"Ботев" (Пловдив) влиза в криптосвета - ще приема плащания с биткойн

Отбори в България и чужбина експериментират с намирането на нови пазари и набиране на средства

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Футболният отбор "Ботев" (Пловдив) започва да приема плащания с биткойн. Това ще даде възможност на феновете да използват биткойн в клубните фен шопове, за кетъринг по време на мачове, а скоро и за онлайн магазина и билети. Като стимул за феновете и биткойн общността в България клубът предлага 10% отстъпка на всички продукти, закупени с биткойн през ноември, съобщиха от там.

Токенизирането на футболни клубове предоставя възможност за допълнителни средства и насърчаване на общността, а биткойн разплащанията далеч не са нещо супериновативно от поне около 5 години. Всеки бизнес се стреми да предостави всички възможни методи за разплащане, а и да привлече нови клиенти. Инициативата на "Ботев" Пд обаче се приема добре от криптообщността.

"Ентусиазирани сме от тази технология, която създава нови възможности и има потенциал да стане неизменна част от живота ни, както се случи и с интернет", сподели в прессъобщение президентът на клуба Антон Зингаревич

Това е поредна стъпка за родната криптосцена, след като миналата година "Левски" пусна своя NFT колекция. Макар да не става въпрос за токенизация на активи, за което ще стане дума по-долу, биткойн разплащанията и експериментите с NFT предполагат креативно ръководство, което приоритизира иновациите и търси нови начини да ангажира своите фенове. Интересното е, че тези нововъведения не се ограничават само до елитни клубове в големите европейски лиги. Дори в България, където футболната индустрия е сравнително малка, клубове като "Ботев" (Пловдив) и "Левски" демонстрират готовност да експериментират и иновират.

Токенизиране на футболни отбори

Виждали ли сте криптовалутите на Barcelona, Paris Saint-Germain, Manchester City, Lazio, Galatasaray, Juventus, Inter, Milan, Napoli, Aston Villa в Binance или на някоя друга борса? Чудили ли сте се как са се появили там, защо и какво представляват? С нищожни пазарни капитализации тези токени са обикновени ERC-20 токени, които предоставят различни преимущества на крайните потребители, които ги притежават - било то лотария за билет на някой мач, малка отстъпка или възможност с тях да се закупуват неща от фен шопа. Те показват възможностите за допълнително финансиране и ангажиране на общността. Ако всеки фен на Barcelona беше похарчил по 1 долар за токен, най-вероятно пазарната капитализация щеше да бъде много над 24 млн. долара. Те помагат на изграждането на отбора на нови нива, като предлагат нови начини за взаимодействие с феновете.

Характерът на футболните фенове предполага предразположение към някакъв тип залози, свързани с любимия отбор. Именно затова и по-време на предишния бул рън някои от токените на отборите струват над 20 пъти над цената им в момента. Фразата "намери акция, която харесваш, и инвестирай в нея" е опростен съвет за инвестиране, който се е популяризирал през годините. Ако сте отявлен фен, вие сте перфектната аудитория, която да прави dollar-cost-average на любимия си отбор, което макар и нишово, със сигурност има потенциала добре да "надуе" пазарната капитализация. Токеномиката на тези токени често е идентична, като в период от време се пускат нови токени в обращение, докато не се достигне максимумът, като това се прави, за да няма някакъв бърз срив в цената, а тя плавно да се контролира и да достигне и да се разпредели сред тези, които я оценяват.

Потенциалът на токенизацията обаче се разпростира много по-далеч. Тези токени не са просто маркетингови инструменти, но могат да се превърнат в същински средства за финансиране на клубовете. Представете си възможността клубовете да издадат токени, свързани със специфични проекти - например изграждането на нов стадион или развитието на младежки академии. Токенизацията предоставя прозрачен и ефективен начин за набиране на средства, директно от общността на феновете, като същевременно им предоставя чувство за съпричастност и възможност да имат реално влияние.

Докато цената на биткойн само се качва от началото на годината, тази на токените на футболните клубове единствено намалява. Спадът от над 90% в токени като този на Barca и PSG могат да показват "спиране" или "забрава" за самия проект или реализация на реалната стойност на токена след период на бурен растеж, като по времето на който всички футболни токени се родиха - миналия бул рън. Този спад обаче може да показва и потенциала за разрастване при следващ бул рън, при добро представяне на отбора и добри рекламни кампании от страна на клуба към неговите холдъри.

В ерата на безпрецедентна дигитална трансформация футболната индустрия се оказва в центъра на вълнуващи промени. Иновациите, които наблюдаваме в клубовете в България и по света, не са просто моментен феномен, а знак за фундаментален обрат в начина, по който футболните отбори взаимодействат със своите фенове, управляват своите финанси и се позиционират в световния спортен пейзаж. Все по-ясно става, че дигитализацията не е просто моден каприз, а стратегически ход, който може да отвори нови възможности за растеж и развитие. Фактът, че и българските клубове приемат и прилагат тези новаторски подходи, е свидетелство за глобалния характер на тази трансформация. Това не само укрепва позициите им на местно ниво, но и ги включва в по-широката международна дискусия за бъдещето на футбола. Предстои да видим как тези начинания ще се развият в бъдеще.

Разберете как безопасно да съхранявате своето крипто тук.

А какви са вариантите за инвестиране в криптовалути разказваме тук.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар