🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Какво става с тунелите по "Хемус"

Ремонтът на най-дългия - "Витиня", ще завърши някога догодина, в проблемната тръба в "Ечемишка" още няма предвиден, а другите два тепърва предстоят

Над 22 млн. лв. струва ремонта на тръбата на тунел "Витиня" в посока Варна
Над 22 млн. лв. струва ремонта на тръбата на тунел "Витиня" в посока Варна
Над 22 млн. лв. струва ремонта на тръбата на тунел "Витиня" в посока Варна    ©  Юлия Лазарова
Над 22 млн. лв. струва ремонта на тръбата на тунел "Витиня" в посока Варна    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Хемус" е магистралата, която всеки иска да избегне при пътуване. Когато и да погледнете новините, изглежда, че шансът да попаднете в тапа по пътя към Ботевград е огромен. Причината най-често е една: тунелите и виадуктите по "Хемус" са почти непрестанно в ремонт.

В най-дългия тунел у нас - "Витиня", сега движението преминава двупосочно в тръбата за Варна, защото другата се ремонтира. На 8 юни за около час тунелът дори беше изцяло непроходим заради катастрофа. Тя затвори единствената отворена тръба.

Това не е първият път, в който основният път за Северна България е изцяло затворен - това продължи с дни през февруари 2017г., когато в тунел "Ечемишка" падна лампа и отне живота на жена. Това се случи в тръбата за София, където не е правен съществен ремонт от 1984 г., когато е пусната в експлоатация.

"Витиня" - чак през 2020 г.

Само от 2016 г. насам във "Витиня" са налети над 27 млн. лв. за ремонти, сочи справка от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за "Капитал". Изпълнители на тези ремонти официално е държавната компания "Автомагистрали", която има договор за поддържане на магистрала "Хемус" (и която беше избрана да строи остатъка от магистралата). Те често ползват услугите на подизпълнители, като "Капитал" попита "Автомагистрали" дали и в този случай е така, но още няма отговор. Преди две години по "Витиня" работеше "ГБС-Инфраструктурно строителство".

Ремонтът на тръбата в посока София започна през юли 2018 г. и ще завърши някога през 2020 г., обясниха от АПИ, и струва над 5 млн. лв. с ДДС. В тръбата в момента се извършва фрезоване на асфалтова настилка, демонтаж на осветителните тела и инсталации по всички части, разрушаване на облицовка, проектантски дейности и др. Едва след това ще се изготви проект и ще започне и ремонт на "конструктивната и пътната част", като още не е ясно колко ще струва този етап от ремонта.

Тръбата за Варна се ремонтираше между 27 юни 2016 г. и 20 септември 2017 г. - или 17 месеца, като цената му е била над 22 млн. лв., уточняват от АПИ. Сред изпълнените дейности са нова хидроизолация, отводнителна и дренажна система, вентилационна и електрическа инсталация, видеонаблюдение и пожароизвестяване, осветление и система за светлинно водене и др. Ако това се повтори и с тръбата към София, то общата стойност на ремонтирания тунел ще приближи 50 млн. лв. и въобще не е ясно дали ще приключи догодина.

Проблемни съоръжения

Причината за трагичното състояние на готовата част от магистралата са дългите години на безхаберие. Тунелите по "Хемус" са пуснати за движение през 80-те години (с изключение на "Правешки хан") , но не са поддържани.

Смъртният случай в тунел "Ечемишка" в тръбата в посока София през февруари 2017 г. насочи вниманието към сериозните пропуски в поддържането на съоръженията по магистралите от страна на АПИ и годините бездействие. Освен че се наложи да подаде оставка, ръководството на пътната агенция получи и обвинения от прокуратурата заради смъртния случай в тунела.

И досега във въпросната тръба не е извършен голям ремонт, освен че след инцидента беше извършена подмяна на осветлителни системи за 304 хил. лв. Кога ще има пълен ремонт, не е ясно. От АПИ коментираха пред "Капитал", че през 2019 г. не е предвиден такъв, защото тече ремонт на "Витиня" и движението на "Хемус" ще се затрудни съвсем.

В тръбата за Варна ремонт се правеше между август 2016 г. и юни 2017 г., като допреди това такъв не е имало от 1984г. (когато е пуснато в експлоатация съоръжението). Този ремонт е струвал близо 13 млн. лв. и включва нова хидроизолация, отводнителна система, вентилационна и електрическа инсталация, осветление, системи за видеонаблюдение и пожароизвестяване.

Що се отнася до другите два тунела на "Хемус"- "Топли дол" и "Правешки ханове", в момента се изработват технически проекти за ремонтите им. От АПИ обясниха в отговор за "Капитал", че там "през последните 10 години са извършвани текущи дейности, свързани с поддържането на съоръженията", без да уточнят за какви точно дейности и на каква стойност става въпрос.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    touroperator avatar :-|
    touroperator
    • - 1
    • + 6

    Не е вярно, че причината за това състояние са дългите години безхаберие. Причината е още по-дългите години крадене.
    Че за тези години ремонти, китайците щяха да построят две нови магистрали.
    На тези от АПИ няма ли кой (примерно журналистите на Капитал) да им каже как се правят ремонти на магистрали в "белите" държави. Че се работи на 24-часов режим на работа с необходимата техника и хора.

    Нередност?
  • 2
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • + 9

    Хемус направи доста хотели по морето.

    Нередност?
  • 3
    val1320 avatar :-|
    val1320
    • + 9

    За тези пари тунелите можеха да се съборят,земните маси да се изгребат и да се направи открито трасе-иначе,кошмарът продължава без край!

    Нередност?
  • 4
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • + 7

    Имаше един виц за един млад адвокат, дето решил едно дело на баща си.. а баща му се скарали и казал, че с това дело 20 години се изхранвал.

    Та и тук - нямат бърза работа, пари искат да изкарват.

    Нередност?
Нов коментар