🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Когато резервът изтънее

Правителството започна успешно да се финансира с дълг на вътрешния пазар, но това е временно решение

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Държавата и банките в България явно са стигнали изключително ниво на симбиоза. От една страна, на бюджета са му добре дошли свободните средства, които финансовите институции натрупаха в борбата помежду си за депозити. От друга, изглежда, държавата е единственият достоен кредитополучател за банки и институционални инвеститори, които в желанието си да избягват риска поверяват парите си на нея. И то с желание.

Кой иска да стане милиардер

С пласираната в понеделник емисия сумата на привлечените от държавата средства чрез ДЦК достигна 1.33 млрд. лв. Това е близо два пъти повече от първоначалните планове и надхвърля ревизирания през юли план. Като се извадят плащанията по падежиращи книжа (590 млн. лв.), нетното финансиране достига 750 млн. лв. Тази сума обаче ще продължи да нараства, защото до края на годината се планират още 7 емисии, които при успех ще осигурят най-малко 203 млн. лв. (ако няма презаписване), а на 22 ноември е насрочен аукцион, на който трябва да се предложат още 15-годишни еврови ДЦК, без да се посочва размер на емисията.

Резултатът от тези операции означава, че държавният дълг ще нарасне с около 1 млрд. лв. само от емитирането на ДЦК в рамките на тази година, а това е близо 1.5% от очаквания БВП.

В тази умилителна картинка, напомняща актинията и рака-пустинник от учебниците по биология, обаче има и доза опасност. Ако правителството активно започне да продава държавни ценни книжа (ДЦК) и да изтегля ликвидност от пазара, има сериозна опасност то да пресуши източниците на финансиране за бизнеса и чрез търсенето си на ресурс да вдигне отново лихвите по кредити. А след последния аукцион на ДЦК в края на септември тази опасност става все по-реална.

Министерство на финансите успя да пласира 15-годишни деноминирани в евро ДЦК на стойност 234 млн. евро. Интересното е, че предложената емисия бе само от 45 млн. евро, което означава, че ведомството на Симеон Дянков е продало 5.2 пъти повече книжа, отколкото първоначално възнамеряваше, а интересът беше за почти 7 пъти повече.

При такъв голям интерес, за да се класират, инвеститорите (предимно банки, пенсионни и инвестиционни фондове и застрахователни компании) трябваше да подадат такива оферти "купува", че в крайна сметка постигната доходност (за държавата тя се явява цена на ресурса) да е сравнително ниска. Средната постигната доходност е 6.45% и това бе изтъкнато като освен като успех от Министерство на финансите, както и за признание за водената от правителството далновидна политика.

Нуждата от заем

Активната позиция на финансовото министерство на пазара на ДЦК (виж карето) има своето обяснение. Бюджетният дефицит за тази година се очаква да достигне 3.26 млрд. лв. Това означава, че ако не се заемат пари под една или друга форма, този дефицит трябва да се финансира само със спестеното във фискалния резерв. Той обаче също си има лимит на теглене, защото се формира от целеви натрупвания - средства от Европейския съюз, Сребърния фонд, резерва на здравната каса и други, образно казано, резервирани пари. От друга гледна точка фискалният резерв участва и във формирането на валутните резерви на България, върху които се крепи валутният борд, и затова всяка година се поставя праг, под който натрупванията в резерва не трябва да падат (за тази година той вече бе свален от 6.3 млрд. лв. на 4.5 млрд. лв.).

Решенията за неговото запълване са две - бюджетни излишъци или привличане на държавен дълг. Прогнозата е догодина отново да има дефицит от 1.96 млрд. лв. и вторият вариант се очертава като единствена алтернатива. Така и въпросът вече все повече е не е да се тегли ли заем, а какъв точно дълг да се привлече  - целеви инвестиционни заеми, облигации на международните пазари, ДЦК или програма на Международния валутен фонд.

Последното, макар да се допускаше в предизборните месеци на 2009 г. от сегашния финансов министър Симеон Дянков, вече явно му се вижда неприемливо и той няколко пъти отхвърли МВФ като възможност. Причината така и не бе посочена, но тя се крие някъде между твърденията на неговите предшественици: Пламен Орешарски - че програма на МВФ означава самопризнание на правителството за тотален провал, и Милен Велчев - че МВФ дава парите евтино, но в замяна иска реформи с висока политическа цена.

Вместо това облигационният заем и ДЦК не обвързват държавата с каквито и да било задължения, освен да ги изплащат редовно. Поне не пряко, макар че в съседна Гърция се видя как пазарите наказват липсата липсата на дисциплина и налагат реформи по болезнен начин.

По лесния начин

До момента обаче Министерство на финансите се справя успешно в това да привлича ресурс от вътрешния пазар на цена, която изглежда приемлива. Оптимизмът на експертите стигна дотам, че заместник-министърът на финансите Владислав Горанов изрази досега негласно следваната политика: "Възползваме се от ликвидността в българските банки и институционални инвеститори. Темата за облигационна емисия на международните пазари остава отворена, но до тази опция ще прибегнем, когато получим индикации, че цената на ресурса ще е приемлива."

Според оценките на финансовото министерство е възможно дори да се мине и през 2011 г. с обиране на ликвидността на вътрешния пазар, без да се привлече ресурс отвън. Причината е, че цената на ресурса, привлечен в България, е малко над 6%, а по оценките на експерт по източноевропейските пазари в голяма лондонска банка чуждестранните инвеститори ще потърсят доходност между 7 и 8%.

Тук мненията на експертите се разминават, като според Пламен Орешарски Министерство на финансите избира по-малката от две злини - след като така или иначе има дефицит, се търси по-евтиното финансиране. Според Любомир Дацов обаче, който бе негов заместник в кабинета "Станишев", вече втора година се бяга от търсенето на по-сериозно външно финансиране. "Още през есента на 2008 г. бе ясно, че ще се изправим пред няколко години на дефицит и че ще са ни нужни между 900 млн. и 1 млрд. евро. външно финансиране. Ние оставихме този проблем на следващото правителство с оглед на предизборната ситуация и това бе грешка. Да се бяга и днес от това решение обаче е още по-голямо късогледство", коментира той.

Дацов обаче похвали действията на финансовото министерство в краткосрочен план и заяви, че то е показало гъвкавост и способност да реагира бързо, като е удовлетворило повече поръчки от първоначално предложените книжа.

Много наум

Еуфорията около моментния успех на финансовото министерство не позволи да се чуе, че привличането на дълг е само частично решение, а по-сериозният проблем е бюджетният дефицит и плановете на правителството да приключва "на червено" всяка от оставащите си години до следващите избори. Това автоматично предполага и необходимост дефицитите да се финансират с нови емисии, а през 2013 г. предстои изплащане на една от двете емисии с глобални облигации в размер на 818 млн. евро.

Така излизането на международните пазари изглежда необходимо, а изчаквателната позиция на финансовото министерство е рискована игра, защото вместо подобряване на условията може да последва и влошаване. Особено ако реформите се бавят със същото усърдие като досега. Макар и финансовите пазари да осигуряват финансиране, без то да се обвързва с правенето на реформи, тяхното отлагане се калкулира и повишава цената на привлечения ресурс.

Това, че държавата успя да привлечена ниска цена, е хубаво, но си има причини. Например това е първата дългосрочна емисия, деноминирана в евро, от години насам. Интересът към нея бе толкова висок включително заради факта, че книжата са в евро и така отпада валутният риск. "В българското регулиране между лев и евро има знак на равенство, но в чуждите банки на лева се гледа като на различна валута. Те очакват дъщерните им банки да се стараят да балансират активите и пасивите си не само в долари, но и в левове и евро", коментира за "Дневник" банков експерт.

Въпреки че валутният борд изглежда стабилен, чуждестранните банки поставят лимит върху левовите експозиции на българските си подразделения, а придобиването на ДЦК в евро е инвестиция в държавен дълг, която не може да бъде засегната от хипотетично падане на борда.

Предишните презаписвания на левовите емисии ДЦК, на които станахме свидетели в летните месеци, са следствие и от разговори между представители на пенсионните фондове и Министерството на финансите. На тях пенсионните дружества са били "посъветвани" да инвестират в ДЦК и дори плъзна слух, че компаниите от бранша се притесняват от промени в законодателството, които ще ги задължат да инвестират в държавен дълг. Това можело да стане с промяна в лимитите за инвестиране в активи с различен рисков профил. Така дори и да не проявяват интерес, те ще се принудят да вложат по-голяма част от средствата на клиентите си в държавен дълг.

