Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email

Защита на тезите - Трябва ли учебната година да бъде удължена?

Снимка

Статуквото май ни устройва, а?

Цветан Цветански

Според опонента ми в другите държави учебната година била по-дълга, защото учебното съдържание е по-разтоварено. Т.е, ако не променим броя на учебните седмици, можем лесно и да преглътнем и липсата на промени в учебното съдържание.

Основна теза Защитна теза
Снимка

Удължаването на учебното време няма да се отрази на резултатите

Мария Николова

Възможността за повече учебни часове за упражнения можеше да бъде осъществена досега с разтоварване на учебното съдържание от фактологически материал и острата нужда от оптимизация на учебния процес.

Основна теза Защитна теза

Резултати от гласуването на този етап

42%33 гласа
 Благодарим за вашия глас!
58%45 гласа

Люба Йорданова

Модератор
Предпоследният етап на нашия дебат дава отново думата на основните участници - Цветан Цветански и Мария Николова, за да защитят тезите си за и против удължаването на учебната година. Всъщност, както разясни зам.-министър Ваня Кастрева, не става въпрос за удължаване на годината, а за увеличаване на броя учебни седмици. Според последните планове на Министерството на образованието и науката (МОН) предложението е І клас да учат една учебна седмица повече (от 31 на 32 учебни седмици), ІV клас - две (от 32 на 34 учебни седмици) и VІІ клас - също две (от 34 на 36 учебни седмици).

В защитната си позиция началният учител Мария Николова отговаря на зам.-министър Кастрева с критиката, че министерството е пропуснало да разговаря с работещите в системата преди да започне да прави реформата и така да подготви почвата.

Изпълнителният директор на "Център за образователни инициативи" Цветан Цветански припомня, че реформата в образованието съвсем не се изчерпва с дължината на учебната година и предстоят още предложения за промени. Има опасност обаче и те да бъдат бързо отхвърлени от защитниците на статуквото.

По-долу можете да прочетете целите тези на участниците и да дадете своето мнение в анкетата и форума на дебата.
Снимка

Статуквото май ни устройва, а?

Цветан Цветански

Позиция Да
Искам още веднъж да подчертая нещо, което казах и в първоначалната си теза, а именно, че реформата в образованието е функция на повече от един стандарт. Стандартите са общо 18. Сред тях са тези за учебното съдържание, за оценяването, за управлението на качеството, за физическата среда... общо 18. Тезата на колегата Мария Николова се базира върху отхвърлянето на възможността за други промени, освен на свещената крава в лицето на броя учебни седмици. Повече учебни седмици? Не, топло е и нямаме климатици! Повече учебни седмици? Не, учебното съдържание е тежко и много натоварено! Повече учебни седмици? Не, какво повече ще научат децата за една седмица!

Добре де, ами нали затова са другите стандарти. Хайде да заложим промените там, а?

Иначе, ако следваме изложените от опонента ми аргументи, ето какво излиза:

Температурните условия диктуват размера на учебната година. Учим само когато не е много топло. За студеното не обелваме и дума, защото тия проклетници във Финландия учат, та им пращят ушите. Да, ама и там, където е топло, също учат. Ето например в Израел учат от 1 септември до края на юни. Т.е идеята, че учебната година се движи като часовите пояси, а ние сме нещо като "образователен Гринуич", не е вярна. Иначе според предложената аргументация тя следва да се увеличава към Лапландия и да намалява към Екватора.

Статуквото май ни устройва, а? Тъжен извод, който се налага от аргумент 8 - "в другите държави учебната година била по-дълга, защото учебното съдържание е по-разтоварено". Т.е, ако не променим броя на учебните седмици, можем лесно и да преглътнем и липсата на промени в учебното съдържание.

Времето, прекарано в училище се е обезценило тотално. Аргумент 7 гласи "Какво повече ще научат децата за една седмица или две?". Преди години директорът на НГДЕК г-жа Гергина Тончева ми дърпаше ушите, когато, като ученик или по-късно като учител, пропусках и ЕДИН учебен час, с думите: "Цветан, учебният час е свещено време. Загубиш ли го, това е безвъзвратно. Няма връщане!". Не бих искал и да си помисля какво би ми казала за загубата на учебен ден или пък учебна седмица. Та, отговорът към моя опонент е: Много, много може да се научи "за седмица или две". От учителя.
Снимка

Удължаването на учебното време няма да се отрази на резултатите

Мария Николова

Позиция Не
Моята позиция е във връзка с изказването на зам.-министър Ваня Кастрева. Когато се провежда дебат по важни промени, свързани с образованието, двете страни, които задължително трябва да бъдат изслушани, са учителите и родителите като представители на децата, както и експертите като представители на системата.

Фундаменталната грешка на министерството е, че изземва родителските и учителските функции и решава, че то най-добре е в състояние да се "грижи" за българските деца.

Учебната година е с начален старт 1 септември и финал 31 август, а учебното време е от 15 септември до 30 юни. За малките ученици периодът след 24 май, когато по прекрасна българска традиция децата завършват първи клас, не е нищо друго освен удължаване на тяхното учебно време, което си е тяхната учебна година. Същото се получава и с учениците от 4 и 7 клас. Затова не разбрах четвъртокласниците от кой етап на образованието са последно?

Друга грешка е, че когато МОН решава да прави промени и да реформира, първо се разговаря с хората, пряко работещи в нея, подготвя се почвата за необходимите промени и тогава се въвеждат самите промени. Поради този огромен пропуск от страна на министерството нито учителите, нито родителите са убедени в необходимостта от решението за удължаване на учебната година.

Спецификата на обучението в 1 клас, както и тяхната социализация, никак няма да пострада поради факта, че малките ще завършат на 24 май, както и няма да се промени, ако завършват на 31 май.

Възможността за повече учебни часове за упражнения можеше да бъде осъществена досега с разтоварване на учебното съдържание от фактологически материал и острата нужда от оптимизация на учебния процес.

Покрай учениците, изостанали в усвояването на учебното съдържание, защо трябва да вървят рамо до рамо и учениците, които нямат проблем с материята? Ако на една магистрала се движат Ферари, Бугати, Порше и каруци, трябва ли трите бързи коли да изчакват каруците, за да се движдат заедно?

Нека да бъде удължено учебното време, но на онези, които се нуждаят от него.

Във връзка с последното твърдение на г-жа Кастрева ще кажа, че външните оценявания не измерват обективно знанията на учениците и това е мнението на огромна част от учителите в България. Поради тази причина удължаването на учебното време с една или две седмици никак няма да се отрази на резултатите.

И в заключение искам да кажа, че живеещите в подножието на вулкана не могат да разберат живеещите в неговия кратер. За да получите подкрепа за решенията си от българските учители, се вслушвайте в техния всекидневен опит и в техния професионализъм. Чуйте и родителите! Едва тогава българското образование няма да се движи като каруца по пътя към Европа, която обичате да давате за пример.

Резултати от гласуването на този етап

42%33 гласа
 Благодарим за вашия глас!
58%45 гласа

Този текст е създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. Цялата отговорност за съдържанието на този текст се носи от фондация "Капитал" и “Икономедиа” и при никакви обстоятелства не може да се приема, че той отразява официалното становище на ФМ на ЕИП и Оператора на Програмата за подкрепа на НПО в България.

www.ngogrants.bg Този етап е приключил
Няма коментари.

Искам да получавам известия за развитието на дебата.

Какво следва?

В следващия етап на дебата ще обявим победителя и ще направим обобщение на коментарите на всички участници. Дотогава можете да гласувате в анкетата и да изразите мнението си във форума.

Още по темата

Какво ще учат децата в детската градина

МОН представи стандартите за предучилищно образование, които ще се обсъждат до 18 март

Реформата, която може да свърши, преди да е започнала

Промените в образованието няма да се случат, ако политиците не обяснят какво искат да постигнат, а хората не са готови да чуят

Искаме ли въобще промяна

Опитите за реформа в образованието