🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Маша Титова и нейният път до корицата на "Нюйоркър"

Историята зад създаването на първата интерактивна корица на списанието, дело на младата руска художничка Мария Титова

Маша Титова    ©  личен архив

Първата интерактивна корица на американското списание The New Yorker, която по оригинален начин демонстрира какво е синестезия, е дело на руската художничка Мария (Маша) Титова. Красивата илюстрация с форми в черен и меден цвят символизира музиката и преплитането на различните видове изкуство. Броят излезе през юни 2023 г.

По време на творческия процес редактори и журналисти се събират, за да свирят на различни инструменти в офиса на списанието в Ню Йорк, а Маша Титова се включва чрез онлайн връзка от Будва, Черна гора. Именно там художничката и приятелят ѝ живеят от началото на войната в Украйна. Срещаме се по време на краткото им пътешествие в София, точно преди да тръгнат към Витоша. Красивата природа в Черна гора и животът близо до морето е непрестанен източник на вдъхновение за един артист, но Мария споделя, че сестра ѝ и родителите ѝ, които са останали в Русия, ѝ липсват страшно много - "оставих семейството и целия си живот и това е истинска трагедия за мен".

Маша Титова завършва Академията за приложни изкуства и дизайн в Москва, след това работи в различни сфери на книгоиздаването, твори със стъкло, занимава се с графичен дизайн и преподава в няколко висши учебни заведения, а днес води предимно онлайн курсове. "Българското международно биенале на стъклото е известно и нямах търпение да разгледам изложбата, която в момента показва най-доброто от него", казва художничката. През 2018 тя печели наградата за визуална идентичност на Международния панаир на детската книга в Болоня - изгражда цялостна концепция за фестивала с нейния характерен стил, който неизбежно гъделичка въображението на малки и големи читатели.

По време на панаира посетителите се движат в лабиринт от книжни страници, които ги изкачват по стълби или ги повеждат към скрити кътчета, а основни герои на нейния дизайн са хора, животни и насекоми. "Една от любимите ми детски книги, която помня от моето собствено детство, е "При дивите неща" на Морис Сендак - той успява да постигне перфектния баланс между рисунки и текст." Маша допълва, че талантът на Сендак я изненадва и провокира до ден днешен. През 2023 г. Титова също влиза след номинираните художници за наградите на Международния панаир на детската книга в Болоня.

След изключително красивите илюстрации на енциклопедията за историята на танците "Защо хората танцуват?" Маша Титова се превръща в една от водещите художнички, която твори на границата между няколко изкуства. Именно чрез книгата "Защо хората танцуват?" я открива и Франсоаз Мули, арт директорката на "Нюйоркър", която ѝ предлага да създаде интерактивна корица за броя на списанието, посветен на музиката.

"Питаха ме дали свиря на конкретен инструмент, отговорих им, че въпреки че не музицирам, обичам да слушам музика и да претворявам ритъма в художествени елементи." Задачата на Маша е да използва дизайнерския си усет, за да онагледи различни звуци. В реализацията се включват и хора от журналистическия екип. Един от редакторите на "Нюйоркър", Ник Траутуайн, свири на саксофон, главният редактор Дейвид Ремник - на китара, Джулия Ротшилд записва опитите си на пиано и виола. Именно с техните музикални фрагменти работи Мария Титова, за да изобрази музиката, която чува. Например вълнообразният елемент с цвят на мед в долния десен ъгъл на корицата символизира виолончело.

Проектът е толкова успешен, че на страницата на Conde Naste, които са издателите на "Нюйоркър", започват да се предлагат най-разнообразни аксесоари с рисунката на Маша - от тениски, хавлии и калъфки за възглавници до калъфи за телефони и картини. А "Нюйоркър" наемат художничката за втори път през август 2023, за да създаде нов закачлив шрифт. За целта Мария изгражда конструктор, с които експериментира, така че да се получат оригинални и причудливи букви. "Нарекох ги "непознатите", защото са непредсказуеми и съвсем нови форми", казва художничката. За да им вдъхне живот, използва обикновена анимация. "Обожавам да се занимавам с шрифтове, това е едно от любимите ми направления в графичния дизайн."

Маша Титова си носи бележник и рисува непрекъснато - за всяко пътуване си има различен скицник, в който страниците са оцветени в различни цветове. "Приготвих си специален скицник за Болоня, сега друг за София. Моята памет работи по този начин - мога да си спомня човек от преди няколко години, ако съм го рисувала."

Бележникът, който ми показва, е изпълнен с графики и портрети на приятеля ѝ или хора, които среща по време на техните пътешествия. Освен човешките лица и изражения флората и фауната често привличат вниманието на Мария. В момента рисува книга за насекомите: "Създавам насекоми от хартия и после ги рисувам. Често напомнят шрифтове и букви - преплитам света на насекомите със света на буквите." Историята е за книга, която е изоставена в парка и превзета от буболечки, които се нанасят на страниците ѝ - "в един момент читателят няма да знае дали вижда насекомо или буква, те ще са се смесили и заживели нов живот в симбиоза".

Титова не слуша музика, докато рисува, успява да се концентрира с аудиокниги, които се превръщат във фон - така често в ушите ѝ звучи "Евгений Онегин" или стихове на Йосиф Бродски. В момента чете книга за германския филмов режисьор Вернер Херцог: "Четенето е едно от най-големите ми вдъхновения след плуването, планината и пътешествията." Преди седмица се връща от Берлин, където е провела уъркшоп по рисуване и дизайн. "Будва е прекрасна, но много ми липсват големите градове, градският културен живот, големите книжарници и въобще концентрираната енергия на големите мегаполиси", казва Маша Титова.

Новите ѝ проекти можете да следите на: mashatitova.com

Все още няма коментари
Нов коментар