🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Експонати от бъдещето

Light попита няколко креативни личности какъв музей биха искали да видят в България и какво е ценно да се съхрани

Юлиян Спасов, Калин Димитров

Елица Попова

39 години

преводач на художествена литература от италиански, испански и каталонски

Липсва ми просторен Център на изкуствата от рода на "Помпиду" в Париж или на "Кайша Форум" в Мадрид и Барселона. Какво ли щеше да бъде, ако Софийският университет предлагаше организирани посещения за желаещите да го опознаят и обикнат? Защо да нямаме Музей на българското театрално и филмово изкуство? Имаме и блестящи оперни певци... А Музей на българското живописно изкуство?

Наскоро прекарах четири седмици в Буенос Айрес. Посетих Музея за изящни изкуства, чийто вход е безплатен. Поместените в него картини и скулптури са разпределени по периоди, а отделните изложбени зали са с индивидуални и специфични цветове, някои от тях особено ярки. Водещ в приумицата с цветовете е не толкова фактът, че по този начин се улеснява ориентацията, колкото фактът, че в съзнанието се задомява усещане за оригиналност и радост от пребиваването на интересно и самобитно място. Сградата се откроява с керемидено-розов облик, с който леко свенливо, но недвусмислено приканва да бъде посетена. А вътре цари пъстроцветие от помещения - картинни галерии, цари разнообразие на разположенията, цари въображение.

В контраст, при все че немалко музеи и галерии в България се помещават в красиви сгради, при повечето не се усеща нуждата или заявката за привлекателност (не зрелищност), за кокетство (не самонадеяност), за флирт (не лесна простовата задявка) с посетителя. Начинът на съхранение на културната и историческата памет изразява наличие на мисъл за смисъла на съществуване на нейните убежища: за наличие на въображението като израз на заинтересованост към съхраняваното. "Мемориалът на Нова Англия за жертвите на холокоста" в Бостън например представлява тъкмо полет на въображението и затова – самобитен израз на дълбока почит и съпричастност.

Липсва въображение или по-скоро желание за въображение, а то се възпитава. Светът е широк, България е част от него, а той е пълен с въображение – с въобразими и невъобразими начини да се изрази уважение към културните ценности. Далеч не с фонтани на всяка цена и могилообразни цветни насаждения, които честват и съхраняват само липсата на въображение. Въображението е отношение към живота и към света. Иска ми се то да се превърне в съзидателен културен рефлекс, да бъде част от културната ни нагласа и възприемчивост.

Йохан Карлсон

49 години

Роден е в Стокхолм, живее в София. Арт директор на сп. "Мениджър"

Заинтригуван съм от идеята за изчезващите и вече изчезналите звуци. Онези, които съществуват само в паметта ни. Звуци, които помниш от детството. Пропукването, когато едната страна на плочата се извърти, свистенето на чайника, свързването към интернет чрез стационарен телефон, пинбол игрите, будилникът, когато това означаваше часовник с метални звънци, пишещите машини, шумът от телевизора, когато програмата за деня просто свършваше, бръмченето на старите компютри.

Иска ми се да има Музей на звуците, проект, чрез който да се записват и колекционират, и така да се запазят за бъдещето. Място, на което можеш да чуеш как дядо ти окастря тревата, как петелът се провиква сутринта или как просто си пускаш видеокасета.

Том Кърк

На 38 години.

От Лондон, но животът го отвежда към София. Звуков инженер на документалния "Последната линейка на София", основател на кинопроекта Crooked Cinema, но на първо място режисьор

Вероятно това може да се случи само в мечтите ми, но би било прекрасно да се направи Музей на модерното изкуство в реновирана индустриална сграда или в Централната минерална баня в центъра на София. Представям си го като място с гостувания на международни артисти, а местните да внасят младежки дух на мястото и усещане за модерност.

Иска ми се да има пространства за музика на живо, филмови прожекции, творчески ателиета, дискусии с възрастни и деца, библиотека, книжарница с приятно кафене. А защо не и един Музей на световната демокрация с някои добри и полезни илюстрации как всъщност се създава тя.

Юлиян Спасов, Калин Димитров

21 години

Приятели, студенти и основатели на платформата за късометражно кино Kinematograf.bg

Във времена на принизяване на ценностите културата е един от последните бастиони на надеждата. Ние смятаме, че визуалната сфера е помогнала най-много за популяризирането й и затова мислим, че един Музей на визуалните изкуства (кино и фотография) би бил в огромен плюс за целия регион и за младите хора, които искат да се развиват в тази насока.

Подемът ни като нация последните години в тези области доказва нуждата от това. Какво по-добро от такава инициатива на общинско ниво като точка за кандидатурата на София и Югозападния регион за европейска столица на културата през 2019?

Не сме били в такъв музей, но сме на мнението, че имаме нужда, защото България е страна с "традиции в киното" и уникално талантливи художници и фотографи. За тях хората не знаят много, което пречи и на естественото развитие на тези изкуства. България може да бъде основен играч на тези сцени, стига да го поиска.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    running_spirit avatar :-|
    running_spirit
    • + 3

    Много интересна селекция на любопитни персонажи. Голям почитател съм на Йохан Карлсон и се радвам да го видя тук, както и очаквам с нетърпение малката му роля в новия филм на Камен Калев, в който участва и невероятния Мелвил Пупо!

    Нередност?
  • 2
    princess_x avatar :-|
    princess_x
    • - 3
    • + 4

    Има прекалено много музеи от всякакъв род, посветени на какво ли не. Стига вече - скоро цялата земя ще превърнем в музей.

    Йохан Карлсон е прав за изчезващите звуци, но за тази цел има архиви и желаещите могат да тръгнат по следите на изгубените звуци в съответния аудио-архив.

    А пък 'идеите' за музей на визуалното и още повече за 'българското филмово' изкуство - са си направо преизтъркани до прозрачност.

    Хората не си дават сметка колко перверзна е идеята за един музей. На първо място - кой и как решава какво и защо да се съхранява в този музей. Огромните конфликти на интереси, особено, когато се намесят разни 'безкористни' спонсори.
    Музеят съвсем не е една безобидна и благородна институция, особено в днешно време!

    Нередност?
  • 3
    owen avatar :-|
    owen
    • + 1

    според мен няма нужда от нови музеи, а от изложби. твърде рядко сме домакини на това, което музеите излагат по света.

    Нередност?
  • 4
    owen avatar :-|
    owen
    • + 2

    До коментар [#2] от "princess_x":

    напротив, софия има твърде малко музеи, а наличните са почти безполезни.
    сбъркана ви е логиката. ако има проблеми са музеите трябва да решим проблемите, а не да махаме музеите. т.е. понеже има проблем с това кой какво излага, нищо да не излагаме, вместо да решим проблемът, така ли?

    Нередност?
  • 5
    ivabel avatar :-|
    Iva Belokapova
    • - 1
    • + 3

    Това, че нашите музеи са мъртви структури въобще не прави музеите излишни. Има още много неща, които заслужават свой музей - на толерантността, на архитектурата, на естествените науки, на буквите. Ако има повече и те се конкурират за посетители и за медийно внимание може би обществото ще се развие по един друг начин, извън обгърналия го битовизъм и фешънизъм

    Нередност?
  • 6
    princess_x avatar :-|
    princess_x
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#4] от "owen":

    Аз мисля, че на София са и' достатъчни музеите, които съществуват в момента. Да не забравяме, че самият град е един вид музей на открито. По-важно е да се усъвършенстват действащите музеи, за да могат оптимално да изиграят ролята, за която са създадени.

    Нередност?
Нов коментар