Колко е сложно да управляваш милиарди

Фондът на фондовете обеща много неща за 2018 г., но само част от тях се случиха, а около процедурите витаят съмнения

В равносметката си за изминалата година председателката на фонда Светослава Георгиева (в средата) отчита само успехи
В равносметката си за изминалата година председателката на фонда Светослава Георгиева (в средата) отчита само успехи
В равносметката си за изминалата година председателката на фонда Светослава Георгиева (в средата) отчита само успехи    ©  Надежда Чипева
В равносметката си за изминалата година председателката на фонда Светослава Георгиева (в средата) отчита само успехи    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Фондът на фондовете обеща много неща за 2018 г., но само част от тях се случиха
  • Парите за стартиращи компании така и не тръгнаха, 3 години след като свършиха предишните
  • Около процедурите във Фонда витаят подозрения за външно влияние

Традицията повелява на новаците да се дават по сто дни толеранс. Към държавния Фонд на фондовете (ФнФ), създаден като централна структура за разпределение на средствата от оперативните програми на Европейския съюз (ЕС), имаше три пъти по толкова.

След като две години той не произведе почти никакъв резултат, миналата година новият изпълнителен член на борда на директорите - Светослава Георгиева обеща през 2018 да се пуснат процедури за поне половината от общо 1.2 млрд. лв. публичен ресурс.

ФнФ наистина произведе резултати: част от ресурса беше насочен към посредници, а за остатъка е задвижена организация за разпределянето му в обозримо бъдеще. Но две неща вгорчиха това постижение. Първо, почти всички инструменти за дялови инвестиции (вероятно най-сложните от процедурите) не успяха да тръгнат тази година и бяха обещани за следващата. Това значи, че парите за стартиращи предприятия и иновативни идеи ще тръгнат на практика в предпоследната година от програмния период и цели 3 години след като свършиха предишните такива.

И второ, покрай конкуренцията в обявените поръчки бяха осветлени пороци, които породиха съмнения в качествата и безпристрастността на Фонда.

Лесното, трудното и неизпълненото

Откакто мегаструктурата бе поета от 33-годишната Светослава Георгиева в средата на 2017-та година, Фондът на фондовете излезе от епохата на празните обещания. Почти веднага бяха стартирани първите конкурси за мениджъри, през които да потекат средства към микропредприятия, стартъпи, проекти за градско развитие и компании в растеж. За всеки от тях се изработваха специални финансови инструменти, чиято цел е хем да направи ресурса достъпен, хем да увлече частно съфинансиране и едновременно с това да добави гаранция, че вложените средствата ще се възвърнат.

Най-голямото постижение на ФнФ дойде през есента, когато се подписаха договори за най-големите фондове - този за "Градско развитие" с близо 600 млн. лв. ресурс и този за финансиране на ВиК проекти в страната с арсенал от 230 млн. евро (с частното съфинансиране). С пускането и на един от трите стартъп фонда през декември държавната мегаструктура отчете като успешно пласиран 57% от ресурса й, или 704.1 млн. лв. (виж таблицата).

На фона на предишните нулеви години, това определено е успех. Но трябва да се има предвид, че две от тези процедури не изискваха съществени нововъведения и имаха стабилни партньори: фондът за "Градско развитие" върви по утъпканите пътеки на предходната програма JESSICA (част от спечелилите - "Сосиете женерал" и фонд "ФЛАГ", са същите), а за инвестициите във водния сектор изборът на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) като посредник изглеждаше безалтернативен.

Най-сериозното предизвикателство за способностите на екипа във Фонда на фондовете и най-близо наблюдавано от пазара беше изборът на фонд мениджъри на средствата за стартъпи. Там нещата се точиха повече от 9 месеца и целта беше само частично постигната. От една страна, имаше голям интерес, привлякъл множество кандидати за отсяване, а от друга - избраният метод на селекция по Закона за обществени поръчки (ЗОП) стимулира чиновническо престараване.

Искрите на недоволство от решенията на изборната комисия доведоха до жалби, което допълнително забави процедурите. Една от позициите беше с избран участник, който впоследствие се отказа, а една бе прекратена заради отпадането на кандидат. Като резултат финализирана тази година беше само една от позициите - с победители "Невек мениджмънт".

Това донесе разочарование в стартъп екосистемата. Публична тайна е, че в момента тя гладува за свеж капитал, след като постепенно цялото финансиране за стартиращи и акселериращи компании пресъхна. "В момента е почти невъзможно да намериш финансиране между 2 и 4 млн. евро", коментира експерт от средите, който е на мнение, че ако скоро на пазара не се появят пари, много от постигнатото дотук от младите предприемачи в технологичния бранш може да бъде загубено.

Програма минимум като постижение

Това, че фондът не е успял да изпълни програмата си, така както я планираше през 2017 г., не е фатално. Стартъп финансирането принципно е сложна материя, особено за държавна структура, която трябва да съобрази гъвкавите пазарни реалности със строгата рамка на обществените поръчки. Да се трупа опит в това е важно, тъй като все повече европари ще минават по този път. Но две неща правят лошо впечатление.

Първо, затварянето на очите. В равносметката си за изминалата година и половина на поста Светослава Георгиева отчита само успехи. По думите й сумата на възложения ресурс като дял от активите на фонда и процентът приключени конкурси от стартираните е показателен за експедитивност. Извършените проверки за законосъобразност на действията на екипа не са открили нарушения. Освен това екипът е получил похвали за работата си в Брюксел.

