Американската Leidos ще доставя скенерите за експлозиви в чекираните багажи на летище София

Концесионерът закъснява да изпълни изискванията за сигурност, които трябваше да покрие от 1 септември

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Концесионерът на летище София "СОФ кънект" най-накрая обяви доставчика на скенерите за експлозиви за чекираните багажи на аерогарата. Очаквано за бранша това е американската Leidos, която работи по договори с американската държава.

По неясни причини след провеждането на търга "СОФ кънект" се забави много с обявяването на изпълнителя. Така модернизирането на конкретната система за сигурност закъснява. Срокът за покриване на последните стандарти на ЕС за проверка за наличието на експлозиви в чекираните багажи изтече на 1 септември.

Така, вместо да ъпгрейдне системата, летището се е наложило образно да я даунгрейдне, за да покрие изискванията на европейския регламент. Или вместо с по-висока технология летището трябва да работи с повече хора в проверките на куфарите, обясниха от бранша. Това хипотетично до доставянето на новата технология би могло в даден момент да затрудни способността на аерогарата да се справи с потока от пътници.

"Инсталирането на новите системи се очаква да приключи през второто тримесечие на 2024 г., преди активния летен сезон", съобщават сега от летище София.

Новата система

Модернизирането на багажната система е един от важните проекти, които трябва да се случат на летище София, като е една от ключовите тапи, от ефективната работа на която зависи капацитетът на всяка аерогара. Тя е и ключова за сигурността.

На 1 юли 2022 г. "СОФ кънект" пусна две поръчки за Baggage handling system (BHS) STD 3 и за Hold baggage screening system (HBSS) STD 3 DELIVERY. Първата е за багажните ленти, по които се транспортират куфарите. А втората - за скенерите, които засичат взривни устройства. Договорите включват и последваща поддръжка на системите.

Целта на втората поръчка е летището да постигне съответствие със Стандарт 3 (на Регламент 2015/1998 на ЕС). Тоест да се снабди с най-модерната нова технология за скрининг на експлозиви (EDS - explosive detection systems) с 3D изображение, по-малко човешко участие при проверката на съмнителни изображения, по-голяма ефективност, по-голяма опростеност и т.н. Според регламента инсталираното след 2014 г. трябва да отговаря на въпросния стандарт, като системата на летището е поръчана през 2012 г. и след всички удължавания сега трябва да се ъпгрейдне, като в случая на летище София това трябва да стане до 1 септември 2023 г.

"Новите машини за засичане на експлозиви (EDS) ще бъдат интегрирани към модерната система за обработка на багажа и STD3 е внедрен за откриване на по-високи нива на заплахи, като същевременно се намаляват оперативните нива на фалшиви аларми", обясниха през лятото за "Капитал" от "СОФ кънект".

Търгове и изпълнители

Системите за сигурност по летищата пък се превърнаха в голям бизнес, който Европейския съюз изчислява на около 4.2 млрд. евро. Поръчките за лентите и скенерите са взаимно свързани. По първата изпълнителят беше обявен в края на март тази година - френският консорциум Alstef Group при цена от 20 млн. лв., с което капацитетът на багажната система трябва да се увеличи от 500 багажа на час на 4000.

По втората за скенерите обаче изборът се забави. По информация от пазара участници са били три. Китайският производител Nuctech, срещу който има резерви на европейско ниво, е отпаднал на ранен етап от процедурата. Втората е била Danlex, работеща с производителя Smiths Detection. От сайта на Агенцията за обществени поръчки става ясно, че компанията е доставчикът на настоящото рентгеново оборудване на летището от 2012 г.

При обявяването на победителя Leidos от летище София написаха, че "46 000 служители на компанията поддържат жизненоважни мисии за държавни и търговски клиенти. Със седалище в Рестън, Вирджиния, Leidos отчете годишни приходи от приблизително 14.4 млрд. долара за фискалната година, приключила на 30 декември 2022 г.".

Leidos работи по договори с американската държава, като от съобщението на "СОФ кънект" не става ясно ще има ли компанията локален партньор в България.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cccd avatar :-|
    cccd

    След повече от 2 години управление на Летище София от нелепия концесионер, някой забелязал ли е нещо там да се е променило към по-хубаво?

    Нередност?
Нов коментар