🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Андрей Цеков: Ще има фалити на фирми, а рискът за ОПОС е огромен

Изпълнителният директор на ГБС и зам.-председател на Камарата на строителите за програма "Околна среда"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Андрей Цеков е главен юрисконсулт и изпълнителен директор на "Главболгарстрой", както и зам-председател на Камарата на строителите. Завършил е право в Софийския университет, магистратура по европейско бизнес право от Университета на Амстердам и курс по мениджмънт в Стандфордския университет в САЩ.

"Главболгарстрой" е една от компаниите с няколко проекта в програма "Околна среда".

Докъде сте с преговорите с общините и с Министерството на околната среда и водите?

По принцип ситуацията не е за преговори, а за действия. Времето за преговори изтече отдавна.

Една част от кметовете осъзнават, че нямат изгода да продължават проекти, по които няма яснота дали ще им бъдат възстановени средствата. Те искат да подпишат акт 10 и да замразят проектите, в противен случай задлъжняват, а строителите могат да ги осъдят. С тези общини е лесно. 

Има група общини, които са уплашени от МОСВ - около половината. Посланието, което им се пуска, е, че липсата на пари не е основание за спиране, а строителите са декларирали достъп до кредитни линии и трябва да продължат да строят. Това е грубо неразбиране на изискването за финансови ресурси. Те са, за да покриват дупки - например авансиране на големи доставки, или за покриване на времето между изтичане на месеца до разплащане на работата, което по договор е между 56 и 84 дни. За това служи достъпът до кредитиране. 

Тези уплашени общини се чудят как да реагират. Ние се опитваме да ги убедим, че акт 10 пази и тях, и нас. МОСВ обаче им пускат послание, че ще има и финансови корекции. 

За какво? 

Те към момента не са им отказали финансиране, което е известен факт. От февруари досега МОСВ връща исканията за верификация на формални основания. Това е изключително глупаво, антидържавническо поведение. Функцията на държавата в този случай е да излезе и да каже "ситуацията е тежка, пари няма, да видим какво да правим". Или да се актуализира бюджетът, или да се спре изпълнението. Това би било моралното поведение.

Това, че средствата са спрени от Брюксел, не освобождава държавата от задължението да завърши програмата. Тя трябва да намери пари, а не прави нищо. Спря фонд ФЛАГ, не актуализира бюджета. Тя очаква, изключително наивно според мен, програмата да се случи на гърба на изпълнителите и общините.

Това няма как да стане, защото колкото и да са сериозни строителите, няма компания, която може да налее 80 - 100 млн. лв., за да завърши няколко водни обекта. Авансово, при това - без да има плащания. Не е по силите на никой. 

Всички ли проекти по ОПОС ще бъдат спрени? 

Ние например ще приключим някои. При тях ни остават 1-2 млн. лв., защото сме поръчали цялото оборудване, платили сме, то е дошло и замразяването ще ни излезе по-скъпо. Но на проекти, където тепърва трябва да се достави скъпото оборудване, което е 50-60% от стойността на обекта, как да стане това? И повечето проекти според мен ще спрат. 

Какво се случва след акт 10?

Строителят трябва да пази обекта, докато не се подпише акт 11 за възобновяване или не се прекратят договорите. Ще има чувствителни разходи за демобилизация, охрана, консервация. На един обект за 20 млн. лв. са не по-малко от 40-50 хил. лв. на месец.

И тези разходи вероятно строителите ще ги търсят от общините по съдебен път. Специално по договорите по ФИДИК, искането трябва да се направи в 28-дневен срок. Така че ние ще направим съдебна претенция. Общините пък би трябвало да направят регресна претенция към държавата. Тяхното отношение с държавата почива на договори с Управляващия орган. Добри или лоши са тези договори, няма значение. УО има две задължения - да верифицира и да плаща. Когато не ги изпълнява, носи отговорност.

Тоест тези изпълнители, които сега подписват акт 10, до един месец ще са обявили претенции, а от своя страна общините ще са предявили към държавата? 

Това е логичното да се случи. 

Това няма ли да вкара общините в допълнителни разходи?

Едно такова дело работи с привлечена страна държавата. Такива дела имаше по САПАРД. Строителят съди общината, тя привлича САПАРД, за да има обвързваща сила решението спрямо държавата. След това с бърз иск, общината си прибира парите, в случая - от МОСВ.

Лошото е, че в края на краищата всичко го плаща данъкоплатецът. Бюджетът ще плати за това, че не се намери мениджърско решение още в началото на годината, т.е. да се намерят пари, за да продължи програмата.

А защо не беше намерено такова?

Оставам с впечатлението, че те много се надяваха да бъдат пуснати парите. За мен това не беше оправдано очакване. Но за провала на тази програма са отговорни три правителства. Част от нарушенията са още от 2008-2009 г., а по времето на ГЕРБ имаше масово погрешно разписани методики. Това е огромната отговорност на Агенцията за обществени поръчки. И накрая това правителство с неговата пълна липса на адекватна реакция.

Ще има ли фалити на фирми? 

Сигурно ще има. Задлъжнялостта е много голяма. Разпростира се надолу до последния работник. Това е много сериозен проблем. Ще изгърмят дори и големи фирми. И ние като по-голяма фирма не можем да разплащаме всичко, ако не ни е платено. Ние имаме доста други обекти, пътни, високо строителство, частни проекти. Но има фирми, които основно работят за водни цикли. 

Какво може да направи един служебен министър?

Някой трябва да седне да предоговори с Европейската комисия сроковете да се удължат до края на 2015 г. Това вече трябваше да се е случило - днес стават 8 месеца, откакто са спрени парите, и 6 месеца, откакто държавата не верифицира разходи.

Също така трябва да пренасочи макар и малко пари отнякъде към общините. Да отпуши фонд ФЛАГ например. Да намерят едни 300 млн. лв., с които да направят частично разплащане и да осигурят за още месец работа. Държавата можеше да го направи още в началото и да поеме риска за известен период. 

А какъв е рискът за самата програма?

Огромен. По-вероятно е да не бъде изпълнена. 8 месеца нищо не се случва. Но все още е възможно да се завършат всички проекти до края на 2015 г.  Най-голямата трагедия е там, където има разкопана линейна инфраструктура и трябва да се спре строителството без ясна перспектива кога ще бъде завършена. 

Някой поне трябва да заеме позиция какво правим с тази програма. Секторът дълго време си мълча, но това е огромен проблем за него.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bzm avatar :-|
    bzm
    • - 1
    • + 3

    Едни ще фалират,други ще дойдат на тяхно място.Стига сте ни плашели,ако бяхте краднали по-малко и едните ,и другите всичко щеше да е наред.

    Нередност?
  • 2
    manchmall avatar :-|
    Eugene
    • + 5

    В развитите държави от ЕС твърде малко общини и фирми зависят от еврофондовете. Тук, за съжаление, се разчитасамо на тях, и това е най-сигурният начин да си останем слаборазвити за неопределено време! И изобщо - кучета я яли такава държава, която непрекъснато има нужда от спасители - политици, и донори (в случая - Оперативните програми), а сама вече не е способна да произвежда, строи и търгува, както го е правила няколко столетия...

    Нередност?
  • 3
    izabell avatar :-|
    izabell
    • - 3

    Ужас.Положението със замразените обекти е наистина голямо предизвикателство за новото правителство.

    Нередност?
Нов коментар