🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Държавата вдига екобариерата пред "Южен поток"

Безпроблемно Висшият експертен съвет на министерството на екологията одобри газопровода

Компресорната станция "Бреговая", от която започва газопроводът "Син поток" към Турция.
Компресорната станция "Бреговая", от която започва газопроводът "Син поток" към Турция.
Компресорната станция "Бреговая", от която започва газопроводът "Син поток" към Турция.    ©  Капитал Daily
Компресорната станция "Бреговая", от която започва газопроводът "Син поток" към Турция.    ©  Капитал Daily
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

С пълно мнозинство Висшият експертен екологичен съвет на Министерството на околната среда и водите в сряда вечер одобри изграждането на газопровода "Южен поток" на територията на Република България. Сега вече остава единствено решението на министъра на екологията за окончателното одобрение на Оценката за въздействието на околната среда на проекта, за да може той да получи разрешително за строеж. Предстои по-късно през годината да бъде обсъден и одобрен и ОВОС на морската част на "Южен поток".

Тихият Boeing

Всичко това става по-малко от пет месеца след като 5000-страничния доклад е представен в МОСВ и четири месеца след като нетехническото резюме от доклада беше публикувано на страницата на "Южен поток". Макар че това не е рекордно къс срок, бързината, с която се одобрява докладът по толкова мащабен проект, поставя доста въпросителни. Особено сред варненци, които ще бъдат най-засегнати от евентуалното изграждане на газопровод - първата компресорната станция с обща мощност на агрегатите от 100 MW ще бъде на 2.7 км от последните къщи на варненския квартал "Ракитника" и на 3.5 км от местността Боровец (централната улица, на която се казва "Тихият кът"). В същото време, както подчертава в писмо до медиите (виж стр. 2) варненецът Антраник Ташчиян, пълният доклад никога не е бил публикуван в интернет - вместо това заинтересованите лица трябваше да ходят да го четат на място в регионалните екоинспекции (РИОС) и общини.

Затова и коалиция от собственици на имоти в региони и еколози, които искат да запазят все още девствения плаж "Паша дере" - входната точка на газопровода на българска територия, протестират от момента, в който станаха ясни подробностите по проекта. "Ние буквално бяхме потресени от това решение", казва д-р Радослав Минков. Той е един от много живеещи в региона, в който ще бъде изградена компресорната станция на "Южен поток" и активно участва в обсъждането на ОВОС на проекта във Варна преди месец. Повечето от недоволните посочват именно компресорната станция като основен мотив за протеста и посочват, че тя лесно може да бъде отдалечена с няколко километра. Доста варненци са недоволни и от факта, че малко от еколозите са излезли на тяхна страна.

На самото обсъждане в сряда неправителственият сектор беше представен от Дончо Иванов от Коалиция за устойчиво развитие - организация, която сред повечето еколози се възприема за паразитна. От българската минногеоложка камара пък дадоха преди време за пример "Коалиция за устойчиво развитие" като неправителствена организация, която действа чрез натиск, за да извличат различни неекологични дивиденти. Самият Иванов беше дълги години изпълнителен директор на информационна агенция "Балкан", собственост на "Мултигруп".

По време на обсъждането във Варна от проектанта "Газтек" уверяваха, че шумовото ниво ще нарасне с едва 2.6 децибела при норматив 45 децибела.

При изграждането на газотурбинните агрегати се вземат изключително много мерки за обезшумяване, но при мащаба на проекта това ще е доста трудно - става дума за четири турбини (от които три ще работят постоянно) с общо 134 хил. конски сили, което е мощността на Boeing 747 при излитане. Например приемният терминал на "Син поток" - газопровода между Русия и Турция се намира на 38 км по права линия от центъра на турския град Самсун. В същото време инсталациите на далеч по-големия "Южен поток" са само на 10 км от центъра на Варна (пак по права линия).

От Министерството на околната среда и водите обясниха за "Капитал", че постъпилите въпроси и становища "са взети предвид от компетентния орган при подготовката на проекта на решение по ОВОС". Това обаче очевидно не включва изместването на компресорната станция по-далеч от жилищните квартали.

След одобрението на екооценката на "Южен поток" Галин Генчев от Варна казва, че хората от региона мислят да обжалват, да водят съдебни дела, "даже да протестираме".

Защо точно край Варна?

"Вижте, аз имам къща в района и естествено защитавам интересите си, казва Минков. Но такива са още няколко хиляди души. Погледнете и картите - районът, в който излиза газопроводът, е най-гъсто заселения след София и Пловдив. Защо точно тук трябва да излезе толкова мащабен проект?"