Макроикономистите, които запитахме, засега са спокойни, че държавата не се явява конкурент на частния сектор в борба за парите на банките. Ситуацията обаче е диагноза за още един проблем -

частният сектор е в тежко състояние. Това означава, че или липсват надеждни проекти за кредитиране, или компаниите са свръхзадлъжнели, или и двете. Когато това започне да се оправя обаче, ресурс може вече да няма, защото с такива дългосрочни ДЦК държавата изтегля трайно пари от системата.

"Прието е държавните ценни книжа да се отъждествяват с нулев риск, а и доходността при тази емисия е значително по-добра в сравнение с настоящите алтернативи. Според мен все още има свободен ресурс и интерес към подобни емисии и той ще остане поне докато не се изчерпи свободната ликвидност или се докато не се появят по-атрактивни възможности", коментира Петър Андронов, главен изпълнителен директор на СИБанк.

Не на последно място на тези операции с държавния дълг трябва да се гледа внимание, защото той трябва да се обслужва. Това води със себе си повишени лихвени разходи и може да означава дори повишаване на данъците, ако изплащането на лихвите и главниците се види трудно на държавата в определен бъдещ момент. А когато този момент настъпи, обикновено симбиозата мигновено се забравя, дълговите пазари изведнъж се затварят, а държавата вече се е пристрастила към верижното трупане на дефицити и дълг.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lordvee avatar :-?
    Др. Портокалов
    • - 5
    • + 6

    Не разбирам какво значи това "трайно изтегляне на пари от системата". Тя държавата тегли ама не за да си ги държи под матрака! Напротив! Така се вкарват косвено пари в оборот!

    Нередност?
  • 2
    stoiank avatar :-?
    stoiank
    • - 1
    • + 2

    Дянков за пореден път продава книжа, много над първоначално обявеното, което по презумпция за търг е некоректно. Банките не протестират, защо ли?

    Нередност?
  • 3
    dimhristov avatar :-|
    dreamer
    • + 4

    До коментар [#1] от "Др. Портокалов":

    Има разлика - ако на държавата приходната част на бюджета и стигне за да похарчи толкова колкото е разписано в разходната, парите на банките ще останат и те ще потърсят начин да ги вкарат в икономиката - така парите в оборот ще са повече. Ако държавата изтегли парите от банките за да си изпълни своята част като разходи тогава парите в оборот ще са по-малко.

    Нередност?
  • 4
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'
    • + 7

    Основният проблем е, че българската икономика не генерира пари. Това е факт от много години насам, но темата някак се избягва от сериозните коментатори. Поне 10-12 години най-сигурният паричен поток в държавата е от преводите на имигрантите към техните роднини тук. Тези пари не свършиха дори в най-тежкия период на кризата, а поне в 5 от последните 10 години те надвишават външните инвестиции и Евро-фондовете. Някакви пари остават след туристическите сезони, малко при се въртят от износа на земеделки стоки, нещо остава и от транспорта. Промишлеността има слаб вътрешен пазар, а на международните пазари участваме предимно със суровини и материали.
    За сметка на това потребяваме стоки с висока добавена стойност и голямата печалба остава в чужбина. Пак там отиват и основните суми по инфраструктурните проекти, а местните подизпълнители събират трохите.
    В същото време държавата се е научила да харчи много пари по неефективен начин и за това вината не е толкова в нереформираната администрация, колкото в здравната, пенсионната и социалната системи. Точно тези огромни дупки се мъчат да запълнят с нови заеми, което крайно неефективно. Именно заради тях се налага да се въведе финансов борд и да се изпълни жестока реформа, при която да се орежат безсмислените разходи, а разходите им да са съразмерни с приходите.

    Нередност?
  • 5
    viva_bg avatar :-|
    VIVA_BG
    • + 4

    "Това, че държавата успя да привлечена ниска цена, е хубаво, но си има причини"
    6,45% била ниска цена. В европа се финансират на 3-4%, това е ниска цена, тия 6,45% са грабеж, но нали дянков не ги плаща, ние ще ги плащаме - по 30 милиона на година, колкото е бюджетът на Софийският университет. С тия пари за лихви още няколко университета из страната можеха да се направят на нивото на софийския ли по-добро.

    Нередност?
Нов коментар