🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Илияна Цанова: Целта ни е да рестартираме системата

Вицепремиерът и министър на еврофондовете за ситуацията със спрените плащания и кога ще тръгнат новите програми

Илияна Цанова ще е за втори път министър на еврофондовете в служебно правителство
Илияна Цанова ще е за втори път министър на еврофондовете в служебно правителство
Илияна Цанова ще е за втори път министър на еврофондовете в служебно правителство    ©  велко ангелов
Илияна Цанова ще е за втори път министър на еврофондовете в служебно правителство    ©  велко ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Илияна Цанова ще има два, може би три месеца. За това време, което тя ще прекара като министър на еврофондовете, задачите изглеждат непосилни. Възстановяване на плащанията по две спрени програми - "Околна среда" и "Регионално развитие", минимизиране на загубите за предпоследната година от този програмен период, изчистването на въпросите по новите програми и евентуално пускането им - това е само част от списъка със задачи в областта на еврофондовете. Всичко това, разбира се, няма да стане за два месеца, но Цанова има идея с какво да започне - "рестарт на системата, така че да подновим координацията (между институциите) и да възобновим диалога (с Европейската комисия)". И двете според нея са се загубили в последната година, за което не е трудно да се открият доказателства. Най-малкото още в самото начало тя направи среща на всички управляващи на различните програми, заедно с разплащателния и с одитния орган. Такава среща не е имало от много време, казват участници в нея.

Такива срещи ще помогнат като начало да не се стигне до спиране на още плащания, смята Цанова. "Винаги има риск. Дори сигнал за нередност би могъл да повлияе заради репутационен риск. Затова е важно да имам добър диалог и координация с участниците в процеса - бенефициентите, националните органи, ЕК. Именно тази комуникация се загуби в последната година. Това повлия на нивото на доверие към системите." Нито една държава членка, а още по-малко такава с малък опит като България, казва служебният министър, не може да си позволи да излъчва противоречиви сигнали от различните органи към еврокомисията, защото това повишава напрежението в системата. "В такава ситуация ЕК единствено получава сигнал, че правилно е предприела превантивните действия, каквото е спирането на средства по определени програми. Общините в един момент говореха за отказване от проекти по оперативни програми", посочва тя ситуацията в "Околна среда".

Какво следва след споразумението с ЕК

Въпреки че ще е доста по-труден от първия, поне вторият мандат на Илияна Цанова като служебен министър (тя беше такъв и в първото правителство на Плевнелиев) започна по най-добрия начин: комисията одобри предложеното от България споразумение, с което се отваря пътят към парите за 2014 - 2020 г. Цанова участва в съставянето на споразумението още преди година, после то претърпя две корекции от кабинета "Орешарски", за да се стигне до орязаната версия, която бе одобрена от Брюксел. В нея са махнати всички по-важни спорни точки, които тепърва ще трябва да се изчистват в оперативните програми.

Това, което става ясно от споразумението, е, че България има все още 15 изцяло и 5 частично неизпълнени условия, които ще трябва да завърши, ако иска да има достъп до всички средства. "За неизпълнените условия има план за действие до края на 2016 г. с крайни срокове и отговорни лица. България е поела ясен ангажимент за изпълнението на тези условия и тук е важно да има приемственост от страна на следващото правителство, което да продължи да изпълнява този ангажимент за реформи", казва Илияна Цанова. Някои от тези условия обаче имат доста тежък план, който изисква координация на много ведомства. Сред тях е например условието за водния сектор, което съдържа 15 действия до декември 2016 г., които са изключително сериозни (напр. въвеждане на различни цени на водопотребление, подготовката на вторите планове за управление на речните басейни). С темпа, с който се движи водната реформа, страната съвсем лесно може да не спази това условие и да блокира сама парите.

Цанова смята обаче, че над всички неизпълнени условия е това за въвеждането на всички европейски стандарти в областта на обществените поръчки. От него зависи цялата система на финансиране. Слабото място на България дотук са именно поръчките, заради които са блокирани парите по две програми. В краткия период, с който разполага, министър Цанова мисли да организира семинар, на който да събере централна и местна администрация, за да обсъдят основните проблеми и да намерят еднакви решения за всички програми. Трябва да бъде въведен много по-строг и силен предварителен контрол на поръчките, казва тя. Според нея Агенцията по обществени поръчки и сега върши такъв, но тя няма достатъчно технически специалисти, които да преценяват детайлите на всяка поръчка.

Другият голям приоритет е финализирането на поне някои от програмите. "Програмите бяха пратени в ЕК през периода май-юни и по всички са получени коментари. Изключение е Програмата за развитие на селските райони, по която имаме предварителни коментари, и програмата за морско дело и рибарство, която ще е готова през септември." Очакванията на служебния кабинет са до края на октомври да има одобрени вече програми, но Цанова не влиза в много детайли за този оптимизъм. Това, което е ясно, е, че по някои от тях има доста коментари. "Има редица отворени въпроси - като броят на градовете по програма "Региони в растеж", бенефициентите по "Околна среда", множество въпроси по интегрирания подход - например мерки в програмите за иновации и предприемачество, образование и наука и човешки ресурси, които трябва да стартират в определена последователност, за да се постигне максимален ефект, признава Цанова. Там, където се иска екологична оценка или подмяна на подхода, успехът зависи от това колко бързо управляващите органи могат да намерят решение и да приключат разговора с Европейската комисия по отворените въпроси."

Според нея част от въпросите са експертни - например за финансовите инструменти е ясно, че има нужда от тях, тъй като опитът от този период  сочи, че са ефективни за стартиращи, малки и средни предприятия. За други въпроси, като този за градовете например, е ясно, че са изцяло политически. Може ли едно служебно правителство да вземе трудно решение като това (или например като съкращаването на болници, за да тръгнат парите за здраве)? "Служебният кабинет работи като всяко друго правителство с изключение на законодателната инициатива. Нашата цел е да движим процеса в правилната посока. Не е въпросът дали сме способни, а дали ще ни стигне времето. Това изисква диалог с партньорите, обществени обсъждания, прозрачност, която е необходима при вземането на всички важни решения", уточнява Цанова.

"Ще се плаща, колкото е необходимо"

Флаг тръгва пак

Фонд "Флаг", който предоставя кредитиране на общини, може скоро да тръгне пак, казва Цанова. Фондът спря кредитните линии преди няколко месеца, след като стана ясно, че бюджетът е спрял да плаща. "Обезпечението по неговите кредити са вземанията по договорите за безвъзмездна помощ. Когато спряха плащанията от страна на управляващия орган по ОПОС, това лиши фонда от обезпечение, а слуховете за финансови корекции на общините поставиха под въпрос кредитоспособността на общините. Така че най-логично беше фондът да спре плащанията, което е ангажимент към инвеститорите в него - не само МФ, но и ЕБВР и Unicredit, обяснява Цанова. Ако плащанията се възобновят, вероятно е бордът на директорите на "Флаг" да вземе решение фондът да възобнови кредитирането.

Заявката, с която дойде този кабинет, е да поднови плащанията от бюджета по "Околна среда" и "Регионално развитие". Двете програми са с изцяло или частично спрени плащания от Брюксел, а доскоро бюджетът също отказваше да поема плащанията заради опасения от разрастващия се дефицит. "Всички сертификати, които се получават от Национален фонд за разходи, ще бъдат изплащани, категорична е Цанова сега. Действията ни са насочени към осигуряване на ликвидност, така че да не се спира строителният сезон и да не загубим пари тази година. Тези плащания ще повлияят директно на дефицита, тъй като ще дойдат от държавното съкровище. Ще се плаща колкото е необходимо в рамките, разбира се, на дефицит под 3%."

