// Интерактив /Дебати
Трябва ли учебната година да бъде удължена?
Люба Йорданова, модератор Включване в дебата- 33 Основни тези 9 ное 2015
- 6 Гост експерт 16 ное 2015
- 41 Защита на тезите 20 ное 2015
- 3 Победител 30 ное 2015
Гост експерт - Трябва ли учебната година да бъде удължена?
Повечето учебни седмици са възможността за упражнения и преговор
Ваня Кастрева, заместник-министър
Предложението е свързано с увеличаване на броя на учебните седмици, респективно на броя на учебните дни и на учебните часове, за І клас с една учебна седмица (от 31 на 32 учебни седмици), за ІV клас с две учебни седмици (от 32 на 34 учебни седмици) и за VІІ клас с две учебни седмици (от 34 на 36 учебни седмици).
Удължаването на учебното време за учениците в І, във ІІ и в ІV клас се обвързва:
- със стремежа за доближаване към средните стойности на продължителността на учебното време в европейските страни;
- с осигуряването на равнопоставеност на децата от предучилищните групи и на учениците от І клас (учебното време за децата в предучилищна възраст е в периода от 15 септември до 31 май, т.е. 32 учебни седмици);
- със спецификата на обучението в първия клас на училищното образование – начално ограмотяване, адаптация към училищния живот, формиране на умения за учене;
- с осигуряването на повече учебно време за изпълнение на изискванията за резултатите от обучението за постигане на общообразователната подготовка в края на началния и в края на прогимназиалния етап на основното образование;
- с възможността за повече учебни часове за упражнения, преговор, обобщение, а не за нови знания;
- със създаването на условия за допълнителни практически дейности;
- с факта, че учениците в началния етап на основно образование ще продължават обучението си в следващия клас независимо от годишните си оценки по изучаваните учебни предмети, т.е. няма да повтарят клас (така удълженото учебно време ще предпостави възможност за допълнителна работа с учениците, които изпитват затруднения при усвояването на учебното съдържание);
- с желанието за по-успешно представяне на учениците в края на ІV и в края на VІІ клас на националните външни оценявания.
Резултати от гласуването на този етап
Люба Йорданова
МодераторМеждувременно читателите на "Капитал" са почти наполовина разделени по темата дали учебната година трябва да бъде удължена. Позицията в подкрепа на идеята, защитена от изпълнителния директор на Центъра за образователни инициативи Цветан Цветански, засега взима лек превес над тази на началния учител в СОУ "Георги Измирлиев", Горна Оряховица, Мария Николова.
Поканихме зам.-министъра на образованието и науката Ваня Кастрева да вземе участие в дебата и да разясни аргументите на МОН по темата. Тя започва с това, че не става въпрос за удължаване на учебната година, а на учебните седмици и съответно дни и часове за някои от класовете. След това зам.-министър Кастрева излага доводите в подкрепа на решението на министерството.
Цялата й позиция можете да прочетете в новия етап на дебата. Очакваме отново вашите мнения в анкетата и форума.
Да
Цветан Цветански
изпълнителен директор на Център за образователни инициативиОбщоевропейската тенденция е децата да прекарват повече време училище, където да се извършва тяхната социализация. Почти навсякъде в Европа учебните седмици са 36, а някъде и 38. Нашите деца прекарват доста по-малко време в училище и според критерия брой учебни часове.
Основна теза Защитна тезаНе
Мария Николова
начален учител в СОУ "Георги Измирлиев", Горна ОряховицаДоводът, че в другите държави учебната година била по-дълга, е несъстоятелен, защото там учебното съдържание е по-разтоварено отколкото това в България. Новата идея няма да доведе до повече знания, а само до по-дълъг престой. Качеството на знанията не е съизмеримо с увеличаването на престоя.
Основна теза Защитна тезаРезултати от гласуването на този етап
Този текст е създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. Цялата отговорност за съдържанието на този текст се носи от фондация "Капитал" и “Икономедиа” и при никакви обстоятелства не може да се приема, че той отразява официалното становище на ФМ на ЕИП и Оператора на Програмата за подкрепа на НПО в България.
www.ngogrants.bg Този етап е приключилКакво следва?
В следващия етап очаквайте защитните позиции на двамата основни участника в дебата - Цветан Цветански и Мария Николова. Очакваме вашите мнения в анкетата и форума на дебата.
Още по темата
Реформата, която може да свърши, преди да е започнала
Промените в образованието няма да се случат, ако политиците не обяснят какво искат да постигнат, а хората не са готови да чуят
Опитите за реформа в образованието
-2 +9
НЕ! Дори да се намали!
Децата и без това заучават непотребни дати и факти.. Те до 8 клас просто трябва да се научат да се социализират... кое е добро и приемливо и кое не.. как да се сприятеляваме.. да се научим да пишем, четем, малко смятане.
