Политикономика на въоръжаването

Трите мегапроекта за модернизация на армията ни стават заложник на сложни външнополитически баланси

Проектът за нов тип бронетранспортьори на практика още не е тръгнал официално, но въпреки това Министерството на отбраната изпраща запитвания за информация (RFI) до потенциални изпълнители, една от които е френската "Некстер".
Проектът за нов тип бронетранспортьори на практика още не е тръгнал официално, но въпреки това Министерството на отбраната изпраща запитвания за информация (RFI) до потенциални изпълнители, една от които е френската "Некстер".
Проектът за нов тип бронетранспортьори на практика още не е тръгнал официално, но въпреки това Министерството на отбраната изпраща запитвания за информация (RFI) до потенциални изпълнители, една от които е френската "Некстер".    ©  Цветелина Белутова
Проектът за нов тип бронетранспортьори на практика още не е тръгнал официално, но въпреки това Министерството на отбраната изпраща запитвания за информация (RFI) до потенциални изпълнители, една от които е френската "Некстер".    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Българският министър-председател Бойко Борисов никога не е крил, че не обича да дава пари за армията. Премиерът нееднократно и недвусмислено е поставял разходите за отбрана назад в своите приоритети и дори не се е притеснявал да определи идеите за закупуване на използвани изтребители като "даване на пари за бракми". Борисов обаче беше принуден сериозно да ревизира неприязънта си към военните в името на международните отношения: заради новата стратегическа концепция на НАТО след анексирането на Крим, а в по-ново време – и заради заплахите на американския президент Тръмп, че няма да пази отказващите да си плащат съюзници. С посещението на френския президент Еманюел Маркон у нас ребусът около бъдещото превъоръжаване на българската армия стана още по-заплетен.

В настоящата геополитическа ситуация ангажиментът за достигане на 2% от БВП за отбрана се превръща в нещо повече от куха политическа мантра и това не са разходи, които лидерът на ГЕРБ (а всъщност който и да е държавен глава на страна от НАТО) ще може да си спести безнаказано. Към момента индикациите са, че в процеса на превъоръжаването премиерът ще се опита да остане равноотдалечен от различите големи съюзнически държави, които са потенциален доставчик на военна техника. Това обаче няма да е лесно, тъй като интересите им често са взаимно изключващи се. В крайна сметка мнозинството със стиснати зъби даде зелена светлина на два военни проекта – за нов тип бойни самолети и модулни патрулни кораби, и започна подготовка на документацията за трети – за нов тип бронирани машини за пехотата. Общата стойност на трите модернизационни програми е внушителна – от порядъка на 3.5 млрд. лв. Отделен обаче е въпросът как тези разходи ще бъдат разпределени във времето, а също така кога проектите ще стартират и в какъв ред. С изявлението си, че "пехотата е царицата на боя" и че авиацията трябва да е последен приоритет, Борисов даде ясен сигнал, че проектите вероятно няма да вървят паралелно.

Френската връзка

Индикациите, че френският президент идва в България с оръжейна оферта, започнаха още преди посещението му. Изданието La Tribune излезе с публикация, че държавният глава ще лобира за френската оръжейна компания Naval Group да строи двата модулни патрулни кораба за военноморските ни сили. Стойността на програмата е 820 млн. лв. В крайна сметка стана точно така и Макрон действително предложи Франция да модернизира българския боен флот – нещо, което според източници на "Капитал" премиерът охотно е приел.

С последното обаче има поне два потенциални проблема. По-малкият и локален е, че според повечето източници от отбранителния сектор поръчката за бойни кораби е писана за българската корабостроителница "Делфин" с посредничеството на бизнесмена Кирил Домусчиев. Ако сделката действително отиде при французите, Борисов няма да спази ангажимента си към него. Евентуално "соломоновско" решение би могло да се окаже наемането на "Делфин" като локален подизпълнител, който да сглоби корпуса, а електрониката да се достави от френската военна корпорация Thales, с която варненската корабостроителница има споразумение за сътрудничество.

Това обаче не решава втория проблем. А той е, че дори при подобно дипломатическо решение Naval Group, които искат да ни продадат своите кораби GoWind, ще останат извън играта. А това е същата корпорация, която под името Armaris трябваше да продаде на България четири корвети от същия тип за 1.5 млрд. лв.. Ангажиментът за това беше направен от премиера Сергей Станишев през 2007 г., , след това бройката на корабите бе намалена на два, а в крайна сметка Бойко Борисов се отметна две години по-късно след разговор с президента Никола Саркози. Така че френската отбранителна индустрия има доста дълга и печална история на неизпълнение на ангажиментите на българска земя. В този смисъл обещанията на Борисов към Макрон до голяма степен създават неприятно усещане за дежа вю.

Френският военнопромишлен комплекс обаче има своите черни точки в досието, що се отнася до изпълнението поръчки за българската армия. Така например Eurocopter е отговорен за най-спорната сделка за армията ни – тази за доставка на вертолетите "Кугър" и "Пантер", които се оказаха небронирани и практически негодни за безопасно използване в реални военни условия. В момента двете страни водят насрещни арбитражни дела помежду си за неизпълнение на офсетни ангажименти, като например модернизация на инфраструктурата на летищата "Крумово" и "Чайка", както и инвестиция на стойност 60 млн. евро в българската икономика. В този смисъл е доста интересно да се види как ще се развият в крайна сметка тези арбитражни дела в контекста за договорките между Борисов и Макрон.

