🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пощите ще търсят частни инвеститори

Все още не е ясно, какви точно ще са бизнес отношенията между компанията майка и дъщерните пощенски дружества.<br />
Все още не е ясно, какви точно ще са бизнес отношенията между компанията майка и дъщерните пощенски дружества.<br />
Все още не е ясно, какви точно ще са бизнес отношенията между компанията майка и дъщерните пощенски дружества.<br />    ©  Асен Тонев
Все още не е ясно, какви точно ще са бизнес отношенията между компанията майка и дъщерните пощенски дружества.<br />    ©  Асен Тонев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

По думите на Цветков, очакванията са, че привлечените инвестиции ще са от порядъка на 40 млн. лв., както и че неофициално има заявен инвеститорски интерес

Идеята за преструктурирането на пощите не е нова и се спрягаше още по време на предходното управление. Реално преструктуриране обаче не се случи. По думите на министър Цветков пощите съвсем скоро ще започната да губят сериозно пазарни дялове, тъй като не се променят достатъчно динамично на фона на частната конкуренция. Към момента основното предимство на държавните пощи пред останалите оператори е огромната им мрежа от клонове в страната. При въвеждането на нови услуги и технологии обаче пощите често вървят след събитията.

Плановете предвиждат да се стартира с 3 пилотни дъщерни дружества. Първото от тях е "Хибрид пост" АД. Към него ще попадне т. нар. хибридна поща, попадаща към неуниверсалната пощенска услуга. Такива са пратките, при които данни, подадени в електронна форма, достигат до получателя под формата на пратка. Тук влизат например сметките за комунални услуги. Втората дъщерна компания е "Бул пост", която ще се занимава с куриерските услуги "от врата до врата". Според изчисленията на министерството създаването на двете дружества ще намали с 25% себестойността на хибридната пощенска услуга и с 15% на куриерската. Амбицията на министерството е с промените да се увеличи пазарният дял на държавната компания. В сферата на куриерските услуги и на хибридната поща се наблюдава голяма конкуренция. С промените в Закона за пощенските услуги отпадна и регистрационният режим за тези две дейности. Общият размер на този пазар за миналата година е 179 млн. лв. като през последните няколко години се отчиташе постоянен ръст от 20%. Около 85% от пазара на неуниверсалните пощенски услуги се дължи на куриерските пратки.

Третата пилотна дъщерна компания е "Инфо пост". Нейната задача ще бъде да се грижи на IT обезпечeността на пощите. Останалите две дружества, които следва да се разработят на по-късен етап са "Пост трейд", което ще предлага различни стоки и услуги в пощенските станции и "Финанс пост". Освен създаването на холдингова структура се предвижда и съкращаване на териториалните звена на пощите от 28 на 7, а регионалните поделения ще бъдат намалени от 126 на 96. "Така ще бъде намален административния персонал", обясни Цветков.

До 1 януари 2011 г. пощите имат монопол единствено при пратките до 50 грама (писмата) - т. нар. резервиран сектор. Това е единствената сфера, в която трите частни пощи с лиценз за предлагане на пълен пакет от услуги не могат да развиват дейност. Този монопол трябваше да отпадне в края на 2008 г., но беше взето решение да бъде удължен. От това пострадаха частните пощи, които вече правеха разчетите си на база предлагането и на тази услуга. "Резервираният сектор представлява интерес. Той формира повече от 60% от приходите от универсалните пощенски услуги", коментира Лъчезар Капарашев, председател на борда на частната пощенска компания "Т-пост". Към този сектор например попада кореспонденцията на мобилните оператори с техните клиенти.

Замислената структура на пощите смътно напомня, тази на един друг държавен мастодонт - БДЖ. Железопътната компания беше преобразувана по подобен начин преди няколко години холдинг с три дъщерни компании без да им се прехвърлят активи. Реформата обаче не доведе до особен резултат и сега се обмисля обратното им вливане в БДЖ, за да се намалят разходите.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dragozow avatar :-|
    Кум Вълчан
    • - 1
    • + 8

    Ще има лапане на пощенски имоти май.

