Глемпингите - нова ниша в българския туризъм по Черноморието и в планината
Пандемията даде тласък за развитието на луксозни къмпинги. "Капитал" събра пет примера за младата концепция
Александра Страхилова
Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.
- Пандемията даде тласк на инвестици в глемпинги (от glamorous и camping) на морето и в планината.
- Най-често те са в съчетания с къмпинги, но има и като самостоятелен бизнес.
- Клиентите са предимно млади хора, които искат да са сред природата, но не са точно къмпингари
Животът сред природата започна да привлича и любители на удобства. Луксът среща дивото, за да създаде т.нар. глемпинг (от glamorous и camping). Глемпингът е вид къмпинг, но при по-луксозни условия от традиционното къмпингуване.
Този туристически формат не е новост по света, а в последните години навлиза и на българския пазар. Среща се като самостоятелен бизнес, в комбинация с друг или като надграждане на традиционни къмпинги. По-големите глемпинги са точно на територията на къмпинги.
Цените на нощувките варират от 70 лв. до 140 лв. В планинските глемпинги се инвестира и в допълнителни екстри, като горещи вани, сауна, солна стая.
Сред клиентите на глемпингите има и чужденци. Повечето български предприемачи, които действат в тази ниша, планират да разширят бизнеса си.
Глемпинг, свързан с къмпинг, е случаят и на най-"стария" и на най-новия глемпинг България.
Първият глемпинг в къмпинг
Пионерът в България, според сайта му, е глемпинг "Гора". Намира се в къмпинг "Гардения" до устието на река Караагач между Китен и Лозенец. Къмпингът е разположен върху 90 дка на първа линия до морето и според анонса му е единственият по Българското черноморие, който може да се ползва целогодишно. Глемпингът по-скоро е зона, която допълва предлагането от 180 обособени парцела за каравани и бунгала и 30-те места за кемпери.
Зад глепинга стои дружеството "Гора Глемпинг", собственост на Виктория Неделкова. Регистрирано е през април 2020 г. - явно, веднага след локдауните по време на ковид. Според финансовия му отчет в Търговския регистър и за 2020, и за 2021 г. нетните приходи от продажби са за по 33 хил. лева, а печалбата - съответно 20 хил. лева и 23 хил. лева.
Глемпингът включва 15 палатки за двама, осем с единични легла и седем с двойни. Цената, според сайта, е 100 лв. на нощувка. Мястото е подходящо за водни спортове, а в къмпинга има ресторант и магазин. В края на септември на телефоните никой не вдигаше, но това беше след опустошителните наводнения по Южното Черноморие.
Най-новият глемпинг до Каварна
Най-новият глемпинг в България - "Дивото", отвори през юни тази година, близо до Каварна. Намира се на територията на къмпинг "Свети Георги", чийто размер е 40 декара.
Собственикът на глемпинг "Дивото", Валентин Крумов, е създател и на къмпинга, който се управлява чрез дружеството "Свети Георги 937". Инвестицията в "Дивото" е около 300 хил. лева, а брандът е отделен от този на къмпинга, обяснява Крумов.
Отделният бранд е ориентиран и към различна клиентела. Като мисия на глемпинга Крумов посочва "пресъздаването на къмпингуването в луксозен тип изживяване, за могат и хората, които не са точно къмпингари, да се докоснат до природата." Тоест става дума за разширяване на бизнеса чрез нова услуга и нов тип клиенти.
Концепцията за глемпинг Валентин Крумов вижда в чужбина преди две години и веднага решава, че би било интересно да се пренесе и на българския пазар. По този начин оползотворява свободна горска площ, с която разполага.
В глемпинг "Дивото" палатките са по проект на собственика. Те са 29 от четири вида. Най-много са палатките за двама - с единични легла и със спалня, има семейни (спалня и единично легло) и пет палатки - лукс. Цените /варират от 70 лева за двойна палатка до 120 лева за лукс палатка. При престой над три вечери има отстъпка и те стават съответно до 50 и 90 лева. В цената е включено и ползването на басейна на къмпинга.
