Руски съд замрази активите на Volkswagen в страната заради иск от ГАЗ на Олег Дерипаска

Компанията иска обезщетение 190 млн. евро поради прекратяване на договора за производство

Заводът на германската компания в Калуга вече не работи
Заводът на германската компания в Калуга вече не работи
Заводът на германската компания в Калуга вече не работи    ©  Reuters
Заводът на германската компания в Калуга вече не работи    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Плановете на Volkswagen да напусне Русия бяха възпрепятствани, след като руски съд в Нижни Новгород замрази активите на германския производител в страната в резултат на съдебен иск, заведен от руския автомобилен производител ГАЗ, собственост на санкционирания Олег Дерипаска. Според съдебни документи от 17 март ГАЗ предявява иска за обезщетение на стойност 15.6 млрд. рубли (189 млн. евро) поради прекратяване на договора за производство.

Съдът е замразил дела на VW в руското подразделение на производителя - Volkswagen Rus, както и няколко завода, производствено оборудване и участия в четири отделни дружества за финансови услуги, съобщава Financial Times. Това включва завода на VW в Калуга и завод в Нижни Новгород, който компанията управлява заедно с ГАЗ.

"Изненадани сме, че получаваме исковете от ГАЗ точно на този етап", заявява VW, като добавя, че двата производителя са имали "добри бизнес отношения и са прекратили партньорството си при взаимно договорени условия в средата на 2022 г.". Компанията добавя, че е подала заявление за одобрение от руските власти за продажба на бизнеса си в страната, включително завода в Калуга, на "уважаван руски инвеститор". "Надяваме се, че искът няма да доведе до забавяне на сделката, която има за цел да осигури заетост и работа на засегнатите служители", добавят от VW.

Миналата година VW отписа близо 2 млрд. евро от стойността на руския си бизнес, но компанията не е предоставила детайли относно остатъка, който включва финансиране на автомобили, лизингови договори и ремонти. С тези средства се изплащат и заплатите на близо 4000 служители в завода в Калуга, въпреки че производството в него е спряно миналата година. Запознат със ситуацията, цитиран от британското издание, заявява, че "не става дума за милиарди".

В началото на войната в Украйна бившият шеф на VW Херберт Диес заяви, че активите на производителя в Русия са около 0.5% от общите.

Други западни автомобилни производители също са в процес на напускане на руския пазар или вече са излезли от него. Миналата седмица Клаус Зелмер, изпълнителен директор на чешкия производител Skoda, заяви, че компанията е на финален етап от сделката за продажба на руските си активи. Миналата година френският производител Renault продаде мажоритарния си дял в "АвтоВАЗ" за 1 рубла.

Според данни на Росстат, цитирани от Reuters, през изминалата година в Русия са произведени 450 хил. леки автомобила, спад с 67% на годишна база. Според аналитичната агенция ASM-Holding преди 2022 г. най-лошата година за автомобилния сектор в страната след разпадането на Съветския съюз е била 2009 г., когато в Русия са произведени близо 600 хил. леки коли.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    baj_ganyo avatar :-|
    Бай Ганьо
    • + 2

    Олег Дерипаска запада опраска, но иска ли Масква да кара в бъдеще само (гадна) руска кола?

    Нередност?
  • 2
    scs591119180 avatar :-|
    Гаргамел
    • + 2

    Замразили са активите в съвсем буквалния смисъл, защото западняците са си взели софтуера и са им оставили едни безполезни железа. Роботизираните линии не работят. Сега малкото коли, които се "произвеждат" на ръка, всъщност са китайски и са произведени в Китай. Сменят им само надписите.

    Нередност?
Нов коментар