В първоначалните планове за "Южен поток" бяха посочени още няколко алтернативни входни точки - южно от Бургас, карай река Камчия и край Крапец. Първият вариант е отпаднал поради оскъпяването на проекта заради необходимостта на газопровода да премине през Стара планина. Вариантът с Крапец пък е бил отхвърлен заради сеизмиката на региона, а този за Камчия поради негативния социално-икономически ефект върху туризма в региона.

"Ако мотивът "Южен поток" да не излиза край Крапец е, че там е земетръсна зона, то какво тогава да кажем за земетресението, което се случи в региона на Варна - Провадия преди три седмици", казва Минков.

По-любопитен е случаят с Камчия. Входната точка на газопровода се е очаквало да бъде на около три километра от последните хотели. "Но там има руски инвеститори", казва друг варненец, пожелал да остане анонимен. Подозренията на местните са се засилили заради присъствието на Тодор Батков по време на обсъжданията на ОВОС във Варна. Батков е известен с това, че е консултант на три фирми, които успяха да придобият над 2000 декара гори в района на Камчийски пясъци и имат инвестиционни намерения за изграждане на курорти. Адвокатска кантора "Батков и сие" обаче обслужва правно "Южен поток", така че присъствието на известния адвокат във Варна може да се дължи на тази причина. Дребна подробност е, че "Левски", собственост на Батков, се надява да привлече "Газпром" като спонсор на клуба. Батков не бе открит за коментар, но близки до него твърдят, че би било инсинуация да се обяснява изборът на трасе с неговата собственост.

По-вероятната причина за избора на трасето е, че там вече минава тръбата на газонаходището край Галата. Неговата компресорна станция, която е още по-близо да жилищните квартали, се дава за пример както от противниците, така и от привържениците на "Южен поток". Първите твърдят, че макар инсталациите на "Мелрозуз" да са многократно по-малки от очакваните при "Южен поток" и почти да не работят, шумът от тях се чува вечер. От "Южен поток" обаче твърдят, че първо щом е нямало проблем за "Мелроуз", защо сега трябва да има проблем при тях и че са взели всички възможни мерки за обезшумяване.

Има ли алтернативи?

Компресорната станция на "Южен поток" всъщност няма проблем да се изгради по-далеч - в първоначалния план тя беше разделена от приеманата станция. Околността не е много благоприятна за намиране на удобно място, тъй като селата и вилните зони са нагъсто. Единствено около базата "Форт Родни балкани" има територия, която не е урбанизирана. Въпреки това технически не е проблем компресорната станция да бъде изтеглена навътре в територията на България. Например частта от "Южен поток", която ще се влива в българската газопреносна мрежа, ще ползва компресорната станция на Провадия (т.е. на 40 км по права линия от Черно море). Преместването на съоръжението обаче вероятно ще оскъпи проекта, тъй като трябва да се увеличи мощността на компресорните станции в Русия.

Като цяло според еколози проектантите на "Южен поток" са се съобразявали с екологичните изисквания и освен проблема с компресорната станция проектът няма особени проблеми. "Очевидно е, че изборът на компресорната станция се е водил само от технически съображения и то обслужва интересите на една частна руска компания, но нас, няколко хиляди хора, които живеем в региона, никой не ни е питал за нашия здравен или финансов интерес", смята Минков.

ОК за ОВОС, но какво за икономическия смисъл?

Приемането на ОВОС е най-важната стъпка преди началото на строежа на "Южен поток". След него трябва да започне изготвянето на подробните устройствени планове за териториите, през които ще минава газопроводът, тогава той може да получи разрешение за строеж.

Паралелно с това обаче трябваше да тече и процесът по икономическата обосновка на проекта. За тази цел смесената българско-руска компания дори беше наела специален консултант - "Портланд адвайзърс", но за неговия доклад все още нищо не е известно. Той е от особена важност, след като проектът увеличи обема си двойно спрямо първоначалните планове, но в същото време поскъпна трикратно до 3.3 млрд. евро от 2006 г. насам. От финансово-икономическия модел на проекта обаче ще зависи и какви транзити такси ще се плащат, дали българският акционер в проекта - Българският енергиен холдинг, ще може да постигне заложените параметри за възвращаемост и какви биха били рисковете това да не се случи. Без тази яснота стартирането на проекта може опасно да заприлича на АЕЦ "Белене".

24 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gozko avatar :-@
    Георги И.
    • - 6
    • + 104

    Русия ни завзема, а техните марионетки се стараят бързо да разчистят пътя! Ясно ли е на всички?

    Нередност?
  • 2
    pzashev avatar :-|
    pzashev
    • - 74
    • + 18

    Капитал (или собственика му) си има мнение по въпроса и в духа на голяма част от съвременната българска журналистика не търси истината, а избира отделни факти, изпозлва леки хиперболи и т.н. в търсене на нужния резултат.
    Например апокалиптичното заглавие!? Държавната бариера пада и ще ни потопи деветата вълна...идва газта и ще мине през нас за Италия. Приберете жените и децата!
    "...неправителственият сектор беше представен от Дончо Иванов от Коалиция за устойчиво развитие - организация, която сред повечето еколози се възприема за паразитна. " Нямам честа да познавам Дончо Иванов, но познавам "повечето еколози" дори по-малко.
    От издание като Капитал бих очаквал повече факти и цифри. Читателя сам би могъл да направи изводите. Вместо това изданието върви уверено към графата "чу се", "учените говорят" и т .н.
    Всички искаме проекта да отговаря на всички европейски норми. И да е достатъчно тихо до Варна. И да спасим Паша дере (макар лично да не разбирам защо строителството по плажовете из цялото Черноморие е по-малък обект на загриженост). Но за това се иска безпристрастен диалог с цифри и факти. А не поредната поръчка в какъв дух да приподнесем новината...

    Нередност?
  • 3
    mapto avatar :-|
    mapto
    • - 4
    • + 48

    До коментар [#2] от "pzashev":

    Моля за по-сериозна критика. Дотук единственото конкретно, което видях е защита на Дончо Иванов, но без да знаете за какво става дума. Нима очаквате някой да Ви приеме насериозно с това?

    Нередност?
  • 4
    kiki2000 avatar :-|
    kiki2000
    • + 70

    Паша дере е един от малкото останали девствени плажове по Черноморието, а освен това е и защитена местност. Не знам за какви шумове и децибели се говори, при положение, че основният проблем на еколозите би трябвало да бъде спасяването на защитената зона!!!

    Нередност?
  • 5
    pzashev avatar :-|
    pzashev
    • - 10
    • + 12

    До коментар [#3] от "mapto": Здравейте! Аз нямам очаквания, а изразявам (и не налагам) собственото си мнение.

    Според мен има ЕС регулации за това какви нива на шум са допустими. За хората в близост до нея това е една важна (да не кажа най-важната) цифра с която могат да хванат бика за рогата ако има нередности. Тя или съответства или не.

    В статията, според мен, липсва мнението на противниковата страна. Би било интересно да чуем официалното мнение на Южен поток защо станцията ще е там и колко изместването и оскъпява проекта. Г-н Станев не казва дали ги е питал и те високомерно (Газпром има този досаден навик) не са му отговорили? Той предпочита да работи с мненията на д-р Минков (аз поне не разбрах кой е всъщност той)?!

    В статията пише "от Южен поток" твърдят, че са взели мерки за обезшумяването на станцията". Кой именно твърди? Тези мерки биха имали смисъл ако са дадени в конкретен резултат: ниво на шум, който станцията ще вдига.

    Нередност?
  • 6
    gozko avatar :-@
    Георги И.
    • - 5
    • + 2

    Оценка за щетите и рисковете за Южен Поток е правена многократно последните 10-ина години и всички знаем изводите...

    Нередност?
  • 7
    pzashev avatar :-|
    pzashev
    • - 11
    • + 16

    До коментар [#1] от "Валери М.": Здравейте! Вашият страх много прилича на тази на руснаците, които считат, че "вмериканците сутрин стават с мисълта как да напакостят на Русия". Истината е, че за САЩ Русия не е външнополитически приоритет - тази тайна се пази добре в Русия защото им трябва външен враг за да ги сплоти около власта.

    Виждам паралел с Вашето мислене. За руснаците ние не сме приоритет и те не стават с мисълта как да ни завладеят :-). По- скоро с мисълта как да направят пари.

    Нередност?
  • 8
    xzk39309305 avatar :-|
    Иван55
    • - 1
    • + 25

    Най-съдържателната част като че ли е в края на статията, под черта и под (голям) въпрос:
    "ОК за ОВОС, но какво за икономическия смисъл? ... Без тази яснота стартирането на проекта може опасно да заприлича на АЕЦ "Белене"."

    Нередност?
  • 9
    pzashev avatar :-|
    pzashev
    • + 12

    До коментар [#8] от "Иван55": Съгласен съм! Това е един много интересен въпрос отговора на който всички чакаме с нетърпение...и който можеше да дойде по-рано.

    Нередност?
  • 10
    trakerbg avatar :-?
    TrakerBG
    • - 3
    • + 19

    До коментар [#7] от "pzashev":

    "По- скоро с мисълта как да направят пари..." от балъците-българи, които подариха цялата Камчия?

    Нередност?
Нов коментар