🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Strabag e излязла от концесията на летище София

От летището не очакват да се наложи да започнат да плащат концесионна такса преди десетата година от договора.

Изпълнителният директор на летище София Хесус Кабайеро обяви, че инвестициите в първата фаза ще бъдат увеличени, като до края на 2025 г. ще са 150 млн. лв.
Изпълнителният директор на летище София Хесус Кабайеро обяви, че инвестициите в първата фаза ще бъдат увеличени, като до края на 2025 г. ще са 150 млн. лв.
Изпълнителният директор на летище София Хесус Кабайеро обяви, че инвестициите в първата фаза ще бъдат увеличени, като до края на 2025 г. ще са 150 млн. лв.    ©  Надежда Чипева
Изпълнителният директор на летище София Хесус Кабайеро обяви, че инвестициите в първата фаза ще бъдат увеличени, като до края на 2025 г. ще са 150 млн. лв.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Строителят Strabag, който имаше 1% участие в консорциума "СОФ Кънект", е излязъл от него миналата година.
  • От летището не очакват да се наложи да започнат да плащат концесионна такса преди десетата година от договора.
  • Планът сега е за три години инвестициите да са 150 млн. лв.

Освен ангажименти за по-доброто преживяване на пътниците концесионерът на летището "СОФ Кънект" има договорености и към държавата. Те са основно по линия на инвестициите и концесионните такси, като поради избухването на ковид пандемията основните параметри, които бяха обявени в първоначалната оферта, бяха предоговорени по време на последното управление на ГЕРБ и транспортния министър Росен Желязков.

Така концесионерът се освободи от плащането на концесионни такси (по 24.5 млн. евро, или 32% от общите приходи) през първите 10 години от концесията, а трябва да ги плати на финала. А част от планираните инвестиции за началния период бяха също отложени за по-късен етап.

Две години по-късно по първата точка с концесионните такси не се очаква промяна, т.е. плащанията едва ли ще започнат преди десетата година.

По линия на инвестициите обаче има корекции, като беше обявено, че повече от 50 млн. лв. годишно ще бъдат влагани в развитието на летището в следващите три години и така ще се постигне увеличение с 60 млн. лв., или 2/3 повече спрямо заложеното в концесионния договор. Какви промени ще се случат на летището вижте тук.

Третият важен момент идва по линия на акционерите в "СОФ Кънект", като миноритарният акционер - строителят Strabag с 1% участие, се е оттеглил малко повече от година след началото на концесията. На 20 юни 2022 г. делът на Strabag e продаден на основния акционер Meridiam Eastern Europe Investment, която от 98.98% е увеличила дела си на 99.98% (останалите акционери с по 0.01% също са от групата на Meridiam). Това става ясно от отчета на компанията за 2021 г., като това не беше обявено нито от концесионера, нито от държавата. "Капитал" не получи отговор от министерство на транспорта дали е имало уведомление или искане на разрешение към тях за промяната.

Пътниците и таксите

Последните данни за броя на пътниците, преминали през летище София, за май показват, че те са близо 4% по-малко спрямо същия месец на 2019 г. И нивата устойчиво се покачват след ковид кризата. Броят на самолетите все още е под 2019 г., но коефициентът на натоварване е по-висок. Това е много добър сигнал, защото търсенето е по-високо, но така зависим от броя на местата или самолетите или полетите, които авиокомпаниите планират, и той все още е под 2019 г.", казва изпълнителният директор на летището Хесус Кабайеро, като очакванията са, че тази година нивата от 2019 г. няма да бъдат надминати и се следва прогнозата на IATA и Eurocontrol за възстановяване на сектора през 2024 и 2025 г.

"Но това не означава, че ще започнем да плащаме такси, защото трябва да възстановим загубите и всяка година трябва да анализираме числата", казва той. Или натрупаните загуби за първите няколко години (от летището отчитат загуба и през 2022 г.) ще се компенсират през следващите, като печалбата ще расте плавно в рамките на няколко години и според изчисленията на летището плащането ще започне именно около десетата година.

Трите летищни стълба

Летищният оператор формира приходите си по три основни канала. Първият са регулираните авиационни дейности, т.е. приходите от летищни такси. Вторият са нерегулираните авиационни дейности. Това е наземното обслужване, т.е. услугите, които се предлагат на авиокомпаниите и пътниците, товарната дейност, зареждането с гориво и т.н. А третият стълб са неавиационните дейности, или търговските дейности - приходите от наеми или продажби, паркинги и т.н.

Според последния отчет първите формират 47% от приходите. На второ място е търговската дейност - 40%, а наземната е едва 13%. От летището обясняват малкия й дял с това, че на аерогарата има още два наземни оператора и пазарът бил раздробен, цената била твърде ниска на фона на международните за обработка на един самолет, а те били в неравностойна позиция спрямо конкуренцията заради концесионните такси към държавата от 32% от приходите.

Потенциал за ръст на приходите има при търговските дейности, като само откриването на големия магазин би довело до 30% скок.

При летищните такси, при които няма възможност за генериране на печалби, също финансовата картина би следвало да се подобрява. Таксите не са коригирани през 2021 и 2022 г. и при малкия брой пътници дружеството отчита дефицит при летищните такси от 36.5 млн. лв. Корекции на такса сигурност и пътник обаче е имало през тази година, като с възстановяването на трафика финансовата дупка следва да се затвори.

Инвестиции

Корекция от ковид плана обаче беше направена по линия на инвестициите. По време на търга за аерогарата "СОФ Кънект" предложи да плати първоначалното концесионно възнаграждение 550 млн. лв. без ДДС. И да направи общи инвестиции 608 млн. евро, разпределени на периоди. Това беше най-ниската инвестиционна оферта от общо пет кандидата за летището.

Изборът на концесионер бе обявен на 17 юли 2019 г. На 13 юли 2020 г. победителят "СОФ Кънект" поиска промяна на условията заради ковид пандемията и нуждата от смекчаване на ефекта й.

Министерство на транспорта ангажира Международната финансова корпорация да изготви финансово-икономически анализ на предложението на концесионера. МФК отбеляза, че се налагат нови и взискателни условия от страна на заемодателите и че след пандемията вътрешната норма на възвращаемост бележи спад от офертата от 14.97% на 7.3%. От доклада ставаше ясно и че след корекциите в концесията ползите за държавата ще бъдат намалени от 1.12 млрд. евро на 722 млн. евро, или с 35.5%, докато при концесионера ще има намаляване на текущата стойност на паричните потоци спрямо собствения капитал от 478 млн. евро на 261 млн. евро, или 45.4% надолу. А текущата стойност на свободния капитал ще спадне с 271 млн. евро и ще се поеме от концесионера 80% (217 млн. евро) и от държавата 20% (54 млн. евро).

Така общият размер на инвестициите се увеличи с 16 млн. евро - на 624 млн. евро. Но планираните за първите 5 и 10 години инвестиции бяха намалени - през първите пет години инвестициите се свиваха от 70 млн. евро на 43 млн. евро. А от шестата до десетата година от 234 млн. на 183.1 млн. евро.

В крайна сметка обаче инвестициите в първата фаза ще бъдат увеличени, като до края на 2025 г. ще са 150 млн. лв.

Причините може да са няколко - желание от страна на концесионера да разработи по-бързо обекта, инфраструктурни изненади. А вероятно и инфлация.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    uprsport avatar :-?
    Uprsport
    • + 3

    Участието на Щрабаг още при подписването на договора беше с пропагандна и представителна цел, защото това ни се представяше като някакво предимство и добро. Оказа се като винаги герберска уйдурма. Най-вероятно са получили някакво заплащане за "владеенето" на този 1 % за две години

    Нередност?
  • 2
    alexpetrov avatar :-|
    Еничар
    • + 4

    Топ схема.

    Нередност?
Нов коментар