Грубите сметки сочат към поне 200 - 300 млн. по "Околна среда" и още между 90 и 100 млн. лв. на месец за "Регионално развитие", докато не бъдат пуснати парите от Брюксел. Кога ще стане това новият министър не иска да се ангажира да каже."Няма да е в рамките на две седмици, както обявиха от предишния кабинет, защото има много работа по подобряване на контрола", казва Цанова. По-вероятният срок е октомври. Тази седмица като ръководител на "Околна среда" напусна Спиридон Александров, когото много от общините и строителите обвиняваха за хаоса в програмата. За нов директор вероятно ще бъде избрана Яна Георгиева.

Докато се чака възстановяването на плащанията обаче, финансовата дупка расте. Справка в eufunds.bg за изпълнението на програмите сочи, че разликата между платено и получено по двете програми е огромна - над 900 млн. евро. Част от тези пари са за авансови плащания, които се покриват едва след приключването на проектите, но немалка част са текущи плащания, които също не се възстановяват. "Те са били заложени в разходната част на бюджета, проблемът е с липсата на приходи от ЕК. Те ще повлияят пряко върху дефицита, който ще бъде променен при всички положения, но ще остане под 3%, за да се спазват маастрихтските критерии", казва Цанова.

Това правителство не предвижда да стартира предварително изпълнение на проекти от следващия програмен период, въпреки че някои от тях са подготвени. "Разбирам, че има готовност да стартират проекти по ОП "Транспорт" - участъци от Струма, третия метродиаметър. Също така програмата за младежка безработица по човешки ресурси, посочва служебният министър. Въпросът е дали има финансиране в бюджета и дали следващото правителство би поело риска да ги стартира с бюджетни средства, без да имаме одобрени схеми за управление и контрол."

В прав текст

"Очакваме част от оперативните програми да бъдат одобрени до края на октомври. Там, където се иска екологична оценка или подмяна на подхода, успехът зависи от това колко бързо управляващите органи могат да намерят решение и да приключат разговора с Европейската комисия по отворените въпроси."

"Комисията очаква да бъде заделен съществен ресурс за финансов инженеринг, който се доказва от анализа на нуждите и ние сме съгласни с това."

"Разговарях с представители на Министерството на земеделието и горите, според които е реалистично Програмата за развитие на селските райони да стане до края на годината. Но още нямаме коментари от ЕК, необходима е и акредитация на управляващия орган."

"Целта, която служебното правителство има - да рестартира системата, така че да подобрим координацията и да възобновим диалога с ЕК. Видяхте какво се случи - имаше противоречиви действия от националните органи, които, разбира се, дадоха сигнал на Европейската комисия, че има риск."

"Има ясно поети ангажименти и те трябва да се изпълняват. И да има приемственост и диалог. Това, което трябва да се научи от България, е, че управлението на европейските фондове не е предмет и разменна монета във вътрешнополитическите борби и междупартийните конфликти."
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dr_t avatar :-|
    dr_t
    • + 3

    Ясно е, че трябва да се рискува с даване на пари от резерва за да не се спират строителни и други дейност. Въпросът е този риск да е премерен и да има пълен контрол върху проектите и разплащанията с пари от назионален и европейски структури... Иначе се рискува да се влезе в низходящ свредел на дефлации, рецесии и кризи.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 6

    Цитат:

    "Грубите сметки сочат към поне 200 - 300 млн. по "Околна среда" и още между 90 и 100 млн. лв. на месец за "Регионално развитие", докато не бъдат пуснати парите от Брюксел. Кога ще стане това новият министър не иска да се ангажира да каже."Няма да е в рамките на две седмици, както обявиха от предишния кабинет, защото има много работа по подобряване на контрола", казва Цанова. По-вероятният срок е октомври. "

    Коментар: естествено, че такива суми не могат да се отпуснат на голо доверие. Първо изборните резултати и според тях ще преценяват, дали рискът да ги хване липсата е елиминиран в достатъчно убедителна степен.

    Нередност?
Нов коментар