"Стартирали сме шест процедури за възлагане, три от тях са вече успешно завършени и приключени. Възложили сме инструменти по всяка една от оперативните програми, с които работим. Паралелно с това водихме и едни доста обстойни преговори с Европейската банка за възстановяване и развитие, както и с нашите европейски партньори от ЕИФ и ЕИБ", изтъкна Георгиева пред "Капитал".

Тя не е и съгласна, че пилотните фондове са били по-лесни. По отношениe на фонда за "Градско развитие" тя посочва, че "това е най-сложният ни инструмент, с най-голям ресурс. Той е много различен от JESSICA, защото в него има вградени гаранции. Освен това той включва и комбинирано финансиране с безвъзмездна финансова помощ, което за пръв път се случва в този програмен период и е голяма иновация".

С другия инструмент за води и околна среда пък екипът бил похвален от Европейската комисия. "Може би това е една от малкото такива схеми в Европа, които подкрепят подобряване на инфраструктура в сектор с обществено значение. Много от държавите членки в момента искат да се поучат от този опит и ние се събирахме в Брюксел и представяхме този инструмент", посочва Георгиева.

Георгиева е права да изтъква заслугите на екипа си, но това трябва да е комбинирано с признаване и на реалностите. Това, че има най-много пари, не прави един инструмент най-сложен. Вграждането на гаранции не е новост по европрограмите, а дали комбинирането на грантове и заеми ще бъде успешно предстои да се види.

Тя не приема и критиките за мудността в процедурата за стартъпите. "Самата оперативна програма казва, че до края на 2018 от дяловите инструменти трябва да бъде пуснат поне един. Планът ни беше, след като стартираме септември 2017 г. тази поръчка, за 9 месеца да я приключим. И ние я приключихме през месец август, след което се подготвяхме за подписване на оперативно споразумение, което към днешна дата е факт", обяснява ръководителят на ФнФ.

Негласни връзки

Вторият проблем пред ФнФ са съмненията за прозрачност и безпристрастност. Например партньор в едно от дружествата, кандидатствали по процедурата за стартъп фондове - "Спринг Юръп", е Стоян Недин. Недин е доста добър познат със съпруга на Светослава Георгиева - Христиан Петров. Малко след като Петров става от съветник на Бойко Борисов шеф на Столичната агенция за приватизация - през януари 2016 г., той прехвърля дяловете си в компанията "Тервел 1" на Недин срещу номиналната сума от 100 лв. Компанията се занимава с консултантска дейност и има приходи от 227 хил. лв за 2015 г. с 3 хил. лв. печалба. По това време Петров и Георгиева не са били женени, нито тя е била управител на фонда. Доброто познанство обаче е факт, който Недин признава пред "Капитал", но посочва, че това не е конфликт на интереси. "Познавам много хора във фонда и на пазара, не смятам, че е трябвало да декларирам това", каза Недин на въпрос на "Капитал".

"Спринг Юръп" се оттегли от състезанието, тъй като искаше да смени ключов експерт, а веднъж подаден, съставът от ключови лица не може да бъде променян. След това Фондът на фондовете прекрати конкурса за тази позиция, въпреки че за нея имаше кандидат с достатъчно висок бал, който бе готов да я поеме. Това предизвиква въпроси, защото при подобен казус - след оттегляне на победител в конкурса за мениджър на фонд за стартиране на начален етап с ресурс от 14 млн. евро - ФнФ не прекрати състезанието, а даде възможност на следващия в класирането да подпише договора.

Пак с Георгиева са свързани и други съмнения, потвърдени от няколко независими един от друг източника на "Капитал": че влияние върху решенията има бившият съветник на Бойко Борисов и кум на Георгиева Радослав Точев. Самата тя отрича категорично това: "Той по никакъв начин не е свързан с работата на фонда. Той няма нито де факто, нито де юре връзка. Нито свързани с него лица по какъвто и да е начин са участвали в процедурата. Не само в процедури за изпълнение на инструментите, но и като цяло в такива по възлагане на административни разходи".

Тези съмнения товарят с недоверие от страна на пазара екипа на държавната структура. В подбора винаги има субективност: например преценката на опита, който декларират ключовите лица, тъй като това е един от критериите за избор с най-голяма тежест. Тези подозрения естествено се простират и до периода след избора - дали ще има натиск над мениджърите къде да инвестират дадените им средства.

Във фонда текат няколко проверки: на Министерство на финансите, на Одит на средствата от ЕС, както и на програма "Конкурентоспособност и иновации". Също така миналия месец беше променена управителната му структура: двама от членовете на борда на директорите - Пламен Петков и Валери Белчев, бяха освободени, а на тяхно място влезе Александър Георгиев. Според източник от финансовото министерство, което е принципал на ФнФ, Георгиев е "око" на Владислав Горанов и задачата му е да следи за ставащото там. А то тепърва ще става интересно: Георгиева обещава през 2019 г. да бъдат довършени процедурите за стартъп фондове и мецанин - още през февруари ще бъде подписано с втория акселератор. Най-накрая ще стартира и фондът за технологичен трансфер - най-сложният инструмент.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    marianapopska avatar :-P
    marianapopska
    • + 1

    Колко е сложно, никога няма да разбера

    Нередност?
Нов коментар