Завоеванията на "шишманци"

Ремонтът на централната столична ул. "Цар Иван Шишман" протича по-различно заради активната комуникация между граждани и община

"Софийска вода" и "Топлофикация" ще подменят подземната инфраструктура до октомври. После ще се прави реконструкцията на самата улица, която се очаква да промени облика на района.
"Софийска вода" и "Топлофикация" ще подменят подземната инфраструктура до октомври. После ще се прави реконструкцията на самата улица, която се очаква да промени облика на района.
"Софийска вода" и "Топлофикация" ще подменят подземната инфраструктура до октомври. После ще се прави реконструкцията на самата улица, която се очаква да промени облика на района.    ©  Надежда Чипева
"Софийска вода" и "Топлофикация" ще подменят подземната инфраструктура до октомври. После ще се прави реконструкцията на самата улица, която се очаква да промени облика на района.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Ремонтът на централната ул. "Цар Иван Шишман" започна и по всичко личи, че той протича по-различно от този на съседните "Иван Вазов" и "Граф Игнатиев".
  • Причината е в активната комуникация между общината и инициативния комитет "Ремонт Шишман", който си е взел поука от неуспешните ремонти и сега отправя искания и предложения.
  • Визията на емблематичната улица в голяма степен ще зависи от нагласите на хората, но изглежда сигурно, че тротоарите ще се приравнят с пътното платно и ще се съкратят паркоместа.

Този път е различно. Хората освен зъби стискат химикалки, наблюдават и си водят бележки, звънят телефони, пишат си, снимат, обсъждат. Всичко в името на каузата: ремонтът да се получи "като хората".

Столичната ул. "Цар Иван Шишман" пак е разкопана. И пак изплува горчивият спомен от ремонта на "Графа". Двата проекта всъщност са част от един по-голям - този за обновяване на Зона 2 в столичния център и трябваше да се реализират още през 2018 г. Заради големите скандали тогава обаче кметът Йорданка Фандъкова предпочете да отложи дейностите и уж да предотврати всички възможни проблеми.

През 2019 г. обаче имаше местни избори и ремонтът не започна, миналата година дали заради епидемията или поради липса на организация улицата беше затваряна и разкопавана на няколко пъти, но в крайна сметка сега се започва почти отначало. В момента се подменя ВиК мрежата, а след това от "Топлофикация" трябва да сменят тръбите на парното, които имат 50-годишна история.

Засега, изглежда, всичко върви по план - улицата не е изцяло затворена, оградите са прозрачни, тротоарите - в някаква степен достъпни. Причината за този първоначален успех е, че се случва един съвсем нов за столицата процес, който се нарича комуникация.

Чуваме ли се?

От едната страна са живеещи на улицата и съседните пресечки, както и представители на бизнеси, обединени в обща група и инициативен комитет. От другата е общината в различните си форми - инженерни дружества, звено по строителството, районна администрация, Столичен общински съвет.

Те вече се срещат, за да планират в какви условия да протича подмяната на инфраструктурата, а после и как ще изглежда самата тя след реконструкцията. Нещо, което липсваше в предишните години.

Същинският ремонт, който вълнува мнозина заради плановете за изнесени маси пред заведенията, намалени паркоместа, т.нар. ляво паркиране и др. реално обаче ще започне след поне пет месеца. Засега са сигурни няколко неща - улицата ще е за "споделено придвижване" - допустимата скорост ще е до 20 км/час, ще бъдат намалени паркоместа и тротоарите ще са почти приравнени с пътното платно. Всичко останало предстои да бъде обсъдено в следващите месеци.

"Капитал" организира дискусия, на която взеха участие представители на общината, на бизнеса, както и на живущите на ул. "Шишман". От нея си пролича, че диалог наистина има и предстои разплитане на проблемните възли.

