🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Шесто чувство: изложба за окултното в Мадрид

Музеят "Тисен-Борнемиса" стана поредната културна институция в света, която реагира на засиления интерес към езотериката

Лукас Кранах Старши, "Нимфата на извора", около 1530-1534
Лукас Кранах Старши, "Нимфата на извора", около 1530-1534
Лукас Кранах Старши, "Нимфата на извора", около 1530-1534
Лукас Кранах Старши, "Нимфата на извора", около 1530-1534

До 80-те години на ХХ век смятаното днес за безспорно силно влияние на окултизма в изкуството е, меко казано, неудобна тема за академичната история. Изследвания, които днес се приемат за значими, не толкова отдавна са били потулвани, пренебрегвани или осмивани. До 1986 г., когато легендарната вече изложба "The Spiritual in Art: Abstract Painting 1890-1985" в Los Angeles County Museum of Art (Lacma) променя всичко.

Продължаващата до 8 октомври изложба "Окултното в колекциите "Тисен-Борнемиса" в Мадрид е отговор на засиления обществен интерес към тези теми напоследък. Интересното е, че и други културни институции по света преглеждат колекциите си за произведения, които носят езотеричен заряд. "Живеем във времена с много високо ниво на несигурност, в които може да се случи на практика всичко. Пандемията донесе не само страх, но и огромно интелектуално недоумение за пределите на възможното. Смятахме епидемиите за част от далечната история на човечеството", е обяснението на феномена, което предлагат от мадридския музей.

Когато решава да направи тази изложба, кураторът и артистичен директор на Museo Nacional Thyssen-Bornemisza Гийермо Солана възприема задачата по-скоро като "игра и предизвикателство". Оказва се, че окултното присъства неизменно в историята на изкуството и обхваща всички жанрове и стилове. Солана подбира петдесет и девет творби.

Той споменава и две големи пътуващи из САЩ изложби от последните две години: "Supernatural America: The Paranormal in American Art" и "Another world, the trascendental painting group 1939-1945". При скорошна среща с представители на музея Atheneum в Хелзинки изненадани установяват поредно любопитно съвпадение - там вече работят по изложба на окултни артистки от северните държави.

Според Солана едно от най-интересните последствия от връзката между изкуството и съвременната езотерика е именно разкриването на много умишлено "забравени" и пренебрегнати артистки, както и творци от етнически и други малцинства, които по този начин намират начин за изразяване извън позволеното им от господстващата идеология.

Важно е да се отбележи, че събитието в "Тисен-Борнемиса" е подкрепено от общинската управа на Мадрид, а на откриването нейната представителка Асунсион Кардона каза, че изложбата е с изключително качество и дава шанс "да погледнем отново творбите и да насочим фокуса върху нови перспективи, за да опознаем по-добре не само произведенията, но и обществата, в които са създадени".

Според речника на Испанската кралска академия (RAE) окултните науки са "тайнствени практики и знания като магия, алхимия, астрология и други, които от древни времена се стремят да проникнат в тайните на природата и да ги овладеят". Окултното знание оцелява в продължение на векове във враждебна културна среда, доминирана първо от религията, а по-късно от рационализма и позитивизма. Именно в изобразителното изкуство езотеричните идеи и вярвания са намерили идеална почва за своите кодирани послания - от херметичните алегории на Ренесанса до проявите на авангардното изкуство на XX век.

Езотеричната традиция предлага поредица от кодове за дешифриране на скрити значения. Тяхната стойност се състои в разкриването на детайли и аспекти на произведения на изкуството, които са останали незабелязани. Следвайки репертоара на основните дисциплини и течения, включени в окултната традиция, изложбата е разделена на седем части: алхимия, астрология, демонология, спиритизъм, теософия, шаманизъм и "Сънища, оракули и предчувствия".

Алхимията се е развивала в различни цивилизации, сред които Китай, Индия и ислямския свят. Произходът на западната версия на алхимията датира от елинистичен древен Египет. Смятаме алхимика за човек, който е затворен в лабораторията си, за да постигне превръщането на метали в злато или еликсир на безсмъртието. Подобна екзотична представа обаче би могла да бъде само метафора за по-висши, тайни духовни търсения. Преследвана през много епохи, алхимията е била прикривана, като се е обвивала в неясен символичен език, обясняват организаторите на изложбата.

Примери за алхимия в Ренесансовата живопис откриваме във Ферарската школа от втората половина на XV век. Фантастичните скали в пейзажите на художници като Марко Дзопо, Козимо Тура и Франческо дел Коса може би намекват за минни работи, които по онова време се свързват с алхимични изследвания. Алхимията изпада в упадък с научната революция, но нейната символика се запазва в изкуството и се появява отново силно през XX в., особено при сюрреализма, например в картината на Макс Ернст "Самотно дърво, брачни дървета" (1940).

От своя страна астрологията е вкоренена в схващането за Земята като център на Вселената и следователно е изтласкана извън границите на науката от новата физика на Галилео Галилей. Въпреки това астрологията продължава да предизвиква интерес и да оставя следи в изкуството.

Лист със зодиакални знаци върху религиозно пано от XV в., астрологична карта в портрет от XVI в. и митът за раждането на съзвездията са някои от примерите в този раздел. Символиката на Луната и влиянието на нейните цикли също са били източник на вдъхновение за художниците от всички периоди - от "Възкръсналият Христос" на Брамантино (около 1490) до "Нюйоркска улица с Луна" на Джорджия О'Кийф (1925). По подобен начин звездите привличат вниманието на художници от ХХ в. като Жоан Миро, който ги включва в много свои картини, включително "Птица мълния, заслепена от лунен огън" (1955).

Увлечението по разновидностите на демоничното преминава през цялата история на християнската иконография, подхранвано от каноничните и апокрифните евангелия и други източници. Тази зала е населена със серия от персонификации на дявола, които показват неговата гъвкавост при преобразяването му в различни тела и предмети. Включени са творби на Дюрер от XVI и на Рубенс от XVII век.

Окултизмът се възражда през XIX век в САЩ под формата на мания за общуване с духовете на мъртвите. Много популярни сред артистите стават сеансите, обикновено водени от медиуми, които предават послания от отвъдното. Едвард Мунк е един от художниците, които често са посещавали тези сеанси. През 1902 г. той започва да експериментира със средствата на спиритичната фотография, например двойната експозиция, която служи за имитация на улавянето на духове. В картината му "Залез" (1888 г.) в центъра на композицията може да се види изтритата фигура на сестра му Ингер.

През 1875 г. украинката Елена Блаватска и американецът Хенри С. Олкот основават Теософското общество в Ню Йорк. Те създават система, която съчетава елементи от неоплатоническата философия, херметическата традиция и източните религии (главно индуизма и будизма). В началото на XX в. теософията и нейното по-късно разклонение - антропософията, оказват важно влияние върху пионерите на абстрактното изкуство като Кандински, Мондриан, Джакомо Бала. Около 1908 г. Кандински също изучава задълбочено модерния окултизъм и особено теософията, като заимства нейното схващане за емоциите и мислите като вибрации на душата и визуализацията им като форми и цветове. Мондриан се присъединява към Теософското общество през 1909 г. и завинаги остава верен на неговите идеи.

По време на авангардните движения в началото на XX век много художници обръщат поглед към племенните култури. Съблазнени са от шаманизма като съвкупност от религиозни вярвания и практики, присъстващи в различни общества на коренното население, особено в Азия и Америка. Шаманът е духовен посредник и лечител, който със своите гадателски способности, извлечени от природата, свързва света на живите с този на мъртвите. В своите ритуали шаманът често се свързва с животни - птица, мечка, койот и т.н., и понякога дори приема техния облик. Петелът е едно от най-често срещаните същества в картините на Марк Шагал.

Сюрреалистите се увличат по окултното познание и някои от неговите практики - от състоянията на транс до автоматичното писане. Сред обсесиите им са тълкуването на сънищата и феномени като спонтанни предчувствия, смислени съвпадения и пророчески сънища, които говорят за силата на ума да избягва границите на пространството и времето.

Тълкуването на сънищата на Зигмунд Фройд е един от стълбовете за концепцията на Салвадор Дали за параноично-критичния метод. В "Сън, предизвикан от полета на пчела около нар секунда преди събуждането" жуженето на пчела предизвиква у Гала (съпруга и муза на Дали - бел. авт.) начален сън, който сякаш се превръща в предчувствие - жилото на пчелата, което ще събуди спящата. Наред с картините на сюрреалистите Дали, Ернст, Танги и Делво са представени и картини на художници, които не са принадлежали към това движение и които също са се занимавали с тези проблеми.

На откриването на изложбата организаторите признаха, че, са допуснали нещо, което не се смята за добра практика, а именно да обсипят стените с текст, който надхвърля петдесет хиляди знака: "Държахме да обясним защо всяка картина е там и резултатът е много за четене."

"Ще съм удовлетворен, ако изложбата подкани зрителите да търсят и открият други творби и артисти, които не са включени, както и да предложат нови хипотези по темата или дори да оборят тези, които ние предлагаме. Признавам, че аз съм изследовател аматьор по тези теми. Ако се наложи, ще променим дори текстовете по стените", казва с усмивка кураторът.

Все още няма коментари
Нов коментар