Палатките-лукс са пуснати пробно, казва Валентин Крумов, но предложението се оказва успешно - търсене има.
На територията на глемпинга има и обща зона с барбекю и оборудвана кухня. Сезонът ще продължи до края на септември, а ако времето позволи и началото на октомври. Догодина глемпингът отваря през април. Записванията стават през сайта, а освен това "Дивото" се предлага в платформата Booking.
Първо Крумов се притеснявал за шума, тъй като палатките са от плат, но после видял, че дори когато е пълно с хора вечер е спокойно и тихо. "Направи ми впечатление е, че повечето хора са добре възпитани, с възможности, могат да си позволят луксозни хотели, но искат да пробват нещо различно", казва собственикът.
Повечето клиенти на "Дивото" са млади двойки и семейства и за тях този тип преживяване е новост. През сезона са идвали и по-възрастни хора. Повече софиянци от очакваното посещават "Дивото", въпреки че пътят до там е дълъг. Наред с българите идват и румънци. Непредвиден е бил интересът от скандинавски туристи - "явно този тип туризъм е популярен там", коментира Крумов. Той планира да отвори още един глемпинг, но на различно място, вероятно в планината.
Два бизнеса в симбиоза в Тюленово
Глемпинг "Тюленово" комбинира луксозното къмпингуване с гмуркането. Собственикът Николай Пейков отваря водолазен център в село Тюленово през 2021 г., а малко след това купува имот от декар и половина на същото място. Водолазният бизнес е по-нестабилен, тъй като е силно зависим от климатичните условия. Понякога само половината от лятото носи приходи, което е една от причините за диверсификацията на бизнеса, казва Пейков.
Зимата на 2021 г. купува имота, а през април следващата година започва да прави глемпинга. Повечето работа върши сам, защото в района няма много работна ръка. Въпреки това, успява да отвори глемпинг "Тюленово" само три месеца по-късно, през юли.
В същия имот премества и водолазния център, който по същество представлява каравана с навес, където обучава клиентите и съхранява екипировката. Центърът не заема много място, а близостта до глемпинга носи плюсове. "Гостите на глемпинга често се гмуркат, а гмуркачите отсядат в глемпинга - двете услуги си помагат в симбиоза", казва Пейков.
В глемпинга има пет палатки, от типа canvas. Четири от тях са с диаметър 4 м, а петата - с 5 м. Палатките седят върху пясъчен квадрат. Всяка от тях е с двойно легло. Цената на нощувка е 70 лв.
Докато открие печелившата формула Пейков минал през редица експерименти. Първо имал идеята да създаде туристическа зона за хора с кучета, но в практиката не заработва добре. Причината е, че имотът не е достатъчно голям, за да могат хората без кучета да почиват необезпокоявани от домашните любимци. Иска да създаде дестинация за релакс. С тази нагласа, решава да настанява семейства с деца само при пълна резервация на глемпинга от следващия сезон.
В глемпинга гостуват главно българи. Идвали са румънци, испанци и англичани. Локацията се оказва популярна за германци, тъй като е въведена в уеб-приложение като спирка по велосипеден маршрут.
"При нас идват не заклети къмпингари, а хора, които не са ходили на къмпинг. Остават доволни. Някои се връщат по два, три пъти. Юли и август глемпингът беше напълно зает, което е приятна изненада", казва Пейков.
Собственикът смята, че сегашният брой на палатките е оптималният за парцела. Но в него има сграда, която
той смята да разработи като къща за гости. Инвестицията ще е по-голяма и не е планувана за близко бъдеще.
Комфорт в Родопите
На българския пазар e приложена и концепцията за глемпинг в планинска обстановка. "Зарево" глемпинг се намира в родопското село Скобелево, на час от Пловдив.
Идеята за създаването му идва по време на пандемията. "Доста време отне подготовката и тя продължава. В процес сме, не е завършил проектът. Намираме се на 1600 м надморска височина и всяко нещо в планината по-трудно се случва", разказва собственичката Ваня Казанджиева. Сезонът e два месеца и половина - от средата на юни до началото на септември. Само тогава е възможна и работата по глемпинга.
В "Зарево" сега има пет палатки. Четири от тях са от типа bell tents и разполагат с двойно легло и мека мебел. Събират до трима. Петата палатка е от типа "лотос", в нея има двойно и единично легло. По информация на Казанджиева инвестицията дотук е над 300 хил. лева.
Изграждат инфраструктурата и подготвят палатките през 2020 г., а 2021 г. започват да посрещат гости. Първоначално работят с три палатки и всяка следваща година добавят по още една. Планират разрастване, но с две палатки най-много.
"Идеята е да не е "масовка", посетителите да се чувстват уединени, да се слеят с природата и да няма много хора около тях", казва Ваня Казанджиева.
Организират се групови занимания като йога и лятно кино. Цената на нощувка е в диапазона от 100 лв. до 140 лв. За ползване на гореща вана се плаща допълнително.
В "Зарево" глемпинг ходят повече млади хора, които иначе се притесняват да къмпингуват. Семейства водят и малки деца. Къмпингът е достъпен с кола.
Не маркетират активно, тъй като капацитетът е 15 човека. Използват платформата за резервации Booking. Освен българи, посещавани са и от чужденци - идвали са хора от Русия, Литва, Латвия, Швейцария, Саудитска Арабия, разказва Казанджиева.
Bubble hotel над Враца
Глемпинг "Синева" в планината край Враца разчита на уникална за българския пазар концепция. След нощувка в т.нар. bubble hotel (хотел с балони) във Франция, собственикът Николай Крушарски решава да приложи идеята в парцела, който притежава от седем години.
Отново става въпрос за луксозно къмпингуване, но палатките са във формата на балон и са направени от прозрачен материал. В тях се помпа въздух постоянно, което води до по-високи оперативни разходи. Поддържат се и без да има настанени клиенти.
"Концепцията е, че спиш навън, но си защитен. Идеята за глемпинг ми дойде от самото място - почти никой няма, тихо, тъмно, спокойно. Мислех как да го запазя такова. Някак си ми се щеше хората да спят на открито и да го усетят", разказва собственикът.
Като дългогодишен къмпингар, винаги е живял с мисълта да отвори собствен къмпинг. Първо смятал да направи кемпер стоп - място за временно спиране и обслужване на кемпери, но после се спира на идеята за глемпинг. "Синева" отваря на 3 март 2020 г. Преди глемпингът се предлага и чрез Booking има голям брой резервации и от чужденци, разказва Крушарски. Заради пандемията обаче, е принуден да затвори само след десет дена.
Започва да приема гости отново през август на същата година. Излиза от Booking и след това резервации се правят главно от българи.
Балоните върху петте декара на "Синева" са шест, като до всеки води индивидуална пътека. Мястото е насочено към възрастни, най-често двойки. Цените варират между 90 и 120 лв. на нощувка. През седмицата падат и под 90 лв. Срещу допълнително заплащане се предлагат солна стая и джакузи. Сезонът започва април и приключва края на октомври.
На същата територия, но отделена от реката, Крушарски притежава и традиционна къмпинг зона, със същия размер. Подчертава, че глемпингът и къмпингът са различни преживявания, следователно и продукти.
1 коментар
Младите хора са най лесните за обир.Дават си парите за всякакви измислици без да се замислят какво им се предлага. Бабите и дядовците им,родителите им все на глемпинги са ходили и то луксозни.Пълен смях.Съберете се изберете си място ,вземете по една палатка и ето ти глемпинг особено летата до някоя чиста река и банята ти е уредена,в над 30,38 градуса в жегите и реките са ок за къпане.Ама друго си е да изръсиш една торба пари за едното нищо
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.