Разоръжени сили

Военните също могат да загубят "придобивките си", но това не е нужната реформа на въоръжените сили

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Миналия петък и военният министър Николай Ненчев на пръв поглед имаше повод да отвори бутилка шампанско. След много перипетии и директна заплаха от страна на президента Росен Плевнелиев, че може да наложи вето върху държавния бюджет заради недостатъчното финансиране на въоръжените сили, правителството реши, че разходите за отбрана ще бъдат повишени до нивото от 2014 г., или 1.35% от Брутния вътрешен продукт (БВП), каквито бяха и препоръките от лидерската среща на НАТО в Уелс. Поводът за радост обаче беше краткотраен.

"Бих искал да изкажа своите поздравления към министър Горанов за проявената финансова дисциплина при съставяне на бюджета. Изразявам дълбока признателност към другите колеги министри и най-вече към министър-председателя за проявеното разбиране към сектор "Отбрана". Премиерът нееднократно е съдействал и подпомагал решаването на тежките въпроси от национално значение, за което съм изключително благодарен", тържествено обяви военният министър след заседанието на Министерски съвет, подчертавайки, че за първи път от години насам армията може да стартира два модернизационни проекта – за придобиване на нов тип боен самолет и на модулни патрулни кораби.

В този момент Ненчев едва ли си е давал сметка, че може би е твърде рано да благодари на Горанов, който наистина е проявил "финансова дисциплина" и с една ръка дава пари на въоръжените сили, а с другата взема. Защото скоро може да се окаже, че армията няма да разполага с достатъчно квалифициран персонал, за да ползва въпросните скъпи военни придобивки, в резултат на тихомълком лансираното от финансовия министър решение за орязване на социалните бонуси във войската и в МВР. И ако за няколко месеца държавата теоритично би могла да обучи ново попълнение охранителни полицаи, тя едва ли ще може да си "произведе" със същия темп нови пилоти на бойни самолети, капитани на бойни кораби или танкисти. Всъщност дори в момента според признание на военния министър по време на парламентарен контрол през септември в армията ни има некомплект на военнослужещи в размер на 14%, което "води до загуба на способности, увеличаване на риска от инциденти с трагични последици, натовареност на останалия личен състав и е една от причините за напускане на квалифицирани специалисти". В момента квалифицираните специалисти получават още един аргумент в полза напускането на системата. Което е крайно безотговорно по принцип, а и в частност в контекста на обтегнатата обстановка по югоизточния фланг на НАТО.

Предложението на финансовия министър да се орежат бонусите за военнослужещите всъщност има своята дълга предистория. В голяма степен то е продължение на неуспешния му опит да лансира редуциране на административните разходи за персонала в МВР и МО с 10% през настоящата година. Още с идването си на власт Горанов се опита да ореже бюджета за възнаграждения в системата на Министерството на отбраната и Българската армия за 2015 г. със 77 млн. лв. Финансовият министър също така систематично блокираше на приемането на програмата за развитие на отбранителните способности до 2020 г., докато отбранителното министерство не въведе по един или друг начин въпросната редукция. 

Този ход срещна яростна съпротива от военното ведомство, което изчисли, че за да се случи всичко това, трябва да бъдат освободени около 4000 души. От МО уточниха тогава, че подобно редуциране на персонала няма как да се случи без намаляване числеността на въоръжените сили, която е фиксирана с решение на парламента на не по-малко от 37 хил. души. Народното събрание от своя страна отказа да поеме отговорност и да се ангажира с ново съкращаване на войската. В резултат на това военното ведомство закри 378 щата от администрацията и структурите си на пряко подчинение на министъра. В крайна сметка недостигът на средства за персонал в края на годината се очаква да е 48 млн. лв., от които 15 млн. за обезщетения на напускащи офицери. По всичко личи, че с настоящия ход Владислав Горанов се опитва да постигне подобна редукция на разходите за персонал като предвидената в бюджета за 2014 г., но разпределяйки тежестта върху всички в системата на отбранителното ведомство. Което е по-вероятно да изгони квалифицираните специалисти, заети във въоръжените сили, отколкото администраторите "чантаджии", които работят зад бюро и се различават от останалите държавни служители единствено по униформата.

За настоящата ситуация в голяма степен вина има и самият Николай Ненчев. За последната една година той изгуби ценно време, в което можеше да анализира в детайли системата на военното министерство и въоръжените сили и да прецени кои структури са критично важна част от националната сигурност - кои не толкова приоритетни, кои бюрократично наследство от ранния постсоц, когато войската беше около 120 хил. души. Така например Ненчев спокойно можеше да спре абсолютно излишното възстановяване на военното поделение във Враца, чието изграждане наново по време на предишното правителство преследваше изцяло социални цели.