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    йо хо хо
    • + 1

    Поне едни от това министерство се усетиха какво да направят след като разбиха работещата система( БДЖ )
    Тия от пощите тепърва ще разсипят това което работи в услуга на частни интереси.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-@
    Чичко

    Информацията е казионна и позитивна. Статията е написана без намек за същината на проблемите, които могат да бъдат прочетени многократно повторени тук: http://www.bgrabotodatel.com/company.php?id_firm=555

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    илко1
    • + 4

    Частните фирми от 3 години носят обикновени писма до 50 грама...Имам предвид М&БМ,Т-пост,Полипост,Старост,Спридер и други знайни и незнайни частни куриерски фирми...2/3 от писмата...На Виваком,на Глобул,на Мтел,на ЧЕЗ,на повечето банки...За къв монопол говорите през 2009г...Стига глупости...Пишете компетентно...И питайте преди да напишете нещо...

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-P
    Чичко
    • + 3

    Прав си Илко1, но с новата система всяка частна фирма може да продаде на голям клиент (досегашен на пощите) за 25 стотинки на писмо, да обере каймака и да го разнася в големите градове със свои хора, което ще им струва под 10 стотинки, а селата ще ги възложи обратно на пощите срещу 19 стотинки на писмо (какъвто е договора на МБМ с Пощите). Резултатът чиста печалба - гигантска. С безценната помощ на пощите. Пощите не само се либерализират, но и подпомагат своето закриване с тази система.
    А върху 20-грамовите писма на МБМ пише 51 грама! Но Комисията за регулиране на съобщенията си затваря очите. Защо ли!

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    Aussie
    • + 4

    Бе какви писма ви гонят бе. Кой ги използва тези услуги вече. Трябва да се смени напълно посоката на развитие на тази фирма. Трябва да остане държавна но да се увеличат възможностите и. Например да си плащаш сметките за ток, вода, парно, телефон и т.н. Да се подават заявления за най-различни документи. Да им се увеличи търговското пространство и да започнат да продават допълнителни консумативи като канц. материали, календари, кутии за пратки, дискове, и какво ли още не. Какво очаквате от сегашната поща. Тя може само да приема и изпраща писма, нещо което е почти на умиране. В близките години дори ще умре напълно в момента в който населението са заима с повече парици. Трябва да се развива а не да се продава. Това е готова изградена мрежа в цялата страна която в момента бездейства вместо да разтовари и без това натоварената държавна машина с какви ли не глупости и да те карат да обикаляш като идиот да си подадеш документи за паспорт или да си платиш сметките. Хайде за сметките има интернет но не всички го ползват така че и за това ще има клиенти. Най-лесно е да се затвори и след това да се чудим как да го изградим наново :)

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    Чичко
    • + 3

    Аусие, въобще не си прав че писмата са на умиране. В България едно домакинство получава средно по 30-40 писма в годината, от които 80% са сметки за ток, вода, телефон. В САЩ едно домакинство получава по над 200 писма на година. Потенциалът за писмата е огромен и затова частниците са заинтересовани да са в този бизнес. А с въпросната пресконференция държавата заявява: "Ние се оттегляме от този перспективен бизнес"

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    !!!!!
    • - 1

    Отдавна всичко мина в Интернет.

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-@
    viking73
    • + 1

    Работя като охранител в Български пощи...В сграда на едно от техните областни управления.Тази фирма е сбирщина от ненужна администрация-работа за един човек се прави от трима,щата е ужасно раздут-роднини до девето коляно...Дори на тарабата за вестници са се изтапанчили гордо и продават не един,а двама "пощенци"Всичко е мудно и са още на вълна 1989 год. Нищо не се е променило,дори и повечето хора са същите...Гнездо на интриги,злоба и ненавист...Постоянно реват за премии.Пълно безхаберие-няма дори един който да говори английски.Толкова много примитивни хора събрани в една фирма не съм виждал.Всеки ден се разправям с разгневени техни кленти дето първо при охраната се натрисват и дори трябва да ги гоним,щото онези съсли от администрацията се крият като хлебарки.Писмата постоянно закъсняват или не се доставят,колетите се крадат...Бързината в Български пощи е като на охлюв,пощалионките са лели на преклонна възраст,мързи ги дори да се качат до етажа за да доставят ПРЕПОРЪЧАНО писмо за което изпращача плаща повече,минават с номера че получателя го е нямало...И накрая-вместо да премахне този цирей държавата го подпомага като му запазва монопола над писмата до не зная кога си.Пълен идиотизъм.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал