🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Stellantis и Samsung инвестират над 2.5 млрд. долара в завод за батерии в САЩ

Инвестициите в подкрепящата електрическите автомобили инфраструктура продължават

Изпълнителният директор на Stellantis Карлос Таварес очаква недостиг на акумулаторни батерии между 2024 и 2025 г.
Изпълнителният директор на Stellantis Карлос Таварес очаква недостиг на акумулаторни батерии между 2024 и 2025 г.
Изпълнителният директор на Stellantis Карлос Таварес очаква недостиг на акумулаторни батерии между 2024 и 2025 г.    ©  Reuters
Изпълнителният директор на Stellantis Карлос Таварес очаква недостиг на акумулаторни батерии между 2024 и 2025 г.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Stellantis и Samsung обединяват усилията си в изграждането на завод за батерии за електрически автомобили.
  • Това е важна част от плана на автомобилната компания половината от продадените коли да са електрически до 2030 г.
  • Hyundai, General Motors и LG Energy Solution също обявиха подобни инвестиции.

Един от най-големите автомобилни производители в света - Stellantis, обяви проект за изграждане на завод в американския щат Индиана, който ще предоставя батерии за електрическите автомобили (EV) на марката. Участие в проекта има и южнокорейският технологичен конгломерат Samsung, а инвестицията във фабриката ще надмине 2.5 млрд. долара.

Компаниите обявиха, че новият завод ще бъде разположен в Кокомо, Индиана, където Stellantis вече има база за доставки и се намират заводите за двигатели и трансмисии на компанията. Съоръжението първоначално ще има годишен производствен капацитет 23 гигаватчаса, който ще бъде увеличен до 33 GWh.

Stellantis, която разполага с марки като Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat и Peugeot в каталога си, каза, че новото съоръжение ще доставя модули за литиево-йонни батерии за редица превозни средства. Изграждането на завода се планира да започне по-късно тази година, а производството - през първото тримесечие на 2025 г. Първоначалните прогнози са, че заводът ще създаде поне 1400 работни места.

Stellantis, четвъртият по големина автомобилен производител в света, който беше създаден чрез сливането на Fiat Chrysler и френската PSA Peugeot, цели да продава 5 млн. EV годишно до 2030 г. Компанията се надява, че изцяло електрическите превозни средства ще представляват половината от нейните продажби на автомобили и лекотоварни камиони в Северна Америка. Планът също така включва и продаването единствено на електрически леки коли в Европа до тази дата.

По-рано тази година компанията обяви планове за пет завода за батерии или гигафабрики в Европа и Северна Америка. През март компанията и LG Energy Solution заявиха, че ще инвестират 4.1 млрд. долара за съвместно предприятие в Канада, което се очаква да влезе в експлоатация през 2024 г. Компанията също така обяви и завод за EV в Сърбия.

"Stellantis закъсня с преминаването към електромобили в сравнение с GM и Ford, докато Samsung също изостана от местните си конкуренти в разширяването на бизнеса с батерии за EV. И двете компании сега се опитват да настигнат", каза Лий Ханг-ку, съветник в Корейския институт за автомобилни технологии. Лий изчисли, че близо 2 млн. EV са продадени в световен мащаб през първото тримесечие, което представлява повече от 10% от продажбите на нови превозни средства. "Рязкото увеличение на продажбите на електромобили предизвиква опасения, че доставката на материали за електромобили може да не достигне търсенето, което може да доведе до недостиг на батерии за електромобили", допълва той пред Financial Times.

На това мнение е и изпълнителният директор на Stellantis Карлос Таварес, който предупреди, че очаква недостиг на батерии за този тип автомобили някъде в периода 2024-2025 г. "Скоростта, с която се опитваме да се движим заедно поради правилната причина, която решава проблема с глобалното затопляне, е толкова висока, че веригата за доставки и производствените мощности нямат време да се коригират", каза той пред медиите. "Ще видите, че пътят на електрификация, който е много амбициозен, във времето, което е зададено от администрациите, ще се сблъска с доставките", добави той.

Stellantis не задава темпото

Макар и инвестицията на Stellantis и Samsung да е значителна, двете компании продължават с опитите си да настигнат конкуренцията. В последните две седмици няколко конкурента в бранша обявиха планове за изграждане на подобни заводи, което е продължаване на усилията за намаляване на зависимостта за батерии от Китай и местните производители.

Първи го направи южнокорейският автомобилен производител Hyundai. Компанията потвърди плановете си да вложи 5.5 млрд. долара за изграждането на първия си специализиран комплекс от заводи за производство на електрически превозни средства и батерии в САЩ. Заводите ще бъдат в щата Джорджия, съобщиха от компанията. Операциите се очаква да започнат през първата половина на 2025 г., като първоначалният годишен производствен капацитет се очаква да бъде около 300 хил. превозни средства. Прогнозите сочат, че новият комплекс ще доведе до разкриването на около 8100 работни места.

LG Energy Solution (LGES) ще вложи 1.7 млрд. долара в съществуващия и изцяло притежаван от компанията завод за литиево-йонни батерии в щата Мичиган. Фабриката беше построена през 2010 г., като това ще е първото й разширяване до този момент. Според Michigan Economic Development Corporation (MEDC) инвестицията ще удвои капацитета на завода, както и ще създаде допълнителни 1200 работни места. В завода вече работят 1500 души.

Компанията произвежда големи литиево-йонни полимерни акумулаторни клетки (тип торбичка) и опаковки за електрически превозни средства. Според информацията разширеният завод ще произвежда нов формат батерии - по-конкретно нови батерии с дълга клетка.

Освен това южнокорейската компания изгражда три завода с General Motors, като те се намират в Охайо, Тенеси и Мичиган.