🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Трайчо Трайков: Обърнахме доста пластове в енергетиката

Министърът на енергетиката, икономиката и туризма пред "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Трайчо Трайков е работил е като консултант в Central Europe Trust и Roland Berger. От 2005 г. е част от мениджърския екип на "EVN-България". Завършил е международни икономически отношения. Специализирал е финансов анализ, контролинг и мениджмънт в Австрия и Германия

В първата година от управлението си създадохте образ на министър на енергетиката. Това ли е приоритетът ви и ако не, защо се създава подобно впечатление?

Енергетиката е с много голяма видимост, защото засяга всеки. Досега хората не са знаели за какво се харчат огромните пари, които минават през сектора. Плащали са, просто защото някой им е обяснявал, че това е добро за България. Първото, което направих преди една година, беше да поставим на пазарна основа търговията с електроенергия, проекта "Белене", управлението на държавните енергийни компании. Второ, като се каже икономика и състояние на икономиката, всички търсят министерство, което има икономика в името си. А всъщност ние отговаряме за отделни малки части, свързани с икономиката: за управлението на няколко държавни фирми, за формулирането на икономически политики и за управление на оперативна програма Конкурентноспособност. Не отговаряме за финансови и бюджетни решения, за земеделието и тютюнопроизводителите, за отношенията между частните фирми и държавата...

Незабелязани остават усилията ни да намалим административната тежест - планът, чрез който се надяваме да я свалим с 20%. В него има конкретни мерки за промени в законите до 2012 г., а в момента се прави преглед на друга група закони, които влияят на бизнеса. Това е едно от нещата, за които нашето министерство реално има мандат да се бори. Когато поставихме този акцент, няколко от служителите на министерството ми казаха, че се радват, че това най-накрая е станало приоритет. Ако администрацията предоставя ефективни услуги на бизнеса и му помогне да си има по-малко работа с нея, да намали разходите, тогава тя е свършила чудесна работа. Пример за това е концепцията да създадем единен концесионен орган. Законът вече е в парламента и чрез промените ще се избегне обикалянето по различни институции.

Инициирахме създаването на Съвет за развитие към Министерския съвет, в който членовете са министри. Целта е всички отраслови стратегии, които се разработва, да са координирани. Възстановихме съвета за икономически растеж, където говорим директно с бизнеса, така че избягваме ситуацията, в която хората се оплакват на всеки министър за всичко.

Защо през последната година няма обявени нови големи инвестиционни проекти? Как смятате да ги привличате?

Първо, не съм съгласен с това. Нови инвестиции има, вижте например завода за електрически автомобили в Стара Загора, разширението на предприятието за авточасти на Montupet и други. По-важното е, че когато всички съседни държави повишават данъците, ние не ги вдигаме. В обстановка, в която е силно изкушението да кажеш няма пари, ние променяме правилника за прилагане на Закона за насърчаване на инвестициите със създаване на субсидии за приоритетни проекти.

Освен това Българската агенция за инвестиции (БАИ) започва по-активна политика. От септември ще имаме нова маркетингова стратегия, която цели да атакува лидерите на мнение в различни пазари, да промотира инвестиционните възможности в конкретни ключови сектори и компании, ще участваме в изложения, ще рекламираме, ще промотираме "бранд България", като за целта имаме еврофинансиране. Важното е да знаеш, че си направил всичко възможно.

Не трябваше ли агенцията да получи по-ключова роля?

Използвани ефективно, правомощията на агенцията могат да изпълнят тези цели. Разчитаме и на новия изпълнителен директор Борислав Стефанов, който е млад човек с много хъс и потенциал да го направи. Постигнахме и нещо друго - имаме по един заместник министър във всяко министерство, с ангажимент да съдейства на агенцията.

Защо няма нито една приватизационна сделка през последната година?

Няма, първо, защото вече не са останали много държавни предприятия и, второ, тъй като няма и лесна и елементарна сделка. По-странното за мен е, че в българското общество продължава дебатът добре ли е или не да има приватизация. Постоянно хвърчат декларации в парламента, че ще е национално предателство да се продаде едно или друго предприятие, че трябва да се национализира нещо вече продадено. А целият икономически екип на правителството е застъпник на това да има приватизация.

Но сделката за "Булгартабак" трябваше да започне още преди година...