Тук е мястото да се отбележи, че армията и въоръжените сили са две различни неща. Освен войската, която в момента по щат би трябвало да е около 29 хил. души, съществуват и т.нар. структури на пряко подчинение на министъра, които не са никак малки. Тяхната численост е още около 10 хил. души, половината от които са цивилни. В тази графа попадат формирования като служба "Военна информация", Военна полиция, Централно военно окръжие, Стационарна комуникационнa и информационна система, Комендантство – МО, агенция "Военни клубове и военно-почивно дело", Институт по отбрана, Военномедицинска академия, Военна академия "Г. С. Раковски", Национален военен университет "Васил Левски", Висше военноморско училище "Н. Й. Вапцаров", Национален военноисторически музей и други знайни и незнайни структури. Най-вероятно точно тук е скрит резервът за съкращения, без да се посяга сериозно на и без това спадащите бойни способности на реалните подразделения на българската армия.

Твърде вероятно е също така задкулисният ход на Горанов с орязването на възнагражденията в армията да е и елемент от сложния политически покер за стартирането на поне част от модернизационните проекти в сферата на отбраната. По всичко личи, че това ще е цената, която отбранителното ведомство и в частност Ненчев ще трябва да платят в замяна на актуализирането на средносрочната бюджетна рамка 2016-2018 г. В този период за армейска модернизация ще се предвидят допълнителни 491.4 млн. лв. - сума, която сериозно превишава потенциално спестеното от орязаните възнаграждения. 251.4 млн. лв. от тези пари ще са за първия етап от постепенната замяна на МиГ-29 с нов тип изтребител. От тази сума 80 млн. лв. са за 2016 г., 65 млн. лв. за 2017 г. и 106.4 млн. лв. за 2018 г. С тези средства ще се гарантира изправността на авиационната техника и достатъчен брой самолети, които ще гарантират въздушния суверенитет на България и носенето на дежурството по Air Policing. 240 млн. лв. пък трябва да отидат за придобиване на многофункционални модулни патрулни кораби за Военноморските сили, което е по 80 млн. лв. за всяка година. Проблемът в случая е, че рязането на възнагражденията на военните, хаотичното им напускане и ерозията в отбранителния сектор ще се случат сега и веднага, а въпросните модернизационни проекти – в неясното бъдеще, като са обвързани с много условности. Бъдеще, в което и политическата конюнктура може да е съвсем друга.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    storm avatar :-P
    Storm Of Change
    • - 2
    • + 13

    Все едно прочетох статия от "Капитал" преди 10 години. Браво на автора. Давайте повече такива по-безпристрастни текстове.
    Реформата в отбраната по начина, по който я мисли Горанов, е нож с две остриета в случая с МО. Но там "политическото лице" на чело на министерството е неподходящ за поста - бавно загрява, взема неадекватни решения, а и му липсва стратегия. Единственото военно у него е това, че реагира дисциплинирано на заповеди. Отнякъде.

    Нередност?
  • 2
    tony1975 avatar :-|
    Anton Petkov
    • - 2
    • + 11

    Най-накрая нещо честно и коректно и от икономическо издание - браво!
    Ако на МВР ще им трябват 6месеца, за да обучат нов редови полицай, на мястото на напусналите, то за един български офицер трябват 5години военно училище и поне още толкова във формированието за да се дообучи с реалната техника - огромен период от време!!!

    Нередност?
  • 3
    tony1975 avatar :-|
    Anton Petkov
    • - 2
    • + 10

    п.п. и още нещо
    в едно интервю наскоро, командващия на ВВС сподели, че от всички пилоти носещи бойно дежурство и охраняващи небето на България, само ТРИМА не са придобили право на пенсия!!! Е може би турските ВВС имат млади и обучени момчета, които биха охранявали тази за тях територия, а за нас Родина?
    Така, че финансистите внимателно трябва да обмислят експериментите си със армията според мен.

    Нередност?
  • 5
    nikruma avatar :-|
    Nikola Marin
    • - 2
    • + 2

    За съжаление, начина по който се преви "реформа" в момента, ще доведе само след няколко месеца до това, че зимата няма да има кой да извади хората от преспите, на пролет няма да има кой да спасява с хеликоптери хората от наводненията, а на лято пожари от въздуха няма да се гасят .... и това е нормално защото управляващи държава и народ очакват висококвалифицирани кадри с професии с изключително висок риск да го правят за между 700 и 1400лв .... или казано по народно .... пилот дето за 1100лв ще се качи на 25 годишна техника поддържана от техник получаващ 700 лв не го чакай да те спасява ....

    Нередност?
Нов коментар