С мрънкане не става

Различното този път е, че хората от улицата са част от процеса. Те са преки свидетели на фиаското с "Графа", заради който фалираха десетки бизнеси, а после и на ремонта на съседната улица "Иван Вазов", където вместо да се изпълни новаторски проект, просто се подмениха настилките с цената на година главоболия. На фона на какофонията с ремонтите в карето изпъкна примерът на един човек - собственикът на ресторант "Мамма миа" Николай Йорданов, близо до пл. "Св. Седмочисленици". Той успя да поеме лична кампания за защита на собствения си бизнес и да предпази пространството около себе си от "фалове".

"Взимайки пример от действията и резултатите, които той успя да издейства в кратки срокове, поех щафетата, осъзнавайки, че няма кого да чакам "да си свърши работата", коментира управителят на книжарница Elephant Рубен Лазарев. Тогава, още преди две години, той създава фейсбук група, озаглавена "Ремонт Шишман" и само за две седмици в нея събира 200 членове - живущи и представители на бизнеса (към този момент 500). Поуката, която си е взел, е, че "не става само с оплаквания и ругатни", а гражданите трябва да комуникират с общината и да се включат с конкретни предложения. Идеята му е всички спорове между хората от "Шишман" да се решават вътре, в самата група, докато се стигне до консенсус и после този консенсус да бъде представен в градивен вид от искания пред кметството.

Истинската реконструкция на улицата ще започне тази есен или в началото на 2022 г. Заради закъснението еврофинансирането от 4 млн. лв. е изтеглено по специален образец, но проектът трябва да бъде реализиран до 2023 г.

"Това, което се случи на "Графа", се случи не само заради общината, но и заради живущите, които не са приели конкретни мерки, за да не позволят това", казва Лазарев. И започва да комуникира с представители на общината - общинският съветник от ГЕРБ Малина Едрева, а после и със зам.-кмета по строителството Ангел Джоргов, който заема поста от близо една година. Исканията, които им представя, са взети на база опита на съседите и търговските обекти, "преживели" неуспешни ремонти.

Така например "задача номер едно" е да се спре практиката по поставянето на плътни огради, които губят всяко усещане за ориентация. Другото основно искане е да не се затваря цялата улица за ремонта, а да се работи само в едната ѝ част. "Тези две основни настоявания не бяха приети радушно от общината в самото начало и ни е коствало доста усилия да докажем, че за нас това е голям проблем и жителите са готови да излязат на улицата и да протестират, ако исканията не бъдат уважени", казва Лазарев.

От общината обясняват, че напълно разбират ситуацията, но не всичко се случва толкова просто. "Водеща винаги трябва да е безопасността на хората, особено при такива изкопи. Да, сложихме прозрачни огради, но приехме подход там, където са по-дълбоките изкопи, да се слагат плътни огради, за да се пази от материала, който се копае, включително и от прах. От друга страна, това, че на един обект привидно не се работи, не значи, че има нужда да е отворена улицата. Приели сме някаква етапност на затварянето. Ще направим всичко възможно - ние и дружествата, за да се случат някои от исканията, но няма да успеем да изпълним всички по причини технология на строителство и безопасност.", отговаря му зам.-кметът по строителството Ангел Джоргов.

"Този процес е нов за нас"

Джоргов започва да се среща по-активно с "шишманци" още преди великденските празници и оттогава всяка седмица се организират дискусии. "Комуникираме и в социалните мрежи, дори вечер разменяме съобщения", казва той. Алекс Меламед, който е представител на живущите в инициативния комитет "Ремонт Шишман", споделя, че е много впечатлен именно от случващия се конструктивен диалог. "През последните години бях в Германия и Австрия и като се прибрах наскоро, останах приятно изненадан, че обичайното мрънкане основно в социалните мрежи е заменено от действия и координация. Хората на "Шишман" правят компромиси от солидарност и пренебрегват собствените си интереси в името на по-големите и важните неща", казва той.

