Подкаст | Жени Сендова разказва историята зад най-успешния образователен експеримент в България

За съществуването на истински прогресивен модел на образование в България можем да говорим още отпреди 50 години

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Гласът на Капитал

Още подкасти Гласът на Капитал

„Гласът на Капитал“ е седмичен подкаст, в който журналистите разказват най-важната история от седмицата в дълбочина, с контекст и анализ.

  • SoundCloud на Гласът на Капитал
  • Spotify на Гласът на Капитал
  • iTunes на Гласът на Капитал
  • Storytel Podcasts на Гласът на Капитал
  • YouTube на Гласът на Капитал
  • RSS Feed на Гласът на Капитал

През 80-те години на миналия век една група ентусиасти провеждат един от най-прогресивните експерименти в българското образование. Наричаната тогава "Проблемна група в образованието", или т.нар. сендовска система, развива една идея и методология, която се оказва изключително успешна. Тази прогресивна за времето си образователна концепция, която и западните държави все още се колебаят да приложат широко, се основава на принципи, които търсим днес, за да променим посоката на развитие на българската образователна система към по-положителна. (Вижте цялата история за сендовската система и как замалко България да има една от най-модерните образователни системи в света тук.)

В този епизод на подкаста разговаряме с Жени Сендова, която е свидетел, преподавател и съмишленик на сендовската система. Жени продължава и днес да прилага добрите примери и модели на "експеримента" при обучението на деца и подготовката на учители. А в днешния епизод може да чуете още за:

  • Проблемите на съвременното образование
  • Какъв трябва да бъде днешният учител
  • Защо учениците губят интерес в клас
  • Откъде трябва да тръгнем, за да променим посоката
  • Колко и какво ни трябва за по-добро образование.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 4
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов
    • - 1

    Беше успешен само като експеримент. При масово прилагане се провали с трясък. Като започна избраха най-добрите училища, най добрите учителите и най добрите деца. И им осигурила добра материална среда
    И това НЯМА кал да се приложи масово.

    Нередност?
  • 5
    svilen77 avatar :-?
    Свилен Филипов
    • + 1

    До коментар [#4] от "Никола Йорданов":

    Не съм напълно съгласен с това твърдение, че са избрани най-добрите училища, с най-добрите ученици. Аз съм от провинциално градче, в което беше въведена тази ситема и нито училището ни е било някакво специално преди това, нито ние, като ученици, сме били по-добри от останалите. За съжаление, когато бях 8 клас, тази система вече беше изоставена и не успях да продължа по нея. До 8 клас мисля, че беше доста добра в много отношения. Имаше много положителни неща, които бяха въведени, Не мога да кажа със сигурност дали е успешна или не и мисля, че това трудно може да се определи, тъй като не е съществувала достатъчно дълго, за да има по-обективна оценка. Но е факт, че бяха въведени много иновативни неща, които днес се приемат за много добри.

    Нередност?
Нов коментар