🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Инвеститори призовават компаниите да ограничат употребата на антибиотици във фермите

Веригите ресторанти твърдят, че вземат проблема насериозно

Броят на резолюциите на годишните събрания, оказващи натиск върху компаниите да се справят с нарастващия риск от антимикробна резистентност, се е увеличил значително през последните няколко години.
Броят на резолюциите на годишните събрания, оказващи натиск върху компаниите да се справят с нарастващия риск от антимикробна резистентност, се е увеличил значително през последните няколко години.
Броят на резолюциите на годишните събрания, оказващи натиск върху компаниите да се справят с нарастващия риск от антимикробна резистентност, се е увеличил значително през последните няколко години.    ©  Reuters
Броят на резолюциите на годишните събрания, оказващи натиск върху компаниите да се справят с нарастващия риск от антимикробна резистентност, се е увеличил значително през последните няколко години.    ©  Reuters
Бюлетин: Агробизнес и финансиране от ЕС Агробизнес и финансиране от ЕС

Най-важното от сектора на агробизнеса и еврофинансирането за земеделието всеки месец във вашата поща

Хранителните компании са изправени пред нарастващ натиск от инвеститорите си заради прекомерната употреба на антибиотици във веригите за доставка на храни, тъй като активистите на кампаниите се обръщат към акционерите, за да се справят с глобалния бич на антимикробната резистентност. Около 70% от антибиотиците се дават на животните за предотвратяване на заболявания и компаниите, които произвеждат или купуват големи количества месо, се превръщат в обект на внимание от страна на активистите.

Тъй като инвеститорите все повече осъзнават заплахата, която антимикробната резистентност (АМР) може да представлява за възвръщаемостта на капитала, броят на резолюциите на годишните събрания, оказващи натиск върху компаниите да се справят с нарастващия риск от антимикробна резистентност, се е увеличил значително през последните няколко години, съобщава Financial Times.

Този ход отразява нарастващата решимост на участниците в кампаниите да използват натиска на акционерите, за да се противопоставят на проблем, който все повече се разглежда като заплаха за световното здраве, съперничеща на климатичната криза. По данни на Световната здравна организация АМР е свързана с почти 5 млн. смъртни случая годишно в световен мащаб и струва на света 100 млрд. долара икономически загуби.

Според Сали Дейвис, специален пратеник на правителството на Обединеното кралство по въпросите на антимикробната резистентност, инвеститорите са жизненоважно оръжие в борбата, но те все още не са напълно използвани. "Политиците и политиката могат да направят много, но инвеститорите са много силни", добави тя.

Дейвис участва в създаването на Investor Action, група в Световния икономически форум в Давос, която цели "да се използва влиянието на инвеститорите за борба с резистентните на лекарства супербактерии". Групата включва и инициативата Fairr, която е фокусирана върху рисковете около промишленото отглеждане на добитък и е подкрепяна от 370 инвеститора, управляващи активи за над 71 трлн. долара.

Други организации, които участват в борбата срещу АМР, са The Shareholder Commons, която помага да се постигнат резолюции за намаляване на използването на антибиотици по време на годишни събрания на акционерите на хранителни компании, и Cambridge Universal Owners, целящи да съберат финаниране за каузата.

Белинда Бел, служител в центъра за Финансиране за екологични и систематични социални промени, каза, че събраните от тях данни показват, че гласуването срещу собствениците на компании води до промяна дори и в случаи, в които гласуването не получава мнозинство. Според нея тази тенденция само ще се засилва.

Fairr обяви, че 71 институциални инвеститори, с общи активи от 15.2 трлн. долара, усилват натиска за борба с AМР върху 12 северноамерикански компании, притежаващи вериги за бързо хранене - McDonald's, KFC, Pizza Hut, както и Restaurant Brands International - собствениците на Burger King. Fairr предупреди, че като едни от най-големите световни купувачи на месо, компаниите са изправени пред "рискове за репутацията и финансите им, заради незадоволителни политики за управление на употребата на антибиотици в техните вериги за доставки".

Мерките на компаниите

В отговор на желанието на инвеститорите, Restaurant Brands International заяви, че взима "насериозно проблема за отговорно и устойчиво снабдяване" и има добър прогрес до момента. McDonald's каза, че работят по това да се прекрати изцяло използването на антибиотици във веригите им за доставки на животински протеин и инициативата им е подкрепена от мениджъри на фондове, сред които и Legal & General Investment Management и Amundi.

Независимо от различните мнения, Питър ван дер Уерф, директор в компанията за управление на активи Robeco, твърди, че в миналото много компании не са били склонни да разгледат темата за антибиотици, използвани при отглеждане на животни във фермите. Според него освен желанието на инвеститорите, от голямо значени е как са формулирани новите изисквания и колко стриктно се спазват.

Кейти Фрейм от Shroders, които подкрепят инициативата, казва, че има "нарастващи доказателства за значимостта на АМР за инвестициите". Тя сравни темата с климатичните промени, добавяйки, че АМР "не е от онези неща заради които ще видим рязък шок в системата... но ще има постепеннен ефект върху обществото".

Все още обаче няма консенсус относно нивото на отговорност, което хранителните компании трябва да имат при борбата с АМР. Ева Гоцик, старши анализатор за животински протеин в Rabobank, обяснява, че използването на антибиотиците в производството на месо е "само един от потенциалните фактори", които влияят на проблема. Като добави, че е "трудно научно да се докаже директно как влияе животновъдният сектор на АМР при хората".