Жп планът на ПИМК: да вози пътници от София до Бургас до една година

Пускането на първия частен пътнически влак на пловдивската "ПИМК рейл експрес" трябва да стане до една година

Товарният жп превозвач "ПИМК рейл" осъществява превози от Турция и от Бургас до интермодалния терминал в Пловдив, които оперира на концесия
Товарният жп превозвач "ПИМК рейл" осъществява превози от Турция и от Бургас до интермодалния терминал в Пловдив, които оперира на концесия
Товарният жп превозвач "ПИМК рейл" осъществява превози от Турция и от Бургас до интермодалния терминал в Пловдив, които оперира на концесия    ©  ПИМК
Товарният жп превозвач "ПИМК рейл" осъществява превози от Турция и от Бургас до интермодалния терминал в Пловдив, които оперира на концесия    ©  ПИМК
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Пускането на първия частен пътнически влак на пловдивската "ПИМК рейл експрес" трябва да стане до една година
  • Компанията иска да финансира превозите си от билетите и ценово ще е по-скъпа от БДЖ
  • Търсят се влакове с две класи, а продажбите ще бъдат online

Пътуването по топ жп трасето между София и Бургас сега е безконечно занимание от 6-7 часа с бърз влак. Там, където линията е модернизирана за скорост до 160 км в час, влакът на БДЖ се задъхва, до София пък пъпли. Ако разчитате да поработите на компютъра си, трудно ще фокусирате картината. Търсенето на работещ контакт ще ви прати във вагон-ресторанта, но само ако има такъв. Въпреки премеждията пътуването се брои за успешно, ако все пак сте стигнали навреме. А качеството на преживяването е маловажен детайл.

За първи път монополът на БДЖ има шанс да бъде смутен от частна компания. А пътниците да имат избор и нова услуга и да се създаде конкуренция. Пловдивската ПИМК получи лиценз за пътнически жп превози в страната. Желанието на превозвача е да разчупи досега съществуващия модел и да качи на влаковете си платежоспособни хора, които към момента не ползват жп услуга.

Плановете са първите частни влакове да започнат да се движат по линията София - Бургас до една година. В противен случай компанията ще загуби лиценза си. Насочването към конкретната линия е логично. Там е големият пътнически поток и в преобладаващата си част линията е модернизирана и позволява скорости до 160 км в час. Стига да има влак, който да може да ги вдигне.

Идването на новите влакове

Лицензът за пътнически превози, издаден от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", е на дружеството "ПИМК рейл експрес", създадено в началото на април тази години. Едноличен собственик на капитала е "ПИМК рейл холдинг". Съдружници в него са Илиян Филипов и Пенко Несторов, основателите на една от най-големите автомобилни компании в страната, ПИМК, като управител на пътническото жп дружество е Пенко Несторов. Капиталът му е 300 хил. лв.

Инвестициите, необходими за развитието на пътническата жп дейност, са около 50 млн. лв., казва Несторов. В момента се правят бизнес анализи на броя пътници, разписания и т.н. За пускането на влак в НКЖИ се заявяват трасе и час, като се заплащат инфраструктурни такси и такса резервация. Поне през първите две години компанията вероятно ще използва взет под наем подвижен състав. За доставката на нов ще са нужни 2-3 години, като компанията предстои да влезе в преговори по темата.

Структурата на подвижния състав все още не е напълно избистрена, но обичайно се използват т.нар. бързи push-pull влакове, които се използват за междуградската мрежа (InterCity), като е възможно да има и мотрисни (които основно се използват за крайградски превози).

Желанието е влаковете да предлагат две класи, включително бизнес. Да има wi-fi. Покупката на билетите да е изцяло on-line.

Разчупването на модела

БДЖ има договор за обществена услуга с държавата до края на 2024 г. На базата на него получава субсидии за тази си дейност. Каквото и решение да вземе държавата за това дали ще отвори възможността и други компании да кандидатстват и да извършват тази услуга с дотации, това няма да повлияе плановете на компанията, обяснява Несторов.

Тя би се явила на нов търг, ако бъде обявен. И без него обаче бизнес моделът на дружеството е за 100% търговски влакове, които да се издържат от стойността на билетите. Респективно те ще бъдат на по-висока цена от тази на пътуването сега с БДЖ.

"Искаме да разчупим модела. Насочили сме се към хора, които сега не пътуват с влак, а с атомобил", казва Несторов, като допълва, че превозите с влак са далеч по-удобни.

Надеждата на компанията е жп линията да е модернизирана изцяло догодина поне в частта от Септември до Бургас.

ПИМК в железния свят

Групата е създадена от Филипов и Несторов. Започва от автомобилите за товарни превози и се разраства в различни направления през годините, като и в момента има множество дъщерни компании в орбитата си, които се занимават със спедиция, бетоновъзли и кариери и строителство. През 2022 г. приходите на автомобилната компания ПИМК са 343 млн. лв., а печалбата - 27.4 млн. лв., като попада в топ 3 на големите компании в транспорта.

Преди десетина години автомобилната компания започна да навлиза в интермодалните проекти първоначално с партньора DB Schenker и поделението на Deutsche Bahn в България. През ноември 2015 г. пловдивският превозвач създаде собствено жп товарно дружество, "ПИМК рейл", а през април 2016 г. то получи и лиценз от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация".

В края на 2017 г. през дружеството "Терминали", част от "ПИМК холдинг груп", групата спечели концесията за 27 години на интермодалния терминал край Пловдив. Той беше построен с пари по оперативна програма "Транспорт", като задачата на концесионера е да инвестира в нужната техника и развитието му.

Към момента компанията има 25 локомотива основно Siemens. Всеки ден от терминала в Пловдив тръгват влакове за Турция с контейнери. "Пимк рейл" има и интермодален влак от пристанище Бургас до терминала си в Пловдив по 2-3 пъти седмично. Влакът е с оператора на контейнерни линии MAERSK, като последващият транспорт от Пловдив на доставките в страната се извършва от автомобилната компания. Приходите на товарния жп превозвач "ПИМК рейл" пък са 64.1 млн. лв., а печалбата - 14.1 млн. лв.

Компанията разраства жп транспорта си и регионално - от една година има лиценз и за жп превози на товари в Сърбия, където са 9 от локомотивите, а от януари и в Турция, но там все още дейност не се извършва. Съответните дружества са част от холдинга, видно от консолидирания отчет. Или пътническите превози са пореден и логичен щрих от цялата жп картина на ПИМК. Другият голям лъч в групата са инвестициите в недвижими имоти - основно жилищни комплекси в Пловдив и София.

Внимание, вратите се отварят

Извън сюжета с частния влак на ПИМК моментът е ключов за бъдещето на пътническия жп транспорт в страната през следващите десетилетия. Петнадесетгодишният договор на "БДЖ - Пътнически превози" с държавата за извършване на обществената услуга превоз на пътници изтича в края на 2024 г. По него държавната компания получава ежегодно субсидия. Тя се формира на базата на брой влакове и километрите, изминавани от тях (т.нар. влаккилометри).

За 2022 г. нетните приходи от дейността пътнически превози на държавното дружество са едва 50 млн. лв., а разходите й са 324.5 млн. лв. Дружеството е получило финансиране по договора с държавата 196 млн. лв., още 8 млн. лв. - компенсации за превози с намаление и капиталов трансфер от 49 млн. лв. Финалният резултат от всичко е загуба от 10 млн. лв., а изчисленията на експертите показват, че едва 2-3% от всички пътуващи ползват железницата.

Подновяването на подвижния състав на БДЖ е вечна тема, като в момента текат четири поръчки за нов подвижен състав на БДЖ на обща стойност 2.8 млрд. лв. без ДДС, а основната част от средствата е по Плана за възстановяване. По две от поръчките за доставка на 35 броя едноетажни електрически мотриси и за 7 двуетажни електрически мотриси има две жалби - съответно на чешката Škoda Transportation и на Stadler Polska.