Избрахме консултант за "Булгартабак", който вече работи. Трябваше малко да задържим нещата, но да подготвим процедурата добре, отколкото да загубим десетки милиони. До края на годината се надявам да имаме оферти на кандидати.

Какво стана с идеята да предложите миноритарни дялове от енергийни дружества на фондовата борса?

Продажбата на миноритарните дялове на държавата в елкетроразпределителните дружества зависят от регулаторната политика на държавата, така че нямаше как да стане по-рано. Сега вече нещата са стабилни - имаме резултатите от одита, имаме новите цени. Добри или лоши за инвеститорите, те са такива, каквито са. За съжаление държавата няма да вземе толкова пари, колкото се надяваше, защото новите регулаторни условия направиха дружествата по-малко атрактивни. Но в дългосрочен план продължават да си остават добра инвестиционна възможност. Скоро ще изберем инвестиционен посредник за държавните дялове в дружествата на Е.ОN и ще ги предложим на борсата.

При Българския енергиен холдинг (БЕХ) първо трябва да сме готови с новата структура и тогава евентуално да се пусне на борсата. Има различни варианти, като например в едно дружество да влязат генериращите мощности - "Марица-изток" 2, АЕЦ "Козлудуй" и вецовете на НЕК. Едва след като изчистим бъдещата структура, ще изберем инвестиционен посредник, чрез който да предложим на борсата дялове до 20% от дружествата.

Докъде стигнахте с консолидационната компания, в която трябваше да влязат държавни дялове за бърза приватизация?

Останалите министерства извън нашето просто не дадоха предложения за приватизация на предприятия.

Нямате ли усещането, че се превръщате в министър, който изпълнява енергийните проекти на минали правителства – АЕЦ "Белене" и "Южен поток"?

Имам много ясно мнение и по двата проекта от началото на мандата. Никога не съм казвал, че спираме Белене, нито че го продължаваме. Попитах обосновано ли е да инвестираме парите на данъкоплатците в този проект. И когато разбрахме, че отговорът е не – няма как да дадем 5-6 млрд. евро, изцяло се концентрирахме върху търсенето на инвеститор. Това е всичко и това го казах на руските ни партньори още в началото на септември миналата година. Объркването се получи заради RWE, които се оттеглиха. Предишното правителство не беше поискало и едно евро гаранция за интереса им като стратегически инвеститор, преди да започнат с проекта.

Пак ще кажа, позицията ми е кристално ясна - ние сме дали много пари за Белене. Единият вариант е просто да ги загубим, а вторият вариант е да станат част от нещо, което ще работи. Затова се опитвам, ако е възможно - да се постигне вторият сценарий.

Защо продължаваме да плащаме за оборудването, без да е ясно дали централата изобщо някога ще бъде построена.

Не е така, защото сме в заключителната фаза на избор на консултант. Въпросът е, че стратегията ни е ясна - ние няма да инвестираме пари на данъкоплатците, но и няма да убием проекта. От самото начало руските ни партньори знаят, че такива пари не можем да осигурим. Тези средства може да плати инвеститорът.

Според мен не е нито в интерес на руската страна, нито в наш да се съдим за предстоящите плащания по проекта.

Какво ново бе постигнато по "Южен поток"? Руските медии се надпреварват да пишат, че има някаква договорка за цената на газа срещу "Южен поток"...

Досега не бях виждал гаранции, че българската газопреносна мрежа ще влезе в проекта. А това е нашият интерес. Ние приехме пътна карта, т.е. конкретните стъпки, които ще доведат до вземането на инвестиционното решение, с други думи, дали проектът е изгоден или не за България. Разписано е, че създаването на общата компания е отделно от извършването на технико-икономическата обосновка. Едва след това се създава проектната компания въз основа на това проучване.

Кога ще стане това?

Следващата пролет. И ако икономически изводът е положителен, защо да не го направим?

Договорено ли е, че ако газопроводът се построи и ако той не бъде запълнен,  "Газпром" ще плаща пълната такса за ползването му?

Все още не. Тепърва ще се водят преговори за това.

Премахването на посредниците при вноса на руски газ ще свали ли цената? Те така или иначе я качват с не повече от 5-6%. Основното нарастване на цените е в България...

