🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Маминото синче Думисани Карамански

Роденият в Германия, но израснал в България художник за първата си самостоятелна изложба и пристрастието си към София

Думисани Карамански, художник
Думисани Карамански, художник
Думисани Карамански, художник    ©  Цветелина Белутова
Думисани Карамански, художник    ©  Цветелина Белутова

Самостоятелната изложба на Думисани Карамански в галерия "Кредо Бонум" е сред събитията в съвременното изкуство у нас този месец, но улавяме художника в момент на колебание. Поглежда ги и ги зачерква като "проблеми с егото". До голяма степен е по-развълнуван, че вечерта ще отиде на премиерата на "Клети създания", новия филм на Йоргос Лантимос.

"Понякога се притеснявам, че съм безсилен като изказ или че работите изглеждат твърде театрални по някакъв начин. Но пък обичам странното и абсурдното." Надява се платната да говорят сами за себе си: "Имам чувството, че ако кажа нещо, то ще звучи глупаво след години. Нека всеки вземе от тези картини каквото поиска. Ако някой има свое си обяснение за това, което вижда тук, то е толкова валидно, колкото би било и моето."

Изложбата "Мавзолеят на маминото синче" е първа самостоятелна за него, но идва на фона на честото присъствие на Карамански в общи изложби през последните няколко години. До голяма степен заглавието е провокирано от женските фигури в живота му. Чувството, че е бил неотлъчно предпазван от тях, в свят, в който опасността винаги дебне. Така Карамански сам се дефинира като "маминото синче" и изследва темата в работите си - той е едновременно предпазван и заплашен, с близък кръг хора около себе си, но и с възможност да изглежда чужд, в опозиция на средата си.

Какво мисли майка му? "Погледна и каза, че е малко претрупано."

Изложбата е допълнена от поезията на Рая Апостолова, а като персонаж в картините се появява и друг млад и обещаващ художник - Дина Стоев, с когото споделят и общи креативни посоки, особено в ярките цветове и широкоформатните платна. В заглавието на една от работите те себеиронично се описват като "джендър и джудже".

Думисани Карамански е роден през 1995 г. във Ваймар, град с огромни традиции в изкуството, особено през първата половина на ХХ век - от модернистичните и експериментални течения във Ваймарска Германия през развиването на Баухаус естетиката. "Наскоро бях там отново, невероятно място - един пънк град, но само с петдесет хиляди души." Този момент в биографията е всъщност не повече от детайл. Той прекарва само първите четири месеци от живота си във Ваймар и отрасва изцяло в София. "Така че всичко, което хората помнят от близкото минало, го помня и аз." Майка му е българка и архитектка, завършила Баухаус университета, а баща му е от Зимбабве. "Като един балкански черен тип, абсурдът е това, което познавам."

По време на разговора ни, посетители се опитват да произнесат името му, директно правят догадки за това откъде е или каква е личната му история. Съжалява ли, че животът му не е преминал другаде, може би в общество с по-малко предубеждения? Категоричен е, че не иска да живее никъде другаде освен в София. Отвъд "приятелите, семейството и розовите домати", той вижда и град, в който динамиката се усилва.

"Мисля, че трябва да спрем с това романтизиране, че някъде се прави значително по-добро изкуство. Всъщност просто има повече хора, които създават една по-пълноценна атмосфера около определени места. София се намира в много як момент, сцените са по-отворени, събитията са повече, това разнообразие го нямаше преди години. Сега има от всичко."

Завършва живопис в Националната художествена академия в класа на Андрей Даниел и Правдолюб Иванов през 2019 г., "въпреки че правих всякакви глупости." Съветите на Даниел (1952 - 2020) са в мислите му и до днес - най-вече разбирането, че всеки елемент в рисуването по различен начин трябва да увлича в цялостна история.

Има и епизодични изяви като актьор (включително в снимания у нас и копродуциран с България предстоящ екшън The Wheels of Heaven с Мики Рурк). Казва, че когато рисува себе си в картините, той е един вид актьор в тях. Иска му се иска в близко бъдеще да се насочи към създаването на видеоарт и късометражни филми. "Имах някои режисьорски опити преди, но мисля, че тепърва идва правилният момент за това. За някои неща в живота трябва да изчакаш малко."

Изложбата "Мавзолеят на маминото синче" е в галерия "Кредо Бонум" до 20 октомври.

Все още няма коментари
Нов коментар