Към момента вътрешният пазар на жп превози е либерализиран, като законодателството на Европейския съюз, прието с Четвъртия железопътен пакет, дава права на железопътните превозвачи на достъп до железопътната инфраструктура както за превоз на товари, което се случва отдавна, така и на пътници.

Основният въпрос към момента остава каква посока ще избере настоящата власт по линия на новия договор за обществена улуга. Т.е. ще се възложи ли директно всичко на БДЖ или ще се избере конкурентният принцип и ще се пуснат различни пакети за линии, като ще могат да се включат и други компании, включително и чужди. Последното е възможност да се създаде конкуренция и посоката на жп транспорта да се промени от вечните усилия да се спасява БДЖ към атрактивен жп превоз за пътниците.

До момента в свои изказвания транспортният министър Георги Гвоздейков е заявявал, че Европейският регламент дава право БДЖ директно да бъде оператор за предоставянето на тази услуга и няма пречка да възложат на БДЖ да е оператор на пътническите превози. "България получава 2 милиарда лева финансиране от Европа за покупката на подвижен състав и да търсиш вариант после да го дадеш на частен оператор е малко странно", заяви той в края на лятото пред Mediapool.

България обаче е поела ангажимент пред ЕК чрез Националния план за възстановяване и устойчивост от 1 януари 2025 г. да бъде дадена възможност и на други железопътни превозвачи освен БДЖ да возят пътници, субсидирани с пари от държавата, като се проведе открита, недискриминационна и състезателна тръжна процедура.

И най-вече - ангажиментът трябва да е към пътниците, които най-накрая да имат желание да се качат на влак в България.

Net Zero Economy Forum 2023

Повече по тази и други, свързани със зеления преход и трансформацията на бизнеса теми, можете да научите на конференцията на Капитал Net Zero Economy Forum.

Събитието ще се проведе на 22 и 23 ноември в Гранд Хотел Милениум София и ще срещне изпълнителни директори на водещи компании от българския пазар, представители на европейските институции, правителството, регулаторите и общините.

Големите теми в третото издание на годишния форум са: Политическа рамка на зеления преход, Недостигът на вода в контекста на климатичните промени, Критични и стратегически суровини за прехода, Декарбонизация на индустрията, Бизнес партньорства за устойчиво развитие, Климатична неутралност на градовете, Ускоряване на кръговата икономика, ESG регулации, Иновации и решения за устойчиво земеделие, Cleantech и нови бизнес модели.

Информация за събитието и билетите вижте тук
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sqw avatar :-|
    sqw
    • - 3
    • + 4

    Разтърсете се за видеоклипове в YouTube - държави като Сомалия и Конго имат по-добър железопътен транспорт от България, което отново е една от многото "заслуги" на така обичания комунизъм по нашите земи.

    Нередност?
  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 7

    Пиша този пост от бързия влак София - Варна през ГО, който тръгна днес в 9.58 от София. Не бях стъпвал във влак на БДЖ от 16 години. По неволя се наложи днес да пътувам с БДЖ (оказа се, че няма билети за самолет от София до Варна). В момента сме на гара Мездра (т.е. едва в началото на пътуването), но до тук всичко е ОК. Има работещ контакт от който зареждам лаптопа и телфона. Вагонът е чист и топъл. Да, сигурно вече е на поне 30-40г, но е ОК. Тоалетната допреди тръгването на влака беше чиста и дори имаше тоалетна хартия. Е, сега вече е леко опикана, но то това е дело на пътниците.

    Ако знаех, че положенитео не е толкова трагично, колкото си мислех сигурно и по-рано през изминалите 16г бих ползвал влак на БДЖ когато съм в БГ.

    Нередност?
  • 4
    ajsayder avatar :-|
    sim4o

    До коментар [#1] от "sqw":

    В Конго е т.нар. "африкански комунизъм" ..

    Нередност?
Нов коментар