🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Нямате поща

Бизнесът на държавните пощи пада, но промените в компанията се бавят

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Имало едно време, когато писмата били на хартия, телефоните били в пощенските станции, а "Български пощи" - монополист. Носталгията е излишна. Сега краят на приказката за държавното дружество е близо и ще е с неприятно лош край, ако то не направи нещо бързо и умно.

Ето лошите събития досега. От началото на следващата година дружеството ще се раздели и с последния бастион на монопола си (виж карето), който беше забранен за частните пощи - разнасянето на най-леките писма. И без това бизнесът и рентабилността на държавната компания постоянно падат през годините. В същото време персоналът на "Български пощи" почти не се променя и е вторият по големина корпоративен работодател след другия държавен гигант - железниците.

Като едно държавно дружество със столетна история и огромен брой персонал всяка промяна на начините на работа и оптимизациите в структурите става бавно и плахо. Или въобще не се случва. Докато компанията работи по методи отпреди години, частните конкуренти в сектора стъпват успешно на новите технологии и успяват да завземат все по-големи пазарни позиции в услугите с най-голямо бъдеще. Така за пощенския мастодонт може да останат само най-нерентабилните дейности, които ще трябва да се субсидират.

Ако държавните пощи искат приликите с БДЖ да се ограничат само до сходните мащаби на компаниите и да не се пренесат и върху финансовите резултати, трябва да започне бързо да се променя. Като се наеме добър мениджърски екип, който да оптимизира и да инвестира в нови технологии. И например управлява по-активно стотиците си имоти. Тези решения трябва да бъдат взети от принципала - министъра на транспорта.

"На практика "Български пощи" има нужда от свежи пари, но е въпрос и на политическо решение дали да се търси стратегически партньор чрез частен инвеститор", коментира Деян Дънешки, изпълнителен директор на компанията. Вече година обаче транспортният министър Александър Цветков не обявява каква е визията му за фирмата.

В капана на мащаба

Голяма част от текущите проблеми на компанията са в резултат на лошо управление през годините и на липса на решения в настоящето. Посоката на бизнеса е видима от спадащия оборот и влошаващите се финансови резултати на "Български пощи" (виж таблицата). Рентабилността постоянно пада, като през 2007 г. на всеки 100 лв. компанията печели 6.5 лв., година по-късно нормата на печалба пада под 2%, а през 2009 и 2010 г. дружеството вече е на загуба. На фона на тази негативна тенденция заемите на компанията, сключени в силните години, остават непреструктурирани и все по-трудни за обслужване. "Планираме емитиране на облигационна емисия с основна цел преструктуриране на всички финансови пасиви", коментира Дънешки. Идеята за подобно предоговаряне на кредита и замяната му с облигации не е нова, но министерството на транспорта вече година не казва харесва ли предложението.

Основното задължение на държавната фирма е да покрива територията на цялата страна и да разнася пощата на "достъпни цени" (т.е. на цени, определени от Комисията за регулиране на съобщенията). Услугата се извършва дори да е икономически неизгодна за пощите, като това се компенсира от други дейности и държавни поръчки. Такива има доста - куриерски пратки, комунални сметки, парични преводи и т.н. (виж инфографиката). Близо половината от приходите на компанията в момента идват от комисионите, които тя получава за събирането на задълженията на крайните потребители към доставчиците на ток, вода и други и от плащането на пенсии. През компанията на година преминават около 10 млрд. лв., а комисионата за пощите е между 0.5 и 0.7 процента, или между 50 и 70 млн. лв. на година.

Компанията има проблеми при навременното разплащане с доставчиците на комунални услуги. А за това има на неизгодни неустойки, като в някои договори те са от порядъка на 2% на ден, каза източник, близък до дружеството. "За съжаление сегашното ръководство наследи вече сключени договори", коментира Дънешки. "Те предполагат много кратки срокове за изплащане на инкасираните суми, което не кореспондира с технологията на разплащане на "Български пощи". Това е причината в някои случаи да се допуска несвоевременно отчитане на инкасираните суми и закъснения. Разбира се, тогава има начисляване и изплащане на законови наказатели лихви", коментира още той. Представител на пощите обаче обясни, че забавянето понякога се прави и с цел покриването на текущи задължения вътре в компанията, като например плащане на заплати.

Гише в минало време

Настоящите лоши резултати стават ясни и от отчетите за дейността на дружеството. То загуби бизнеса си с разпространението на винетките, инкасира по-малки суми заради намалелите телефонни стационарни разговори на БТК, има по-малко пощенска реклама на двата големи договора с "Метро" и с "Рийдърс дайджест", както и след прекратяването на договора с "Мобилтел" за доставка на сметки.

