🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Българи на три морета

Гърция и Турция привличат все повече български туристи, а хотелиерите по Черно море тепърва ще се опитват да ги връщат

Веднъж легнали на турския или гръцкия плаж, българските туристи станаха лоялни клиенти
Веднъж легнали на турския или гръцкия плаж, българските туристи станаха лоялни клиенти
Веднъж легнали на турския или гръцкия плаж, българските туристи станаха лоялни клиенти    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Веднъж легнали на турския или гръцкия плаж, българските туристи станаха лоялни клиенти    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Бул-га-ри, ю-на-ци", казва с широка усмивка и ясно изразено "ц" сервитьорът Пейкос в малката кръчма на брега в Халкидики. Той знае също "тсалатка", "бира" и още няколко думи, с които може да си поръчаш, дори да не знаеш английски. Говори още ресторантски румънски, руски и немски. Знае, че ако дадеш на детето, което току- що е паднало и плаче безутешно, малко сладолед, родителите му ще останат много доволни.

Той носи вкусна храна с настроение и усмивка, която му печели постоянни клиенти, и изглежда щастлив от това, което прави. "Това в България го няма" е една от честите реплики на българските туристи в Гърция, когато получават любезно и качествено обслужване, истински вкусна храна и почти празни плажове, заобиколени само от пусти хълмове и гори.

Наречете го маркетингов трик, наречете го усет, наречете го традиция. Както и да се казва, то е нещо, което все още убягва на много български хотелиери. Ето защо не е изненада, че от няколко години насам се оформи стабилна група български туристи, които избират двете съседни дестинации - Турция и Гърция (виж графиката). Съдейки по числата, Бяло и Средиземно море са вече точно толкова български, колкото и Черно. 

У нас е скъпо, при тях - хубаво

Тази тенденция е лесно обяснима. До нея се стигна заради няколко фактора. Първият е начинът, по който се разви българският туризъм. Модернизирането на хотелите по българското крайбрежие започна след 2002-2003 г., като голяма част от обектите се финансираха с пари на международните туроператори. Целият бизнес се завъртя по техните правила, а базата беше естествено предвидена за групите чужди туристи, които самите оператори могат да докарат. Нормалният цикъл, продължаващ и сега, е разпределението на леглата, така наречените контингенти, да се планират с година напред.

В тази схема трудно се намират места за българските туристи, които доскоро решаваха къде ще отидат на почивка седмица преди да запалят колата. В същото време хотелите отдавна са запълнени, а дори и да има места, цените са "на рецепция", тоест високи. Така се роди усещането, че на българското море е скъпо.

Този процес съвпадна с друг - българите откриха съседните дестинации, които им предложиха качество и цена. От 2000 г. насам посетителите в Турция растат непрекъснато, като единственият спад е след 2007 г., когато България влезе в ЕС. Той обаче е подозрително еднакъв с ръста на посетителите в Гърция, които след тази дата отбелязаха пик - вероятно е да е имало преливане от една в друга съседна дестинация. С отварянето на границите се увеличиха и възможностите за пътуване, обикаляне, изпробване.

"Генератори на туризма в България са София и Пловдив, а те са близо до Гърция и са добре свързани, което е потенциал за изтичане натам. Към Турция влияе ценовото сравнение, констатира Богдан Христов, представител на туроператора TUI за България. Освен това не бива да се забравя, че когато българите планират почивката си, инжектират доза романтика и любопитство. Искат да откриват нови курорти."

Веднъж легнали на турския или гръцкия пясък, много от българите станаха лоялни клиенти. Причината е, че откриха услуга, която категорично липсва от българския туристически продукт: по-високо качество на същите цени или на по-високи, но оправдани. Между изпипания до съвършенство турски all inclusive и запазения гръцки чар на малките курорти, българските изведнъж загубиха облик.

Гръцкият мит

"Харесва ми да почивам в Гърция, защото морето там е такова, каквото беше тук, когато ми харесваше. Може да си с малко хора или сам на плажа. Като цяло няма тълпи. Хората са сърдечни и усмихнати. Има хубава, добре приготвена храна, прасковите са праскови, доматите – с вкус. Там отиваш на море, а не на курорт", описва накратко Павлин, който се върна от Гърция съвсем скоро. Това е основният мит, който Гърция продава - безкрайни плажове, чиста вода, безброй заливи и острови, на които няма опасност да попаднеш в задръстване.

"Гърция привлича най-вече с условията за къпане и почивка. Там пътуват обаче и много туристи, които искат да откривателстват, да опознаят страната и хората", описва дестинацията Щефан Баумерт, който е директор продукти и цени на среднодалечните дестинации в TUI Deutschland. Според Карстен Фрике, който отговаря за договорите с Гърция и Египет в друг от големите международни туроператори – Alltours, Гърция се асоциира със страната на естественото, натуралното. "Тя привлича туристите, които искат да бъдат посрещнати като у дома", казва той.

Доколко е устойчив този имидж доказва липсата на сериозен спад и сега, въпреки серията кризи, които затрупаха страната. Туроператорите твърдят, че записванията са повече от миналата година и няма спад на цените. "Записванията при TUI са отлични. Но сигурно затова допринася и вълната, която се насочи от Северна Африка", казва Баумерт. Според Фрике, в южната част на Гърция могат да се видят предимно германски или британски номера на колите. Северната част е запазена за българи и румънци заради близостта. Между двете части може да има разлика в цените, но не и като търсен продукт и очакване на туристите.

Музей с плажове

Ако към Гърция отидоха онези, които избягаха от свръхзастрояването и огромните тълпи по българското крайбрежие, Турция привлече другите - тези, които нямат против големите хотели, но ги искат на по-ниски цени и с по-добро обслужване. "В Турция влизаш в хотела и не излизаш от него. Предлагат ти всичко, от което имаш нужда, и то на суперниво. Турците са известни с това, че имат най-доброто обслужване в Европа", казва германският мениджър Фрике.

Това не е клише. В турския туристически сектор любезността се преподава като част от културата. Това предизвиква завист сред българските хотелиери. "Не можем да се конкурираме с тях в човешкия фактор. Не можем да направим този сервиз, който предлагат турците", признава Елена Иванова, председател на съюза на собствениците в Слънчев бряг.

Димитър тази година е бил за пръв път в района Белек в Анталия. Пътува много, има претенции и не се задоволява лесно. "Скриват шапката", описва еднозначно той. "Тези курорти са измислени за семейства с деца. Закачаш на малкото устройство като GPS с монитор и цял ден можеш да го следиш какво прави, без да се притесняваш. Хранят ги в специална кухня с биопродукти. Трудно могат да се изброят всички спортове, игри, занимания, между които можеш да избираш", споделя той.

Турският продукт има още едно предимство. Сезонът там е по девет-десет месеца, предлагането е голямо, полетите - начесто. Това прави възможно да се предлагат изгодни оферти. В България истинското лято е по два месеца, което прави немислима ценовата конкуренция между българските и турските курорти. Чуждите туроператори посочват, че в Турция почивката може да започне и от 400-500 евро на седмица с полета и стига до около 1000 евро за най-луксозни комплекси.

"Турция започна да развива туризма си по този начин преди десет години. Тогава се въведоха облекчения за инвестициите в нови комплекси, но се спазва ясна и стриктна стратегия", разказа Корай Чавдир, който е оперативен мениджър на TUI за Турция. Паралелно страната инвестира огромни бюджети за реклама - един от епитетите в обръщение е "най-големият отворен музей в света". Резултатът е, че кризата не влоши бизнеса, а напротив. Всички фактори – финансовата несигурност и политическите напрежения в Северна Африка, направиха от Турция големия победител. В момента хотелите са препълнени, а хотелиерите се готвят да вдигат цените от следващото лято.

Здравейте, ние сме вашите курорти

На този фон, българският туризъм все още търси своя облик (виж текста). Това, че българските платежоспособни туристи пътуват в чужбина, е разбираемо и естествено. Българските курорти така или иначе не са ориентирани към тях, така че засега този ефект не е много видим - през лято 2010 г. по данни на Министерството на икономиката и туризма българите са били едва 22% от общия поток.

"Не можеш да накараш някого насила да те избере. За съжаление доста сме се "потрудили" да отблъснем българския турист. Сега правим всичко възможно да си го върнем", твърди Мара Дойчинова,  изпълнителен директор на FPI Hotels & Resorts, които управляват комплекса "Санта Марина" до Созопол.

Има причини да се вярва, че това може да стане. Първо, числата сочат, че има отлив на туристи от Гърция в последната година - отчасти вероятно заради кризата. Второ, с уеднаквяването на данъчната ставка на 9%, тази година българите могат да правят сами записвания в хотели на цени, близки до тези на големите туроператори. Но най-вече, защото самите хотелиери осъзнават проблема и се борят да възстановят счупената комуникация между себе си и родните туристи. "Един от каналите, по които достигаме до българските туристи, са нашите корпоративни клиенти в софийските ни хотели. Други такива канали са туроператорите и медиите", казва Дойчинова.

Най-големият канал обаче е интернет, където хората сами могат да си търсят и намират места за почивка. "Тази година някои хотелиери дадоха 15% до 20% отстъпка за ранни записвания, казва Людмила Ненкова от комплекса "Свети Тома". "Ние също имахме доста записвания на български туристи, но преди това не сме го и предлагали." Тя признава, че причината да няма такъв продукт е било погрешното схващане, че българските туристи не планират почивката си. "Нашите конкуренти от други дестинации предлагат ранни записвания и ние си дадохме сметка, че няма причина да не предлагаме същото. И се оказа, че българите могат да планират."

И двете страни има защо да се надяват тази тенденция да се обърне. Първите - защото ще могат да получат качествено и евтино обслужване в собствената си страна, а вторите - защото ще ползват вътрешно търсене, за да запълват все по-голямата си база и ще компенсират намаляването на сезона, което се случва напоследък. За да се случи това, ще трябват дълготрайни и сериозни усилия. За разбиването на някои вредни стари митове и за създаването на нови, по-полезни.

38 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    b.davidkov avatar :-|
    masay
    • - 8
    • + 106

    Не мога да говоря за българското черноморие, защото след един "ол инклузив" пред 8 години казах: никога повече. Оттогава ходим в Гърция. Няма бетонни джунгли, хазайки и собственици на хотели и ресторанти с мислене "ден година храни". Това, което ни спечели е чистотата, спокойствието, предвидимостта и многотията от места, които си оставяш да видиш другата година.
    Само една илюстрация - дори хотелите на първа линия не си изливат фекалните води в близкото море, а имат септечни ями, които периодично изпразват.
    Не ви кандурдисвам да правите промени в нагласите си, но гугълските карти, букинга и калкулатора ще объркат черноморските ви стереотипи.

    Нередност?
  • 2
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat
    • - 40
    • + 9

    До коментар [#1] от "davidkovb": Прав си.

    но това го има не само там, давам веднага 2 примера у нас.

    Варна и 'Модус' / Созопол и 'Логатеро'

    Нередност?
  • 3
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина
    • - 2
    • + 109

    На мен ми остана неприятното усещане, че отношението в родните курорти към нас, българите, е много под това, което демонстрират към чуждестранните си гости. Преди няколко години в един от най-големите български курорти, където отидох с предварително заплащане и резервация, ме настаниха в мухлясала стая! Като се оплаках ми обясниха, че няма други свободни стаи и ще напръскат с препарат мухлясалия гардероб. Когато се появих пак на рецепцията с куфари и обяснение, че си тръгвам и си искам парите, изведнъж се намери стая в друго крило. Вече нямаше забележки към стаята, а бях подозрително обградена от германци.
    Явно те смятат, че ние не можем да направим рекламация и следователно - няма какво да се стараят за нас щом зад нас не стои ТУИ например.

    Нередност?
  • 4
    marksman avatar :-P
    marksman
    • - 2
    • + 108

    Германци и други европейци в 4 звезден хотел в Слънчев бряг 7 Евро на ден със закуска , или 250 евро за 7 дни ол инклузив със самолетните билети .На нас ни искат по 100 лвза вечер . Не ми е за парите , ама ми се лети със самолет.....

    Нередност?
  • 5
    ivanko1 avatar :-|
    ivanko1
    • - 6
    • + 12

    Molya vi, kajete tazi snimka otkude e, vinagi slagate snimki bez nikakvi komentari. Da ne bi da ste napisali "beach" v Google i ste peistnali snimka? Pone da znam dogodina kat se vurna v BG-to kum Gurcia li da hodya, kum Turcia li,....

    Нередност?
  • 6
    nya avatar :-|
    nya
    • - 2
    • + 109

    След като се отвратих от нашенското море, започнах да ходя на Егейско. Но след като бях на Йонийско море, се влюбих в него, и ако имам възможност да избирам на кое море да почивам в Гърция, предпочитам Йонийско. Миналата година, докато се наслаждавах на един красив йонийски залез, до мен седна една добре поддържана гъркиня на възраст около 60те, и започна да ми разказва за нейната първата среща с Черно море. Разказа ми колко красиво и се е сторило нашето море и че такава красота дотогава била виждала само на океанския бряг. Аз я гледах зяпнала и я попитах кога е било това и получих отговор, че през 1965. Извиних се на жената, че тогава не съм била родена и не коментирах нашето море, но определено ми заседна буза в гърлото и заради разказа на гъркинята и заради спомените за красивото Черно море от моето детство, заради това, което поради алчност загубихме.

    Нередност?
  • 7
    oggigeorgiev avatar :-|
    Огнян Георгиев
    • - 1
    • + 39

    до ivanko1:

    Снимката е от гръцкото крайбрежие, едно малко селце на име Палци, което се намира срещу остров Скиатос, под Волос, в средна Гърция. И е на нашия фотограф Цветелина Белутова.

    Нередност?
  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 36

    Смисълът на туризма е да се види нещо ново. Туризъм вкъщи е оксиморонно понятие

    Нередност?
  • 9
    gullwing avatar :-|
    gullwing
    • - 6
    • + 71

    Що не кажете направо - България е страна с най-лоши природни условия за морски туризъм? Това го обрича да бъде какъвто е. Не може да се равнява с фръцкия защото там морето и плажовете са десетки пъти повече отколкото у нас. Това е факт, а не пазарна концепция.
    В турция сезонът е почти цялогодишен. Това означава е персоналът е професионален и работи непрекъснато, а не се сбира от села и паланки за три месеца годишно. И да се скъсат, не могат да постигнат квалификация като турската.
    Затова България неизбежно ще има по-лош туризъм. Единствено, където можем да сме пред тях, са евтиният алкохолен и секс туризъм. Това са неизбежните, единствените наши козове, които другите нямат или не искат да използват. И са прави, защото не си струват.

    Нередност?
  • 10
    mollovi avatar :-|
    Svilen Mollov
    • - 4
    • + 15

    Турският продукт има още едно предимство. Сезонът там е по девет-десет месеца, предлагането е голямо, полетите - начесто. Това прави възможно да се предлагат изгодни оферти.

    предлагането на оферти е много яка работа.

    Нередност?
Нов коментар