🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Автобуси без ковид спирачка

Автобусната компания FlixMobility открива експертен център в София и вече набира кадри

През лятото Flixbus съобщи, че пycĸa ceзoнни вpъзĸи дo ceдeм oт нaй-пoпyляpнитe мopcĸи дecтинaции от Букурещ
През лятото Flixbus съобщи, че пycĸa ceзoнни вpъзĸи дo ceдeм oт нaй-пoпyляpнитe мopcĸи дecтинaции от Букурещ
През лятото Flixbus съобщи, че пycĸa ceзoнни вpъзĸи дo ceдeм oт нaй-пoпyляpнитe мopcĸи дecтинaции от Букурещ    ©  Цветелина Белутова
През лятото Flixbus съобщи, че пycĸa ceзoнни вpъзĸи дo ceдeм oт нaй-пoпyляpнитe мopcĸи дecтинaции от Букурещ    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Автобусната компания FlixMobility открива експертен център в София и вече набира кадри.
  • Въпреки ефектите от корона кризата тя успешно набра 650 млн. долара финансиране.
  • Чрез него лоу-кост превозвачът планира още експанзия в Бразилия и Русия.

Между локдауни и ограничения. И между щамове и варианти. Така се движи (или по-скоро е застинал) светът през последната година и половина. И естествено положителните новини от компаниите, занимаващи се с превози на хора, са по-голяма рядкост и от тези на здравния фронт.

В зората на четвъртата вълна на пандемията обаче FlixMobility съобщи, че открива експертен център в София. Целта на компанията, развиваща най-голямата автобусна мрежа в Европа, използвайки модерно технологично приложение за резервации, е да разшири и допълни дейността на съществуващите си центрове в Будапеща, Харков (Украйна) и Нюрнберг.

Компанията, известна със зеления цвят на автобусите, работи под брандовете FlixBus и FlixTrain. Първоначалната концепция е да се създаде евтина автобусна алтернатива на скъпите европейски влакове, като впоследствие навлезе и на пазара на жп превозите. Тя явно е успешна, като до момента пътниците, ползвали нейните автобуси и влакове, са над 100 млн. А вече заявката за експанзия е към Русия и дори отвъд океана - към Бразилия.

FlixMobility финансира по-нататъшното си разширяване чрез собствен капитал, генериран от наскоро приключилия кръг на финансиране от серия G в размер на над 650 млн. долара, набрани, докато пандемията все още е в разгара си, а перспективите пред международния транспорт - меко казано, неясни.

Компания търси таланти

Новият център на FlixMobility в България ще оперира през дружеството "Фликс България", собственост на германската компания. Учредителното събрание е било проведено на 6 април. Размерът на капитала е 100 хил. лв. Предметът на дейността е услуги, подпомагащи дейността на други дружества от групата.

Софийският експертен център ще отговаря предимно за маркетинговите и технологичните дейности, но ще приюти и оперативни роли, екипи по човешки ресурси и счетоводство. Хъбът се намира в едно от новите co-working пространства в София - This Way.

От компанията обясняват решението си за офис в София с хората. "Между различните групи таланти, идентифицирани в Европа, като вече съществуващите центрове в Харков (Украйна) и Нюрнберг (Германия), FlixMobility избра София за новия си офис поради големия потенциал за талантливи кадри", обясняват от FlixMobility.

"Във Flix от самото начало работим много гъвкаво, така че търсим нови подходи към набирането на персонал, това ни позволява да се възползваме от по-голям набор от таланти, предоставяйки ни подходящите хора, които да ни помогнат да постигнем амбициозните си цели. Избираме София, защото виждаме огромен потенциал в България за таланти в разнообразни области като ИТ, маркетинг, финанси", казва Петър Банков, директор на експертния център в София, ĸoйтo преди това е бил oпepaтивeн мeниджъp в Ехреrіаn.

"Намираме се в ранна фаза на набиране на персонал за новия хъб в София и затова все още не можем да посочим конкретен брой роли. Търсим специалисти в области като маркетинг, счетоводство, човешки ресурси и технологични дейности. Все още разработваме плановете си за развитие в България, за да разберем какъв точно ще бъде броят на служителите от всеки отдел в този хъб", казва още той.

От Мюнхен...

FlixBus започва да развива транспортната си услуга през 2013 г. в Мюнхен. Стартъп идеята се оформя няколко години по-рано от тримата партньори - Йохен Енгерт, Андре Швамлейн и Даниел Краус. Обмислят се всякакви варианти за бизнес - едно от условията е той да не е само технологичен, а да създава реален продукт. Така се разработва нискотарифният модел при автобусните превози с амбицията да ги направи конкурентни на скъпите железници в Европа.

Едно от най-важните решения е какви да са автобусите - под наем, на лизинг или да се работи с партньори. Спират се на последната опция, като голям брой малки автобусни компании започват да се включват към мрежата на FlixBus и да ребрандират автобусите си в зелено. През 2015 г. компанията се слива с другия голям играч в своя сегмент на родния си пазар - берлинската MeinFernbus. През 2016 г. компанията придобива бизнеса на големия английски играч Megabus Europe от StageCoach Group.

През пролетта на 2018 г. FlixMobility навлиза и в по-консервативната и монополизирана сфера на железопътния транспорт, като започна да се конкурира с огромните Deutsche Bahn със своя FlixTrain съвместно с чешкия жп оператор Leo Express. През същата година компанията прави първи стъпки и на американския пазар на автобусните превози.

Сега FlixBus оперира над 400 000 ежедневни връзки в 2500 дестинации в 36 държави. Броят на партньорите е над 500, този на служителите надхвърля 3000. А превозените пътници за 2019 г. са 62 милиона.

...през София...

През 2018 г. FlixBus обяви, че влиза и в София. Първите линии бяха до Будапеща, Виена и Букурещ, като първоначално започва с един местен партньор - Florentia Bus. В момента компанията си сътрудничи с два местни автобусни превозвача - "Детелина Дрита" и "Карат-С" по международни маршрути.

Пътниците могат да пътуват до няколко европейски града като Букурещ, Виена, Загреб, Любляна, Вилах, Залцбург, Инсбрук, Мюнхен, Дортмунд, Франкфурт и други, като възобновяването на линиите започна на 3 юни. Пътуването до Любляна е 15 часа и половина, а билет може да се намери за 39.99 евро в една посока, а до Загреб може да се стигне за 12 часа и 40 минути на цена от 34.99 евро.

През лятото компанията съобщи и че пycĸa ceзoнни вpъзĸи дo ceдeм oт нaй-пoпyляpнитe мopcĸи дecтинaции от Букурещ. Така от 22 юли бяха пуснати автобуси от румънската столица до Cлънчeв бpяг, Злaтни пяcъци, Bapнa, Oбзop, Бypгac, Aлбeнa и Kaвapнa.

...чак до Сао Пауло

"Цялата индустрия за мобилност все още е изправена пред оперативни и икономически предизвикателства", казва Банков. "През 2021 г. вече се наблюдава прилично възстановяване, по време на летния сезон имаше увеличаване на пътуванията благодарение на по-големия брой ваксинирани и сезонното търсене на пътувания", допълва той.

Въпреки кризата компанията продължава да разширява дейността си на други европейски пазари като Великобритания и балтийските държави, но не само. През юли Flix обяви плановете си да започне първите връзки в Бразилия в края на 2021 г. и откри офис в Сао Пауло.

Най-новата държава, която ще бъде свързана с най-голямата междуградска автобусна мрежа в Европа, е Русия. Първата международна връзка между Санкт Петербург и Талин започва на 3 септември. Този маршрут следва пробно стартиралия в средата на юли вътрешен маршрут, който сега също ще бъде част от офертата на руския FlixBus. Последното финансиране също така ще послужи за разширяване на мрежата в САЩ, Обединеното кралство и Португалия, както и за още разрастване в Турция, Франция и Източна Европа.

Естествено амбициозните планове за експанзия винаги могат да паднат жертва на поредна ковид вълна, но поне досега компанията, която за разлика от конкурентите си не е под тежестта на огромни инвестиции в собствена флотилия, изглежда, успява по гъвкаво да ги посреща. А и свежият капитал заедно с оценката, възлизаща на 3 млрд. долара, биха помогнали отклонението от курса и закъснението да не са прекалено големи.