Но в средното&висшето образование стресът рязко да се покачи, както и заплатите/нивото на преподавателите на нивата.
Ще има отпаднали, но качеството е много по-важно от количеството в образованието.
_____
uBlock Origin + AdGuard DNS = Родих се!-5 +4
До коментар [#1] от "Da be.. da..":
...Те до 8 клас просто трябва да се научат да се социализират...
По-голяма глупост не бях чувал от изказването на президента оня ден.
Като цяло бих добавил, че увеличаването на учебната година е хубаво нещо ако е съпроводено обаче без увеличаване на учебния материал.
Основният проблем на късата учебна година е, че вече патриархалното ни общество е изчезнало и вече няма баби и дядовци, които да се грижат през цялото лято за децата. За тях остава да се шматкат по моловете и да гледат телевизия.
Плюсовете на по-дългата уч. година са, че времето за шматкане ще се намали с 1-2 седмици. Освен това ако не се увеличава обема на уч. програма, децата ще имат повече време и по-малко стрес да изучат уч. съдържание.
Минуси не виждам!
-1 +5
Госпожо Ваня Кастрева,
pdf
вече не веднъж цитирах факти от независими оценявания на български ученици. Според програмата за международно оценяване на учениците на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (PISA) към 2012 г. 39.4% от българските ученици спадат в групата на функционално неграмотните, а 43.8% не се справят с основни пресмятания. Около 4% спадат в групата на справящите се отлично и в двете сфери.
http://www.ckoko.bg/upload/docs/2013-12/PISA_2012.
Като знаете тези факти (би трябвало), Вие и еспертите от МОН трябва да сте ...................(поредица от обидни епитети и квалификации)!
Намерението Ви да решите ФУНДАМЕНТАЛНИТЕ проблеми на българското образование с увеличаване броят на учебните часове с около 3% е просто СМЕШНО и ЖАЛКО!
Пак ще цитирам единадесет годишният ученик:
"Училище мъчилище!"
Моля, всички да се запознаят с международните изследвания за контрол и оценка на качеството на училищното образование и резултатите от тях за България.
http://www.ckoko.bg/page.php?c=11
-1 +6
До коментар [#2] от "keipax":
По-голяма глупост не бях чувал от изказването на Болен С. днес!!
Училишето го бъркате с детска градина или детегледачка, че да можете да си хвърляте салфетки в чалготеката...
Ми пращай си децата в ТВУ - там ще са заети денонощно!
_____
uBlock Origin + AdGuard DNS = Родих се!-5 +3
До коментар [#4] от "Da be.. da..":
Коментарът ти за чалготеката не е по темата, но както и да е явно си се засегнал :)
Темата за големите летни ваканции е разглеждана многократно в редица изследвания (предимно не български).
Прекрасен коментар по темата прави Малкълм Гладуел, който прави анализ върху следното изследване:
- В продължение на 5 години се наблюдават резултатите на "средните" училищата в Лос Анжелис. В края на изследването се наблюдава тенденция, че се открояват 2 групи, едната на децата излизащи с по-висок успех от училище и втора на тези с по-нисък успех. Естествено в първата група попадат по-скоро деца от средната и по-заможна класа, докато във втората предимно са деца от по-бедни семейства.
Веднага човек би си казал, че това е много ясно, НО всъщност резултатите, които двете групи показват по време на учебната година изненадващо са приблизително еднакви. Т.е. в училище децата успяват да усвоят знанията от уч. година еднакво добре и от двете групи!!!
Разликата в края на обучението идва от натрупващи се диспропорции в знанията на децата, които се виждат между изходящите тестове в края на годината и преди началото на следващата година! Всяка година ножицата се разтваря повече и е по-трудно да се затвори за "втората" група.
Разликата между едната и другата група деца се обяснява именно в...
Прочитане на целия коментар това как си прекарват дългите летни ваканции. Едната група може да си позволи да ходи умерено на занимания и през лятото докато другата прекарва времето си предимно пред телевизора и в игри.
Прочети още веднъж коментара ми по-горе. Ако се увеличи учебната година с до 2 седмици (без да се увеличава уч. съдържание), децата наистина ще се разтоварят през останалата част от уч. година и ще имат повече шанс да се справят с ученето и по-малко време да си загубят в глупости.
-9 +2
До коментар [#5] от "keipax":
цитирам: "Ако се увеличи учебната година с до 2 седмици (без да се увеличава уч. съдържание), децата наистина ще се разтоварят през останалата част от уч. година и ще имат повече шанс да се справят с ученето"
За вас също се отнася всичко което съм казал на Ваня Костова в коментар номер 3, включително епитетите и квалификациите!