🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Метрото се разширява с две станции в "Люлин" срещу 142 млн. лв.

Поръчката на "Метрополитен" предвижда връзка между сегашната метростанция с Околовръстното през бул. "Царица Йоанна", който ще се разширява

Проект за архитектурата на метростанцията между МС "Люлин" и тази при "Околовръстното" , според документите в обществената поръчка
Проект за архитектурата на метростанцията между МС "Люлин" и тази при "Околовръстното" , според документите в обществената поръчка
Проект за архитектурата на метростанцията между МС "Люлин" и тази при "Околовръстното" , според документите в обществената поръчка    ©  Метрополитен ЕАД
Проект за архитектурата на метростанцията между МС "Люлин" и тази при "Околовръстното" , според документите в обществената поръчка    ©  Метрополитен ЕАД
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • "Метрополитен" е обявило поръчка за продължението от съществуващата метростанция до Околовръстния път.
  • Станциите са разположени между 2-ри и 3-ти микрорайон на "Люлин".
  • Двете станции биха били готови през края на 2027 г.

Метрото в София ще се разшири с две нови метростанции, за да обслужва по-добре най-големия район в столицата - "Люлин". Общинското дружество "Метрополитен" е обявило обществена поръчка за продължението от съществуващата метростанция до Околовръстния път. Прогнозната сума е 147 млн. лв. от местния бюджет, като след провеждане на поръчката общината може да кандидатства по европрограма за покриване на разходите.

"Станциите са разположени между 2-ри и 3-ти микрорайон на "Люлин", по самия бул. "Царица Йоанна", като се планира и доизграждане (разширяване) на самия булевард, който сега свършва при "Панчо Владигеров", обясни за "Капитал" проф. Стоян Братоев, директор на "Метрополитен". Целта е да се подобри транспортното обслужване в "Люлин" по заложената още в Общия устройствен план (ОУП) на София Х-образна структура за всички по-големи райони. Тоест да има няколко разширения, както например е с летището и Бизнес парка. Първата метростанция продължава от МС "Люлин" до "Панчо Владигеров" по линията на бул. "Царица Йоанна", а втората стига до кръговото при Околовръстния път при пресичането с "Петър Дертлиев", където в близост са магазините на Kaufland и HomeMax.

По-малко вредни емисии, но след 2027 г.

"Младост е по-малък район от "Люлин", а има 5 метростанции. "Овча купел" има 4. "Люлин" е огромен и сега ще се реализира отдавна заложения още и в ОУП план за въпросните две метростанции", за да се подобри обслужването там", казва още Братоев. Прогнозите са за 28 хил. пътници за двете станции в едно направление, като новите две метростанции ще са към първата линия на метрото. В документацията на обществената поръчка е заложен срок за подаване на оферти от кандидати до 18 юли, както и оптимистично започване на строителството през декември 2024 г. Срокът за изпълнение иначе е 3 години, или най-рано двете станции биха били готови през края на 2027 г.

Планира се осигуряването на по-удобния транспорт да спести вредни емисии от колите, като за това е нужен и добър довеждащ (наземен) транспорт до метростанциите. В сегашните условия от "Люлин" до центъра пътуването с кола отнема 40 минути. Има и идеен проект за паркинг при станцията към Околовръстното, но той не е задвижен с поръчката за станциите, тъй като е в по-начален етап. Иначе проектът за продължението на метрото в "Люлин" е минал през всички градоустройствени процедури.

Двете метростанции са предвидени още в ОУП, но досега не е имало възможност да се изградят. Целта е да им е по-близко метрото на хората

Стоян Братоев
Стоян Братоев

изпълнителен директор на „Метрополитен“

Какво предвижда поръчката

Оферти ще могат да се подават за строителството само за една от двете метростанции, отделени в две отделни позиции. Първата метростанция върви под бул. "Царица Йоанна" и е разположена на границата между втори и трети микрорайон, а втората при Околовръстното.

Първа по ред метростанция е межу съществуващата МС "Люлин" с бъдещата на Околовръстното и се пада на бул. "Царица Йоанна" при пресечката с бул. "Панчо Владигеров". Нейната прогнозна стойност е 74 млн. лв. Двете метростанции ще се правят по Миланския метод на строителство, с тунелопробивната машина, по който например бяха изградени станциите на бул. "България" и "Красно село".

Втората метростанция е с планиран излаз северния тротоар на бул. "Царица Йоана" и с ул. "Добринова скала" (бул. Петър Дертлиев) от едната страна и от другата с излаз към пешеходен подлез при кръговото кръстовище под Околовръстния път, с бъдещия буферен многоетажен паркинг, който не е в обхвата на настоящата поръчка, както и зоната на запад от кръговото кръстовище. Прогнозната стойност е 68 млн. лв. Предвижда се още реконструкция и доизграждане на водопроводната и канализационната мрежа. В поръчката двете станции са разделени на две обособени позиции.

Критерии

Условията за кандидатстващите фирми са да са изпълнили дейности със идентичен или сходен предмет през последните пет години. Те могат да подават оферти до 19 юли. Критериите за оценка на техните предложения са общо 4, с различна сила - предложение за проучване на условията (10%), проектно предложение (24%), предложение за технология и организация за строителство (18%), предлагана цена (48%).

Метро в разцвет

В момента тече строителството на метростанция и между "Сливница" и "Обеля", където има планирана жп връзка (срок края на 2026 г.), както и на петте станции в "Слатина" до "Арена Армеец" (пак 2026 г.) и продължението до "Левски-Г" (до 2025 г.). През лятото на 2023 г. "Метрополитен" сключи договор със Skoda и Siemens за доставка на нови метровлакове за 318 млн. лв., като в бюджета на Столичната община беше заложено закупуването на още такива.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    ekp351157130 avatar :-|
    ekp351157130

    Eee, най-накрая ще разширят булеварда. Можеше и от години да махнат паркиралите от едната страна автомобили, които запушват движението. Сега явно ще се разкопае и после вероятно ще е трилентово, в което по една лента ще паркират.

    Нередност?
Нов коментар