Никой не знае какъв е процента със сигурност, тъй като договорите им си остават тайна. Аз поне очаквам с нетърпение да видя тези договори. А колкото до газоразпределителните дружества в България, това беше димката, която пуснаха руснаците. Те през цялото време ми даваха пример как "София газ" надували цената и най-накрая се учудиха, че това е тяхно дружество. Регулаторът ДКЕВР провери какво става и се оказа, че там наистина има резерви. Първо, защото се признават разходите на дружествата за цялата мрежа, а не върху тази, която е за свързаните потребители. Има и висока норма на възвращаемост – тя като за рискови инвестиции и е от порядъка на 15%. И трето - просто защото не е ясно какво от одобреното е инвестирано. За посредниците можем да кажем какво сме спестили едва като подпишем новите договори през следващата година. Но нашата гледна точка е, че основният резерв за падането на цената е предоговарянето на ценообразуващата формула.

Ние искахме по-голямо намаление на цената още сега, но това са възможностите ни за търгуване. Категорично мога да кажа, че няма и сделка цена срещу даване на нашата газопреносна мрежа. Искам още да допълня, че за първи път имаме някаква гаранция за капацитета, защото досега чувахме само намерения.

Има ли решение, което сте взели, и сега може да определите като слабо или грешно?

Почти всички решения, които съм вземал аз и екипът ми, впоследствие се оказаха правилни или във вярната посока. Въпреки това отчитам, в някои случаи имаше подценяване на сериозността или дълбочината на проблемите и това впоследствие е водело до проблеми. Веднага ви посочвам българско-гръцката газова връзка, която на пръв поглед изглеждаше толкова чист и ясен проект, отговаряше и на философията ни, и на желанието ни за работа с тези партньори. Поради смесената собственост в нея обаче произлязоха куп проблеми.

Друг пример е Законът за възобновяемите енергийни източници. Мисля, че сравнително ясно дадох философията и насоките, в които трябва да се работи. Първо, нещата не се случваха бързо, после се оказа, че някои от хората, ангажирани с това да го правят, не са съгласни или им се струва много трудно да направят този закон. Понякога чиновниците си мислят, че ако няма откъде да препишат нещо, значи то не е възможно да стане.

А кое беше най-силното ви решение?

Още втората седмица, след като станах министър, наредих да се правят търгове за продажбата на електроенергията на свободния пазар в АЕЦ "Козлодуй". Защо никога не е било правено това преди, защо, като е толкова очевидно? Силно решение за всички в министерството е, че винаги сме отстоявали позицията си, дори когато е била в противовес с надделяващата тенденция в момента. Например с вдигането на ДДС-то. С акциза за цигарите не успяхме да се преборим, но мисля, че бяхме прави.

Друго силно решение беше да вземем добре образовани и мотивирани млади хора, които да се заемат с важните неща в министерството. Трима например са завършили в "Харвард" - единият ми е заместник-министър, вторият е шефа на агенцията за инвестиции, а третият е директорът на дирекция "Икономическа политика". Много силни решения бяха преразглеждането на редица неща в процес на осъществяване. Например програма Jeremie. Само от преразглеждането спестихме 4 млн. лв. такси за управление. И направихме много по-голям ресурс, наличен за компаниите, а не за банките.

Как решавате въпроса с ефективността на администрацията?

Веднъж събрах всички директори на дирекции и казах: "Моето впечатление е, че в министерството има много добри между 50 и 100 човека (бел. авт. - от общо 650), за останалите не съм сигурен. Ако това е и вашето впечатление, тогава да оставим тези стотина човека, а бюджетът, който ще спестим от заплати, да използваме ефективно, за да постигнем целите, които има министерството." Разбраха, че очаквам резултатите от тях, а пък и тяхна работа е как те да получат тези резултати. Има хора, които смятат, че не могат да дадат резултатите и се разделяме. Аз съм се занимавал професионално с правене на функционални анализи в компании и в началото с помощта на колеги про боно, направихме мини функционален анализ тук, благодарение на което бяхме първото министерство, което реално съкрати хора.
Има някои области, в които спешно трябваше да се променят нещата – при т.нар. търговски аташета. Там години наред не са правени опити да се въведе някаква обективност в оценката на работата им, тъй като това е била атрактивна област за външни назначения. И сега вече имаме нова инструкция за дейността и оценяването на дейността на тези хора.

