Германия настоява митата за електромобили между ЕС и Великобритания да се отложат

Франция не е склонна на такъв компромис

Според асоциацията на европейските автопроизводители решението за въвеждането на мита може да струва 4.3 млрд. евро на автомобилните производители в съюза през следващите три години.
Според асоциацията на европейските автопроизводители решението за въвеждането на мита може да струва 4.3 млрд. евро на автомобилните производители в съюза през следващите три години.
Според асоциацията на европейските автопроизводители решението за въвеждането на мита може да струва 4.3 млрд. евро на автомобилните производители в съюза през следващите три години.    ©  Reuters
Според асоциацията на европейските автопроизводители решението за въвеждането на мита може да струва 4.3 млрд. евро на автомобилните производители в съюза през следващите три години.    ©  Reuters

Германия настоява страните от Европейския съюз (EС) да приемат молбата на Великобритания и да отложат въвеждането на мита за продажби на електромобили между Лондон и ЕС. Призивът на Обединеното кралство идва заради предупреждения на автомобилната индустря, че митата наложени върху електрически коли с батерии, произведени извън Лондон и ЕС, ще струват милиард евро и ще навредят на сектора, пишe Financial Times.

Дипломати от страните в съюза обсъдиха призива на Лондон за 3-годишно отлагане на тарифите, които по план трябваше да влязат в действие от януари 2024 г. Берлин получи частична подкрепа от няколко страни, казват трима души запознати с разговорите. За момента Франция и Европейската комисия, която наблюдава въвеждането на всяка промяна в закона, не са дали становище. Съгласно Споразумението за търговия и сътрудничество (ТСА) след Brexit продажбите на електромобили ще се облагат с 10% мито, ако батериите им са произведени извън ЕС или Великобритания.

Обединеното кралство е най-големият купувач на европейски автомобили - през 2022 г. са доставени 1.1 млн. броя, което е близо 20% от общия износ на коли от ЕС. Молбата на Лондон за отлагане на митата идва в момент, когато по-евтините китайски електромобили бързо печелят пазарен дял в Европа и Обединеното кралство.

По-големи разходи

Асоциацията на европейските автопроизводители - АСЕА, в която членуват BMW, Volkswagen, Renault и др., заяви, че решението за въвеждането на мита може да струва 4.3 млрд. евро на автомобилните производители в съюза през следващите три години и потенциално да намали производството на електромобили с около 480 хил. броя.

Според АСЕА ще е "невъзможно да се постигне" стандартът на по-стриктните "правила за произход", който ще позволи само на коли с европейска или британска батерия да бъде продавана без мита, защото ЕС все още зависи от Азия за внос и сглобяване на части.

"Повишаването на цените на европейските електрически превозни средства, когато трябва да се борим за пазарен дял, не е правилният ход - нито от бизнес гледна точка, нито от гледна точка на околната среда", казва Лука де Мео, президент на асоциацията и директор на Renault. "На практика ще предадем част от пазара на глобалните производители."

Независимо от аргументите на опозицията, Париж не желае да отлага мерките. "Според нас не става дума за повторно отваряне на ТСА, което беше обект на деликатен баланс след сложни преговори, резултатът от които беше подписан и ратифициран от Обединеното кралство", каза френски служител. Европейският комисар по вътрешния пазар Тиери Бретон също се противопоставя на промяната, като твърди, че тя ще спре инвестициите в батерии.

В Европейската комисия също липсва консенсус поради подкрепата на зам.-председателя Валдис Добровскис на германското предложение. Мики Адриансенс, нидерландският министър на икономиката, каза,че Нидерландия не е склонна да отвори отново TCA, но ще "изслуша аргументите на германците": "Много е важно по тези въпроси да сме координирани".

"Тези правила за произход имат за цел да подкрепят стратегическата цел на ЕС да развие силна и устойчива верига на стойността на батериите в ЕС", казват от Европейската комисия.