🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Започва строителството на метростанцията с жп връзка при "Обеля" за 43.7 млн. лв.

Тя ще е готова след три години и ще позволи нормализиране на интервалите за движение на метролиниите и бърза връзка с влаковете. Чакат се и нови метровлакове

През 2020 г. "Метрополитен" модернизира старите метро влакове в депо "Обеля", а сега поръча още нови, които този път няма да са руски заради санкциите
През 2020 г. "Метрополитен" модернизира старите метро влакове в депо "Обеля", а сега поръча още нови, които този път няма да са руски заради санкциите
През 2020 г. "Метрополитен" модернизира старите метро влакове в депо "Обеля", а сега поръча още нови, които този път няма да са руски заради санкциите    ©  Надежда Чипева
През 2020 г. "Метрополитен" модернизира старите метро влакове в депо "Обеля", а сега поръча още нови, които този път няма да са руски заради санкциите    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Във вторник започна изграждането на новата метростанция между "Сливница" и "Обеля", която ще има жп връзка с влаковете за Драгоман, Божурище, Кюстендил и Банкя. Търгът се придвижи бързо в сравнение с други подобни процедури и така страна възможно стартът на проекта да се случи в предизборната кампания. В първата копка участва и столичният кмет Йорданка Фандъкова, като това ще бъде една от последните й изяви, преди тя да преотстъпи поста на победителят на предстоящите местни избори. На практика развитието на метромрежата е сред малкото проекти, които биха могли да минат за успешни в дългогодишното управление на ГЕРБ в столицата.

Поръчката беше обявена този януари, а през юли за изпълнител беше избрана "Геострой", която предложи цена 43.7 млн. лв. при прогнозните 47 млн. лв., или най-ниската в сравнение с дадената от другите кандидати. Според документите строителството ще продължи три години, или до края на 2026 г. Една година по-рано, или 2025 г., пък е срокът за довършване на станциите до "Левски-Г".

Предимството за всички пътуващи с метро е, че след строителството на станцията отделянето на първи и втори метродиаметър, които сега се свързват чрез общата метростанция "Сливница", ще позволи независими разписания на влаковете, отговарящи на различната натовареност на линиите. Затова е необходима и връзката на депото в "Обеля" с втория метродиаметър - за да се захранва с влакове. Общината вече купи нови осем метровлака от чешката Skoda за 134 млн. лв. за линии 1, 2 и 4, като така наруши дългата традиция с руските вагони (виж карето по-долу).

Връзката с влаковете

Метростанцията между съществуващите "Сливница" и "Обеля" ще е удобна най-вече за пътниците от влаковете, като целта е да им се осигури по-добра връзка с градския транспорт на столицата, за да не разчитат само на автобусите. От жп гарата могат да се хванат влакове по три направления: Драгоман; Радомир - Кюстендил (западно от Люлин планина); Божурище и Банкя. Очакванията са новата станция да превозва между 8 и 12 хиляди души на ден, което е и приблизително средното натоварване на метрото.

"Целта е да се осъществи връзка с жп мрежата. Това е тенденция, наблюдавана в Западна Европа от години. Пример е Мюнхен, който има няколко интермодални възела", коментира директорът на "Метрополитен" проф. инж. Стоян Братоев. Именно връзката с жп транспорта позволи финансирането да дойде по новата оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027.

Предвиден е вход-изход направо на пероните, ще има изходи и за района, а регулационният план предвижда и автогара. Пероните на гарата ще са върху самата станция, което ще позволи да се излиза направо на тях. Поръчката включва и тунелна връзка с депото - около 800 м подземно и 300 м на открито, както и всички осемнадесет системи за управление на метрото, строителството и архитектурата. Метростанцията ще има три изхода, като два от тях ще имат връзка с жп спирката и съответните перони. За достъп до тях и до южната страна на жк "Модерно предградие" ще има асансьори, ескалатори и стълбища.

"При реализацията на проекта не се предвижда затварянето на бул. "Панчо Владигеров", ул. "Обелско шосе" или вътрешнокварталните улици в жк "Обеля 1". Това ще бъде постигнато чрез въвеждането на етапност при строителството и при временната организация на движение. По време на изграждането няма да се спира и функционирането на Линия 1 и Линия 2", обясниха от пресцентъра на Столичната община.

Изборът на "Геострой"

"Геострой" беше избрана за изпълнител на 20 юни, като в законовия срок няма подадени жалби. Фирмата е спечелила с максималните 100 точки надпреварата. Тя е под шапката на представляваната от Цоло Вутов и Ярмила Гоазиу група "Геотехмин", като дял в собствеността има и швейцарската "Ти Ай Ви инвестмънт", представлявана от Волфганг Цюрхер, според справка в регистъра АПИС. В съвета на директорите на "Геострой" са Владимир Вутов, Емилия Илиева, Доминик Хамерс.

"Геострой" има опит с изграждане на метростанция "Бизнес парк" и метродепо "Земляне". Преди това "Геотехмин" (от чиято група е "Геострой" сега) е изпълнявала метростанции "Васил Левски" и "Джеймс Баучер". "Геострой" участваше и в последните търгове на "Метрополитен", но досега не успяваше да се пребори за позиция.

В търга за станцията между "Сливница" и "Обеля" участваха още пет кандидата, всички с опит в изграждането на столичното метро. На второ място е класирана "БС конструкциа" (98.65 т.), на трето - "Монолит София" (97.26), и на четвърто е "Трейс груп холд" (89.84). От надпреварата е отстранена единствено "Джи Пи груп", която се прочу с ремонта на "Графа", но тя също има и опит в строителството на няколко метростанции. Причината за отпадането е пропуски в техническото предложение, пише в документите към поръчката.

И нови метровлакове

По Линии 1 (към която ще е новата метростанция), 2 и 4 ще бъдат пуснати осем нови метровлакове. Доставчик е чешката Skoda.



Предложената цена е 134 млн. лв. без ДДС при прогнозни 140 млн. лв. Според сайта Metro report international влакчетата ще са подобни на скоро доставените във Варшава, отново от Skoda. Също толкова ще получи и германската Siemens за доставката на други осем метровлака, които да се движат по третата метролиния, която и досега се обслужваше от мотриси на същата компания. София обаче ще ги получи след три години - какъвто е посоченият срок.
Все още няма коментари
Нов коментар