Рицар без броня

Другият интересен момент покрай военнопромишлената офанзива на френския президент у нас е, че по време на разговорите с българския премиер той е повдигнал въпроса и за евентуална доставка на бронирани машини за сухопътни войски – нещо, на което министър-председателят също отговорил окуражително, в случай че превозните средства се сглобяват у нас. Проектът за нов тип бронетранспортьори на практика още не е тръгнал официално, но въпреки това Министерството на отбраната изпраща запитвания за информация (RFI) до потенциални изпълнители, една от които е френската "Некстер". Срещата на Борисов и Макрон по информация на "Капитал" внезапно е вкарала "Некстер" в групата на фаворитите. На 15 септември трябва да изтече срокът на неочаквано организирания втори кръг от събирането на ориентировъчни необвързващи оферти, в който освен вече заявилите интерес General Dynamics Land Systems – MOWAG, NEXTER Group, Patria, Rheinmetall Defence AG, TEXTRON, Iveco-Leonardo Defence Systems и Krauss-Maffei Wegman GmbH. (KMW), са се включили още две турски фирми - OTOKAR и FNSS. Влизането им в надпреварата е провокирало недоволство сред някои от участниците в първия кръг, които подозират, че турците са имали възможност да получа достъп до параметрите на предложенията им и съответно да предложат по-ниски цени.

За момента обаче неяснотите около този проект са повече, отколкото фактологията. Така например не се знае дали покупката ще мине по Закона за обществените поръчки, което означава състезателна процедура по критерий "най-ниска цена", или ще бъде пряко междудържавно договаряне, което развързва ръцете на управляващите да изберат когото пожелаят с чисто политически аргументи. Прави впечатление обаче, че доскоро Министерството на отбраната говореше за доставка на 238 машини за около 1.2 млрд. лв., докато сега вече числото е намалено на 198. Не е ясно и дали в заданието ще има изисквания за броя на колелата на машините, бронировката, въоръжението, специалните способности като това дали може да плува и т.н. Не се знае също така какви ще са изискванията за индустриално сътрудничество и наличие на местни производствени мощности.

До момента демонстрации на своите машини и техните бойни способности са правили две от компаниите - Patria и General Dynamics. Американската TEXTRON пък обяви, че ще работи в сътрудничество с германската Rheinmetall за конструирането на специална бойна машина, пригодена точно според изискванията на Българската армия. По всяка вероятност обаче тя би била шестколесна, което би я изключило от играта при задаване на задължително изискване бронетранспортьорът да е 8x8. Последното пък ще се наложи, ако бъдат повишени изискванията към параметрите на бронята, въоръжението и превозваните боеприпаси, тъй като всяка допълнителна ос означава по-голяма товароподемност.

Ако обаче изхождаме от опитите на Борисов да е в еднакво балансирани отношения с Берлин, Париж и Вашингтон, няма логика той да даде на Франция и поръчката за корабите, и за бронираните машини. От тази политическа гледна точка по-големи шансове за успех имат американските General Dynamics или TEXTRON (в консорциум с германската Rheinmetall). Ако обаче Вашингтон получи и поръчката за доставка на изтребители F-16 (каквито индикации има покрай тупането на топката в комисията за проверка на избора самолетите Gripen), това сериозно би разгневило германския канцлер Меркел, която не питае топли чувства към Доналд Тръмп и чието негласно споразумение с Макрон очевидно е бъдещото превъоръжаване на европейските съюзници в НАТО да става с колкото се може по-малко американско участие.

Крайният резултат от всичко това е, че Борисов е изправен пред политическо уравнение с твърде много неизвестни. Единственият почти сигурен потърпевш от всичко това е шведската Saab Gripen, която нито ще навреди особено много на българския премиер, нито ще му предложи нещо повече от нови евтини изтребители, които да ни служат следващите 40 години.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bira avatar :-|
    Bira
    • - 1
    • + 1

    да напишеш нещо, което е невярно по няколко различни начина едновременно, си е постижение.
    и намирисва на внушение.

    "По всяка вероятност обаче тя би била шестколесна, което би я изключило от играта при задаване на задължително изискване бронетранспортьорът да е 8x8. Последното пък ще се наложи, ако бъдат повишени изискванията към параметрите на бронята, въоръжението и превозваните боеприпаси, тъй като всяка допълнителна ос означава по-голяма товароподемност."

    Нередност?
  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 2

    Борисов е прав да протака. Съвсем ясно е, че тук играят интересите на военно-промишления комплекс. Не на нашия, разбира се.

    Необходимостта от въпросните кораби е спорна. Черно Море е малко и акваторията ни се прострелва с лекота от брега. Вместо кораби за стотици милиони достатъчни са 2-3 мобилни брегови ракетни комплекси. Хърватско купи такива от Швеция. Излизат десетки пъти по-евтино както като цена, така и като експлоатация.

    А въпросните 2% от БВП ние и сега ги даваме. Просто ние сме единствения член на НАТО, който не включва разходите за социално осигуряване в бюджета на МО. Ако ги включим 2-та процента ги удряме одма.

    Нередност?
  • 3
    pesheff avatar :-|
    pesheff
    • - 1

    Наскоро излезна класация на армиите, мисля че сме на 62 място в света. Румъния и Гърция са пред нас. Не може да продължаваме да протакваме. Никой да не се обиди - вземаме финландските БТРи, Грипените и френските кораби. Меркел ще види че се въоръжаваме с европейско оръжие, а Тръмп не знае къде се намираме на картата.

    Нередност?
  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#3:"Пешката"]Наскоро излезна класация на армиите, мисля че сме на 62 място в света. Румъния и Гърция са пред нас. Не може да продължаваме да протакваме.[/quote]Предлагаш да се надпреварваме с Румъния (22-23 милиона население) или с Гърция (10 милиона население и много по-богата от нас)?

    Дето се казва - на гол тумбак чифте пищови. Нека първо ги стигнем по размера на БВП пък тогава да си мерим армиите.

    Нередност?
Нов коментар