🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Въздушните пътувания се завръщат

Насрещните ветрове все още заплашват възстановяването

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Пандемията ни лиши от удоволствията и трудностите от пътуването. Стремежът да наваксаме пропуснатите почивки и събирания с приятели и роднини доведе до типа хаос на летищата, който пътуващите избягваха, докато ковид-19 проваляше плановете им. Бързането да се възползваме от училищните ваканции предизвика неотдавнашната мъка в Европа. Пътниците стояха на опашки с часове на летища от Майорка до Манчестър, а полети бяха отлагани или отменени. Американците бяха бесни, след като близо 3 хил. полета бяха отменени през четирите дни уикенд за Деня на паметта в края на май.

Нормализиране

Поне тълпите от недоволни клиенти са знак, че въздушното пътуване се нормализира. "Удържаното желание за пътуване става неудържимо", казва Адрю Чарлтън от консултантската фирма Aviation Advocacy. Броят на свободните места на европейските авиокомпании през седмицата, започваща на 6 юни, е бил само 9% под този от същата седмица през 2019 г. Според друга консултантска компания OAG в Северна Америка той е бил само 5.6% по-нисък. Япония, която на практика беше затворена за туристи за две години, каза на 26 май, че ще започне да облекчава ограниченията за посетители. С изключение на Китай, където неотдавашните тежки локдауни забавиха силното възстановяване на вътрешните полети, самолетите са обратно във въздуха на нива, близки до тези преди пандемията.

Броят на пътниците за някои дестинации вече надхвърля нивата отпреди пандемията, но летищата трудно успяват да се справят с тези пикове.

Резервациите за лятото също изглеждат окуражаващо. Авиолиниите трябва да се справят с нова несигурност - тенденцията пътниците да купуват билети късно, предизвикана от риска при по-дългосрочно планиране по време на пандемията. Въпреки това, според браншовата организация IATA, до септември продажбите за международните полети са достигнали 72% от нивата през 2019 г., а тези на вътрешните са на 66%. Според OAG капацитетът се покачва до нивата отпреди ковид (виж графиката). Уили Уолш, шефът на IATA, каза през май, че скоростта на възстановяването означава, че броят на пътниците в световен мащаб ще достигне стойността си от 2019 г. през 2023 г., година по-рано от предходните прогнози.

Концентрация на трафика

Скоростта на възстановяването на индустрията се увеличава. Според ACI Europe, група представляваща летищата на континента, трафикът се е концентрирал много повече в пиковите периоди. Броят на пътниците за някои места вече надхвърля нивата отпреди пандемията. Летищата обаче не успяват да се справят с тези пикове. Замяната на служители, съкратени по време на пандемията, става трудно в условията на ограничени пазари на труда, особено заради допълнителните проверки за сигурност, които се изискват при наемането на служители на летището. Swissport, най-голямата фирма за наземно обслужване в света, каза през май, че ѝ се налага да наеме още 30 хил. нови служители до лятото, в допълнение към 45-те хиляди, които в момента наема.

Недостигът на служители вече е попречило на някои авиокомпании да увеличат капацитета си, за да отговорят на повишаващото се търсене. Продължителните смущения могат да разубедят пасажерите, особено ако почивката е за далечна дестинация. Дори и авиолиниите, и летищата да успеят да наемат служители, за да улеснят летните месеци, други проблеми остават.

Оставащи проблеми

На първо място е изключително високата цена на петрола. Уолш заяви наскоро, че покачващите се цени на горивото вече са повишили тарифите с 10%. Майкъл О'Лийри, неудържимо жизнерадостният шеф на Ryanair, най-големият европейски превозвач, признава само "предпазливи основания за оптимизъм". Горещото лято може да бъде последвано от трудна зима.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved