🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Взривоопасните потайности на летище София

Поръчката за сканиране на куфарите за експлозиви по евроизискванията е открита преди над година. Все още няма обявен изпълнител и срокът за изграждането й очевидно няма да бъде спазен

Багажните системи са едни от тапите на всяко едно летище, като оказват влияние върху капацитета му
Багажните системи са едни от тапите на всяко едно летище, като оказват влияние върху капацитета му
Багажните системи са едни от тапите на всяко едно летище, като оказват влияние върху капацитета му    ©  Надежда Чипева
Багажните системи са едни от тапите на всяко едно летище, като оказват влияние върху капацитета му    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Поръчката за сканиране на куфарите за експлозиви по евроизискванията е открита преди над година.
  • Все още няма обявен изпълнител и срокът за изграждането й от 1 септември очевидно няма да бъде спазен.
  • Почти година багажите ще бъдат разглеждани от повече хора, което може да предизвика забавяния.

Летище София е като автономна област, в която може да се прави много специфичен бизнес и за контрола над която от години се борят определени лица и кръгове.

Отдаването на летището на концесия беше възможност аерогарата да излети от тези зони на влияние в посока по-добрите технологии и услуги. Според източници от авиосектора обаче моделът на токсична връзка между контролни органи и бизнес продължава. В сегашната история - за сметка на сигурността.

Накратко, летище София има срок до 1 септември да покрие последните стандарти за проверка за наличието на експлозиви в чекираните багажи. Това обаче ще бъде отложено за пролетта на догодина, като все още няма обявен победител, който трябва да достави нужните скенери.

Така, вместо да ъпгрейдне системата, летището ще трябва, образно казано, да я даунгрейдне, за да покрие изискванията на регламента, и вместо по-висока технология ще трябва да включи повече хора в проверките на куфарите. А хипотетично би могло в даден момент да затрудни способността на летището да се справи с потока от пътници.

Министерство извън Шенген

Темата е обвита в мъгла. Информацията е оскъдна както от страна на концесионера, така и от министерството на транспорта, като и двете страни отговориха избирателно и неконкретно на въпросите на "Капитал". Една от теориите за това е, че представители на министерството с контролни функции са се опитвали да влияят на концесионера върху избора на изпълнител. Другата е, че новото френско ръководство избира победители без ясни критерии и няма реално състезание. И двете страни обаче, изглежда, нямат големи притеснения от непокриването на стандартите в срок.

Това се случва, докато влизането в Шенген се повтаря като мантра от политиците. Преди дни от министерството на транспорта съобщиха, че ведомството засилва контрола върху изпълнението на концесията на летище София, като новият транспортен министър Георги Гвоздейков заяви: "Това е стратегически за държавата обект с оглед на подготовката ни за влизане в Шенген и концесионерът е длъжен да изпълни всички изисквания към сигурността и граничния контрол."

Малко преди това с поста директор на Генерална дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" се раздели Христо Щерионов. За повод беше използван ниският полет на хеликоптера на 1 юли над къмпинг "Градина". По думите на Гвоздейков пред "Капитал" обаче причините за смяната са много, като "има информация, която не трябва да се споделя към обществото, тъй като е класифицирана". От бранша все повече очакват и други рокади в министерството на фигури, които от години имат много силни позиции в министерството и управляват в сянка.

Когато генезисът е сбъркан

Концесионерът на летище София "СОФ кънект" пое аерогарата от април 2021 г. Офертите бяха оценявани по време на последното управление на ГЕРБ и транспортния министър Росен Желязков, като в 5-членната комисия участваха някои ръководители на ключови дирекции в министерството.

Изборът от пет кандидата за концесионери протече бързо и безпроблемно, както и последвалото обжалване. Основният участник в обединението "СОФ кънект" е фондът Meridiam, като строителят Strabag имаше 1% участие. Той обаче е излязъл тихо от обединението на 20 юни 2022 г., като по темата министерството на транспорта не дава обяснение.

"СОФ кънект" спечели, въпреки че предложи най-ниската инвестиционна оферта, а покрай ковид кризата си издейства отлагането на плащането на концесионни такси през първите 10 години.

Ленти и скенери

Един от много важните проекти за летището е модернизирането на багажната система. Тя класически е една от тапите при обработката на полетите, оказва влияние върху капацитета на дадено летище и е важна за сигурността. Системите за сигурност по летищата пък се превърнаха в голям бизнес, който Европейския съюз изчислява на около 4.2 млрд. евро.

На 1 юли 2022 г. "СОФ кънект" пуска две поръчки за Baggage handling system (BHS) STD 3 и за Hold baggage screening system (HBSS) STD 3 DELIVERY. Тоест за багажните ленти, по които се транспортират куфарите. И за скенерите, които засичат взривни устройства. Договорите включват и последваща поддръжка на системите. Целта на втората поръчка е именно летището да постигне съответствие със Стандарт 3 (на Регламент 2015/1998 на ЕС).

Тоест да са оборудвани с най-модерната нова технология за скрининг на експлозиви (EDS - explosive detection systems) с 3D изображение, по-малко човешко участие при проверката на съмнителни изображения, по-голяма ефективност, по-голяма опростеност и т.н. Според регламента инсталираното след 2014 г. трябва да отговаря на въпросния стандарт, като системата на летището е поръчана през 2012 г. и след всички удължавания сега трябва да се ъпгрейдне. От отговорите на министерството става ясно, че летище София попада в категорията летища, за които крайната дата за постигане на съответствие със системата за откриване на експлозиви Стандарт 3 е 1 септември 2023 г.

"Подмяната на системата за обработка на багажа е задължителна, тъй като сегашната е остаряла, а новата представлява голяма крачка напред в технологията на този тип системи. Новите машини за засичане на експлозиви (EDS) ще бъдат интегрирани към модерната система за обработка на багажа и STD3 е внедрен за откриване на по-високи нива на заплахи, като същевременно се намаляват оперативните нива на фалшиви аларми", обясняват от "СОФ кънект".

Лентите за куфарите и скенерите са взаимно свързани, но докато по първата поръчка за транспортната система има обявен изпълнител в края на март тази година, по втората няма информация за финалното й развитие.

Даунгрейд вместо ъпгрейд

От министерството на транспорта написаха, че са в постоянен контакт с ръководството на "СОФ кънект" по темата и действията, които са предприели. Очакването е процесът по преминаване към оборудване по Стандарт 3 да стартира в началото на 2024 г. и системите да бъдат факт в края на март 2024 г.

"В случай че летищният оператор не разполага със система за откриване на експлозив Стандарт 3.1, след 1 септември 2023 г. има право да проверява регистрирания багаж посредством един или комбинация от алтернативни методи, които са описани в регламента. Това ще бъде и начинът на този етап за постигане на съответствие до инсталирането на система Стандарт 3", пишат от ведомството.

"Относно машините за засичане на експлозиви можем да потвърдим, че нормите STD3 за EDS машина (3D изображение на регистриран багаж) се прилагат от 1 септември. Съгласно европейските регулаторни изисквания EDS е само един от възможните методи за проверка на багаж. До внедряването на EDS машините по новия стандарт на летище София ще се прилагат мерки за сигурност съгласно предвиденото в европейския регламент. Този сценарий е предвиден с нашия доставчик на съществуващото оборудване за сигурност от повече от една година и ние сме уверени в техния капацитет да осигурят адекватното техническо решение за летището, за да гарантират гладка работа и съответствие с изискванията. Това няма да засегне работата на летището или пътниците", гласи пък отговорът на летището.

От пазара обясняват нещата по-просто: че става дума за преконфигуриране на съществуващата Стандарт 2 рентгенова система за проверка на регистриран багаж от автоматична система за детекция на експлозиви в обикновена рентгенова система за ръчна оценка на изображенията. "Подобно преконфигуриране е една от алтернативните форми за постигане на съответствие със Стандарт 3, по-подходяща за малки летища, и е вид компромисно решение поради значително по-ниските нива на сигурност, изискването за повече персонал ("човешкия фактор" в проверката), значително понижена пропускателна способност на летището и всички негативни последствия за пътници, авиокомпании, служители и т.н.", казват от сектора.

Търгове в мъгла

До тази ситуация се стига след месеци на търгове, обвити в мъгла. Според източници от пазара кандидатите е трябвало да подпишат споразумения за поверителност и така информацията става още по-оскъдна. Според източници от пазара на финалната фаза на търга за багажните ленти компаниите са три: глобалният играч Vanderlande, полската Dimark и френският консорциум Alstef Group, който става победител и ще изгражда лентите за багаж за 20 млн. лв., като капацитетът им трябва да се увеличи от 500 багажа на час на 4000.

Поръчката води до протестно писмо от един от участниците - полската Dimark, изпратено до министъра на транспорта и ГД ГВА. В него компанията твърди, че при провеждането на процедурата има неспазване на клаузи на концесионния договор, като той предвижда при сключването на летищни договори концесионерът да установи справедливи, разумни и обективни критерии.

По търга за багажна транспортна система обаче не са били определени "каквито и да е критерии, по които ще се избере изпълнителят". В документацията са "установени редица грешки и непълноти, поради което на участниците беше указано да изготвят проекти на база собствено виждане". Неофициално е било указано всеки участник да извърши и строителни работи, като техният обхват не е бил изяснен конкретно. И накрая всичко е рефлектирало "в предоставяне на различни непоставими една с друга оферти".

Концесионерът не е приложил и принципа на технологичния скаутинг (т.е. инвестициите да водят до технологично надграждане). "Докато на база пазарна информация, познавайки добре асортимента на конкурента ни, можем да направим обосновано заключение, че предложеното от него оборудване е аналогично със съществуващото на летище София, но произведено по-късно, т.е. не съдържа съществени технически подобрения или технологични модернизации, каквито притежава предлаганото от нас оборудване", пише в писмото.

Отговорът на тогавашния министър Христо Алексиев е повече от уклончив, като в същината си казва: "Процедурата по избор на изпълнител на строителни дейности е изцяло в компетенциите на концесионера и на негов риск."

От летището по темата с прозрачността и критериите отговориха така: "Потвърждаваме, че двата търга са проведени в съответствие със закона, политиката за провеждане на тръжни процедури на "СОФ кънект" и насоки от акционерите в компанията, както и от заинтересованите страни.

И победителят e

Аналогично с търга за лентите и при поръчката за скенерите няма голяма прозрачност. По информация от пазара участници са били три.

Китайският производител Nuctech, срещу който има резерви на европейско ниво, и който е отпаднал на ранен етап от процедурата.

Втората е била Danlex, работеща с производителя Smiths Detection. От сайта на Агенцията за обществени поръчки става ясно, че компанията е доставчикът на настоящото рентгеново оборудване на летището от 2012 г., като тогава печели поръчка за 4.8 млн. лв. за доставка на 27 броя рентгенови апарати, включително 1 брой система за откриване на експлозиви за проверка на регистриран багаж.

Третата е американската Leidos, като по неофициална информация от пазара вероятно тя ще бъде обявена за победител и доставчик. Компанията работи по договори с американската държава, като не е ясно има ли локален партньор в България.

Изборът на Leidos не беше потвърден пред "Капитал" от "СОФ кънект", както и от министерството на транспорта, като медиата изпрати запитване и до компанията, но не получи отговор в рамките на редакционното приключване на текста.

Накратко, и при новия стопанин поръчките стават бавно и на тъмно. А сигурността и пътниците ще почакат.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cccd avatar :-|
    cccd
    • + 2

    За две години откакто е встъпил във владение на летището, измисленият концесионер SOF Connect вече наруши ВСИЧКИ свои обещания, уж благодарение на които спечели порочния конкурс за концесия.

    Дотук, "инвестициите" в софийското летище са само три рециклирани диванчета (съвсем сериозно). Концесионерът не е инвестирал в летището нито стотинка от обещаните стотици милиони евро инвестиции, въпреки че дори не плаща и никакви концесионии такси на държавата. За всичко това можем да благодарим на ГЕРБ, които избраха този кандидат без никакъв опит, а както вече виждаме, и без никакви намерения да развива софийското летище.

    В една нормална държава, договорът с този съмнителен концесионер отдавна щеше да бъде разтрогнат и цялата тази тъмна далавера вече щеше да бъде дадена на прокурор. Само за сравнение с "инвестицията" от три диванчета на софийското летище - за две години, концесионерът на белградското летище (основния конкурент на София), построи нов, супер-модерен терминал, от който вече летят директните полети от Белград до Ню Йорк и Чикаго. Докато комшиите развиват своите летища, софийското летище изглежда прокълнато да си остане една междуселска автогара от миналия век. И всичко това е благодарение на корумпираните български политици, за които личния финансов интерес е винаги много по-важен от националния интерес на България.

    Нередност?
  • 2
    fyl1495949635523521 avatar :-|
    slonspeed toff

    Към по-горния коментар бих искал да добавя само, че в България нищо нестава и няма никога да стане по-добро ! Неможем, като нация, държава, хора и каквото още искате. Ние като народ и държавно образувание сме обречени да сме аутсайдери на Европа и Балканския полуостров. За голямо мое съжаление. След 45 години управление на "каскетите"-работническо-селската интелигенция и диктатура на пролетарията, това е резултата и така ще бъде още 1000 години. Трябва да умре и писледния, който познава какво е робството и сто години след него има шанс за пеомяна. България неможе ! Това е истината, факт.

    Нередност?
Нов коментар