Елен Герджиков, който е председател на Столичния общински съвет (ГЕРБ), пък смята за ключово това, че има такива хора, които се самоорганизират, за да кажат собствените искания и да защитят пространството, на което живеят. Той обяснява, че от страна на общината гледката е много по-различна и по-скоро техническа заради съображенията на проектанти и строители и често се изпускат самите хора. "Факт е, че на "Графа" се случи този пропуск и после компенсациите на общината бяха малко безсмислени, защото вече се беше счупила стомната. Поуката е през тази комуникация, когато се планират дейностите, които са технократски, да се направи така, че максимално малко да се пречи на бизнеса, на живеещите и въобще на целия град, защото това е една улица, през която минават страшно много хора", казва той. И отбелязва, че исканията на комитета в случая са били "съвсем естествени". Отсега се поставят и въпроси за бъдещето на улицата, които засягат масите пред заведенията, организацията на движението и много други, за да може да се изчистят проблемните точки навреме през дискусии и обществени обсъждания между района, живущите и бизнеса.

И все пак в структурата на целия този процес дебнат няколко сериозни риска, смята районният кмет на "Средец" Трайчо Трайков. Едното предизвикателство според него е, че проектът няма единен ръководител и йерархична структура, равни са и самите граждани. "Колегите от "Ремонт Шишман" вършат ценна и полезна работа, защото успяват да изведат нещо като интерфейс на останалите в едно общо мнение. Когато започва да се случва самото обновяване на улицата обаче, все ще се намерят хора, които да питат защо това се прави еди-как си. Ще искат референдум, ще искат пешеходна улица, да не се паркира по този начин, да няма кашпи и др. Тези неща със сигурност ще се случат и това ще е истинският тест, през който ще трябва да минем", твърди той.

Бизнесите от ул. "Шишман" планират да създадат търговски план за улицата с цел да привличат граждани към нея дори по време на ремонта.

Да не стане новата "Витошка"

Един такъв тест със сигурност ще бъде решението дали да се поставят маси пред заведенията. Старият проект за ремонта на улицата, който е правен преди пет години, като част от обновяването на централната "Зона 2", предвижда такива да има на няколко места. Опасенията на много живущи са, че ако се поставят такива обаче, улицата ще стане много шумна и няма да има контрол. Засега въпросът е отворен и предстоят дискусии между общината и гражданите, които да изяснят дали въобще да има маси, дали да са само при някои заведения и какъв ще е контролът. Притесненията обаче са доста големи.

Вече има петиция, подписана от около 2 хил. души, които са твърдо против т. нар декинги". Повечето от тях членуват в групата "Ремонт Шишман", но за да не се "размива" общата ѝ цел, те ще се обединят под шапката на организацията "София днес и утре", която планира да внесе предложение в общинския съвет. Според Рубен Лазарев общината трябва да ги убеди, че резултатът няма да е "толкова плачевен", както и че ще може да осъществява контрол. В този смисъл, той смята, че общината трябва да е тази, която да вземе решението и да се ангажира да "построи основите".

Бившата депутатка от ГЕРБ и настояща активистка от партията на Цветан Цветанов "Републиканци за България" Джема Грозданова, която живее на ул. "Шишман" 4, е на мнение, че общината не е комуникирала активно с хилядите живущи проекта за бъдещата визия на улицата, който включва приравняване на тротоарите с платното, както и поставяне на маси пред заведенията. Нейните притеснения са, че няма никаква яснота каква е финалната визия за улицата, дали проектът е бил въобще гласуван от общинския съвет, както и какви промени в него са възможни.

"Ние сме за ремонта, който предвижда смяна на инфраструктурата, но сме против да се променя обликът на улицата - тоест против премахването на тротоарите. То ще позволи поставянето на маси-декинги и шиканиране. Не искаме да се конфронтираме с т.нар. бизнес, но ние сме хората, които са най-потърпевши и не сме предварително информирани. Ние сме против превръщането на "Шишман" в улица на заведения, които са подобни на тези по "Витошка", коментира тя за "Капитал". Друго нейно притеснение е предвиденото "споделено движение" по улицата, което предвижда колите да се движат с 20 км в час, както и намаляването на скоростта заради ляво паркиране. Според нея това ще се отрази на чистотата на въздуха заради многото задръствания, които така или иначе се получават в района.

"Искаме да видим одобрения проект, защото оставаме с впечатление, че това негово "одобрение" се случва на тъмно. Цялото поведение на общината води до всички тези притеснения и ние искаме публичност и прозрачност", казва тя. Предстои да бъде внесена подписка към общината на 10 юни с тези искания, като голяма част от гражданите искат и провеждането на референдум, който да реши съдбата на улицата в тези отношения.

Елена Шемтова, която е собственичка на галерията "Зелена", споделя, че наблюдава лек конфликт между част от представителите на бизнеса и част от живущите. "За живущите е много важно да се паркира и улицата да остане такава, каквато е в момента, но аз не съм виждала никъде другаде по света за една малка и артистична улица това да е основният приоритет. Разбирам опасенията, че това може да стане следващата "Витошка", че могат да се наместят мастити заведения, които да отнемат тротоарното право, но моето лично мнение е, че една такава улица трябва да бъде нещо като полупешеходна. Смятам, че тази улица все пак е обща и разбирам, че трябва да комуникираме и се радвам че това все пак се случва", казва тя.

В четвъртък Столичният общински съвет прие предложение на Елен Герджиков и зам.-кмета по строителство Ангел Джоргов, с което позволява на живущите да паркират в съседните подзони до края на ремонта.

Като цяло всичко ще зависи от новия подход на общината. Допреди тя е следвала два варианта: или силово да налага изпълнението на дадена идея, или да отстъпва крачка назад в страх от опозиция. В случая най-продуктивното решение би било по-трудното и бавно - с дискусии, баланс и компромиси, но все пак и с визия за бъдещето на града.

Проектът: по-малко паркоместа и осветление между сградите

Самият проект, който е изработен преди години, ще може да бъде разглеждан от гражданите всеки четвъртък в специална кабинка пред 7-о училище. "Това ще е информационен център", казва председателят на СОС Елен Герджиков. Но докато целият комуникационен процес между общината и "шишманци" е иначе похвален, има няколко точки, които би трябвало да се решат от самото кметство. Причината за това е, че градоустройство не се прави през съображенията на всеки един човек по улицата, която се ремонтира, а на база цялостна визия. В крайна сметка се ремонтира улица, която е централна и по която минават стотици граждани на града. "Концептуалният проблем на тези трансформации е, че се опитваме да създадем нова среда и, доколкото е възможно, да сместим правата на живеещите. Трябва да кажем на всички, които ще се разхождат по по-хубавите централни улици, че трябва да платят част от цената. Например: само местните да могат да паркират, а на другите това да им е забранено или да струва 10 лв. на час", казва районният кмет на "Средец" Трайчо Трайков.

Засега няколко неща по проекта са сигурни: ще има "споделено движение" с ограничение на скоростта 20 км в час, но и пешеходни тротоари, издадени с 3 сантиметра над пътното платно. Паркоместата ще бъдат намалени от 70 (официално) на 56. "Тази организация на движението цели до голяма степен да угоди както на хората, които искат пешеходна достъпност, така и на тези, които искат малко по-добра визия и запазване на паркоместа",к азва зам.-кметът Ангел Джоргов.

За Елен Герджиков намаляването на паркоместата е стъпка в посока повече пешеходни пространства, но това е "нещо, което трябва да се случва постепенно". Според него не е задължително да се разполагат декинги навсякъде, а само там, където има съответната инициатива и обществено обсъждане. Предвижда се и ляво паркиране, което да служи за намаляване на скоростта.

По проект са планирани и осветителни стълбове на тротоарите, но се обмисля и вариант осветлението да бъде закачено по фасадите там, където има възможност. "Това обаче става със съгласие на етажната собственост и тук трябва да има съгласие на всеки от съответната сграда. Само ако има такова, е възможна такава промяна", казва зам.-кметът по строителството Ангел Джоргов. Ще се обсъжда възможност за повече кофи за боклук на улицата, както и какъв да бъде техният вид/дизайн.