Уроците на Ели Скорчева

Необичайната история на актрисата, която не прави компромиси

Ели Скорчева с наградата за най-добра актриса на тазгодишното издание на кинофестивала в Карлови вари
Ели Скорчева с наградата за най-добра актриса на тазгодишното издание на кинофестивала в Карлови вари
Ели Скорчева с наградата за най-добра актриса на тазгодишното издание на кинофестивала в Карлови вари
Ели Скорчева с наградата за най-добра актриса на тазгодишното издание на кинофестивала в Карлови вари
Темата накратко
  • Ели Скорчева се завърна към киното с първата си роля от три десетилетия насам, в новия филм на Стефан Командарев.
  • "Уроците на Блага" постигна огромен успех на международната сцена, откри "Киномания", а от 15 декември е тръгва и широкото му разпространение.
  • "Единствено себе си не мога да гледам безкритично", казва Скорчева пред "Капитал".

"Актьорът трябва да пази вярата и наивността си", казва Ели Скорчева, чиято вяра в изкуството е подлагана многократно на тест през годините. Скорчева направи първата си роля в киното от три десетилетия насам с "Уроците на Блага". Филмът на Стефан Командарев постигна безпрецедентен международен успех: три награди на фестивала в Карлови вари, включително за най-добра актриса и "Кристален глобус".

Първата ни уговорка със Скорчева беше в обедната ѝ почивка, между ангажиментите ѝ като секретарка в болница, малко след премиерните прожекции в София и Пловдив, и малко преди да замине за кинофестивала в Гоа, Индия (на който впоследствие филмът беше награден с приза за най-добър режисьор). Всъщност се виждаме в квартална турска пекарна, а тя казва, че вече не е на работа - задачите около филма са вече твърде много и няма как да съчетава тези два живота.

Въпреки че е една от най-познатите български актриси от края на 70-те и през 80-те години, селективността ѝ и все по-трудното правене на кино у нас през 90-те я води до съвсем различен професионален път. Между 1992 и 1998 г. тя работи в областта на рекламата ("може би това ми достави най-голямо удоволствие извън актьорската работа"), после е застрахователен агент, между 2003 и 2004 прави кратко завръщане с роли в театъра, ръководи персонала на фирма за почистване, била е офис мениджър. "Има някакъв вид компенсаторност. Получаваш много от един аспект от живота и малко в друг. Примерно не знам как може да си едновременно много активно работеща актриса и да си добра майка."

През юли, скоро след историческия успех на "Уроците на Блага" в Карлови вари, режисьорът Стефан Командарев описа работата със Скорчева като невероятно преживяване: "Не се е изхабила с компромисни роли и може би тази пауза е запазила някои нейни много специални качества."

Има ли и тя подобно усещане? Според нея паузата е резултат от нещо по-голямо - етика и хигиена в професията. "И да бях останала в киното, нямаше да имам компромисни роли", казва Скорчева, чиято следваща поява се очаква в късометражен филм през 2024 г.

Описва се като чепат характер и в живота, и в работата си. "Правя това, което мисля за правилно, според моя модус вивенди, и не отстъпвам, не се съобразявам с други фактори. Така беше от самото начало. След "Адаптация" (1979) имаше много предложения, но не приех нито една роля и за определен период се занимавах предимно с дублаж." Тогавашната пауза е прекъсната с главната ѝ роля в "Търновската царица" (1981). "Не приемах участия в партизански, пропагандни, прокламаторски филми - може би "В името на народа" (1984) е изключение, но бях впечатлена от героите, огромната им вяра в нещо по-голямо."

Било ли е това нетипично за времето си навигиране на кариерата? "Беше мое кредо и нямах нужда да търся одобрение или подкрепа. Аз съм човек, който оставя назад проблема и мисли за решението." Не иска да дава съвети на младите актьори. "А и ако някой ми беше давал съвети като млада, нямаше да го слушам." За нея остава неразрешен проблемът как хората днес могат да имат свободата да творят, "да развиват моженето си", без да са затънали в битовизми.

Казва, че всяка роля досега ѝ е била интересна, защото е избрана осъзнато. Последните преди отдръпването са във филми като "Мадам Бовари от Сливен" (1991), където играе непримиряващата се с клаустрофобията на малкия град героиня, както и във "Вампири, таласъми" (1992). "След 90-те години, когато изкуството беше в тинята, нещата се пораздвижиха, но вече поколенията актьори се бяха сменили. Не съм се и старала да напомням за себе си. Винаги съм си мислила, че който има нужда, ще се сети за мен."