Компанията прави най-малък оборот от най-печелившите и най-стабилно развиващите се услуги като куриерски пратки и хибридна поща (едва 14 млн. лв. за първите 9 месеца на годината). Едновременно с това те формират три четвърти от пощенския пазар, като все повече изместват универсалните услуги, където държавната компания се представя най-убедително. "Български пощи" губят дял при новите услуги като хибридната поща и куриерските услуги, защото те не разполагат с необходимата технология и кадри", коментира Людмил Йосифов, председател на Асоциацията на българските куриерски оператори. Именно технологичното развитие е и сферата, в която ще се състезават компаниите в сектора. "Развитието на пазара ще бъде в силна зависимост от степента на внедряване на съвременни IT решения", коментира Николай Леви, директор "Бизнес развитие" на "МиБМ експрес".

"Информационните технологии нямат алтернатива, ако искаме да бъдем конкурентни на пазара", признават и от пощите. Неотдавна назначеният нов мениджър на пощите Дънешки идва точно от частния IT. Вече е задвижил например внедряването на нов софтуер за куриерските услуги. Проблемът е, че държавната компания винаги се движи няколко хода назад, а финансовите проблеми в дружеството не дават възможност за големи и мащабни инвестиции.

Някои услуги все пак ще останат запазена марка на пощите. Такива например са изплащането на пенсиите, което е съпроводено с покриването на сметките за комунални услуги. Това ще е вярно, но не и в дългосрочен план. Навлизането на новите онлайн начини на плащане ще изместят гишета и новите пенсионери едва ли ще се социализират на опашки.

Всички настоящи и бъдещи проблеми могат да потопят дружеството. Затова е добре да се мисли сега. Една лесна опция изглежда да се обяви конкурс за приватизация на все още живото дружество, в който да се потърси реномиран световен купувач от сектора, който с новите си бизнес модели и свежи ресурси да укрепи компанията. И потребителите на услуги да преоткрият "Български пощи".

Когато падне монополът

От началото на 2011 г. "Български пощи" ще загуби монопола си при разнасянето на писмата до 50 грама. Услугата ще може да се извършва и от частните пощи на пазара. Това е т.нар. резервиран сектор, който генерира около 30 млн. лв. на година. Европейските директиви изискват всяка държава членка да либерализира напълно пощенския си пазар до края на 2012 г. Първоначално държавата планираше това да стане в началото на 2009 г. Тогава обаче надделяха притесненията, че "Български пощи" ще започнат да генерират загуби, тъй като частните конкуренти ще заемат рентабилните дестинации, а за държавната компанията ще остане задължението да покриват селата. Промяната в Закона за пощенските услуги, която преди дни беше приета от Министерския съвет, предвижда "Български пощи" да останат основният пощенски оператор, който ще обслужва територията на цялата страна поне за още 15 години, като при наличието на "несправедлива финансова тежест" пощите ще се компенсират със средства от бюджета.

 
24 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    npaine avatar :-(
    NPaine
    • - 11
    • + 26

    Да се приватизира естествено и то докато е време.

    Ама нали трябва някой да го вземе това решение в правителството, а затова трябва поне малко тестостерон. На този етап обаче баш мъжът в правителството като типичен мутра-позьор само чупи стойки, показва мускули и едно стратегическо решение не е взел.
    Обяснението в любов на Русия не се брои.

    Нередност?
  • 2
    yordanstanev avatar :-(
    yordanstanev
    • - 5
    • + 9

    Пощите са най-големият спонсор на пенсионерската преса и евтините вестници, които получават от тях най-ниската цена за адресна доставка на абонамент, включително и по селата. Загубите са в милиони. Новият шеф се опита да промени това миналия месец, но бързо-бързо се върна на "спонсорския пакет", с което, както се вижда и от настоящата статия, си е купил медиен комфорт ...с държавни пари. Честито!
    Те едни други ахмаци осъдиха пощите за тази галимация преди две години, ама кой го еня за това.
    Така че белите якички да се кротнат и да не викат неволята, а да вземат правилните решения.

    Нередност?
  • 3
    caiko avatar :-|
    Цайко
    • - 4
    • + 25

    Искам да попитам Калина Горанова понятието "държавна поръчка" от шефа на БП ли е употребено, или тя сама си го е съчинила. Ако е първото - нищо добро не чака БП.
    Приватизацията на БП не е лоша идея, но в тази икономическа обстановка вместо сериозни кандидати, ще се явят лешояди, чиято цел ще бъде да прилапат имотите на БП, както стана с БТК.
    Авторката може да обясни какво е общото между намалелите стационарни разговори на БТК и загубите на БП, искам да й обърна внимание, че това са отделни дружества.

    Нередност?
  • 4
    rumenvl avatar :-|
    rumenvl
    • - 4
    • + 43

    Да реформа е необходима но Пощата работи доста добре. Писма пристигат за 2 дни - някой път не си отварям меила 2 дни.
    Наскоро пратих колет на село с дрехи и пристигна за 2 дни до къщата на баща ми. (без излишни куриерски разходи)
    Абониран съм за 2 чуждестранни издания които пристигат редовно и ВСИЧКИ пратки от Ebay.co.uk i Amazon.co.uk Пристигат за около седмица БЕЗ загуби и проблеми. За това искам да БЛАГОДАРЯ на служителите в ПОЩАТА и по специално в 1463. Благодаря за добрата работа!

    Нередност?
  • 5
    big_papa avatar :-|
    big_papa
    • - 22
    • + 7

    До коментар [#4] от "rumenvl":

    Румене, приятелю, това, дето си го написал - сънува ли го? Особено с доставките от Ebay и Amazon? Или работиш в БП???

    Нередност?
  • 6
    sir_humphrey avatar :-@
    Sir Humphrey
    • - 2
    • + 19

    "Докато компанията работи по методи отпреди години, частните конкуренти в сектора стъпват успешно на новите технологии и успяват да завземат все по-големи пазарни позиции в услугите с най-голямо бъдеще."

    Това проверена информация ли е, или е просто предположение, основаващо се на прегърнатото от КАПИТАЛ теоретично допускане, че частното е по-ефектовно и по-добре работещо от държавното?

    Аз не знам какво се има точно предвид с израза "успешно стъпват на новите технологии". Може и да стъпват успешно, наистина.
    Със сигурност обаче знам, в качеството ми на потребител, че пощальоните от "Български пощи" ми пускат кореспонденцията в пощеската кутия - мястото където трябва. В противовес - пощальоните на всякакви измислени частни "оператори" оставят писмата някъде около кутиите, защото ги мързи да потърсят кое писмо в коя кутия трябва да се пъхне. Имало е и случаи писмата да се оставят пред входната врата на кооперацията!!!

    Така че, частните оператори да го дух*т!

    Нередност?
  • 7
    sir_humphrey avatar :-|
    Sir Humphrey
    • - 1
    • + 22

    До коментар [#4] от "rumenvl":

    Едва сега прочетох, че споменаваш конкретно 1463 в положетелна светлина. Аз също съм в техния район и предимно от тях са ми изключително добрите впечатления от работата на държавната поща.
    Особено има една пощальонка около 60-те, с очила. Изключително любезна жена. За разлика от пощальоните на тъпите частници.

    Нередност?
  • 8
    killcore avatar :-P
    killcore
    • + 24

    Привет ,
    Аз се опитвам се да продавам в eBay, и имам добър досег с "Български Пощи".Положителното е че цените им са съвсем различни от наройлите се частни куриери.Служителите са учтиви и работят професионално отново за разлика от частните такава. НО нагоре системата им доста куца.Това проследяване на пратка или друго което би привлякло нас тези които продават и правят не малък оборот,АБСОЛЮТНО НИЩО.
    Не е нужно да откриват топлата вода,просто да изкопират най-доброто от западните си колеги.
    Успех им желая.

    Нередност?
  • 9
    thermobee avatar :-|
    Thermobee
    • - 3
    • + 10

    Пощенските услуги и железопътните превози са непогрешим белег за развитието на една държава. За България картинката е ясна.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 10
    1a2b3c4d5e_xixi avatar :-|
    1a2b3c4d5e_xix
    • - 4
    • + 9

    Явно се обмисля приватизация на пощите, затова сега подготвят хората с подобни статии, целящи да покажат, колко лоши и не ефективни са услугите им и как се налага спешна приватизация. Е да, ама повечето хора са доволни от пощите и хората работещи там. Реформи трябва да има, да, но не и приватизация. Някой по-горе се оплаква, че много скъпо излизало да се разнасят вестниците на пенсионерите по селата. И какво се предлага? Да се спре да им се разнасят вестниците ли? Та нали за огромна част от хората в отдалечените села това е единствената им връзка с външния свят - вестника, който всеки ден получават? Не ги лишавайте и от нея, поради безогледна алчност и мания за печалби. Разберете, че не може да се печели от всичко! Иначе се връщаме във времената на дивия капитализъм!

    Нередност?
Нов коментар