Важното е административната реформа да не се превърне просто в намаляване на хората. Имаме нужда от реформа, която остава министрите като политически лица, които вземат политически решения, да не се занимават с подписване на договори и с решаване на това кой да спечели един или друг договор. Това трябва да е работа на професионалната администрация и тя да носи отговорността за това. В момента администрацията е така структурирана, че министърът е единственият, който е отговорен за всичко. Със своя подпис аз съм отговорен за всичко, което администрацията е изготвила надолу. Това е много важно, за да се даде възможност на министрите да се концентрират върху големите неща и всеки в администрацията да бъде отговорен за становището си.

Каква е стратегията ви за туризма?

Неглижираните части на туристическия отрасъл според нас имат голям потенциал и се нуждаят от помощ. Става въпрос не за класическия, а основно за културно-историческия, балнео, СПА и уелнес, селският, еко- и всички други алтернативни форми.

Как бихте формулирали с няколко думи какво постигнахте за първата си година?

Обърнахме доста пластове в енергетиката и вкарахме в релси големите енергийни проекти, преработихме правилата по европейската програма "Конкорентоспособност", така че да са в интерес на бизнеса. Създадохме всички стратегически документи, които си бяхме поставили за цел и се очакваха от нас. Заехме пробизнес позиция във всички теми, свързани с административен климат, данъчна среда и социално-трудови въпроси.

Ако Росен Плевнелиев стана известен като министъра на трите магистрали, вие сте на...

На ефективната енергетика, дружелюбния бизнес климат и защитените потребители.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 9
    • + 6

    "ТокА" и "Парното" обаче не знаят колко пласта е обърнал г-н министъра и цените им "плавно" си вървят нагоре.

    Нередност?
  • 2
    jj avatar :-|
    J.J.
    • - 2
    • + 23

    Най-накрая чувам от някой министър, че трябва проектът да е наистина изгоден за България, за да бъде реализиран. Това ме радва. Надявам се, обаче, да спазвате тази философия, особено при енергийните проекти, и да не допуснете Гърция да ни изнудва за Бургас -> Дедеагач.

    Нередност?
  • 3
    ectet avatar :-|
    ectet
    • - 2
    • + 2

    А защо Конкурентоспособност не работи г-н Министре? Колко време (години) се чака за разглеждане на проектните предложения, имате ли представа?
    Създали били Съвет за развитие към МС?! - Че вие досега като се събирате на заседания не се ли координирахте... вай-вай - вайка се раята...

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 12

    Нито един въпрос на интервюиращия относно любимата на капиталци тема: фотоволтовите финтифлюшки, с цена на изкупуване на тока 50% над германската, и то при 60% по-интензивно слънцегреене в България спрямо Германия. Прилича ми на изпускане на парата, преди Трайчо да си е отворил устата за неистовия мерак на ...(колко там хиляди бяха) мераклии да чукат дявола докато лети.

    Нередност?
  • 5
    k_ avatar :-|
    k_
    • + 6

    До коментар [#4] от "cinik":
    Това е само потвърждение, че няма как да има "обективна" журналистика.
    А иначе Трайчо си има мнение за фотоволтаиците.
    Че се оказа и куражлия. Виж тука:
    http://www.segabg.com/online/new/articlenew.asp?issueid=6694&sectionid=hotnews&id=0000120

    И би било наистина смислена стъпка, ако инициира веднага намаляване на изкупуване цената от слънчев ток за стари и нови проекти или въведе търговете с единствен критерии най-ниска цена.
    Иначе, ще излизе че гони чужди инвеститори за да осигури място за местни.
    Те, както се оказва са и "инвеститори" само на хартия - играят с пари от банките, които "инвестират" средства на спестителите, които от своя страна ще плащат скъпия ток.
    С една дума - изобретен е вечния икономически двигател.

    Нередност?
  • 9
    kusman avatar :-|
    kusman
    • + 4

    Трайчо,че си агент на мафията-ДС и КГБ-е явно и очевадно. Всичките ти назначения-и в НЕК на тотално корумпирани и негодни боклуци ала Георги Миков и след него на Краси Първанов-отЧЕЗ, помагали на чехите-и съответно на истинския собственик на ЧЕЗ-Газпром-да ограбват България.Жалко само за народа ни!

    Нередност?
  • 10
    kusman avatar :-|
    kusman
    • + 1

    До коментар [#9] от "kusman":
    И правилен коментар!

    Нередност?
Нов коментар