на летището.

"Ние сме просто зрители на процеса. В разговор с министерството на транспорта никога не е ставало дума за таксите днес. Не искам да коментирам дали е правилно или лошо. Това е политиката, която е предприета от предишния оператор на летището. Плановете си не сме променяли, обещали сме, че няма значително да променяме и увеличаваме таксите през първите години, и си стоим на тази позиция", обяви Росо.

Росо обаче не отговори на въпроса дали ако ГВА ги вдигне, концесионерът ще ги смъкне на предишните нива, а само даде принципен отговор. "Да увеличаваш такси по време на ковид не е добро решение, защото ще има обратен на желания ефект - вместо да привлече компании и пътници, ще ги отблъсне, обясни той.

Бавене на финалното решение

"Соф кънект" подписа договора с държавата през юли, след като беше ясно, че ще има дълга и тежка криза в авиацията. През октомври компанията е направила и предложението си към министерство на транспорта да се отложи плащането на таксите. Брюксел е дал съгласието си това да се случи и се очакваше и решение на правителството през изминалата седмица. Точката обаче не беше гласувана от Министерския съвет, като е възможно да е отложена за момента след изборите през април. Според информация на "Банкер" се очаква обжалване на решението от страна на неспечелили кандидати.

Участници в "Соф кънект" са фондът Meridiam и строителят Strabag с 1%. Изборът на единствения кандидат, в чиято структура няма летищен оператор, бе обжалван от другите четири участника в процедурата, а самото обжалване премина доста бързо в сравнение с други през Комисията за защита на конкуренцията и ВАС.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zrm50638393 avatar :-|
    zrm50638393
    • - 1
    • + 9

    Тази сага явно има да се точи доста дълго време, докато концесионера извелече всички ползи за себе се. Пък и на всички е ясно кой е истинския концесионер .

    Нередност?
  • 2
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • - 1
    • + 11

    Очевидно страхливата мутра Ал Тиквоне се е изплашил да подпише промяната на концесионния договор и го е оставил за след изборите, понеже дори и на него му е станало ясно че няма как да се замаже корупция от такива колосални размери. А пък ако има и съдебни обжалвания от другите кандидати (и с право), това означава, че Летище София скоро няма да бъде дадено на концесия. Чистачките на тоалетните и останалия безделен персонал на държавното летище в нашата столица могат спокойно да продължат да си пият кафето, докато стъписаните пътници се чудят къде са попаднали.

    Нередност?
  • 3
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS
    • + 3

    Пари нема , действайте ...

    Нередност?
  • 4
    zmei.gorqnin avatar :-|
    инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    • + 7

    Леле, каква услуга ни правят тия, като поемат концесията!..
    Явно много сме им се молили ...

    Нередност?
  • 5
    aussie avatar :-|
    aussie
    • - 1
    • + 6

    Предполагам очакват да им целуваме ръцете тези пишман инвеститори. И като как реши че 300млн са изтрити заради пандемията при положение че тя ще свърши до края на годината а той още не е влязъл във владение. Що не се откаже тогава??? Има и други кандидати!!!
    Поредната корупционна сделка на ГЕРБ.

    Нередност?
  • 6
    polite_bear avatar :-|
    HERMES
    • + 1

    Никой не ги "бие" да купуват фабриката на 8-ми септември непременно. Има други кандидати. В частният бизнес ако нямаш финансов интерес просто се отказваш, а тук прозира нещо много по-дълбоко.

    Нередност?
Нов коментар