🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Авиокомпаниите се готвят да вдигнат цените заради по-скъпите емисии

Европейският съюз обновява схемата си за търговия с въглеродни квоти

ЕС иска въглеродно интензивните индустрии да плащат повече за замърсяването, което предизвикват
ЕС иска въглеродно интензивните индустрии да плащат повече за замърсяването, което предизвикват
ЕС иска въглеродно интензивните индустрии да плащат повече за замърсяването, което предизвикват    ©  Reuters
ЕС иска въглеродно интензивните индустрии да плащат повече за замърсяването, което предизвикват    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Пътниците на авиокомпаниите са изправени пред по-високи цени на билетите в резултат на затегнатите правила на ЕС, целящи да се справят с емисиите от въздухоплаването. Това е част от усилията на съюза за борба с изменението на климата и може да се приеме като знак, че ерата на супернискотарифните въздушни пътувания може да е към своя край.

Заплахата от по-високи цени идва и защото превозвачите покачват тарифите, за да могат да се възстановят от пандемията от коронавирус след подновеното търсене на полети с края на ограниченията за пътуване. Европейската комисия (ЕК) вече прие на първо четене обновяване в ценообразуването на системата за търговия с емисии (ETS). Постепенно ще бъде прекратена настоящата практика, която позволява на авиокомпаниите да получат значителна част от разрешенията, от които се нуждаят, безплатно до 2026 г. Общият брой квоти в системата също ще спадне с течение на времето, което анализаторите очакват да увеличи разходите за замърсяване. Най-рано окончателното приемане на промените може да е през пролетта.

ЕС иска въглеродно интензивните индустрии да плащат повече за замърсяването, което предизвикват, като цените на билетите вероятно ще се повишат до 10 евро за двупосочен полет поради увеличените данъци върху авиационни емисии, предвиждат анализатори.

Изчисления на Deutsche Bank показват, че трите големи нискотарифни превозвача в Европейския съюз (ЕС) - Ryanair, EasyJet и WizzAir, се очаква да похарчат 785 млн. евро за тези разрешителни. Вече се очаква те да струват около 2.25 млрд. долара до 2025 г., което би се равнявало на увеличение на цената на билет между 8 и 10 евро.

Убийствен ефект

Според анализатори това може да има убийствен ефект върху сектора на нискотарифните полети, като това мнение е споделено и от изпълнителния директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри. Освен това по-високите цени неизбежно ще доведат и до по-малко пътници по европейските летища. Оливие Янковек, генерален директор на летищната индустрия ACI Europe, заяви по време на конференция, че ЕС преминава през "основна промяна на политиката", която ще промени "икономиката на сектора". "Това ще доведе до увеличаване на разходите за авиокомпаниите, увеличаване на тарифите и по-ниско търсене".

Индустриалната лобистка група Airlines for Europe, заяви: "Законодателство за устойчивост като това на ЕС... може да доведе до увеличаване на цената за преминаване през центрове на ЕС като Амстердам, Париж или Франкфурт с около 23-29% през 2035 г." В съобщението също така се казва, че това може да доведе до 17% по-малко пътници, пътуващи през тези центрове на ЕС.

Допълнителният натиск върху пътниците идва, след като авиосекторът осезаемо повиши цените след пандемията от коронавирус, която доведе до изключително тежки последствия за компаниите. Огромна част от самолетите им бяха приземени в продължения на месеци, а търсенето беше около нулата.

Авиопревозвачите не бързат с прогнозите

Въпреки че увеличението на разходите за покриване на разрешителните за отделяне на вредни емисии ще бъде твърде голямо и ще има пряко отношение към крайната цена на услугата, авиокомпаниите все още не бързат с прогнозите за крайното повишение. EasyJet заяви, че е невъзможно да се предскажат бъдещи цени, но все пак индустрията се нуждае от повече държавна подкрепа, за да достигне нетни нулеви емисии.

Миналата година Ryanair съобщи, че харчи 51 млн. евро за покриване на кредити и заяви, че "в средносрочен и дългосрочен план" няма да може да "премахне" въздействието на нарастващите разходи за надбавки чрез хеджиране. Цените на разрешителните и без това в момента варират около най-високите си стойности в историята от 100 долара за един тон.

Друг евентуален фактор, който би довел до повишение на цените, е желанието на ЕС да налага устойчиви авиационни горива, които замърсяват значително по-малки от традиционните.

Все още няма коментари
Нов коментар