🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Жп компании могат да заявят потенциален интерес да возят пътници в България

Оценката за търсенето на пътническите жп услуги е за скромен и несигурен ръст на база намаляването на населението

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От 23 милиона превозени пътници сега до около 28 милиона през 2040 г. Това е не много оптимистичната прогноза за нарастването на пътуванията с влак, което се очаква да се случи през следващите 15 години до 2040 г. в България.

Прогнозата е част от Оценката на търсенето на пътническите железопътни услуги, публикувана на сайта на Министерство на транспорта. Тя идва в навечерието за набиране на оферти от пътнически жп оператори за заявяване на потенциален интерес за превоз на пътници.

Или въпреки милиардите, които от години се инвестират макар и с бавни темпове в модернизация на жп линии и плановете за 3 млрд. лв. за закупуване на нов подвижен състав, очакванията на министерството са по-скоро скромни. Нарастване на търсенето на жп пътнически услуги в изследвания период ще бъде забавено от спада на населението. Търсенето, разбира се, ще се влияе и от скоростта на модернизацията на инфраструктурата и предоставянето на железопътни услуги от ново поколение. Последните две неща според доклада обаче съдържат голяма доза несигурност.

Покана към желаещите

Оценката върви в комбинация с покана до всички заинтересовани пътнически жп оператори за заявяване на потенциален интерес за опериране на българския пазар на железопътен превоз на пътници. Потенциалният интерес може да бъде заявен в срок до 15 декември 2023 г.

Това се случва във връзка с предстоящото провеждане на процедура за сключване на Договор за извършване на обществени превозни услуги за жп транспорт за периода началото на 2025 г. до края на 2040 г. Настоящият договор на държавата с "БДЖ - Пътнически превози" изтича в края на 2024 г.

Отскоро на българския пазар има частна компания с лиценз за пътнически превози "ПИМК рейл експрес", част от групата на пловдивската автомобилна компания ПИМК. Интерес могат да заявят и чужди компании, но прогнозите на министерството не изглеждат много оптимистични.

Лошата прогноза

Лошата прогноза за пътуванията до 2040 г. стъпва на спада на населението на страната. "Като цяло се очаква всички видове пътувания (с цел почивка и с цел бизнес, гостувания при роднини и др.) да нарастват. Едновременно с това обаче тези процеси ще бъдат съпътствани от спад в общия брой на населението. В резултат на разнопосочното влияние на тези два фактора прогнозата до 2040 година е за леко нарастване на търсенето на пътнически услуги. Поради очаквания спад на населението обаче темповете на нарастване са значително занижени спрямо наблюдаваните изменения в предходни периоди", пише в документа.

Или в резултат от тези процеси може да се очаква, че към 2025 г. ще бъдат превозени общо 750 млн. пътници с всякакъв вид обществен пътнически транспорт, като до 2040 година този показател ще достигне 790 млн. пътници.

Скромният дял на железницата

От общото пазарният дял на железопътния транспорт през 2022 година е 6.6% за превозени пътници и 19.2% за реализирани пътникокилометри (пкм) от сухопътния транспорт.

В периода от 2015 година до 2019 година броят превозени пътници с железницата е около 21.3 млн. Към края на прогнозирания период се очаква годишно да бъдат превозвани малко под 28 млн. пътници, като преобладаващата част от тях ще бъдат вътрешни превози (малко над 25 млн.) и едва 2.6 млн. международни. В пътникокилометри това означава увеличение с 1603.2 пкм през 2022 г. на 1877.9 пкм през 2040 г.

Очаква се все пак делът на железопътния транспорт в рамките на прогнозирания период плавно да нараства, но този темп ще зависи както от предлагането на железопътни услуги, така и от подобренията в железопътната инфраструктура и подобряване на скоростта и качеството на услугите. Темповете на нарастване са бавни предвид времевия хоризонт и времето за извършване на мащабни инвестиции и модернизация на сектора.

"Тези прогнози обаче съдържат голяма доза несигурност предвид неяснотата до каква степен и с каква скорост ще се развива железопътната инфраструктура и до каква степен ще се подобрява качеството на предлаганите услуги. Най-общо казано, при по-бързо развитие на железопътната инфраструктура и на качеството на предлаганите услуги е възможно да бъдат постигнати и по-високи нива на нарастване на показателите. Обратно, при забавяне на инвестициите тези стойности е твърде възможно да не бъдат достигнати", пише в доклада.

Между Севера и Юга

"Дисбалансите между Северна и Южна България се задълбочават, като те имат отражение не само върху икономическото развитие на двете територии, но и върху демографските процеси. Към 2022 г. 66.2% от цялото население на страната e концентрирано в Южна България, а останалата една трета - в Северна България. Тази тенденция се очаква да се запази и към 2040 година", пише в анализа.

Жп линиите също следват това разделение. В Южна България текущият жп път е с дължина 2268 км, от които 1759 км са електрифицирани линии, а 470 км двойни. В Северна България линиите са с обща дължина 1761 км, от които електрифицирани са 1246 км, а двойните - 525 км.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар