🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Армията иска да купи шест нови двигателя за МиГ-29

Държавата обмисля да национализира военния авиоремонтен завод "Авионамс" в Пловдив

Полк. Димитър Петков и министър Николай Ненчев преди полета с двуместния МиГ-29 с полски двигатели.
Полк. Димитър Петков и министър Николай Ненчев преди полета с двуместния МиГ-29 с полски двигатели.
Полк. Димитър Петков и министър Николай Ненчев преди полета с двуместния МиГ-29 с полски двигатели.    ©  Надежда Чипева
Полк. Димитър Петков и министър Николай Ненчев преди полета с двуместния МиГ-29 с полски двигатели.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Министерството на отбраната планира да обяви търг за закупуване на още шест нови двигателя за изтребители МиГ-29. Това обяви днес военният министър Николай Ненчев в авиобаза Граф Игнатиево край Пловдив, по време на демонстрационен тестов полет на първия самолет на българската бойна авиация, възстановен по силата на подписаното през миналата година споразумение за военнотехническа помощ с Полша.

Властите във Варшава вече предоставиха на страната ни два двигателя за МиГ-29 под наем, докато тече удължаването на ресурса на други шест в полските авиоремонтни заводи WZL-2 и WZL-4. Ако всичко се случи по план, три български бойни самолета трябва да бъдат върнати "в строя" на Военно-въздушните сили (ВВС) до средата на годината по силата на въпросната междудържавна спогодба. За да демонстрира увереността си в надежността на полските технологии, Ненчев днес лично летя в кабината на двуместния ремонтиран изтребител, управляван от полк. Димитър Петков, зам.-командир на авиобаза Граф Игнатиево.

Поръчка с въпроси

Обявяването на обществената поръчка за купуването на нови двигатели трябва да се случи в най-кратки срокове, вероятно до края на януари, стана още ясно от изявлението на военния министър. Този ход обаче е малко странен на фона на досегашните изявления на българските политици, че страната ни си поставя за цел намаляване на военно-техническата зависимост от Русия. В случая с българската бойна авиация тази зависимост в момента клони към 100%. Важният детайл около бъдещата обществена поръчка е, че според изявлението на Ненчев става дума за купуване на шест нови двигателя за МиГ-29, а такива, съвсем логично, се произвеждат единствено от руската корпорация РСК МиГ. Дали в случая можем да говорим за отстъпление от принципите за пренасочване към натовско въоръжение ще можем евентуално да разберем от тръжната документация. Там трябва да пише дали става дума за шест двигателя с пълен експлоатационен ресурс (т.е. неизползвани), или за новопроизведени такива. Във втория случай поръчката би била абсолютен фарс и директен реверанс към Москва, който със сигурност ще вбеси западните ни съюзници. Не е ясно също така как би се случило нещо подобно при положение, че Европейският съюз е наложил оръжейно ембарго спрямо Русия.

Настоящият ход също така е малко странен по отношение на полските партньори на България, които със сигурност са разчитали сегашното споразумение за ремонт на шест двигателя на стойност около 12 млн. лв. да прерасне в по-мащабно военно-техническо сътрудничество. Вероятно затова днес военният министър каза и че все пак продължават разговорите за сключването на втори договор с Полша, на базата на който да се осигури цялостна логистична поддръжка и модернизация на българските изтребители МиГ-29 от полска страна. Посланикът на Полша у нас Кшищоф Краевски, който също присъства на демонстрацията, дипломатично заяви, че случващото се е резултат от доброто сътрудничество между България и Полша.

Включването на Борисов

Премиерът Бойко Борисов, който също дойде на демонстрационния полет на изтребителя с полски двигатели, обаче анонсира днес друга евентуална странна инициатива по отношение на бойната авиация и поддръжката й. Министър-председателят изненадващо обяви, че държавата ще направи всичко възможно да изкупи обратно пловдивския авиоремонтен завод "Георги Бенковски". Борисов намекна, че ремонтът на българските МиГ-29, а и на друга армейска техника, би могъл да започне да се прави там. През последните години военният завод беше поетапно приватизирани и сега се нарича "Авионамс". Въпросното предприятие в момента е офшорна собственост и последно попадаше в кръга на фирмите, контролирани от бившия собственик на фалирала КТБ Цветан Василев. В момента не е много ясно в чия сфера на влияние е останал "Авионамс" след "развода" между Василев и депутата от ДПС Делян Пеевски. Преди коледните празници стана ясно, че във въпросното частно предприятие с години се поддържа неизползван конфискуван двигател за МиГ-29, за чието съществуване държавата явно като че ли е забравила.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    historama avatar :-|
    historama
    • - 7
    • + 10

    Мъжагата с топки като грахови зърна пак си свали панталонките.

    Нередност?
  • 2
    historama avatar :-|
    historama
    • - 8
    • + 17

    Доган нареди на Баце: Завой от НАТО към Русия.
    Има ли друго обяснение да купуваме руски двигатели като ще трябва да се пазим точно от Русия?
    ега ти бандитите в МС!

    Нередност?
  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 8
    • + 13

    Нещо шизофренно става с тия самолети. Всъщност - не само с тях...

    Има една стратегическа рамка "2020" от времето на В.Шаламанов за приоритетите пред БГ. В нея и дума няма за ремонт на МиГ-29, за конкурс за нови двигатели или за еър полисинг. Тази стратегическа рамка не е отменена, а явно просто е захвърлена в чекмеджето и земеделецът с бялата ушанка от снимката си кара през полето...

    Ще се направя, че не съм прочел поредното словобудство на Борисов, че щял да национализира Авионамс.
    Ким Ир Сен нещастен!


    Нередност?
  • 4
    judjuk avatar :-|
    Judjuk
    • - 11
    • + 8

    Явно купуването на нови американски самолети или други западни е толкова скъпо и неизгодно, колкото и прословутия реактор на Уестингхаузен. Затова са решили да направят обществена поръчка, напълно в съответствие със закона. Ми какво лошо има? А защо на някои не им харесва?

    Нередност?
  • 5
    eeh11313476 avatar :-|
    BohrMottelson
    • - 3
    • + 3

    Армията?
    Сириъсли, Капитал

    Нередност?
  • 6
    xfactor avatar :-@
    Bogdan Hristov
    • + 3

    По обясними за мен причини защо не се прави -но въпреки които, съм бесен, ще хвърля във въздуха няколко въпроса - които журналистите на това въпросно събитие а и изобщо избягват да зададат!
    1. КОГА? Кога господин Борисов, господин Плевнелиев като главнокомандващ и цялата останала пасмина - кога ще спрете погубването на българската бойна авиация?Комата и е вече твърде дълга.
    2. КОГА ще освободите, за да се случи и ще подкрепите поръчката на поне една ескадрила нови и НАТО СЪВМЕСТИМИ! западни изтребители? КОГА?
    3.Всякакви лакардии за ремонти, заменки и поръчки на двигатели за МИГ 29 са жалки!Сомалия има по силна бойна авиация от България вече!!!
    4. Националната сигурност за вас е клетвена повеля или историческо- -регионално- идеологическа приспособимост?
    Не съжалявам за силните думи. Нещата са вече отвъд всякакъв национално отговорен разум.

    Нередност?
Нов коментар