Този човек се оказва кастинг режисьорът Александър Косев, познат като актьор в близкото минало. Той често кръстосва пътища със Скорчева, когато разхождат кучетата си, а в един момент все повече я асоциира с героинята на Командарев и Симеон Венциславов. Скорчева приема ролята по-малко от 24 часа след като получава сценария им.

Сюжетът е типичен за киното на Командарев, в което българската реалност е пресъздадена в изцяло мрачни тонове, но в случая историята е придружена с по-динамична атмосфера и диалог. "Без битовизми, без бъбривост в кино разказа."

Блага, героинята на Скорчева, е пенсионира учителка по български език, с наскоро починал съпруг полицай, "който вярваше в Ленин повече, отколкото вярваше в Бог", и син някъде далеч. Тя трудно си позволява надгробната плоча, която смята, че паметта на съпруга ѝ заслужава, а точно когато трябва да капарира, Блага става жертва на телефонна измама и изгубва всичките си спестявания.

Единственият ѝ страничен доход, извън пенсията от 560 лв., са частни уроци по български, които дава на установила се у нас арменка, убедена, че щом е далеч от войната, животът ѝ в България ще се подреди. От срама, че въобще е станала жертва на подобна измама, се надига желание за оцеляване. А това я води до неочаквани решения. Фон на всички тези обрати и чувство на съспенс е Шумен, град, в който соцът и постсоцът влизат в сблъсък.

Скорчева казва, че всъщност не се припознава в образа на Блага, но споделят две черти - тя също поправя езиковите грешки на околните и никога не се отказва. Вижда персонаж, в който се потапя напълно. "Понякога просто си вървях по улиците и говорех с нейния глас, представях си как тя би реагирала в ситуации, как говори с хората около себе си." Изгражда и пресъздава миналото ѝ. Спомня си момент, как по време на снимки на паметника "Създатели на българската държава" в Шумен, Командарев ѝ казва в коя посока да гледа - вътрешно знае кой е бил онзи апартамент на предпоследния етаж, в който Блага и съпругът ѝ са живели заедно за първи път.

"Ако гледаш работата си през пръсти и разчиташ само на харизма, това винаги е за сметка на резултата. А натрупващата се неудовлетвореност и психическа умора съответно водят и към творческо изчерпване. Актьорската работа е контролирана шизофрения, защото съзнателно превключваш от една към друга личност. Това е огромно психическо напрежение, тъй като вършиш тази работа 24 часа в деня, дори насън - и така се стига до алкохол, наркотици, безразборни връзки, това съм го наблюдавала и в актьори, които познавам и много обичам." За нея автентичността в актьора е задължителна, за да може да доведе образа до документално присъствие. "Все пак, ако мога да излъжа себе си, мога да излъжа целия свят. Това вероятно важи и за добрите продавачи."

Описва се като благодатен зрител. "Единствено себе си не мога да гледам безкритично. Изстивам към работата си, особено когато вече знам, че нямам какво да променя." За нея е "Уроците на Блага" е голямо изключение и усеща пълно удовлетворение от това, което целият екип е създал, от художествените решения до напрежението във филма. "Това си е трилър."

Не е ли все пак изчерпана темата за българския преход? "Темите са едни и същи, откакто свят светува, важен е начинът, по който се разчепкват." За нея есенцията е накрая хората да се развълнуват. "Дори и да им е тежко, да искат да продължават или ако не одобряват видяното, това пак е създадена емоция."

"Уроците на Блага" влезе в още един задочен диалог с близката реалност. Филмът откри "Киномания" на 16 ноември, а българската премиера съвпадна с протестите срещу Българския футболен съюз. Министърът на вътрешните работи беше критикуван, че е посетил прожекцията, вместо да бъде ангажиран с размириците, а депутатката от ГЕРБ Деница Сачева го защити, с аргумента че са гледали "документален филм за "Ало измамите" - коментар, който може да опишем и като несъзнателен комплимент за постигнатата атмосфера.

Скорчева казва, че ѝ се иска българските филми да могат да предадат някои важни послания. "Хората да са по-съпричастни, да са апологети на доброто, по-емпатични, да се отърват от злобата, завистта, мрънкането и трупането на излишни вещи." А също така и да помагат на самочувствието като общество. "Като че ли започваме да го трупаме, но всичко хубаво тук се случва въпреки обстоятелствата, не заради тях. Трябва да обръщаме повече внимание на качеството и по-малко на количеството. И стига вече с този футбол..."

"Уроците на Блага", в който участват също така Стефан Денолюбов, Ивайло Христов, Иван Бърнев и Герасим Георгиев - Геро, ще бъде в кината от 15 декември. Филмът е и българското предложение за номинация за "Оскар" в категорията за най-добра чуждоезична продукция.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар